HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 (Hifi)Nirvana * live-"musik" i sitt vardagsrum.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Enis
Starting Member

37 Posts

Posted - 2004/08/25 :  21:18:11  Show Profile  Visit Enis's Homepage Send Enis a Private Message  Reply
Vi har väl alla vårt sätt att bearbeta sorg, detta är mitt.
Vad har nu detta med HiFi att göra? Jo, då det lät som ljuv musik i mina öron trots den tragiska realiteten samt att "HifiForum.nu - mångfaldens forum" så ansåg jag att det platsade här.

För ett par veckor sedan så avled min styvson hastigt och oväntat. Då min hustru och hennes son är av thailändskt ursprung så blev det lite bekymmersamt på vilket sätt begravningen skulle gå till. Men med hjälp av Internet och vänliga själar därute i cyberrymden så fick vi kontakt med http://www.watsantinivas.org/ och de bistod med två stycken munkar till begravningsceremonierna fredagen den 20 augusti 2004.


Dagen före så fick vi hjälp med att ordningställa vardagsrummet. Sofforna åkte puts väck, soffbordet fick agera plats för buddha och en bordsduk fick markera munkarnas heliga område.


Munkarna anlände redan 09.30 på morgonen och välsignade huset för att sedan hålla ett antal inledande ceremonier. Sedan bjöd vi på mat, munkarna var nu inne i en tremånadersperiod då de endast äter ett mål om dagen. Ingen av den tillagade maten fick röras innan munkarna hade börjat.


Min hustru i samtal med en av munkarna.


De inledande cermonierna hölls både på thai(http://sv.wikipedia.org/wiki/Thailand) och pali(http://sv.wikipedia.org/wiki/Pali), i talande och sjungande form. Den känsla av välbehag och tillfredställelse som inföll trots den rådande situationen är svår att beskriva. Den äldre munken hade en mörk röst och den yngre munken hade en nasalare stämma så de kompletterade varandra fantastiskt. Munkarna "sjöng" tvåstämmigt.....


...och min hustrus väninnor svarade repeterande, kraftfullt, klockrent och säkert i kör. Detta var så vackert att jag han reflektera över vilken utmärkt akustik vårat vardagsrum har och att min hemmabio/stereo verkligen fick skämmas. Rummet fylldes av välbefinnande klara stämmor, både mörka och ljusa, som jag aldrig upplevt förut. Hur jag skall kunna återskapa denna ljudkvalitet och aha-känsla igen har jag ingen aning om. Min nuvarande anläggning räcker inte till för fem öre mot denna upplevelse.


I köket var det dock en helt annan typ av kakofoni av röster och dofter.

På eftermiddagen så hölls en allmän begravningsakt i ett kapell. Om man då haft alla sinnen på topp så hade man nog tyckt det var en mäkta upplevelse då det var ca 40 st thailändare som svarade i kör när munkarna mässade.

/Enis

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/08/25 :  21:52:16  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Mycket vackert inlägg Jag tor aldrig Du kan
quote:
Hur jag skall kunna återskapa denna ljudkvalitet och aha-känsla igen har jag ingen aning om. Min nuvarande anläggning räcker inte till för fem öre mot denna upplevelse.

Människor kontra apparater ! Se'n var det väl andra känslor i rörelse i rummet, sådana som man inte slår på med en strömbrytare.
Det som slår mig när jag ser bilderna är alla leende ansikten, efter 3 begravningar på tre år så är det vackert att se, även om leenden inte alltid behöver betyda att man är glad innombords.

Tack för dina ord och bilder, som jag tycker hör hemma här

Magnus

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/08/25 :  21:54:10  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Beklagar sorgen.

Samtidigt är det härligt att se att ni gjorde det till något bra. Och som mace sa så lär det inte gå att återskapa den upplevelsen, och på sätt och vis är det kanske tur det.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/26 :  08:44:52  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Beklagar sorgen.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000