Author |
Topic |
patst577
Member
409 Posts |
Posted - 2004/06/02 : 15:34:48
|
lägst fram tycke rjag det lät bra faktiskt! |
/Patrik
|
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2004/06/02 : 19:11:18
|
Ni lyssnade på JBL VERTEC...
...och jag är verkligen nyfiken på hur ni uppfattade ljudet, det är förstås inte det man skall tänka på på en koncert men jag slänger fram frågan detta till trotts. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
Edited by - martinsson on 2004/06/02 19:13:16 |
|
|
AKA
Trancelover
616 Posts |
Posted - 2004/06/03 : 01:39:57
|
Jag tyckte faktiskt att ljudet var för lågt. Man behövde inte ens öronproppar. Satt ganska högt upp på mitten av ena långsidan. |
|
|
Tifosi
Member
425 Posts |
Posted - 2004/06/03 : 08:13:46
|
I Köpenhamn var det inte för lågt iaf. Jag satt allra längst upp i mitten av ena långsidan. Jag kunde inte plocka ur propparna. Det var lite klurigt att ha propparna rätt. När de var helt intryckta vart det för lågt. |
|
|
ayayay
Inredningsarkitekt
1278 Posts |
Posted - 2004/06/03 : 08:19:17
|
Jag tyckte att det va bra kräm på grejorna.
Basen va helt sanslös. Den kändes i hela Ullevi. Bra attack.
Det som sviktade något va diskanten o mellanregistret. Men så satt jag en bra bit ifrån scenen oxå. Ljudet "svajade" lite... |
"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2004/06/03 : 12:23:05
|
JBL VERTEC är ett bra men ganska konventionellt line array system för midsize events liknande det här, det är långt ifrån det värsta men helt klart bra medelklass.
Jag har inte så stor erfarenhet av linearray system därav min fråga, tanken med dessa system är att man skall få ett jämnt ljudtryck över det avstånd man avser att spela, jag tror att VERTEC har en övre gräns runt 200m om jag inte mins fel.
Denna gräns avser det största avståndet räknat på ett visst antal moduler (16st tror jag) då de skall ha en viss nivå och jämn frekvensgång (+-3dB eller likn.) och bibehållen upplösning.
I detta fall mistänker jag att sub-modulerna var integrerade i de 4 array-erna ni såg hänga brevid scenen
lite kuriosa bara. |
|
|
Sony
Member
393 Posts |
Posted - 2004/06/03 : 15:14:38
|
Jag stod då längst fram, nån meter bakom främre räcket. Tyckte då volymen var tillräckligt hög, och basen riktigt tung. Den kändes nog mest, men så ska det ju vara på konsert!
Kul med lite info om högtalarsystemet, själv hade jag rejält med öronproppar så jag kan inte uttala mig om ljudkvaliten. Ljudtrycket och publiktrycket var dock fullt tillräckligt. Lite tajt framme vid scenen men det var ju mest tonåringar där som inte är så farligt att knuffas lite med
|
www.linnforum.se |
|
|
patst577
Member
409 Posts |
Posted - 2004/06/03 : 16:11:42
|
jag håller med sony!
Dock kan det bli lite tråkigt i längden där framme... blir mer att man koncentrerar sig på all stå upp än på musiken... tyvärr! |
/Patrik
|
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2004/06/03 : 18:40:01
|
Håller med Sony, längst fram så var det inte så lågt. Sedan så tror jag om jag inte missminner mig att Got Event som anordnar konserterna har fått tillsägelse om attde numera måste hålla sig bättre inom gränsvärdena. Det skall ju inte bli som det varit några gånger tidigare i Göteborg att man kan t.om höra konserten på Hisingen. Mvh Kristofer |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2004/06/03 : 19:51:54
|
Att spela högt är varken svårt eller imponerande, den tiden är sedan länge förbi i sådana här sammanhang.
Att däremot upprätthålla behövligt ljudtryck med hög renhet och upplösning över större avstånd däremot, det är en utmaning, och just linearray principen (som dök upp under annat namn redan på 60-talet) har en mkt bra förmåga att lägga ut ljud över stora avstånd med mycket jämnt ljudtryck.
Men visst ser det kul ut på 4:e bilden på första sidan i denna tråd "Klockan är ca 20:50. Metallica har precis intagit scenen", det är väldigt lite högtalare i förhållande till publiken, linearrays brukar ge upphov till frågor som "-är det verkligen de där högtlarna som spelar nu?" hos dem som inte är galna nog att sätta sig in i tekniken.
|
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
ILLY
HiFitraktör
1325 Posts |
Posted - 2004/06/06 : 01:01:13
|
Kan isåfall tillägga att Got Event har misskött sitt jobb. Det hördes på Vågmästarplatsen, Hisingen!
|
Militant cyklist. |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2004/06/07 : 18:14:22
|
Stämmer, jag bor vid kvilletorget och jag hörde dem också. |
|