HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 uffes HFLS-1 - DOM SPELAR!!!!!!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

uffe2
Member

158 Posts

Posted - 2004/08/18 :  00:13:43  Show Profile Send uffe2 a Private Message  Reply
Båda lådorna är nu klara. Imorgon blir det till att ta fram en planslip och spackel.

Notera verktygshögen till vänster... verktygslåda är överskattat.
Go to Top of Page

Frost
Member

150 Posts

Posted - 2004/08/18 :  04:30:51  Show Profile Send Frost a Private Message  Reply
Fan va nice, jag antar att du har stor erfarenhet av snickeri eftersom som du åstadkommer så välbyggda skapelser. Själv har jag inte sysslat med diy sen jag var 14 (gigantiska baslådor, som faktiskt låter bra fortfarande hos den nuvarande ägaren). Nu för tiden är jag för feg för att bygga själv.
Alla ni som bygger själva: lägg upp trådar på allt ni bygger! Det är kul att läsa även för oss fegisar.
Go to Top of Page

uffe2
Member

158 Posts

Posted - 2004/08/18 :  15:13:08  Show Profile Send uffe2 a Private Message  Reply
Jag har inte byggt något sedan träslöjden i skolan och lådorna är inte så bra som dom ser ut på bild. Dom är ju dock inte slipade än. Förhoppningsvis kommer dom bli riktigt bra när jag är färdig.
Go to Top of Page

uffe2
Member

158 Posts

Posted - 2004/08/19 :  00:21:53  Show Profile Send uffe2 a Private Message  Reply
Så nu har jag slipat dom första gången med en rund slipmaskin. Det blev ruggigt bra om jag får lov att säga det själv. Enda problemet jag har fått är att eftersom jag var tvungen att slipa bort relativt mycket från en av lådornas ena sida blev den aningen "vågig" över ytan eftersom slipen är cirka en fjärdedel så stor som lådsidan. Jag ska försöka fixa det imorgon då jag samtidigt ger lådorna en omgång spackel.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/08/19 :  00:33:58  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
hmm funderar också på att "fuska" med en slipmaskin till helgen :) ska väl dock egentligen köra med långbräda men är man lite lat så e man ;)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

uffe2
Member

158 Posts

Posted - 2004/08/29 :  22:25:16  Show Profile Send uffe2 a Private Message  Reply

Jag har fixat det ena delningsfiltret. Det andra var nästan klart då jag råkade vända lödkolvens "utblås" (gasdriven) mot två av kondingarna. Dom smälte... ytterst klumpigt.

Det känns som jag har gjort alla nybörjarmisstag som finns att göra i detta bygge. Det är helt otroligt egentligen men jag är redan sugen på att bygga något större. Anledningen till att det inte går så snabbt framåt är att jag endast kan bygga på helgerna numera eftersom jag flyttat tillbaka till mitt korridorsrum.
Go to Top of Page

uffe2
Member

158 Posts

Posted - 2004/09/03 :  22:41:27  Show Profile Send uffe2 a Private Message  Reply
DOM SPELAR!!!

Tyvärr i ett alldeles för stort rum med helt värdelös akustik. Fönster överallt och många många kvadratmeter.

Jag har än så länge endast spelat en av högtalarna i mono eftersom jag precis slutfört den andra (ja, att tala om för er att den är klar är det viktigaste ). Den är dock uppmätt och resistansen som finns stämmer. Den högtalaren jag lyssnade på i mono gav mig följande första intryck. Först och främst ska jag väl säga att mina förväntningar var ENORMA. Man märkte vilken låg känslighet den hade jämfört med farsans QLN.. nånting. NADen från tidigt 90-tal (2*25W) fick jobba. Diskanten var dålig och det var liksom inget liv i dom. Jag körde den ena tillsammans med en av dom från QLN och jämförde genom att dra balance fram och tillbaka. Det var en helt annorlunda klang i golvaren. Dom ska spelas in och sättas i mitt eget rum innan jag drar några slutsatser.

Just nu är jag helt uppspelt och kan inte fatta att jag har lyckats bygga en egen högtalare. När den ena var klar och jag skulle till att löda fast den andras element kunde jag knappt stå still och fick tom gå ifrån ett tag och ta mig samman innan jag kunde börja.

Den tråd är självklart inte slut här. Ytbehandling ska undersökas och någon form av provisoriskt stativ ska spikas ihop imorgon (Fulstativ 1.0 är arbetsnamnet).

Jag vill redan nu säga tack för all hjälp och uppmuntran ni har gett mig. Tack så väldigt mycket.

/Fredrik ("uffe")

Go to Top of Page

uffe2
Member

158 Posts

Posted - 2004/09/03 :  23:05:00  Show Profile Send uffe2 a Private Message  Reply
Nu är båda inkopplade och placerade på rimligt långt avstånd ifrån varandra. Nu är all inledande besvikelse som bortblåst. Vilket ljud!! Och dom är inte ens inspelade än. Herregud...
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/09/03 :  23:09:18  Show Profile Send hal a Private Message  Reply
Härligt
Jag är också klar om en vecka

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2004/09/03 23:10:11
Go to Top of Page

uffe2
Member

158 Posts

Posted - 2004/09/03 :  23:48:44  Show Profile Send uffe2 a Private Message  Reply
Så här ser det ut just nu

Jag tror sweetspot är på den där fotpallen.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/09/04 :  00:06:53  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
vänta bara 200 timmar mina har släppt rejält :) nu börjar det låta BREAAA

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

sacke_j
Member

142 Posts

Posted - 2005/01/06 :  18:04:17  Show Profile Send sacke_j a Private Message  Reply
Kul att ytterligare en byggare börjar bli klar! Hur har bygget gått sedan du postat här senast? Är dom klara än med ytfinnish å allt? Lägg gärna upp bild på dom när de är klara=)

Sen måste jag fråga dig om sprickan du fick när du borrade ihop ena sidan. Hade du förborrat något i den MDFbiten som sprack?

Djup bas är bra, det man inte hör mår man inte dåligt av.
Go to Top of Page

uffe2
Member

158 Posts

Posted - 2005/01/07 :  18:56:57  Show Profile Send uffe2 a Private Message  Reply
Jag har byggt ett enkelt stativ som dom står på nu i mitt studentrum. Jag har inte haft möjlighet att fixa med ytbehandling än. Att en sida sprack något berodde nog på att jag använde 40 mm skruv. Den var förborrad men med ett borr som var för litet med tanke på 40 mm:ers skruven.

Edited by - uffe2 on 2005/01/07 18:58:14
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/01/08 :  11:26:50  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
Just nu är jag helt uppspelt och kan inte fatta att jag har lyckats bygga en egen högtalare. När den ena var klar och jag skulle till att löda fast den andras element kunde jag knappt stå still och fick tom gå ifrån ett tag och ta mig samman innan jag kunde börja.
Underbart att läsa Uffe!!!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000