HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Engelholms Duo på hembesök!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2004/10/06 :  02:13:09  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Pär Engelholm aka Engelholm Audio aka Epkpeng - bygger ju som bekant högtalare. Jag har haft nöjet att prova ett par av hans modeller i hemmiljö. Dessa besök har dessutom varat en eller ett par veckor och detta har gjort att jag verkligen kunnat utvärdera högtalarna på ett bra sätt.

Förra gången jag hade hembesök så gällde det modellen Klero. Nu var det dock dags för, vad jag förstår, är den nuvarande instegsmodellen i Pärs program - högtalaren heter Duo!

Duo är en 2.5 vägare med ringradiator i diskanten och 2 stycken 6.5 tummare i bas och mellanregister:



Vad det gäller bestyckning, känslighet och data på högtalaren så är det nog lämpligast att fråga Pär direkt.



Själva lådtekniken är samma som den dyrare Klero, en speciell sorts plywood som ger träkänsla så det räcker, finns 5 - 6 olika betsar att välja mellan.



Första gången jag hörde modellen var på entusiastgruppen Audiogruppen Sydost träff hemma hos Pär - den gången så spelade Duo i en något för stor obehandlad MDF låda, filtret var inte färdigt - men trots detta så charmade högtalarna oss rejält. Då skulle man kunna beskriva ljudet som Audiovector Super/signature på speed ett riktigt dynamiskt busfrö.

Gällande Audiogruppen sydosts träffar så går det bra att kika här:

Träff Tre

Träff Fyra

Träff Fem



Nu har Pär kommit långt med ljudet, påminner fortfarande lite om Audiovector - men känns mer nyanserat. Diskanten är mycket behaglig och välupplöst. Vet inte om det beror på att det är samma diskant, men toppen i högtalaren påminner ganska mycket om Sonus Faber Cremona Auditor - fast med stabilare botten då.



Mellanregistret finns inte heller mkt att anmärka på, jag tycker kanske att dom tappat lite av den dynamiska spelstilen som fanns i prototyperna - upplevde även att dom var lite slanka i basen ibland (Detta kan dock ha med mina rörsteg att göra - rören har sett sina bästa dagar och en helt ny uppsättning är beställd).



Överlag så tycker jag att det är en trevlig högtalare som nog kan utmana det mesta i sin prisklass.



För mer info ang priser osv.

Vänligen vänd er direkt till Pär på Engelholm Audio!

http://www.engelholmaudio.com/

info@engelholmaudio.com

Telefon - Kvällstid 0455 210 58

Slutligen vill jag tacka Pär för att han med ett öppet sinne lånar ut sina alster och på så sätt förgyller min vardag - Tack!

PS! När är Quadro klara - jag är nyfiken ?

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2004/10/06 03:09:54

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/10/06 :  03:36:35  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Intressant bearbetning av detaljer BAKOM högtalaren.
Icke färdigt filter ?

Annars ett snyggt bygge av Engelhom Audios möbelsnickare.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2004/10/06 :  11:39:25  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Ja just det - glömde skriva att filtret sitter på utsidan av dessa förhandsex. Pär ville helst inte skylta med dom därför blev dom virvelsuddiga

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/10/06 :  13:36:34  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply

Inga dåliga bilder du lyckas med, Jocke!

Engelholm Audio - Duo är i själva verket en 2-vägare. 2.5 vägare tror jag inte på.

Härligt att läsa att du finner diskanten högupplöst! Ring Radiatorn har ju fått kritik för att låta rivig och inte så precis. Men allt handlar så klart om filter, matchning och allmän design.

Härliga virvelvinad förresten!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2004/10/06 :  14:12:22  Show Profile Send wallraff a Private Message  Reply
quote:
Nu har Pär kommit långt med ljudet, påminner fortfarande lite om Audiovector - men känns mer nyanserat. Diskanten är mycket behaglig och välupplöst. Vet inte om det beror på att det är samma diskant, men toppen i högtalaren påminner ganska mycket om Sonus Faber Cremona Auditor - fast med stabilare botten då.


Inget dåligt ömdöme! Bra jobbat Pär!

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2004/10/06 :  16:42:09  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Pär!
Tackar för bildomdömmet och så jag har återigen lyckats med att få till fel beskrivning - 2 vägare ska det ju vara

wallraff!
Högtalarna är riktigt bra för prisklassen...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/10/06 :  19:09:17  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Wallraff:
Du får ta dig en sväng om Kkrona och lyssna! Just nu är jag mitt i en flytt men det är nog på plats igen under slutet på november! Välkommen!

DrKim - det är bara teknik! Viktigaste är hur det låter och hur det ser ut.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2004/10/07 :  18:04:50  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message  Reply
Väldigt fina alltså! gör du trä arbetet ochså Engelholm?

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/10/07 :  18:10:24  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message  Reply
Snygga högtalare! Helt i min smak. Vad brukar priset/par ligga på till konsument?

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/10/08 :  11:12:08  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
balrog:
Tack! Träarbetet gör en möbelhantverkare åt Engelholm Audio. Han har drygt 15 års erfarenhet och ett grymt handslag!

filikoster:
Tack! Duo är stilrena och mycket trevliga! Låter som dom ser ut.
Priset är, faktiskt, ännu inte fastställt på Engelholm Audio - Duo. Räcker "nån stans mellan 15 och 20'000kr per par" som svar?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/10/08 :  13:50:22  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message  Reply
Det räcker...

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/10/08 :  19:05:34  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
ere skaaningar i dessa rackare?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/10/12 :  13:26:48  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Haakan:
Nej det är Vifas 6.5'or with a twist.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/10/12 :  18:05:39  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
jaså :) va fina dom va

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2004/10/19 :  10:19:48  Show Profile Send markih a Private Message  Reply
Snygga lådor!

Vifa's 6,5 with a twist? Vad innebär twisten?

Mvh Mårten

markih
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/10/19 :  13:13:20  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Hej igen,

Markih:
Det är mekanisk "twist" som görs på både 6.5'orna och även på diskanten. Inget märkvärdigt stort men ändå avgörande för just denna konstruktionen. Jag håller resten av den informationen innom Engelholm Audio's väggar.



Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000