HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 BIOLJUD/HIFI mm.....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/10/03 :  14:41:51  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
I går när jag var och avnjöt en mysig portion biovåld av fin kvalitet, så började jag plötsligt att lyssna på ljudet av någon konstig anledning. F_n vad bra det lät på musik och alla roliga specialeffekter. Vilken upplösning och vilken dynamik!!!!!Det var verkligen helgjutet på alla sätt. Jag har aldrig hört tidigare att det lät så bra så jag funderade en liten stund på varför detta.
Jag har sedan ca 5 år tillbaka alltid velat sitta långt fram pga ljudkvaliten och den goa magmassagen vid explosioner å sånt.
I går satt jag på rad 2 av 14(trorjag),dvs väldigt långt fram, och det var verkligen en upplevelse att lyssna på all musik.
Filmen var THE BOURNE SUPREMECY.
Plötsligt förstår jag NERIKS å NIKLAS NORD mycket bättre. Dynamiken skapar hela upplevelsen av livs levande musik -det blir ROLIGT och inte bara en massa detaljletande osv...Om man dessutom får med alla andra parametrar så kan det ju bara bli grymmebra.
Hade man detta hemma så skulle jag fastna framför högtalarna ganska länge.

Har någon någon liknande erfarenhet?????

Edited by - Bernt Jansson on 2004/10/05 07:34:52

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/10/03 :  16:24:25  Show Profile Send Bubben a Private Message
quote:
I går när jag var och avnjöt en mysig portion biovåld av fin kvalitet, så började jag plötsligt att lyssna på ljudet av någon konstig anledning.

Låter som du blev imponerad, men måttligt berörd.
Hade du blivit berörd hade du förmodligen inte släpt handlingen och börjat tänka på ljudet.
Vilket skulle hålla i längden i ett vardagsrum?

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/10/03 :  16:53:07  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Låter som du blev imponerad, men måttligt berörd

Imponerad och berörd av musiken men kanske inte så oerhört berörd av filmen.Det var ju ingen THE MATRIX precis.
Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2004/10/04 :  08:04:10  Show Profile Send Andreas A a Private Message
Jag tycker det är svårt att uppleva samma sak hemma, Bio har ju sin lilla skönhet över sej
Jag fick en liknande upplevelse när ja var i Usa och på en bio som det spelades naturfilmer på, bilden var väldigt stor och klar men ljudet var det enda ja njöt av under hela filmen
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/10/04 :  12:17:48  Show Profile
Jag kör med Klipsch och det är grym dynamik, kollar lätt på minst 1 film om dagen
Är perfekta högtalare för film alltså. Sitter och myser varje gång

Dock håller jag på och filar på en 2-kanals anläggning också, anser att de båda inte kan
kombineras på ett bra sätt.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/10/05 :  03:07:02  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Andreas, var det en IMAX film? Det är ganska imponerande att se deras filmer som det är tänkt, på duk som verkligen går från golvet till taket.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/10/05 :  10:37:40  Show Profile Send gcs a Private Message
Andreas vad var det för ljud pånaturfilmen som du njöt? Var det musik? Jag har aldrig hört någon musik när jag varit ute i naturen. För min egen del tycker jag att jag njuter bättre av en film hemma. Jag tycker att de flesta biograferna idag är trista lådbiografer med ofta alltför starkt ljud.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/10/05 :  21:16:37  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Circlomannen:
förmodar att du i begreppet dynamik även inkluderar transientåtergivning. Är egentligen 2 olika saker som samverkar när det låter "bra".
Men man kommer en bit på väg med högtalare som Klipsch eller JBL med horndrivers. Dock så är dom inte bara för effekter utan låter även mycket mycket bra även på klassisk musik om dom är rätt injusterade. Pop är klart enklare att få att låta bra.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/10/05 :  21:53:21  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
förmodar att du i begreppet dynamik även inkluderar transientåtergivning.

Japp! Både transientåtergivning och dynamik var väldigt bra. Bra mycket bättre än något jag hörde bland all trendriktig sipp diethifi på Arken-mässan. Mycket där lät bra men jag har ALDRIG hört en 6,5 tums "bas" återge en stor trumma med någon realism-därav "diethifi".
Som sagt: Klipch stora och liknande gör det bra, och dit får man väl räkna stora bioanläggningar med 8 st JBL 2242 basar.
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2004/10/05 :  22:25:53  Show Profile Send Smackman a Private Message
Martin.M jag håller inte med dig att man inte kan kombineras 5.1 med 2kanal på ett bra sätt :=)
Skillnaden är att priset blir mkt högre med finljud från bådadera iom att det oftast kräver separata komponenter..
Mvh


Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/10/05 :  22:45:29  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Martin.M
själv anser jag att lösningen på att få en bra 5.1 anläggning typ Klipsch eller JBL att låta bra i 2-kanal är aktiva filter med rumskorrektion. Då kan man styra så att man får 2 olika basåtergivningar för film o musik ifrån samma anläggning. Det är långt mycket mer än bara dB som skiljer i inställningen.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/10/05 :  23:12:16  Show Profile
Smackman, jo det jag menar. Blir billigare att köpa en 2-kanalsanläggning och en flerkanals än att köpa 1 anläggning som klarar båda lika bra.

Jag kör själv allt i samma anläggning och kommer fortsätta att göra
så, dock ska jag köpa mig lite prylar och ha en "liten" 2-kanalre
i vardagsrummet.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2004/10/05 23:14:37
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000