HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Hemma hos Mahler (Uppdaterat hifi/biorum sid 12)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 12

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/03/17 :  22:32:56  Show Profile Send Mahler a Private Message  Reply
Näää, vaddå? Måste jag det??

Egen produktion?? Nääää!
Scanspeak element som jag förstått enligt Viennas önskemål och specifikationer.. Annars har jag kanske fått det helt om bakfoten?

En rätt annorlunda sak än egen produktion.

På samma sätt ser det ut som att Usher använder Scanspeak som säkert tillverkar element enligt Ushers specificationer och önskemål!

Edit.

Såg just att Usher tydligen själva tillverkar sina element!! Men dom ser iallafall till det yttre exakt likadana ut som Strauss mellanregister!! Ex Compass series på Ushers hemsida!! Ser ut som en exakt kopia på Strauss mellanregister! Hmm! Varför tillverka något "eget" som ser exakt ut som en konkurrents produkt??

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2006/03/17 22:38:13
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/03/17 :  23:32:56  Show Profile  Reply
Allt tillverkas väl i samma fabrik i Kina som allt annat antagligen
Vart har du förresten läst att Viennas element tillverkas av scanspeak, jag har inte hittat något

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2006/03/18 :  07:40:42  Show Profile Send Smackman a Private Message  Reply
Mahler. kanske för att det blir billigare....ialf så ska som tydligen gjort elemeten lite "bättre" av vad jag läst på Amerikanska sidor där dom forskat lite i detta..
Detta kanske hjälper :
Despite what they look like, the Usher carbon reinforced drivers used in the Compass Series loudspeakers are not Scan Speak drivers....they are designed and manufactured by Usher.

Here's the reason they look the same:

Scan Speak does not manufacture the carbon reinforced cones used in their drivers. They are made by a German company called Mueller.....Guess what, Usher uses the same Mueller cones in their drivers.

Also, the motor structure of the Usher drivers is not the same as the Scan Speak motors. They are actually a derivative of a JBL design that has been around since the 1950's.

So there you have it!

Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/03/18 :  10:22:57  Show Profile Send Mahler a Private Message  Reply
Tack för infon smackman!!

Jag vet som sagt inte exakt alla vägar en högtalartillverkare tar för att få ihop en högtalare.. MÅNGA använder dock samma tillverkare och köper element av dom för att spara pengar.. (vad kostar det att ta fram ett helt eget element och sedan serietillverka det=) Ta t ex Thiel & Partner (Accuton) vars element du hittar i många olika högtalare. Tufft som Usher om dom tillverkar sina egna element från SCRATCH in house!! Men det kostar kosing alltså!! Utvecklingskostnad!! huuuh!

Det gör ju knappast saken sämre, snarare tvärtom kanske. Jag bara konstaterar att det är så!! Sedan gäller det ju att ta elementen och bygga en helhet runt detta element som fungerar.. Delningsfilter, komponentval, låda, stagning, internkablage etc etc..

Men klart är ännu så vitt jag förstått från vad jag hört och läst (Martin M) att Vienna har Scanspeak i sig!! Troligtvis är det isåfall så att dom själva specificerat vilka egenskaper dom vill ha elementetet!!

Men säker är jag inte förståss!

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2006/03/18 10:25:33
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2006/03/18 :  17:27:49  Show Profile Send Smackman a Private Message  Reply
Jo instämmer där Mahler..Men ialf jag vet inte vart du bor men jag var hos Audio Concept i Stockholm dag och lämmnade tillbaka en cd som jag lånat och där stog ett par feta Usher http://www.usheraudio.com/speaker-CP-8571%20II.html och rummet va inte speciellt bra ,jag satt ca 2m från burkarna men vilket ljud !!
Han körde nån Norsk skiva med Kari Bremnes och ljudet va otroligt..berylium diskanten på dessa va inte att leka med :)
Och basen vilken baaaas.....
Mvh

Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/03/23 :  14:51:41  Show Profile Send Mahler a Private Message  Reply
Ja då börjar det så smått röra på sig!!

Högtalare beställda och högtalarsnokarna (AZ Satori) har ringlat sig ur hemmet idag..

Alltså nya högtalare och högtalarkablage på G!!

Mmmmmm!!

Update följer snarast möjligt!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7380 Posts

Posted - 2006/04/17 :  14:33:34  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Vi vääääntar

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/04/17 :  19:41:41  Show Profile Send Mahler a Private Message  Reply
Jassårrru!!

