HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Det står i HIFI+....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/10/19 :  10:32:23  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hejsan,

Senaste nummret av HIFI+ är en riktig godsak. Ingen har väl undgått att HIFI+ blindtestar kablar i dom övre prisregionerna? 3 personer, med olika bakgrund, utsätts för ett BT där lyssningsintrycken betygssätts i en subjektiv mening. Den tekniska ingejören var den som mest "gjorde bort sig" och han förklarar också varför.

Jag läste vidare i tidningen igår natt. Utöver detta BT finns bra och intressanta tester på:
* Bryston, monoblock modell kraftiga
* Avalon diamant högtalare (stämmer verkligen prisuppgiften på dessa?)
* PU som levereras i trälåda
* m.m.

Just det där "m.m." är intressant!
Två kolumnister skriver av sig lite. Eller lite. Ganska mycket, faktiskt! Den ena kolumnen handlar om....(konstpaus)...Internet fora! Det står beskrivet vad man skall tänka på som "ny" på ett forum, hur det i praktiken fungerar, vilka fallgropar som finns etc. Mycket underhållande och jag måste tillstå att även HIFI+ syn på fora stämmer överens med vad jag upplever här. Underhållande läsning, minst sagt.

Vidare testas högtalarkablar. Öppet. Ett par rackarns dyra saker från Tube Technology (om jag inte minns fel). Priset är verkligen högt, och kablarna sägs vara konstruerade för RÖR förstärkare vars snabbhet inte kommer fram via normala högtalarkablar (som ju enligt tillverkaren är konstruerade tillsammans med slöa transistorförstärkare). Självklart är det så...
I testet så fullkomligt sågas kablarna vid fotknölarna. Ni som tycker att hifi tidningarna är för veka, snälla och i knät på annonsörer - läs och ompröva er uppfattning.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

palm
Member

371 Posts

Posted - 2004/10/19 :  10:42:26  Show Profile Send palm a Private Message
Är vel derför jag gillar HiFi+ .... för dom vågar skriva vad dom tycker.
Är på väg att betala in en helårspremuration smidigt att slippa gå till tobakshandlaren och riskera att den är slutsåld

Palm
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/10/19 :  10:55:30  Show Profile Send freann a Private Message

Man uppgav inte namnet på de totalsågade kablarna - "tube technology" var bara en del av rubriken. Kablarna har dock testats av en annan engelsk hifitidning (glömt vilken). Fick blandad kritik om jag minns rätt. Verkligen skönt att läsa en totalsågning - för en gångs skull!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/10/19 :  11:44:20  Show Profile Send MartinH a Private Message
Vad var det för pris på Avalon högtalaren ???
Go to Top of Page

Rob
Member

242 Posts

Posted - 2004/10/19 :  11:45:53  Show Profile Send Rob a Private Message
Engelholm Audio,

HiFi+ är en riktigt bra tidning.. Rekomenderar den varmt...

Priset på Avalon Diamond saknar nog en nolla... 3300 pund är inte ens nog för att täcka kostnaden för diamantdiskanterna... Dessvärre...

Pelle
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/10/19 :  11:46:28  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
tyckte det stod 3300£ vilket verkar lite för den typen av högtalare med en diamantdiskant från Thiel & Partner... Men jag har inte läst testet nogsamt - endast kollat lite i faktaruten och där reagerade jag på priset!

freann:
Aha! Man hängde inte ut namnet? Jag förstod det som att det var TT som stod för kablarna.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2004/10/19 :  12:57:51  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Jo, Hifi+ är en bra tidning, lite dyr dock... Får väl köpa senaste numret...

Apropå att tidningar vågar skriva vad de egentligen tycker så skriver Ivor Humphrey i ett förstärkartest i senaste Hifi News att han kan inte förstå hur senaste metern nätkabel kan spela någon roll, hur en obalanserad signalkabel som bär AC kan vara riktad och säger även att han hör ingen skillnad mellan en Kimber-baserad signalkabel och sin gamla kabel gjord av högkvalitativ koax Ethernetkabel. Modigt...

/P
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/10/19 :  13:24:18  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Dyr och dyr? Det ger ett mervärde att läsa tidningen!

Ang artikeln om hifi fora på internet. På deras site: http://www.hifiplus.co.uk/news.html står det att läsa:
quote:
Sceptics and Disciples: (and I use the word disciple precisely because of its religious connotations): It seems that the more detailed and finely drawn the discussion the more likely you will be to find somebody who treats an idea or product like a religion.

quote:
For every subjectivist there is an objectivist knocking at your door armed with his meter and ABX bible.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/10/19 :  14:00:22  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Ja, det där känner vi ju igen här ifrån.

Den artikeln skall jag nogsamt läsa. Tack för tipset!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/10/19 :  14:30:41  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ja det lät lite väl lite för den högtalaren om det är diamant diskanten i den...

Vilken modell var det ???
Go to Top of Page

Rob
Member

242 Posts

Posted - 2004/10/19 :  14:35:30  Show Profile Send Rob a Private Message
Avalon Eidolon Diamond

Pelle

Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/10/19 :  14:57:29  Show Profile Send freann a Private Message
HiFi News känns oerhört mossig nu måste jag säga... Dels I.Humphrey märkliga artikel, men även lite väl mycket nostalgia (ok, ok - jag har ju själv ett par LS3/5a...) Trött tidning.
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/10/19 :  16:13:11  Show Profile Send eliot a Private Message
www.audiofreaks.co.uk webbsida står det:
quote:
NEW PRODUCTS: Eidolon Diamond (£33,000)
- det saknas alltså en nolla

Mvh,
Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/10/19 :  16:17:10  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Tack för det! Jag började bli orolig att mina prislistor på T&P elementen inte är dom bästa!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2004/10/19 :  16:38:21  Show Profile Send Snoddas a Private Message
Eidolon Diamond verkar vara en budgethögtalare i
deras sortiment

Deras "Sentinel" ligger på £89,000.

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/10/19 :  17:11:34  Show Profile Send MartinH a Private Message
Men den är STOR och med en massa lullull....
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/10/19 :  17:58:43  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
För 33000£ vill jag ha lullull i massor .

Får nog ta och ladda hem ett nr av den här tidningen ändå.

Edit: Verkar vara en bra tidning

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se

Edited by - Dahlberg on 2004/10/19 18:42:30
Go to Top of Page

juha
Member

316 Posts

Posted - 2004/10/19 :  18:52:22  Show Profile Send juha a Private Message
Avalon Sentinel finns ju med i tidningen Fidelity (Norska) nr: 10
Det verkar ju inte vara katt skit int.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/10/19 :  19:20:26  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
89000*14 = 1'246'000SEK. Det är en slant...

Det är INTE bara Pac som med nöje kan läsa artikeln om hififora. Det är lite underhållande för oss alla.

Dahlberg - ja den stiger helt klart för varje nummer jag köper. Känns rejäl och stabil.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/10/27 :  19:09:47  Show Profile Send molsson a Private Message
Eidolon diamond låter dessutom fantastiskt.......

No hay banda!!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000