HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Länk till diy-diffusor med recept.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/10/04 :  23:00:17  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
http://www.mhsoft.nl/diffusor.asp#calcul

Provade med en ombyggd "bokhyllan Billy". Bredd 80cm,djup 28cm och 31 fack (fackbredd 26mm). Bandbredden landade på 435-8128 hz.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se

Edited by - Dahlberg on 2004/10/05 11:22:57

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/10/05 :  22:44:55  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Verkar hur grymmt som helst... kanske blir ett par såna!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2004/10/05 :  23:07:09  Show Profile Send U1 a Private Message
Om man gör den 7 cm bred och 6.01 meter djup med 7st fack så får man från 20hz till 20khz.

Mer seriöst så tyckte jag att din ide med billy var rent av briljant! Om min ekonomi tillåter så kommer detta bli ett av dom närmaste projekten.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/10/05 :  23:31:21  Show Profile Send f95toli a Private Message
Tanken äör nog god, men behöver man inte diffuser i stort sett HELA ytan (ex sidoväggen) för att det ska bli riktigt effektivt?
Jag har svårt att se att en reduktion av reflexerna från någon kvadrameter diffusor ger så stor effekt. I konserthallar och liknande täcker man väl normalt väldigt stora ytor.
Eller är det något jag missar?

Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/10/05 :  23:42:39  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Dämpning/diffusering blir naturligtvis effektivare med ökat antal m2.
Lite grann därför jag spånar på bokhyllan, den blir ganska så stor och portabel. Att placera den vid första reflexen på sidoväggen känns som det dom flesta skulle prova först. Jag har dipoler så att ställa dom vid första reflexen bakom högtalarna känns för mig som en bra utgångspunkt. Det beror naturligtvis på vilka förutsättningar rum och möblering ger/kräver. Kul sida i alla fall.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000