HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 FadelArt, ett litet kabeltest....
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/03 :  14:39:29  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
Varför köpa dyra Fadel Art-kablar när allt som krävs är EKK?? Sorry kunde inte låta bli.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/08/03 :  15:21:37  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
quote:
allt som krävs är EKK??

Om livet (läs hifi) ändå vart så enkelt

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/08/03 :  15:22:35  Show Profile Send David A a Private Message  Reply
Fasen Matte.. du måste ha provat otroligt mycket kablar mot EKK som jämt och ständigt gnäller på denna
Sist i helgen var vi ett par som provade TaraLab AIR1(33000) mot EKK utan att kunna peka ut en enda konkret skillnad mellan dom...
Men både jag och ägaren till Air kabeln måste väl vara vara ena riktiga halvdöva idioter som kom fram till det resultatet
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/03 :  15:37:36  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
David A: Vem har gnällt? Jag har aldrig testat EKK...jag ställde bara en (ironisk) fråga...

Däremot har jag jämfört Silver Resolution mot vanlig koppar-högtalarkabel man köper på El-giganten, och där vann SR med hästlängder...har även testat QED Silver anniversary mot denna kopparkabel och mot SR, QED vann klart mot kopparkabeln men fick stryk av SR..

quote:
Men både jag och ägaren till Air kabeln måste väl vara vara ena riktiga halvdöva idioter som kom fram till det resultatet

Nej det tror jag knappast...men varför köpte han Air-kabeln från början? Aldrig testat EKK då eller? Sen kan det ju vara så att Air-kabeln inte är direkt prisvärd och kanske har liknande intern uppbyggnad som EKK...vem vet?

- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)

Edited by - matte76 on 2005/08/03 15:43:44
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2005/08/03 :  18:11:13  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message  Reply
quote:
Nej det tror jag knappast...men varför köpte han Air-kabeln från början? Aldrig testat EKK då eller? Sen kan det ju vara så att Air-kabeln inte är direkt prisvärd och kanske har liknande intern uppbyggnad som EKK...vem vet?

Tara Labs har väl fått väl så god kritik, framför allt i Amerikansk press. Konstruktionsmässigt finns det inga som helst likheter mellan EKK och Air.
/Jonas

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/03 :  21:05:31  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
quote:
Konstruktionsmässigt finns det inga som helst likheter mellan EKK och Air

Då är det konstigt om de låter likadant tycker jag...

Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/08/03 :  21:13:47  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
quote:
provade TaraLab AIR1(33000) mot EKK utan att kunna peka ut en enda konkret skillnad

quote:
Konstruktionsmässigt finns det inga som helst likheter

quote:
konstigt om de låter likadant

Huvudet på spiken...

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2005/08/03 21:16:23
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/08/03 :  21:18:21  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
OT??
//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/03 :  21:28:25  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
quote:
OT??

Jepp, men trådskaparen får säga till om det inte är ok

Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2005/08/03 :  23:45:24  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message  Reply
Får väl rätta mig själv.
Det finns en likhet, båda har koppar som ledare annars inga likheter. Tja.......båda leder ju ström givetvis

Sorry OT
/Jonas
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/08/09 :  15:01:40  Show Profile Send CC a Private Message  Reply

Har jag nämnt att detta är FadelArt:s svar på hur rock´n roll ska återges?

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2005/08/09 15:02:14
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/08/09 :  20:13:42  Show Profile Send Per100 a Private Message  Reply
Nåå nu kan jag inte vänta längre. Berätta hur den låter!!
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/08/10 :  22:00:45  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Ja nu vill vi veta hur de låter juh..

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/08/12 :  02:14:34  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Otåliga

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/08/12 :  09:27:06  Show Profile Send Per100 a Private Message  Reply
Sluta nu CC. Detta är tortyr.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/08/15 :  23:19:02  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Ska jag börja med det braiga eller dåliga först?

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/08/15 :  23:34:14  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Det braiga först....

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

EmilH
Member

484 Posts

Posted - 2005/08/16 :  10:31:58  Show Profile Send EmilH a Private Message  Reply
Skitsamma, berätta någonting nu då... orkar inte vänta längre
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/08/16 :  12:51:58  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
eftersom det dåliga är att du kanske inte just nu kan köpa flera kablar så kan du ju gå direkt på det "braiga" CC...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/08/17 :  08:22:00  Show Profile Send Per100 a Private Message  Reply
CC om man skall ha chans att beställa innan 20% rabatten går ut så får du allt skynda dig och tala om ifall de är bra...
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/08/17 :  10:36:22  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
Snacka om att dra ut på det...jeeezz!!!

Go to Top of Page

JD
Member

177 Posts

Posted - 2005/08/17 :  12:48:10  Show Profile Send JD a Private Message  Reply
Herr CC bygger försteg så det dddrrraar ut på tiden....Han kan inte göra två saker samtidigt ( Inga kvinnliga gener där inte) Men zzznart vaknar han nog till.....

