HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Uppgraderingstankar högtalare 5k...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2004/10/14 :  09:43:37  Show Profile Send svanbo a Private Message
Hej,
Går i uppgraderingstankar vad gäller högtalare. Har ett par TDL CF300 Cheviot (ovanligt modell), det enda jag saknar är lite "mer" och "bättre" bas. Vad man menar med detta är ju svårt att säga, men det är helt enkelt något jag saknar i den regionen. De spelar förvisso djupt (specade ner till 30 Hz) men det känns inte i magen så att säga....

Så jag efterfrågar ett par högtalare som spelar djup, kontrollerad och kraftfull bas, högupplöst mellanregister och diskant. Gärna neutralt. Ca 5000 får det kosta och då blir det förmodligen begagnat.

Har sett ett par QLN 612 med sidomonterad bas för 6000, kan det vara något?

Kringutrustning är rotel 980 för/slutsteg och en pioneer pds-703 cd.

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/10/14 :  10:09:13  Show Profile Send Blue a Private Message
Tyckte jag såg ett par Dali 850 till salu härom dagen. Anständiga högtalare som ger rejält med punch i basen. Ska nog helst ha ett ganska stort rum att spela i dock. Begpriset ligger nog kring 5 papp.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2004/10/14 :  10:26:21  Show Profile Send Loopen a Private Message
Hej!

Tänk bara på att Qln 612 kräver utrymme. Ett litet vardagsrum på dryga 20 kvadrat räcker inte. Om du saknar bas så är det ett bra alternativ. De låter faktiskt bra.

Lycka till.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2004/10/14 :  11:13:09  Show Profile Send svanbo a Private Message
Loopen, menar du att det är ett bra alternativ även i ett vardagsrum på 20 kvm?
Blue, vet du var du såg dessa?
Go to Top of Page

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2004/10/14 :  11:54:48  Show Profile Send jonta a Private Message
Från www.blocket.se


BoW DM309 (inköpta på hi-fi klubben)
En högtalare som låter riktigt bra på all sorts musik och som blev Bäst i test i hi-fi och musik.
Högtalarna är c:a 3 mån gamla och helt i nyskick.
Färg:lönn
Nypris:5996kr
Mittpris:4000kr(Högtalarkabel från Dali 2x2m nypris:400kr medföljer)

Dreams never end!
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/10/14 :  12:21:54  Show Profile Send Blue a Private Message
QLN-högtalaren i fråga känner jag inte till. B&W 309 ger väl inte direkt någon jättebra bas i mitt tycke (men är annars helt ok för pengarna).

Dali 850 var på Hifimagasinet eller Blocket, minns ej. Kolla om dom finns kvar! För ett rum på 20 kvadrat skulle jag dock hellre rekommenda den mindre modellen, 450. Ses lite då och då beg den också!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2004/10/14 :  12:38:15  Show Profile Send bjarne a Private Message
Du harintefunderat på en aktiv bas. Såg en aktiv canton as30 för 2500 på blocket igår. Hyfsat musikalisk sub. Def tech pro sub 80 eller Heco cignature 30A brukar ockå ligga ungefär där beggat och dom är helt ok om till musik i lägre prisklasser
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/10/14 :  13:01:12  Show Profile Send lasselite a Private Message
De spelar förvisso djupt (specade ner till 30 Hz) men det känns inte i magen så att säga....

OT För jag kommer som vanligt att fråga om rummet. För du verkar ha grejer som räcker för att det ska kännas i magen. Å ärligt talat, får man ett par magbashögtalare och allt det andra för 5000?
(Min magbas minskar kraftigt när jag stänger dörren till sovrummet. "Go figure")

Lasselite sägej gjeja med jummet å plaseling. Om d inte funka, kolla på subbol. Hai /OT
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2004/10/14 :  14:02:01  Show Profile Send svanbo a Private Message
Visst kan det vara fel på rummet. Men rummet jag har, har jag. Det är svårare att uppgradera det. :) Och särskilt mycket experimenterande med placering o.dyl. är svårt när man är två att samsas om utrymmet... jag får nätt och jämnt ha dem 1 dm ut från bakväggen... vet inte riktigt vad jag kan göra i det läget.

