HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Modifiering av Luxman CL-360
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/09/25 :  10:38:41  Show Profile Send MatsT a Private Message
Efter en tid av HiFi-dvala då jag har fått prioritera ned intresset en smula är det dags för ett nytt projekt. Jag har väl egentligen fler projekt än jag hinner med redan tidigare men under dvala-perioden inköptes en trevlig apparat som kräver lite uppmärksamhet.



Det är ett försteg av typen Luxman CL-360, rörbestyckat så klart och en rätt bra konstruktion redan från början.



Jag fick med en servicemanual vid köpet och det var nog också den som gjorde att jag överhuvud taget köpte försteget. Det blir så mycket enklare att rota i en apparat om man har all information tillgänglig.



Ett enklare kopplingsschema finns även på användarhandbokens baksida.

Mer bilder och en mer utförlig beskrivning av försteget kommer men det får räcka nu för den här gången.

SimonB
Member

50 Posts

Posted - 2004/10/02 :  18:34:11  Show Profile Send SimonB a Private Message
När kommer resten då?

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/10/03 :  11:34:16  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Vackra grejor detdär!!!!
Nästan synd att modda....Bara nästan...
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/10/03 :  20:15:00  Show Profile Send MatsT a Private Message
Ja, jag får väl fortsätta lite då...

Som sagt, den är snygg och det är en av de främsta anledningarna till att jag vill ha den stående hemma. Naturligtvis måste den också uppfylla kraven på god ljudkvalitet och de betjäningsmässiga krav som jag har. Det skall nog gå att fixa alltihop.

Vi tittar väl in i förförstärkaren lite.



Den är uppbyggd i sektioner och det är rätt gott om plats för lite extrakomponenter om det skulle behövas.



Från vänster till höger på bilden är kontaktdonen för:
Phono
CD
Tuner
Line
Två par tape-loopar
Två utgångar (!)



En lite närmare inblick visar hur kretskorten är i tre sektioner, phono, line och tonkontrollsteg (plus ett för nätdel). Tonkontrollsteget går att koppla förbi och ställer inte till några problem, Jag använder inte sådana men det gör inget att möjligheten finns.

Att det finns phonosteg inbyggt är ett klart plus, jag hade annars fått bygga en separat riaa-förstärkare och det är praktiskt med en låda mindre. Jag återkommer med tankar kring hur det skall göras.

De två utgångarna är bra för mig! Jag behöver just en sådan finess eftersom jag kör från förförstärkaren till ett aktivt filter och dessutom har ett par Stax-lurar som ansluts på högtalarutgångarna, det är inte kul om det sitter filter emellan (mycket kopplande). Min plan är att bygga ett rörsteg för direktdrift av elektrostatlurarna och köra den ena utgången till den förstärkaren och den andra utgången till det aktiva filtret.



Här är delen med linjeförstärkare och tonkontrollsteg, linjedelen använder en halv ECC83 och ett ECC82 (SRPP) per kanal. Tonkontrollsteget använder ett ECC82 (SRPP) per kanal.



Här är RIAA-delen med ett halvt ECC83 plus ett helt ECC83 (SRPP) per kanal.

Glödströmmarna har reglerad DC-spänning liksom högvoltsmatningen, det finns förutsättningar för ett gott resultat.



Här syns nätdelen med en inkapslad transformator på sidoplåten, snyggt arrangerat.



Själva kretskortet för nätdelen ser ut så här och visst finns det utrymme för lite förbättringar här men grunden är lagd.

Totalt sett, ett rätt prydligt bygge och en rätt bra grundkonstruktion. Kvaliteten på komponenterna är hög och det sitter t.ex rör från Siemens. Jag kommer eventuellt att använda helt andra rör än de som förstärkaren är designad för men jag har inte riktigt bestämt mig än. Kondensatorer finns av bättre kvalitet nu än när förstärkaren byggdes. Kontaktdonen är guldpläterade och även om det finns bättre att tillgå så får de nog duga.

Nu får jag fundera lite innan nästa avsnitt kommer.
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2004/10/03 :  22:49:18  Show Profile Send EAR a Private Message
Vilket år kom denna ut

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/10/04 :  07:52:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det ser seriöst ut tycker jag. Har alltid varit förtjust i Luxman.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/10/04 :  07:55:33  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag har försökt hitta exakta uppgifter om tillverkningsår här på morgonkvisten men inte lyckats och jag hinner inte gräva mer nu. Jag har dock en broschyr från 1989/1990 och där finns den med, i broschyren från 1990/1991 finns den inte med. Det ger i alla fall en fingervisning och jag tror det var den sista serien med rörförstärkare från Luxman innan den nya SQ-38 kom för några år sedan.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/10/10 :  10:38:40  Show Profile Send MatsT a Private Message
Efter lite funderande börjar framtiden klarna en del...

