HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Köpenhamnsresa + Tina D live!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2004/11/05 :  20:15:52  Show Profile Send alpinist a Private Message  Reply
Som utlovat kommer här ett resereportage från Köpenhamn! Jag kommer
att recensera lite av varje, så om någon moderator tycker detta hör hemma någon annan stans så är det helt OK

Började med ett besök på GUF www.gufmusik.dk för att kolla in lite danska artister.
GUF är en liten butik i källarplanet, men med ruskigt bra sortiment.
Rekomenderas!
Köpte två skivor: Frans Baks "Natsange" med sång av Josefine Cronholm!
Tydligen en dansk låtskrivare, fast Josefine sjunger på svenska! Låtarna är rätt allvarliga, lite åt psalm-hållet, och man kan kanske likna det vid Kajsa&Malenas akustiska skiva "Historier från en väg". Det är vackert och högstämt, och om man som jag är en sucker för Josefines röst så är det ett klart köp. Paradise Hotel är dock bättre. Betyg 4/5.

Skiva nr 2 var Julie Marias "Beautiful Minor". Här pratar vi dinner jazz, väldigt luftigt och svävande, inget som ruskar om utan väldigt snyggt och avkopplande. Kan av en del uppfattas som väl beiget, men hon har en rätt skön röst som påminner lite om Emiliana Torrini, vilket räddar det hela. Betyg 4/5.

Från GUF började jag vandringen mot KT Radio http://www.ktradio.dk/ktframes.htm med siktet inställt på
Dynaudio, men jag hade slarvat med logistikplaneringen! KT ligger ca 40 minuters promenad från centralstationen, så jag kom fram när det i stort sett var stängningsdags....
Personalen var dock kanonschysst och satte en mugg kaffe i handen på
mig, och riggade upp ett par Dynaudio Audience 52 SE i ett lyssningsrum, och där fick jag sitta ett bra tag efter att butiken stängt! Hedersknyfflar!

Övrig utrustning var Rotel RA-02 och Arcam 62. Hade egna skivor, och upplevde direkt en mycket tuffare bas än mina 42:or. Är dock inte helt säker på att jag tyckte bättre om mellan/diskantregistren. Kanske 52:orna inte var inspelade, eller Arcam har en annan klangkaraktär än min Cambridge Audio?
42:an och 52SE har också olika delningsfrekvenser, det kanske spelar roll?

Hur som helst, affären var mycket välsorterad, och personalen kanontrevlig. Besök rekommenderas, men man kanske ska ta en taxi dit...

Promenerar man till KT får man inte missa Musik-Conditoriet http://www.musik-conditoriet.dk/, som ligger ca halvvägs.
Den optimala blandningen av café, bageri, pub och enklare restaurang,
dessutom med levande musik! Jag lyckades pricka in en riktigt duktig
gitarrist som spelade basiliansk bossanova på akustisk gitarr! Kalasläckert!
Musik-Conditoriet få en klar 5:a!

Konserten med Tina Dickow var på VEGA http://www.vega.dk/, en riktigt mysig lokal med rödbrunt trä på väggarna, trägolv och lampor och dekor som påminde
om 50-60-tal. Två barer i ett angränsande utrymme för den som vill
ta en paus under konserten. För den som inte vill missa en sekund
fanns det även en bar längst bak.... :-) Om man står i valet
och kvalet mellan KB i Malmö och VEGA i Köpenhamn så skulle jag välja
VEGA för allt som är lite lugnare, akustiskt, o.s.v och KB för
tung rock! Det är ju superenkelt att ta tåget över bron när konserten är slut.

Själva konserten var mycket bra! Tina och bandet spelade de flesta
låtarna från "Notes", plus några äldre och även en del helt nya som kommer på skiva nästa år! Rejäl ståpäls blev det vid övergången från en tuff gitarrmangellåt till "I need a room with a view", bästa låten på Notes! Efter konserten stod Tina i foajén och skrev autografer, sålde skivor och ställde upp på fotografering! Hon var jättetrevlig mot alla och tog god tid på sig med var och en! Riktigt kul, och något jag aldrig varit med om på konsert tidigare.

Köpte "Fuel" som precis återutgivits, inklusive en bonuslåt.
Det är Tina tillsammans med fullt komp, och den ger ett lite
spretigt intryck. En låt är en typisk radiovänlig vuxenpoplåt modell ..... tja.... Sofia Loell kanske. Anonym med sikte på USA. En annan är en sofistikerad, synkoperad historia á la Cloudberry Jam. En tredje skulle ha platsat på Maria McKees "Life is Sweet"! Det tråkiga
är att ingen låt gör något större intryck. Det känns mer
som om Tina och gruppen (Sheriff) ville ge ut en provkarta på alla
stilar de behärskar. Med "Notes" som måttstock (given 5:a) så
får Fuel inte mer än 3. Fuel kom dock ut första gången år 2001,
så den är nog inte representativ för Tinas nuvarande låtskrivande.
Vi får hoppas på nästa skiva!

Kvällen avslutades med en knakekorv i en korvmoj upplyst
av stearinljus i flaskor. Riktigt mysigt!

På söndagen gled jag runt på stan. Det mesta är stängt, men
en riktigt seriös affär för begagnade CD-skivor, Accord http://www.accord.dk/ har
söndagsöppet. Rekommenderas!

Allt för denna gång

Tremolo junkie!

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/11/06 :  09:08:38  Show Profile Send Poe a Private Message  Reply
Hej Alpinist!

Kul reportage. Har själv haft några år på mig att botanisera i KBH's hifi-djungel. Kul också att du gillade Ktradio. Ett tips är att ta bussen 6A i närheten av centralstation, det blir billigare än taxi. Ktradio är min "stambutik", där jag bl a själv inhandlat ett par Dynaudio 52SE. (Ett tips bara när det gäller dessa högtalare är att driva dem med en riktigt bra förstärkare. Gick själv från Primare I20 till A30.2 med en enorm ljudförbättring som följd..).

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/11/06 :  13:56:34  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message  Reply
Vart tog bilderna vägen?
Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2004/11/07 :  22:18:24  Show Profile Send alpinist a Private Message  Reply
Jaja, jag vet att detta forum heter Bildreportage, men
jag hade ingen kamera med mig. Texten är ändå som ett
reportage, så jag tänkte att den passar bäst här.

Antar att det är Tina du vill se bilder på, va...?
Denna är från konserten:


Fler finns på hennes hemsida: http://www.tinadickow.dk

Tremolo junkie!
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/11/08 :  12:21:35  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message  Reply
Tack för ett bra reportage!
Jag har bott i Købenavn under några år på 90 talet, och jag kan bekräfta att HI-FI miljöet är bra där.
Affären för begagnade CD-skivor, Accord, har jag helt missat. måste genast ta en tur dit.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000