Author |
Topic  |
oscar-ja
Member

77 Posts |
Posted - 2004/10/12 : 00:12:43
|
quote: Sen tycker jag personligen att man ska pröva en längre tid, flera dagar, och sedan byta tillbaka och se vad som händer. Trivs man? Spelar man mer musik? Eller är det inte lika kul längre med musik? Säkra tecken för min del.
Även om det är en rätt sympatisk tanke är det inget jag törs använda mig av. Vad jag känner för musik och olika skivor varierar i takt med att andra saker i mitt liv ändrar sig. Har jag haft en dålig dag är mitt lyssnande annorlunda än om jag är lugn och harmonisk. Det är helt enkelt för många variabler för att ovanstående metodik ska vara pålitlig. Det är möjligt att den fungerar för andra, jag är dock tveksam. Kanske har jag läst för mycket forskningsmetodik på universitetet bara. |
 |
|
sampix
100.000-klubben

1808 Posts |
Posted - 2004/10/12 : 00:35:18
|
quote: Sampix: "en sån där" placera mig inte i ett fack, tack!
Jag behöver inte placera dig i nåt fack, det gör du så bra själv med dina inlägg Det jag menade med "fina" är ett du ändå lagt ner lite mer pengar på kablaget än du hade behövt, då du inte hör skillnad på dem
|
kabelskitsnackare
|
 |
|
Loopen
Member

621 Posts |
Posted - 2004/10/12 : 08:03:29
|
God morgon!
frean; Jo visst var det på krellen vi bytte från orginal till en LoRad. Skillnaden var större än jag tidigare upplevt vid byte av strömkabeln.
Martin H: jo han hade en gratiskabel billigare än onoff!!! Anledingen var att han beställde kablar genom mig och jag var för att lämna till hans nyinköpta Krell. Men det var kul att jämföra från att gå från lakrits till bättre på både signal och ström.
Jag har själv LoRad både från väggen till en LoRad grendosa och vidare till både cd och förstärkare. Största skillnaden blev det helt klart till förstärkaren i mitt fall. |
 |
|
mason
Starting Member
18 Posts |
Posted - 2004/10/12 : 10:58:18
|
Loopen: Skulle det inte kunna vara så att de billiga signalkablarna var dåligt skärmade och därför släppte in brus från nätkablarna? När ni bytte nätkabel minskade störningen och signalkabeln hade inget att "släppa in"? |
 |
|
bfjohansson
Member

199 Posts |
Posted - 2004/10/12 : 11:19:18
|
Jag har också haft en uppsättning LoRad men skillnaden mellan dem och standard (vad nu det är) var mycket marginell i min anlägging. Skillnaden mellan de jag har nu, EG och SR, mot LoRad är däremot mycket stor . Är man inte döv eller i princip okänslig för nya intryck så är jag säker, nästan i alla fall, att alla med öron skulle höra skillnaden. Men med tanka på att man nu lägger sjuka summor på elsladdar hade jag helst av allt önskat att det inte var någon skillnad. Det har dessutom blivit så att jag längtar hem till stereon nu, vilket jag inte gjort på ett tag. Och det är väl ett betyg så gott som något... |
 |
|
Loopen
Member

621 Posts |
Posted - 2004/10/12 : 11:44:34
|
mason: Visst kan det vara så. Vi valde att byta strömkabeln först och sedan signalkabeln. Hade varit intressant att göra tvärt om. Men å andra sidan så fyller ju strömkabeln redan här ett syfte.
bfjohansson: Det är nog som säger att det beror på....själv märkte jag skillnad men inte så jätte stor. Kan bero på att jag har skärmade kablar i hela anläggningen för övrigt. EG och SR?? Kan du skriva ut så vi okunniga vet vilka kablar det rör sig om och vad de betingar för pris.
Personligen tänker jag inte lägga enorma summor på kablar då jag inte har anläggning för detta. Just nu har jag som sagt var Lorad till strömmen, Supra Sword till högtalarna och en Supra Aniversary Ballanserad (enda i Sverige??) mellan cd & först. Den kabel jag framöver skall byta, eller i alla fall testa andra, är den ballanserade som ligger lite i underkant på prisskalan. |
 |
|
marbrink
Member

2873 Posts |
Posted - 2004/10/12 : 11:58:32
|
Loopen: Sworden är mycket kompetent oavsett prisklass! kör också med den... |
 |
|
bfjohansson
Member

