HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur kan en sann hi fi vän....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/06/28 :  21:43:36  Show Profile Send gcs a Private Message
Ja hur kan en sann hifi vän tala om MP3 som ett alternativ på ett hififorum. Idag fick jag nämligen anledning att åter igen lyssna på en MP3 fil och jag har väldigt svårt att förstå att unga människor gillar att lyssna på sådant skit. Jag har tidigare haft svårt för Atrac/MD och jag har hört DAB på ett tidigt stadium som jag då tyckte lät förskräckligt. Idag har både DAB och MD faktiskt blivit acceptabelt bra och det är svårt att höra någon skillnad. Jag undrar om änns "guldöronen" skulle klara det i ett blindtest. Jag menar då att man ska ha CDskivor som referens...ja varför inte tvåkanals SACD och DVD-A. Det är ju mycket möjligt att man inte änns med dessa nya format hör någon skillnad.

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2004/06/28 :  21:55:13  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Jag skulle vilja fråga dig under vilka förutsättningar som du lyssnade på MP3?

1) Hur var musiken rippad och från vilken källa (kvalitet på inspelningen)?

2) Vilken codec användes för att koda om spåret till mp3 (förutom att codecs från olika programmerare är olika bra på att koda, så finns det olika kvalitets-inställningar)

3) Vilken bit-rate hade mp3-filen?

4) Vilken digital-till-analog utrustning användes vid uppspelningen?

Det är lätt att döma ut mp3 om man bara har flyktig erfarenhet av den. Men en sak är klar, den duger inte för hifi om man har västa rörförstärkaren och högtalare för 100000...
För folk som inte är audiofiler är mp3 ett smidigt alternativ om man vill slölyssna på musik. Jag själv använder mp3 för detta ändamål.


Edit: Ville bara tillägga att för audioutrustning i bil borde mp3 fungera utmärkt, eftersom man ändå aldrig kan komma i närheten av ett run anpassat för lyssning.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Edited by - Gaffa on 2004/06/28 22:06:27
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2004/06/28 :  22:31:37  Show Profile Send weezer a Private Message
Det är lätt att skylla på dålig kvalitet på ljudet pga av kodning, rippning, läsare etc. Ser man krasst på det hela så är det filer från nätet som folk lyssnar på; som de fått tag på via ngn av de olika P2P-programmen. Att det sen går att reproducera avsevärt bättre kvalitet med kontroll på hela processen spelar inte så stor roll. Mp3 är bra i bilen, datorn, mp3spelaren men som många tycker jag inte den hör hemma i en 2kanalsanläggning.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/06/28 :  22:36:21  Show Profile Send gcs a Private Message
Det enda jag kan svara på att skivan kom från en ljudstudio i Tyskland i MP3 format och jag lyfte in den i Protool som konverterar till en SDII fil. Vad jag såg så var musiken frekvensbegränsad till 16KHz. Eftersom jag inte tyckte att det lät bra så skickade man upp en CD med samma musik. Å ser man på det lät mycket bättre. På frågan "Vilken digital-till-analog utrustning användes vid uppspelningen?" så förstår jag inte frågan riktigt men jag spelade upp musiken i Protool och högtalarna var ett par Genelec S30. Men det här hade jag hört hemma också i mina billiga Audio Pro högtalare.

Go to Top of Page

Mr Dirkschneider
Member

84 Posts

Posted - 2004/06/28 :  22:40:49  Show Profile Send Mr Dirkschneider a Private Message
Hmmmm sann HiFi vän? Är en sannvän av musik och lyssnar dagligen på MP3. Som i bilen där jag nu har skaffat mig en CD som klarar av MP3or och är jättenöjd med det härligt praktiskt. Händer oxå att jag laddar hem musik det som är bra och jag lyssnar på köps oxå.

The devil is a loser and he's my bitch
Lordi

Edited by - Mr Dirkschneider on 2004/06/28 22:42:05
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/06/28 :  22:54:02  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Beror väl på vad som provats. Har jämfört 128 kbit/s AAC med original. Mkt svårt att höra någon skillnad.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/06/28 :  23:06:43  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Det är bara att konstatera att MP3 har en plats i musikdjungeln, tex i bilen eller för datorn medans man jobbar.

Men i våra anläggningar där vi tom understundom tycker att vanliga CD-skivor har begränsningar och vurmar för de nyare formaten samt LP-skivor så är nog inte MP3 det man skall lägga krutet på.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2004/06/28 :  23:23:47  Show Profile Send Björn N a Private Message
Är man intresserad av att höra musiken är MP3 filer från nätet mer än tillräckligt bra.

HUr bra inspelad måste musiken vara för att man ska tycka att den är bra?
Det kan verkligen disskuteras!

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2004/06/28 :  23:45:30  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Har en iPod och har testat att rippa i olika bitrates, har testat AAC mot MP3 och har hittat en kompromiss som funkar fint för mig i spelaren (MP3 192 kbps, VBR, högsta kvalitén). Njuter av musiken när jag är på rörlig fot, ska även skaffa en iTrip (FM-sändare) för bilen...