Tja, den som väntar på ngt gott!!

Snart så!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Rob
Member

242 Posts

Posted - 2006/04/19 :  07:48:46  Show Profile Send Rob a Private Message  Reply
Kommer de hem idag tro ?????

Pelle
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/04/19 :  09:56:35  Show Profile Send Mahler a Private Message  Reply
Jasså!

Spionerna börjar smyga fram ur buskarna nu!!

Jo, det kanske kan stämma men allt är inte hemma ännu!!

Ett riktigt logistiskt finlir att få ihop allt till ett för forumsyften presentabelt skick!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Rob
Member

242 Posts

Posted - 2006/04/20 :  09:47:33  Show Profile Send Rob a Private Message  Reply
Inga suddiga spionbilder att erbjuda ??????

Pelle
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/04/20 :  12:46:17  Show Profile Send Mahler a Private Message  Reply
Tjaaa,

Okay okay!! Svårt att hålla emot längre!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/04/20 :  13:18:15  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
JBL ???????

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/04/20 :  13:20:13  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Infinity, den där smala med sidobasarna i låda under?

Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/04/20 :  14:22:55  Show Profile Send Mahler a Private Message  Reply
Keep guessing boys!!

Bränns liiite!!

Kablage behövs ju ochså!

Som bör kopplas in i... !

Kan ju säga ochså att jag omprioriterat lite i mitt liv och kommit till nya insikter om vissa sakers inflytande och påverkan på återgivningen!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2006/04/20 :  14:42:25  Show Profile Send Per100 a Private Message  Reply
Den går vi bet på. Fram med det nu!
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2006/04/20 :  15:04:13  Show Profile Send nahoj a Private Message  Reply
Är det ett par infinity delta tro

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/04/20 :  15:06:18  Show Profile Send Mahler a Private Message  Reply

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Rob
Member

242 Posts

Posted - 2006/04/20 :  15:10:13  Show Profile Send Rob a Private Message  Reply
Ja ja Mahler !! Nu har vi sett porriga bilder på dina gamla hembio bakhögtalare... Är det inte dags för de nya grejerna snart ????

Pelle
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/04/20 :  15:22:53  Show Profile Send Mahler a Private Message  Reply

Porriga är årets overstatement!!
Gäller även ljudet!! Haggis, Pitepalt, surströmming och ångest i kubik!!

Nåja,

Slutfjompat nu..

Bilder är jag inte så bra på att ta tyvärr. Åtminstonde inte med nuvarnde skruttkamera!! Två "blänkare" får ni dock sålänge!! Skall därför försöka fixa fram en proffsigare fotograf.

NÄR nu allt är hemma!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2006/04/20 :  19:49:06  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Mårten Design Duke!?

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/04/20 :  19:57:10  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Visst verkar det vara så,,, dessutom i HIGH Gloss,,,
Är det Rob som har uppgraderat och sålt av sina till dig ???

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7380 Posts

Posted - 2006/04/20 :  20:07:41  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Började undra när jag såg den där Infinity diskanten Nu börjar det likna något

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/04/20 :  20:26:55  Show Profile Send Mahler a Private Message  Reply
Hujj,

De måste ju va rekord i avslöjande det hära!! Och hur kan man se detta bara från högglansen!!

Jag som hoppades sanningen skulle dröja lite!

Men visst blev det till slut ett par MD Duke.. Fick chansen att låna hem ett par Duke under längre tid och fick helt enkelt svårt att inte själv falla för ljudet.. Jämförde intensivt med Strauss och även Miles 3 men landade till slut på Duke ändå!!

Men ooooh nej!! Knappast Robs ögonstenar utan egna i högglans valnöt.. Rob kör körsbär!! Klart snyggare i valnöt då alltså enligt eget tycke!!

Nämnas bör ochså att varken mina eller Robs är i standard utförande.. En del kul i delningsfiltret och innanmätet som t ex stora silver/oil från Mundorf och bybeesar på vardera driver!!

Duke Special Edition kanske man skall kalla den för då??

Sen kommer snart kablage ochså, annat kul troligtvis och en del tweakande innan det är "klart" här hemma!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/04/20 :  20:51:56  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Duke SE, finns väl redan,, då med diamantdiskant...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
Page: of 12 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000