199 Posts |
Posted - 2004/10/12 : 12:23:58
|
Loopen,
SR står för Synergistic Research och i mitt fall är det deras billigaste AC Master Coupler som går till cd-spelaren, betingar väl ett pris på cirka 4500:-. Skillnaden mellan den och deras dyrare är att den saknar aktiv skärm och är något mer flexibel samt går att använda till alla apparater. Deras dyrare verkar vara mer anpassade till småsignalapparater kontra slutsteg. EG står för Electra Glide och var, tror jag, den firma som startade hela elsladdvågen. Deras slogan är "It all begins at the wall". Deras billigaste sladdar idag betingar ett pris på ca 2500 dollar upp till 6200. Vansinne... Tjocka som underarmar var de förut men numera har de lyckas få kablarna att bli något smidigare. Helt sagolika är de dock ljudmässigt. En jag känner har bytt sina EG mot Nordosts nya Valhalla men ångrar sig lite idag. Om skillnaden i pris uppvägs av skillnaden i ljud kan bara en ev. köpare svara på. Men i min erfarenhet är skillnaderna efter en viss nivå små och kostnaderna för dessa skillnader hög. Men det betyder inte att några av oss kan tycka att det kan vara värt det. Ibland kan dessutom skillnaden i välljud för vissa bli större vid kabelbyte än vid apparatbyte.
Jag vill också tillägga att det finns hur mycket begagnat som helst, varpå även vi med normala arbeten och fru och barn kan ha råd att hålla på med denna exotism. |
Edited by - bfjohansson on 2004/10/12 12:30:21 |
 |
|
Matrixen
Member

807 Posts |
Posted - 2004/10/13 : 19:08:56
|
Det verkar skilja lite mellan kabelleverantörer, men just Nordost förespråkar att prioritera förstärkeriet med sina nätkablar. Jag har inte kommit till nätkabeltest på slutstegen, för då behöver jag 2 stycken, så jag har ingen egen erfarenhet. En poäng med att sätta en välskärmad kabel på just en digital apparat är ju att den inte agerar sändare mot förstärkeriet i lika stor utsträckning. Å andra sidan har ju inte Nordost någon regujlär skärm i sin geometri som jag förstått det.
|
 |
|
new order
Member

238 Posts |
Posted - 2004/10/17 : 09:46:33
|
Jag har lånat hem och testat några olika nätkablar och för mig (och mina medlyssnare)var skillnaderna tydliga mellan standardsladd och Jormas jpc 2.5.Allt blev bättre med Jorman.Då testade jag att byta sladd enbart på cd-spelaren,och gjorde A/B/A tester.När jag senare kopplade in en Shunyata taipan på cd-spelaren och en Jorma Super Power på förstärkeriet blev det ruggigt stor förbättring.Det är inte bara så att det blir bättre,Shunyatan och Jorman hade olika karaktär också !
Jag kan inte förklara varför det blir bättre när man byter från en standardsladd till en Jorma jpc 2.5,eller för den delen från en jpc 2.5 till en Jorma SP eller Shunyata.Men jag kan inte blunda för att det blir ett lyft,ett rejält lyft. Det är sunt att vara skeptisk när det gäller allehanda tillbehör när det gäller hifi,och jag har varit en stor skeptiker till nätsladdar innan jag testade hemma.Jag fattar fortfarande inte varför den sista 1,5 metern från vägguttaget till stereon skall vara så avgörande,men jag har fått acceptera att den är det!
mvh/new order |
 |
|
eliot
Member

1398 Posts |
Posted - 2004/10/18 : 20:38:17
|
quote: Jag fattar fortfarande inte varför den sista 1,5 metern från vägguttaget till stereon skall vara så avgörande,men jag har fått acceptera att den är det!
Håller med!!!!
Har själv "lyssnat" på nätkablar de senaste två veckorna och skillnaden är dramatisk och i min anläggning påverkas slutstegen (rörmonoblock) mest 
Kablar jag har testat är mina specialtillverkade, Jorma Designs Superpower och Harmonix Studio Master X-DC - de sistnämda för 11´000kr/2m 
Nu i helgen hade jag en kompis på besök och innan han gick så sa han att han var smått imponerad att det gick att höra skillnad på detta viset. 
Mvh, Eliot |
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2004/10/19 : 04:15:59
|
Å andra sidan "Rydberg", vilket kaffe använder du? |
Bravo  |
 |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2004/10/19 : 08:14:22
|
Blir mest gammal hederligt Gevalia Brygg (inte i perkolatorn dock, den använder jag väldigt sällan) |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
 |
|
Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts |
Posted - 2004/10/19 : 11:52:04
|
Hifirocker: Du är inte ensam. Jag bytte mina Supra EFF-ISL till Eichmann Express 4 och kunde vid första lyssningen höra skillnader men då jag lyssnat länge kunde jag inte skilja kablarna åt. |
 |
|
hifirocker
Member