Jag tänker använda förförstärkaren i mitt huvudsystem och där ställer jag rätt stora krav på att den skall fungera som jag vill, inte nödvändigtvis att den skall vara kopplad som alla andra. Jag har en del speciella krav, t.ex vill jag ha en MYCKET hög ingångsimpedans och det är lite svårt att genomföra med originalkopplingen som har följande steg:
  • Ingångsväljare
  • Volymkontroll (250k)
  • Balanskontroll (250k)
  • ECC83 direktkopplat till ECC82 i SRPP och motkoppling runt detta


Tack vare att 250k-pottar använts blir ingångsimpedansen ändå relativt höga 100k men jag vill ha högre. Utgångsimpedansen skall också vara låg, detta uppfylls av originalkopplingen. Mycket tack vare bruk av motkoppling men även SRPP-steget har något sånär låg utimpedans.

Vad gör man då med detta?!

Jo, man stoppar in lite järn!! Ny försvinner väl halva läsekretsen men jag gillar transformatorer och vad de kan åstadkomma med rätt användning. Poletten ramlade på plats efter att jag fick ett email från min cyberkompis Wesley i Hong Kong, han har inte haft tid med HiFi under en längre tid men nu verkar han komma igång igen. Detta intresserar väl kanske inte er här men han hade fått in en Django som försteg. Jag har själv funderat kring användning av transformatorvolymkontroll en längre tid och efter att ha hört Wesley's synpunkter så bestämde jag mig för att gå den vägen. Hans gamla försteg från Sonic Frontier har pensionerats och eftersom vi brukar tycka rätt lika om ljud är jag nu säker på att transformatorerna fungerar som de skall.

Mer info om transformatorvolymkontroll:
http://www.diyhifisupply.com/diyhs_sb_transformers.htm
http://www.stevens-billington.co.uk/page102.htm

Det här blir inte så svårt att trycka in i den existerande förstärkaren, jag behöver bara sätta in en "månglägesswitch" istället för volympotentiometern och sätta tillbaka samma ratt igen. Elektriskt behövs bara ett buffertsteg (eller egentligen kanske inte ens det), balanskontrollen kan placeras in bättre på annat ställe (tonkontrollsteget?) och tonkontrollsteget kan också läggas på annat ställe i kopplingen. Om det blir förstärkning eller inte i buffertsteget avgörs då jag fått mäta lite på transformatorerna.

För att summera lite, nu har jag:
  • Hög ingångsimpedans
  • Låg utgångsimpedans
  • Ingen global motkoppling


Det börjar likna något som jag gillar, åtminstone i fantasin...

När jag ändå beställer lite från DIY HiFi Supply så åker det nog med ett par sådana här också:
http://www.stevens-billington.co.uk/riaapage.htm

Då får jag ett motkopplingsfritt RIAA-steg på ett enkelt vis också!
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/10/15 :  21:10:49  Show Profile Send MatsT a Private Message
Nu är transformatorerna för volymkontroll och tillhörande switch beställda, RIAA-trafon fick vänta eftersom det blev lite för dyrt att inkludera dem den här gången. Jag beställde också några Black Gate kondensatorer, de skall visst sluta tillverka dem så köp NU om ni behöver. Kondensatorerna skall in i försteget också förstås.

Jag har kopplingen rätt klar för mig nu, visserligen bara i huvudet så här långt men förutsatt att nätdelen klarar av det (skall undersökas snart) så blir det ett enkelt buffertsteg med 12B4 och det skall sitta före volymtransformatorn. Cirka 15-20mA och relativt låg spänning över röret med så stort anodmotstånd som matningsspänningen tillåter är tanken.

Det finns andra som byggt med 12B4 men det är inte så många som använder det som det borde vara och det kanske är bra för röret är inte bara bra, det är billigt också.

Här är en länk med ett 12B4-försteg:
http://www.diyparadise.com/etude.html

Edited by - MatsT on 2004/10/15 21:28:08
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/10/24 :  10:32:16  Show Profile Send MatsT a Private Message
Nu har delarna från "DIY HiFI Supply" i Hong Kong anlänt, snabb och smidig leverans som vanligt.



Rören och den lilla lådan (som jag inte vet om den skall användas) hade jag sedan tidigare. Volymtransformatorerna var lite större än jag trodde och jag får fundera lite över monteringen i lådan men ryms gör det säkert, lådan är ganska rymlig.

Förutom transformatorerna ingår det en 21-läges switch från Seiden som känns väldigt bra när man vrider på den. Två kondensatorer (Black Gate VK 150uF/350V) skall in i varsin kanal för att förbättra nätdelen lite.

Mer än detta behövs inte för att få till ett linjesteg. Jag har simulerat fram en arbetspunkt för 12B4A-röret som ser rätt bra ut.



TubeCAD ger följande resultat.



Det skiljer en aning i arbetspunkten jämfört med "Live Curves" som förmodligen är lite exaktare. Utgångsimpedansen är i alla fall runt 1kohm och förstärkningen cirka 6ggr eller 15-16dB. Jag har simulerat originalkopplingen i förstärkaren och den har knappt 19dB förstärkning men detta ändras då tonkontrollsteget kopplas in så att den ökar till 29dB! Lite knepigt att få in det existerande tonkontrollsteget i min nya koppling alltså, det blir urkopplat tills vidare. Det går kanske lösa på annat sätt eller också använder jag de båda rattarna till något annat, tonkontrollsteg är inget jag använder i normala fall så det har låg prioritet.

Mera kommer....
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.57 sekunder. Snitz Forums 2000