Aktiv sub har jag också funderat på, men samma sak där, vet inte riktigt var jag ska få plats med den utan att det blir krig hemma... kanske vettigare att byta ut högtalarna då. Riskens finns ju att problemet kommer att kvarstå dock...

Eller så är det bara jag som är basnarkoman
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/10/14 :  14:20:15  Show Profile Send Blue a Private Message
Är du RIKTIG basnarkoman så är det i princip högtalare i stil med Cerwin-Vega som gäller. Då får du MYCKET bas, dock knappast någon särskilt bra sådan. Själv tycker jag att dom låter vedervärdigt, och skulle inte rekommendera dom till något annat än möjligtvis fetslokaler och liknande. Men ja, massor av bas får du onekligen, till ett billigt pris dessutom.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2004/10/14 :  14:29:04  Show Profile Send svanbo a Private Message
Har redan haft Cervin Wega. Håller med, mycket och fläskig bas var ordet. Men inte riktigt vad jag är ute efter nu. Dessutom har jag lite högre krav på mellanregister och diskant än vad jag hade på den tiden... så riktigt så mycket basnarkoman är jag nog inte.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/10/15 :  17:57:23  Show Profile Send lasselite a Private Message
Tjena svanbo!

Jag har inte mina grejer rätt placerade hela tiden. D e lite pyssel, men d hör lixom till Så om du hittar en fungerande placering för fåtöljen och dina högtalare (när HON inte är hemma) så försök markera upp på ett smidigt (vanlig genomskinlig tejp(som bara du ser)) sätt så du lätt kan ställa dit grejerna när det ska finlyssnas.

Som du säger så är det stor risk att du får samma bekymmer om du köper andra högtalare. Men kolla på piP, dom ska stå mot vägg.
Go to Top of Page

erikus
Starting Member

44 Posts

Posted - 2004/10/15 :  22:54:16  Show Profile Send erikus a Private Message
Shameless plug om du söker högtalare kring 5k:
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=8520
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2004/10/16 :  10:00:32  Show Profile Send svanbo a Private Message
lasseliten: jo får väl göra nån sån variant... tack för tipset! :)
Vad är piP??
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/10/16 :  11:42:56  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Svanbo> Kolla in denna tråden http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=13868&whichpage=1

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/10/16 :  12:02:23  Show Profile Send Zombie a Private Message
5k? Testa att få tag i Philips största MFB, 545...aktivt filter + tre inbyggda slutsteg och mycket bastryck

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2004/10/17 :  00:34:53  Show Profile Send svanbo a Private Message
Nja, nu var det ju inte BARA bastryck jag var ute efter...
pIP var det alltså, några hembyggen? Var kan man hitta såna då?
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/10/17 :  12:04:55  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Nä det är inga hemmabyggen utan högtalare från Ino Audio i Sthlm. Ägare och grundare av Ino Audio, Ingenjör Ingvar Gilbert Igor John Peder Nikolaus Öhman, nås på 08-732 77 25, 070-523 32 32

I mina öron slår Ino piP högtalare som Dynaudio 1.3mkII (med hästlängder) och JmLab Mini Utopia (inte fullt lika klart men dock), rekommenderas!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2004/10/17 :  13:16:29  Show Profile Send svanbo a Private Message
Även för en som eftersträvar mycket och bra bas?
Vad kostar de då och kan man få tag på dem i Göteborg?
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/10/17 :  15:30:36  Show Profile Send lasselite a Private Message
piP går bara att köpa via konstruktören (om man inte hittar begagnade då, vilket man tydligen nästan aldrig gör). Men du får göra som jag. Leta upp nån i din stad som har ett par, å locka med pannkakstårta.

(Rydberg: Nästa vecka åker regeringen till Egyptien, PMa vilken dag som passar dig å G)
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2004/10/18 :  11:12:40  Show Profile Send svanbo a Private Message
Hm ingen i Göteborgstrakten som är sugen på pannkakstårta? ;)
Go to Top of Page

Ullven
Starting Member

3 Posts

Posted - 2004/10/18 :  14:28:02  Show Profile Send Ullven a Private Message
Jag har ett par Dali 850 som är till salu... finns i Landskrona.
http://www.dali.dk/prevbrochures/850.pdf
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000