Vi tänker sällan på vad vi har men ständigt på vad vi inte har....

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/08/17 :  18:13:04  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
äschhhh. JD.. Du behöver inte berätta sanningen att CC snodde kablarna och blev anmäld o sitter inne för detta tilltag...

Men att han släpps för vård av sin "Fadeladis" som denna fadelskapade sjukdom numera kallas..En ny lag snabbbehandlades också. Den kallas "lex CC"...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

JD
Member

177 Posts

Posted - 2005/08/17 :  18:52:21  Show Profile Send JD a Private Message  Reply
Jag tror att han bara är zzzzzzzzzömnig John Blund har strött Fadelpulver över stackarn..... Jäsp

Vi tänker sällan på vad vi har men ständigt på vad vi inte har....

Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/08/17 :  21:35:19  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Hej era otåliga varelser där ute… Ni ska nu få Erat lystmäte tillfredställt!

Så till det braiga…
Eller ska jag ta det dåliga först? Hm..?
Kanske blanda lite för att sedan summera? Eller ska jag summera först kanske?

Jaja… Here we go!

Pluspoäng för FadelArt:s AeroLitz:XLR

Underbart driv! Helt enkelt underbart driv!!! Rytmisk musik har aldrig vart roligare att lyssna på!
Jag har inte lyssnat på så mycket tung rock på länge! Rytmiken finns med hela vägen från basen o uppåt! Musik blir mer underhållande och det är lätt att glömma bort att analysera o bara mata skivor på följd…
Tung, rytmisk o kontrollerad bas, ett tryck i mellanregistret som är helt underbart! Mycket dynamisk!!!

Denna lilla stump kabel har fått mig att LYSSNA på mer musik än på länge!

Mer positivt? Den är snorbillig! Vi snackar om en bit kabel för bara lite mer än ett par tusen!

Minuspoäng för FadelArt:s AeroLitz:XLR

Jag HAR (tyvärr?) lyssnat på de betydligt dyrare kablarna från samma firma, å de kan mer, inget tvivel där att man får mer för de pengar som är mellanskillnad!
Å vad får man om man hostar upp ca tio gånger pengarna? Jo det blir mer ”hifi”! Bättre djup i ljudbilden samt att diskantåtergivning blir renare.
Basen går subjektivt lite djupare ner och mellanregistret blir snällare men samtidigt mer avslöjande på kvalitén på inspelning…

AeroLitz har en lite mer förlåtande karaktär i mellanregistret än dess dyrare o mer fullvuxna bröder men samtidigt så är det ett underbart tryck på röster o blås med AeroLitz!

Mer negativt med AeroLitz?
Kabeln verkar vara mycket beroende på att få umgås med kablar från samma firma! Jag har inte än lyckats kombinera den med andra märken med ett så gott resultat som det blir när den kopplas samman med andra faddeller!
Men då måste jag understryka att kabeln fått spela under hårda omständigheter med ett passivt försteg mestadels! Detta gör att samarbetet mellan signalkablarna blir mycket känsligt!

Övrigt negativt? Nej
Jo föresten! Den är inte sexig för fem öre! Man köper inte denna kabel för sitt utseende! Endast för dess kapacitet! Å det är ingen dålig affär!

Övrigt? Tja… Jag lärt mig (återigen) hur viktigt det är att matcha kablar med varandra i ett system! FadelArt:s kablar trivs helt klart med varandra bäst! Nästan lite skrämmande hur deras billigare kablar kan låta så vansinnigt bra när de får vara tillsammans!

Hur kommer jag nu ställa mig? Som Mayro så snällt påpekade så är min nuvarande ekonomi pressad (lite beroende på senaste investeringen utav högtalarekablaget…) så mitt förnuft säger mig att jag borde slå mig till ro med denna AeroLitz för den är faktiskt ”tillräckligt” bra för min huvudsakliga musiksmak! Men eftersom jag är en störd nörd i denna värld utav musik och har hört vad detta märkes kablar presterar i de extrema prisklasserna så.. Det blir svårt…

Men jag kan inget annat än att rekommendera denna kabel till alla som älskar musik och har en anständig anläggning att koppla den till!

Mer:
Testutrustning har (primärt) bestått utav följande:
Drive – Teac VRDS 7 (moddad).
DAC – Electrocompaniet ECD1.
Försteg – Två olika hembyggen. Ett passivt samt ett aktivt med delar från NLE/DACT mm.
Slutsteg – Dynamic Precision 6.4.
Högtalare – Respond Grand (anno -88 med Dynaudio 12”:an).
Kablar – FadelArt StreamFlex DUO, Reference 0.5, Silk, WireWorld, diverse DIY.
Nätfilter från Dynamic Precision (Special modification by my self)

Allt spelandes i min akustikreglerade källare…

Jag får även tacka Wolfgang på Creative Audio för att han haft tålamod och förståelse med mitt långdragna lån utav dessa faddeller för utvärdering…
Jag tackar å bugar

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000