MP3 i stereon? No way!

/P
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/06/28 :  23:45:41  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Björn, jag är av en annan åsikt. Jag håller nog mer med Per Berger, MP3 funkar fint i sina sammanhang, men inte i våra handplockade och noga utvalda anläggningar.

Det som diskuteras väldigt mycket här hos oss är återgivning och det är i vissa fall små detaljer som fäller avgöranden. Att då inte söka den bästa källan när man har lagt så mycket tid, möda och pengar på att hitta just den återgivningskedjan som passar just en själv känns inte rätt för mig.

Så, nej det är nog bara att konstatera att MP3, så som man hämtar den på nätet, inte fungerar när vi tar till den seriösa lyssningen i våra anläggningar.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/06/28 :  23:48:37  Show Profile Send Ayn a Private Message
Nej, MP3 funkar inte att lyssna seriöst på. Däremot som en del andra varit inne på, så är det ett utmärkt sätt att upptäckta ny musik som man sen tar ställning till om man gillar eller inte. Gillar man den är det bara att beställa som CD eller vinyl för att sedan kunna lyssna mer seriöst

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/06/28 :  23:49:41  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Mp3 måste vara klockrent på pendeln till jobbet, ljudböcker på bussen och på andra ställen då inte återgivningen BEHÖVER vara den bästa.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/06/28 :  23:52:14  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Eller som Tim de Paravicini uttryckte det:

"MPEG3 has really poor quality. But if You are to use it for storing a speach or to store higly compressed data for for instance a black box crash recorder in a car, it does its jobb."

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/06/28 :  23:53:45  Show Profile Send MartinH a Private Message
Precis, som ett komplement..inte som en ersättning för cd/vinyl !!
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/06/29 :  00:04:01  Show Profile Send crion a Private Message
MP3 eller .ogg tycker jag fungerar utmärkt som provlyssningsmedium och för skivor jag förmodligen inte skulle köpa utan har för ett enstaka tillfälle, typ en temad fest...

Men jag skall också erkänna att convenience factor är så otroligt hög med MP3 och P2P networks.. Jag behöver inte springa ned till butiken som stängde innan jag ens kom från jobbet. Jag kan lyssna av i lugn och ro... Ljudet låter iaf. 200ggr bättre hemma genom mp3 än från skivbutikens paja lånehörlurar..

Mitt skivköpande har totalt ändrats, istället för att köpa en skiva som jag inte ens har provlyssnat för att provlyssningskön var 25min lång, lyssnar jag hemma och vill jag ha den köper jag den, lämpligen från internet för bästa möjliga pris..

Go to Top of Page

VA333ES
Member

90 Posts

Posted - 2004/06/29 :  00:53:34  Show Profile Send VA333ES a Private Message
Jag har kört lite A/B-tester hemma med MP3or vs original-CDn. Ibland förekommer det att MP3orna låter acceptabelt, men jag har märkt att de gärna får en metallisk klangfärg som jag inte gillar. Den märks då jag tar original-CDn och jämför.

Dock är det långtifrån alla MP3or som får denna metalliska klang.

Jag anser att ett bättre format behövs, AAC är ett sådant format. Mer välljudande, kompakta, lösningar än MP3 behövs.

Stereon: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=67255
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2004/06/29 :  01:29:58  Show Profile Send hjort a Private Message
De som klagar på mp3 är ofta samma människor som tycker att ljudet från DVD filmer är jättebra. De dom inte vet är att DVD filmer har väldigt lågt kodat mp3 ljud som suger rävpung i jämförelse med en bra kodad mp3.
Att tänka på är också att en 320kbit mp3 kan låta mkt sämre än en lägre kodad fil av många olika anledningar som inte har med bitrate att göra.
Go to Top of Page

jorgs
Starting Member

11 Posts

Posted - 2004/06/29 :  01:31:04  Show Profile Send jorgs a Private Message
Jeg spiller mp3 over mitt anlegg med jevne mellomrom. Som det nevnes er det en flott mulighet til å prøvelytte til musikk man ikke kjenner. Dessuten fint til enkeltlåter der man ikke ønsker å kjøpe hele platen - såkalte one-hit-wonders. Med god bitrate låter det heller ikke så ille gjennom min meridian 588

-jorgs
Go to Top of Page

Mr Dirkschneider
Member

84 Posts

Posted - 2004/06/29 :  01:46:47  Show Profile Send Mr Dirkschneider a Private Message
Om man ska kalla sig en sann HiFi vän. Vad kan man då lyssna på för musik egenligen?

The devil is a loser and he's my bitch
Lordi
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/06/29 :  02:20:22  Show Profile Send Uniper a Private Message
Mp3 funkar ganska bra på gles musik, men komplexa saker blir mindre lyckade. Så resultatet är väldigt beroende på om man packar Norah Jones eller Marilyn Manson
Det är precis som det ska vara eftersom det är en transformkodning som komprimerar i frekvensplanet. Ett enkelt frekvensinnehåll betyder att mindre måste kastas bort för att nå önskad bithastighet.