1303 Posts |
Posted - 2004/11/03 : 10:24:07
|
Rydberg:
Följt upp testerna med nya (blind?) tester? Hade varit kul att ta del av dina erfarenheter i så fall .
|
 |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2004/11/03 : 11:14:44
|
Hifirocker> Tror de blir lite trötta på mig om jag lånar hem kabeln igen utan att köpa så det blri nog inget sådan test i närtiden iallafall. Däremot så håller jag på med tester av det budget ECO-3 som bill50x skickade till mig. I går testades det i en anläggning bestående av pi60s, Pioneer 668 och Bryston 4B-SST. Ägare hörde skillnader tyckte han, jag lämnade kvar sprayen där med en skiva som vi hade gemensamt så nu kommer det förhoppningsvis testas en del!!
Vi får se hur utgången blir där, mycket spännande  |
|
 |
|
hifirocker
Member

1303 Posts |
Posted - 2004/11/03 : 14:02:03
|
R:
Oavsett sprejens eventuella inverkan måste det låtit fantastiskt bra med de högtalarna och den elektroniken !
Är det Tobias anläggning (har för mig han heter så?)?
Såg bilder på faktiskt.se (tror det var från hans rum), såg väldigt trevligt ut. Hur upplevde du ljudet hemma hos honom?
PS. Funkar verkligen den där sprejen?  Verkar vara ormolja...  Ursäkta min skeptism, men sådana produkter känns väl långsökta, verkar vara ännu en produkt som vill krama stålarna ur lättlurade stackars hifigalningar, finns det någon fysisk logik bakom dess funktion eller är det bara massa kvasibabbel ?
|
 |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2004/11/03 : 15:00:53
|
Det lät mycket bra hos Tobias, rent ljud men bråddjup bas och en mycket naturlig klang. Han hade en stor dämpvägg uppsatt och det var lite ovan att lyssna under sådana förhållanden men bra lät det.
Detta är ju inte riktiga ECO-3 jag testar utan ett proffesionellt antistatmedel för plast med mycket lång hållbarhet. Jag tycker definitivt det blir skillnad faktiskt, sen kan man ju tycka att det är knepigt. Men att ha statiskt uppladdade saker roterande så närma avläsningselektroniken kan inte va bra, antagligen är det inducerade störningar där som minimeras (min personliga teori)
Hur som helst så tycker jag personligen att det fungerar. Effekten har varit densamma i alla anläggningar jag testat och både jag, Gromit och Tobias upplevde liknande skillnader.
Tobias skulle testa vidare lite på egen hand så vi får se vad han kommer fram till. |
|
 |
|
hifirocker
Member

1303 Posts |
Posted - 2004/11/03 : 16:32:01
|
R:
Nu börjar jag ju bli lite intresserad av det där antistatmedlet, typiskt.....   
Vad kostar det där medlet om man köper det av "Bill50x"?
|
 |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2004/11/03 : 16:52:51
|
Hifirocker> Har du inte läst i ECO-3 tråden på faktiskt? Han skickade ju gratis ett prov till de som ville testa! Jag vet inte om hans erbjudnade fortfarande står fast men det kan ju va värt att kolla upp. Sen är det ju även troligt att ju bättre anläggning man har dessto lättare hör man skillnaderna, jag vet ju inte vad du har för anläggning så jag kan ju inte garantera att du kommer att höra skillnad i din anläggning. |
|
Edited by - Rydberg on 2004/11/03 16:53:39 |
 |
|
hifirocker
Member

1303 Posts |
Posted - 2004/11/03 : 16:56:50
|
R:
du kan ju alltid kolla min profil om du vill se vad jag spelar på för prylar! 
Jo jag läste faktiskt.se den tråden, men jag måste missat något.. Får skumma igenom den tråden igen, kanske skicka ett PM till den där Bill50x. Vad kostar medlet? |
 |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2004/11/03 : 17:06:57
|
LÄSFÖRSTÅELSE!? Det kostar GRATIS mannen!!! 
Va det kostar annrs har jag inte den blekast aning om, det är ju inte framtaget för att användas till detta ändamål heller! |
|
 |
|
hifirocker
Member

1303 Posts |
Posted - 2004/11/03 : 17:31:36
|
Gratis, det låter bra!  |
Edited by - hifirocker on 2004/11/03 17:33:58 |
 |
|
Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts |
Posted - 2004/11/03 : 18:50:37
|
Låter som en smart dealer! Först bjuder han på gratisprover för att få folk att fastna i antistatmedelsträsket. Sen börjar varorna kosta pengar... |
 |
|
hifirocker
Member

1303 Posts |
Posted - 2004/11/03 : 23:19:09
|
hahaa, ja så kanske det är. Har i varje fall läst igenom tråden ännu en gång nu, och även om jag fortfarande är skeptisk och håller med Dr Tinnitus i mycket av det han hade skrivit så tycker jag ändå att Bill50xs hypotetiska förklaring inte verkar helt osannolik, kan vara värt att testa, i alla fall mest för skojs skull. Som ormolje skeptiker måste man ju utsätta sig för lite experiment ibland, kanske lär sig ett och annat om placebo om inte annat . |
Edited by - hifirocker on 2004/11/03 23:20:33 |
 |
|
Topic  |
|