Author |
Topic |
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2004/06/27 : 01:19:25
|
Detta bygge fortsätter och vi kommer få anledning till att komma tillbaka senare (troligen i år) och se när akustikdelen är klar.
Det kan finnas några bilder kvar att visas,, Jag får leta lite, men så länge tackar jag Peter för att vi fick komma och "störa" en dag, och hoppas på att få komma tillbaka.
Avslutar med en BILD hur rummet såg ut FRAMÅT, när VI var där. (Det har säkert hänt saker redan)
|
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/06/27 : 01:34:35
|
Det var minsann inte dåligt! |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
datar
Member
657 Posts |
Posted - 2004/06/28 : 11:48:17
|
Ja någon måste ju ta bilder när det är helt klart! Hitils är allt riktigt imponerande! |
Vänligen Johan Linnarsson |
|
|
Nitram
Medlem i AÖ
1171 Posts |
Posted - 2004/06/28 : 12:37:02
|
Vilken anläggning, och vilket rum Jösses
Du måste vara riktigt nöjd Peter...
Kanonbilder Zalve... inte förvånad direkt |
Min anläggning När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla? |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/06/28 : 12:51:51
|
Härligt repportage Zalve och Peter.
Potentialen finns för att få det väldigt bra när allt är på plats för just nu ger det mig ett lite stökigt intryck, iaf framdelen av rummet. Jag vet emellertid hur det "brukar se ut" under laborations-stadiet... Svårt att få det snyggt och rent!
I mina ögon kan jag tycka att det är relativt prisbillig (men säkert bra) elektronik till så pass extrema grejjer som T&P och inte minst TC Sounds. Har du haft hemma värre/tyngre prylar och testat?
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2004/06/28 : 12:58:03
|
Med Peters beslutsamhet så kommer vi någ kunna se ett färdigbyggt rum om ett tag.
Jag glömde ju sägar att kamrarna i centern har givetvis lika stor volym som topparna har.
Ang elektroniken så får vi bollar frågan till Peter, för jag kommer inte ihåg om Peter sa nåt om det. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Peter G
Member
91 Posts |
Posted - 2004/06/28 : 19:43:33
|
Tack för allt beröm. Jag är mycket väl medveten om röran i den främre delen av rummet som fortfarande är under byggnation. Men jag kunde inte stoppa Zalve i hans iver att fotografera Jag har under hela detta projekt haft en ganska så klar budget vad varje elektronikpryl får kosta. Har därefter lyssnat på och läst tester om en massa produkter. Men valet föll på Primare, ljudet tilltalar mig. Primare prylarna är mer musik än bio, vilket passar mig ypperligt, eftersom rummet kommer att användas 75% till musiklyssning. Givetvis har även jag drömmar om dyrare elektronik eftersom jag vet att Thiel och Partner elementen inte sätter några begränsningar i ljudet. Men villaägare och småbarnsförälder som man är, så finns det andra utgifter att lägga pengar på än hifi. Men några monoblock från Krell, Mark Levinson eller varför inte Halcro, skulle inte sitta fel om lottovinsten ville infinna sig. Om jag ska vara helt ärlig så har jag inte vågat låna hem någon tyngre och dyrare elektronik. Jag har istället valt att lägga en hel del pengar på akustikåtgärder i rummet. Vilket har varit värt varenda krona. Jag är helt övertygad om att de pengar jag spenderat på akustikpaneler har gett ett bättre resultat än om jag köpt dyrare elektronik och inte byggt om rummet. |
Peter G |
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2004/06/28 : 20:23:35
|
törs man fråga vad budgeten för hela projektet var/är? |
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/06/28 : 20:41:55
|
Självklart menade jag inget surt utan ville bara ge lite konstruktiv kritik mitt bland alla rosor! Visst kan det vara klokt att INTE låna hem nått tyngre...förstår din "feghet" till 100%. Din prioritering känns helt OK.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Peter G
Member
91 Posts |
Posted - 2004/06/28 : 23:22:55
|
Tack Pär. Konstruktiv kritik är alltid bra. I min byggtråd kan ni se vad som kommit, en liten leverans från Svanå. Det kommer förhoppningsvis att höja finishen på den främre delen av rummet. Vad det gäller kostnaden så har jag tagit det i etapper och hållit på i ungefär tre år med högtalarna och ett och ett halvt år med rummet. Beräknar vara helt färdig under hösten. Detta innebär att högtalarna kommer att få någon slags färg på sig och att rummets alla delar är på plats. Totalkostnaden är ca 250-300000kr. Det är väl vad ett par bättre begagnade High-End högtalare kostar. |
Peter G |
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2004/06/28 : 23:58:13
|
väl spenderade kronor måste jag säga :) du fick ett snyggt rum på köpet! (ja jag tycker det ser väldigt sjysst ut med ett "akustikrum") |
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
|
|
Nitram
Medlem i AÖ
1171 Posts |
Posted - 2004/06/29 : 14:14:28
|
Hade gissat på en bytydligt större summa
Respekt... |
Min anläggning När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla? |
|
|
sub_sonic
Member
82 Posts |
Posted - 2006/05/14 : 09:06:52
|
Inget återbesök planerat? Skulle verkligen veta hur sagan slutar.
