Author |
Topic |
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
Cyber
Medlem i AÖ
2294 Posts |
Posted - 2004/07/07 : 20:23:11
|
Trevligt system skulle vara kul om du kunde ladda upp några trevliga bilder som komplement
MVH Cyber |
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
Cyber
Medlem i AÖ
2294 Posts |
Posted - 2004/07/07 : 20:33:36
|
Oj, bilderna kom som en blixt från klar himmel, trevligt |
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2004/07/07 : 21:10:04
|
Var hittar man en sådan skärm o vad kostar dom ??
URLÄCKER ! |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
Posted - 2004/07/07 : 21:17:10
|
Subben är en sorglig historia i sig. Jag hade tröttnat på att titta på DVD utan något stöd i botten registret. En dag när jag stod i kön på ÖverskottsBolaget såg jag två bas-element ståendes i hyllan. Den ena var lite tilltygad, center-bulan var intryckt och ramen var sned.
Efter att ha granskat konen, och konstaterat att den var ok pratade jag med en av de ansvariga att sälja båda elementen "Ingen vill ju köpa en trasig högtalare, och ingen vettig människa köper bara en..." på så sätt lyckades jag övertala honom om att sälja dem båda för 250kr.
Bulan drog jag ut med hjälp av lite Gaffa-tejp, och ramen fixade jag med skruvstäd, skiftnyckel och poligrip...
Lådan består av 22mm spånskivor, och alla kanter är reglade på insidan med 50mm reglar. Volymen är ca 140 liter invändigt och basreflexen är beräknad med ett program jag hittade på Ljudias hemsida för några år sedan. Jag har länge gått och tänkt att jag skulle klä in lådan i mörk eller svart filt. Den står på en dubbelvikt matta för att inte orsaka för mycket resonanser mot golvet. För tillfället står en pensionerad bergsprängare och agerar slavförstärkare, för Surroundförstärkaren har bara lågnivåutgång, i väntan på ett riktigt vettigt mono-block.
Elementet är ett "United" Qts=0,47 VAS=146,6 l 35-5000 Hz (inga uppgifter om resonansfrekvens)
Just nu står jag och väger mellan att stadga upp väggarna lite till med några fler reglar och fylla upp lådan med massa vitt fluff. Eller kanske använda båda elementen och bygga en dipol-bas istället.
|
Skeptic Friends Network"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." "När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka |
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2004/07/08 : 09:19:54
|
Länge sedan man såg en invändig montering av baselement hehe |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
Poe
Member
808 Posts |
Posted - 2004/08/20 : 21:57:13
|
Nu har du ett par riktig fina högtalare att "bygga vidare" med. Jag ser inte om de står på ett par riktiga stativ eller om det är en pall. Ett par stativ ger dock helt klart en ljudförbättring. |
eof Min anläggning |
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/08/21 : 10:14:46
|
Dina baselemnet verkar ha parametrar som passar bättre för sluten låta.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
zorro
Member
201 Posts |
Posted - 2004/09/14 : 19:40:52
|
klisterlapparna på DVD´n och VHS-spelaren annars |
heja sverige! |
|
|
JonasV
Member
595 Posts |
Posted - 2004/09/14 : 19:46:25
|
Det ser ju ut att vara en väl genomtänkt anläggning! Mångsidig och prisvärd |
Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut. Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O |
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
Gaffa
fd. Mabuse