HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 ILLYs adventures in GainClone-land *bilder*
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/09/08 :  14:41:52  Show Profile Send ILLY a Private Message
Dåså. Min prototyp är på väg in i version 2.

Version 1 var, som jag tidigare nämnt, mitt första bygge någonsin och såg därmed ut som ett skatbo. esl (som är den enda kunniga som sett den) kommenterade direkt att jag borde korta ner alla ledningar.
-Hjälp, tänkte jag, det blir jobbigt. Då hade jag fortfarande flera timmars lödning i bakhuvudet. Efter en veckas planering med papper och penna, så hade jag kommit fram till en ganska vettig lösning.

Igår kväll löddes så min tidigare konstruktion isär, kylfläns med 3875a ställdes på högkant, komponentben och kablar kortades.

För skojs skull la jag upp de klippta benen och och kablarna på rad och mätte. 26cm kortare hade kretsen blivit!

Denna gången gick det MYCKET enklare att löda ihop, det är kompaktare och mer överskådligt. Eventuella komponentbyten kommer nog också att gå lättare. Det som tidigare tagit mig ca två timmar att få ihop, gick nu på kanske max en halvtimme.

M a o, planering är inte så dumt! Fast, hur skulle jag kunnat veta det utan att testa en annan väg först?

Men så hur låter det nu då?
Jag kan börja med att påpeka att ett av försäljningsargumenten för 47 Labs Gaincard var just de extremt korta signalbanorna. Då blir man ju såklart nyfiken på om det bara är reklam, eller om det också innebär någon hörbar skillnad.
För att kunna göra ett rättvist test, så behöll jag ena kanalen intakt (version 1.0) och byggde om den andra (version 2). Sedan lyssnade jag och jämförde. Det existerar inga tvivel. 26 cm kortare signalbanor gör skillnad på ljudet. Det låter tajtare och mer sammanhållet. Visst tyckte jag den första lät bra också, men i jämförelse känns den slö och spretig.

Så, till er som funderar på att bygga så kan jag rekommendera att ni planerar ordentligt innan ni börjar. Det blir enklare, snyggare och låter bättre!

Märkligt förresten. Hur 26cm i kretsen kan göra sån skillnad, när två meter längre högtalarkablar knappt märks. Det får någon gärna ge en vettig förklaring på.

Militant cyklist.

Edited by - ILLY on 2004/10/01 00:17:30

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/10/01 :  00:14:03  Show Profile Send ILLY a Private Message
Har nu äntligen framkallat och scannat lite bilder!

Prototyp på planka


Prototypen uppifrån


Stilstudie av ett skatbo




Efter ombyggnad med kylflänsar på högkant


Lite mer överskådligt kanske




Inbyggt i låda


Kan tillägga att lådan bör skärmas, den tar in en hel del störningar från mobiltelefoner i dagsläget.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/10/01 :  00:21:32  Show Profile Send ILLY a Private Message
Just det ja!
Tänkte att eftersom alla envisas med att göra mig avundsjuk genom att visa upp bilder på sina fina verkstäder så får jag väl ge er en bild på min (köket i en tvåa på hisingen).


Militant cyklist.
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2004/10/01 :  08:40:24  Show Profile Send iffe a Private Message
Vilken lyx, mitt studentrum på 17 kvadrat inklusive toalett tjänstgör både som bostad för två personer och verkstad för halvfärdiga diy-projekt ;)
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2004/10/01 :  09:13:26  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Jag måste bara kommentera, att den känslan man får när ett dylikt skatbo verkligen fungerar, är så otroligt upplyftande! Man känner sig bra i hela kroppen.

Grattis ILLY, du är härmed ordentligt biten av DIY-masken.

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/10/01 :  12:14:17  Show Profile Send ILLY a Private Message
iffe:
Hoppas verkligen att din rumskamrat delar ditt intresse!
(det gör inte min...)

Swede:
Det var längesen den masken nafsade på mig för första gången... Min vän Löd Kolven börjar redan bli sällskapssjuk igen, han tycker jag ska bygga aktiva trevägsfilter och sex mono-gejnkloner. Vi får väl se om han får som han vill den här gången igen. Jag är väldigt dålig på att säga nej till honom!
Och ja, det är helt klart en av mina favoritkänslor.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2004/10/01 :  16:36:47  Show Profile Send iffe a Private Message
Det gör hon sannerligen inte, hon låter det gå med nån slags tyst uppgivenhet inför mina mer eller mindre sjuka idéer. Har för övrigt också ett GC-projekt på gång (4 kanaler) samtidigt som ett par högtalare. Går rätt slött när man inte har någon vettig verkstad utan måste plocka fram och tillbaka allt, och alltid är det något man saknar för att kunna komma nånvart.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/10/01 :  18:21:08  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Min vän Löd Kolven börjar redan bli sällskapssjuk igen,


Jag känner igen mig.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/10/04 :  00:21:41  Show Profile Send esl a Private Message
Gött o se ILLY!
Kretskort e bara för mesar och 08or och 036are och 040typer.. förresten för alla utanför 031!
Välkommen till Hisingen Hard wire club!

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/10/04 :  16:01:14  Show Profile Send ILLY a Private Message
Hisingen Hard wire club Rules, OK!

esl:
Hoppas du noterade den tomma bulten i höger framkant av lådan på sista bilden. Vad ska ILLY ha den till, mån tro?

Circlomanen:
Tur för oss att vi har varma vänner som förstår oss!

iffe:
Oh boy... Det där lät nästan skrämmande bekant! Du är säker på att inte vi är enäggstvillingar som blev tagna från varandra på BB? Jag skrattade högt när jag läste "nån slags tyst uppgivenhet inför mina mer eller mindre sjuka idéer".

Jag och min sambo har en överenskommelse som går ut på att om jag aldrig pratar med henne om mina projekt, eftersom hon är fullständigt ointresserad, så lägger hon sig inte i vad de kostar, så länge det inte går ut över hushållskassan. Ja just det, dörren till köket är ALLTID stängd när jag grejar, och golvet är dammsuget och verktygen undanplockade innan dörren öppnas igen.

Vänta nu... brukar inte psykologer säga att man omedvetet dras till partners som påminner en om ens föräldrar? ojdå.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/10/04 :  17:01:53  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Kretskort e bara för mesar och 08or och 036are och 040typer.. förresten för alla utanför 031!
Välkommen till Hisingen Hard wire club!



Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/10/06 :  00:21:10  Show Profile Send esl a Private Message
HHWC.. ett nyt märke?
Trafo ligger och väntar på spänning ILLY
Kan inte släppa batteritanken ändå... bara att jämföra två slutsteg, med och utan bilbatterier.

Vi får suga på den lite...
Grannen till verkstan har en massa truckbatterier Hmmm

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/10/06 :  00:31:21  Show Profile Send ILLY a Private Message
Yes!
Truckar går på 24V va?
Dumpa ett PM, jag är ledig resten av veckan och har f n någorlunda stabil ekonomi!

Militant cyklist.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.08 sekunder. Snitz Forums 2000