//Lars |
"Utan vetenskapen skulle vidskepelse, häxeri, signeri svärma omkring som mygg... Vetenskapen är det ljus som upplyser folk som i mörker vandra, och låter dem se med klara ögon, och höra med öppna öron" - Carl Linnaeus |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2006/05/14 : 09:53:00
|
Det kommer att bli en återblick. Ägaren har nyligen fått tillskott, så familjen kommer lite före... Men det har skett uppgraderingar i rummet likaså.
|
|
|
sub_sonic
Member
82 Posts |
Posted - 2006/05/15 : 21:55:28
|
Spännade ser verkligen fram imot det! Vad hette förresten den där hemmabiotidskriften?
//Lars |
"Utan vetenskapen skulle vidskepelse, häxeri, signeri svärma omkring som mygg... Vetenskapen är det ljus som upplyser folk som i mörker vandra, och låter dem se med klara ögon, och höra med öppna öron" - Carl Linnaeus |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2006/05/15 : 22:27:11
|
Vilken hemmabiotidning ? |
|
|
sub_sonic
Member
82 Posts |
Posted - 2006/05/15 : 22:55:18
|
Den/de som visas på sidan ett! |
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2006/05/16 : 08:52:32
|
Audio Video Interiors Har tyvärr gått i graven. En kanontidning för inspiration |
/Jonas
|
|
|
sub_sonic
Member
82 Posts |
Posted - 2006/05/16 : 11:00:00
|
Va tråkigt! Såg ut att vara en mycket bra tidning med trevlig inredning dvs inte det där kalla och tråkiga som man har fått nog av. Synd! Men det går kanske att hitta gamla ex? |
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2006/05/16 : 11:39:58
|
Du kan alltid höra av dig till Primedia, förlaget som också har Stereophile m.fl. tidningar.
Audio Video Interiors övergick till att heta "Connected" för ett par år sedan och jag avslutade min prenumeration nästan omgående för de ändrade helt inriktning från att vara en uteslutande "hemma hos"-tidning till att bara skriva kortfattat om olika nya prylar -- från kanon till totalt värdelös över en natt
Sånt är livet!
Kanske de ha back issues av AVI Skadar inte att kolla.
information@primedia.com |
/Jonas
|
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2006/05/16 : 11:43:54
|
Jag kollade webbsidan AudioVideoInteriors.com och blev lite förvånad att den fortfarande ligger uppe !!??
Måste undersökas, kanske har den gamla fina tidningen kommit tillbaka även om den inte finns under Primedias tidskriftsförteckning
Edit: Klickar man på subscribe-länkarna kommer man dock till prenumeratinsbeställning av tidningen "Home Theater" |
/Jonas
|
Edited by - EuphoniC on 2006/05/16 11:45:39 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/08/31 : 12:03:08
|
Hur ser det här rummet ut idag? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2007/09/06 : 14:47:51
|
Hej Peter. Hur funkar det att ha ett par Primare A30.3 ovanpå varandra så som de står i din hylla? Skulle tro att det kunde bli problem med värmen eller?För egen del så stod mitt A30.2 och mitt A30.3 på separata hyllor.
Dvs innan jag bytte. Mvh Kristofer |
Edited by - whiskyman on 2007/09/06 14:49:42 |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2007/10/15 : 22:45:05
|
Det är nog helt andra grejjer idag kan man tänka...
Diffuserande spjälsäng kanske?
/esl |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
Harlock
Member
114 Posts |
Posted - 2008/07/27 : 14:48:22
|
Bumpar den här tråden lite. Ett av mina absoluta favoritprojekt att följa. Hur har allt gått? Vad har hänt i rummet? |
|
|
Topic |
|