Jag tycker mp3:or är ett kanonbra sätt att upptäcka ny musik som man inte hade hittat annars. Man får ju helt andra möjligheter att provlyssna före ett köp.
Go to Top of Page

Joe
Member

178 Posts

Posted - 2004/06/29 :  02:36:26  Show Profile Send Joe a Private Message
Håller med de flesta av er att mp3 är perfekt när man inte är i behov av det "perfekta ljudet". Funkar alldeles utmärkt t.ex nu när jag sitter mitt i natten framför datorn och inte vill störa tjejen eller grannarna.
Dessutom så har man ju upptäckt en och annan artist/band genom att ladda ner från nätet som man sedan har gått och köpt, och det hade jag gjort även om mp3-ljudet hade varit exakt lika bra som CD- eller vinylljudet för man vill ju även ha konvolutet

I'll see you on the dark side of the moon....
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/06/29 :  08:35:39  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
I framtiden är MP3 förhoppningsvis ett minne blott.
Med snabbare överföringshastigheter och större lagringsutrymmen så borde vi slippa reducerade format.
Själv skulle jag aldrig betala pengar för en MP3-fil.
Men om folk börjar ladda ned filer och köpa enskilda låtar istället för hela cd-skivor, så tror jag det kommer påverka musikbranschen i en positiv riktning. Det kommer inte längre gå att sälja mediokra skivor baserat på en bra låt längre.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

rokk
Member

181 Posts

Posted - 2004/06/29 :  10:40:27  Show Profile Send rokk a Private Message
Själv så lyssnar jag en del på vissa låtar som 'ljudfiler' oftast för slölyssning, men ibland lite 'finare' då och då men inte på samma sätt som vinyl. Men jag använder å andra sidan inte MP3 utan jag kör AAC och OGG för lyssning. Anser att detta låter bra nog för sådant :)
Go to Top of Page

RoboDuCk
Member

106 Posts

Posted - 2004/06/29 :  10:59:50  Show Profile  Visit RoboDuCk's Homepage Send RoboDuCk a Private Message
Personligen hör jag skillnad på MP3or som ligger på 320Kbit/s och vanlig CD, men jag tror inte jag skulle kunna det om utrustningen som mp3an spelades ifrån hade varit bättre.
Det är här som jag tror en stor del av all skepticism till komprimerad musik kommer ifrån, att mjukvaran som avkodar den och hårdvaran (ljudkortet) inte håller hög klass - och därmed inte ger samma förutsättningar som vid lyssning med bra utrustning.

Om man nu vill återge mp3or med så bra förutsättningar som möjligt ska man se till att musiken inte har blivit frekvensreducerad (för oftast så kapas allt över 16KHz eller 19,5KHz bort), att bitraten ligger över 192Kbit/s, att mp3an inte "klipper" (vanligt att slarvigt kodade filer ligger 2-3dB över nivå med distat ljud till följd) och till slut att man använder en bra avkodare (så som MAD) och ett bra ljudkort. Ett alternativ är att köra digitalt till en bra DAC.

Jag är helt övertygad om att komprimerade format inte är något att fnysa åt, de måste dock ges samma chanser till att låta bra som vanlig utrustning!

/Alex
"Vill man nå toppen finns det inga järnvägar."

Edited by - RoboDuCk on 2004/06/29 11:01:31
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/06/29 :  12:18:11  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag köpte en cd från USA på ett bolag som ger ut en massa skivor som är inspelade med MP3 för att få ner kostnaderna för artister osv... Den hadde 256Kbit/s och visst lät det OK, men det hördes att det var lägre kvalitet osv om man skulle jämföra med en vanligt inspelad cdskiva.

Det är fortfarande så att komprimering kan göra att man tappar en hel del information, Sony tycker jag nästan är de enda som lyckats med sitt MD format om man nu skall ha det i sin hemma stereo med bra kvalitet.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/06/29 :  12:39:30  Show Profile Send Harry_up a Private Message
En sann bilentusiast kan mycket väl ha en andra bil som är mycket sämre, så MP3 har väl aldrig varit aktuell att ersätta vanliga CD med. Don efter person och intresse och tillfälle.
Kommer aldrig att dra fram mina CD på en fest, hellre spela MP3 och alla kan välja fritt ifrån datorn eller iPoden.
Kan tillägga att jag ibland är speaker då mina ungar idrottar och spelar då en del musik. Då jag kopplade upp min iPod till anläggningen istället för att spela CD via Yamaha CD'n så kom ett flertal helt HIFI ointresserade föräldrar fram och frågade vad jag gjorde för det lät mycket bättre när jag spelade skivor än när andra gjorde det.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.25 sekunder. Snitz Forums 2000