HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Klero, Engelholm Audio - på tillfälligt besök?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2004/05/20 :  13:54:31  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Jag går ju i högtalarbytestankar och kollar därför runt lite på marknaden - det kan ju dock vara så att drömhögtalaren finns närmre än man kan tro

Tänkte här visa lite bilder på Klero som säljs av Engelholm Audio som drivs av epkpeng eller Pär Engelholm som han egentligen heter.
Det är även Pär som konstruerat och byggt högtalaren - Pär driver även detta forum.



Diskant!

Mer bilder samt lyssningsintryck kommer... är detta vad jag letar efter

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2004/05/20 15:30:19

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2004/05/20 :  14:01:16  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Högtalarna är väldigt välbyggda och innehåller fin fina komponenter, allt från Clou Cable internkablage till keramiska element.


Bas/mellanregister

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/05/20 :  14:05:07  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message  Reply
Intressant, har tror jag sett dessa live men inte hört. Hur låter de


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2004/05/20 :  14:05:49  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Även på baksidan består de fina kvalitetsintrycken.


Supra Boxcon kontakter (Tack TiGgR)


Klero & Transparent Cable MusicWave Super MM

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2004/05/20 15:14:48
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2004/05/20 :  14:08:32  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
mangew!
Kommer till lyssningsintrycken lite senare...

Tänkte först visa lite mer bilder, först ut en (lite suddig) basreflexport.



Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2004/05/20 :  14:14:20  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Känsligheten ligger på ca 89-90 db enligt upphovsmakaren Pär, de upplevs också som lite mer lättdrivna än mina Dynaudio Contour 3.0.

Dags för en helbild Nä - inte riktigt än... men en halvbild då Okej...



Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2004/05/20 14:18:49
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2004/05/20 :  14:34:21  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Om jag ska väva in lite lyssningsintryck mellan bilderna, så kan jag helt klart säga att dessa högtalare presterar en stor portion välljud.

Jag börjar med mina positiva erfarenheter (Pär må skaka(!) för vad som komma skall )

Om jag jämför med mina Dynaudio så är Klero mer laidback, den spelar inte lika mycket "på" lyssnaren. Den har en uns mer värme utan att tappa detaljeringsgraden - eton diskanten är mkt högupplöst men på ett väldigt snällt sätt.

Mellanregistret spelar neutralt, något mörkare och med mer kropp än jag är van vid från mina Contour.

Basen är snabb med bra kontur, går nog inte riktigt lika djupt som Dynaudio - men i realiteten saknar man inte mycket.





Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2004/05/20 15:08:57
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2004/05/20 :  14:42:41  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Vi förtsätter med lite positiva intryck, Klero spelar trots sin återhållsamma stil, med bra dynamik. Högtalaren är mycket bra på att hålla isär musikens beståndsdelar - även vid komplex musik så blir det aldrig grötigt eller svårlyssnat.

Jag har under tiden jag haft dom spelat många skivor som jag inte gärna sätter på med mina Dynaudio - då det då lätt kan bli för mycket av det goda (inget jätteproblem, då det rör sig om en promille av mina skivor..)






PS! Bänken är inte såld, den är bara nedplockad för putsning och inoljning..

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2004/05/20 19:07:16
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2004/05/20 :  15:04:14  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Jaha då var det dags Pär, här kommer den svidande kritiken

Nja skämt åsido, Klero är en väldigt bra högtalare som ligger i samma prisklass som mina egna Dynaudio Contour 3.0. Jag är otroligt förtjust i mina Dynaudio och tycker att dom gör det mesta rätt. Det jag vill komma fram till är att dessa två nog är ungefär lika bra men på olika sätt, jag tror att många uppskattar Kleros mer tillbakalutade spelstil.

Jag kan dock sakna lite j-ar anama, jag vill att det ska bita ifrån ibland i det avseendet tror jag att mina Contour är mer ärliga. Jag tycker även att musiken känns lite mer levande och svängig via mina högtalare.

Trots detta skulle jag utan tvekan kunna leva med Klero skillnaderna är inte större än så. Men som läget är nu - så kommer jag att behålla mina Contour och leta vidare efter den perfekta partnern till mina Russian Dawn Rörblock - det kan vara så att den högtalaren heter Quadro och just nu håller på att utvecklas i Pärs lya...

Vi avslutar med ett par trevliga helbilder till:





Avslutar med en konstnärlig bild av högtalarkonstruktören själv:


Kör ett par bilder på anläggningen jag spelar på oxå

*Yamaha DVD S2300

*Densen Beat 200 + Gizmo fjärr

*Russian Dawn Push and Pull Triod Monosteg 50 W

*Harmonic Tech ProSilway MK II RCA X 2

*Transparent Cable MusicWave Super MM SW

*JPC 2.5 X 4

*Black Diamond Racing Cones MK 3

*Noname TFT 5.6" skärm till DVD-audio och Mp3













För mer specificerad information ang. Klero vänligen kontakta Pär Engelholm direkt via PM eller mail.

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2004/05/20 19:08:21
Go to Top of Page

TiGgR
Member

120 Posts

Posted - 2004/05/20 :  15:08:51  Show Profile Send TiGgR a Private Message  Reply
Huga vad vackert! Hoppas det låter lika bra som det ser ut att göra...
Kontakterna är inte WBT på högtalarna utan Supra Boxcon!! Det syns ju två meter från skärmen!!

/TiGgR.

Bara för att man lyssnar betyder det inte att man hör.....
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2004/05/20 :  15:13:08  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
TiGgR!

Tack ska genast ändra det i texten, och ja det låter mkt bra...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/05/20 :  20:16:21  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Hej DrKim,

Kul att du uppskattar Engelholm Audio - Klero!
Klero är utvecklade med Audio Research's SP16+VS55 och Advantage Thor som referensförstärkare, men har även fått smaka på ett antal andra förstärkare och slutsteg. Jag var ändå mycket intresserad av hur dina Russian Dawn skulle stå sig: 50 watt rör och lätt last är trevligt! Det är helt klart ett par kompetenta rörmonoblock och jag tycker Klero presterade musik så som jag tycker musik skall presenteras: normalt med röster (och instrument) mitt mellan högtalarna, detaljerat.

Ett PS är att DrKim börjar bli duktig på fotografering varför en kommentar ang elementens försänkning är på sin plats - detta är prototyper och försänkningarna ser självklart mycket bättre ut i produktionsexemplaren!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2004/05/23 :  03:13:18  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Dom bra korten beror nog tyvärr än så länge på tur - men tack ändå

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/05/23 :  12:21:37  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message  Reply
mycket tjusiga högtalare

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

nl
Member

324 Posts

Posted - 2005/07/15 :  21:54:21  Show Profile Send nl a Private Message  Reply
Vart kan dessa högtalare avlyssnas?
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/07/15 :  22:02:51  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Förmodligen hos herr Engelholm audio http://www.engelholmaudio.com/

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

nl
Member

324 Posts

Posted - 2005/07/15 :  22:22:16  Show Profile Send nl a Private Message  Reply
Är det bara hos Pär dom kan höras? Då jag har en bra bit ner så funderade jag på om det går att få höra dom utan att åka dit. Bor i Kungsör.
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2005/07/16 :  17:30:20  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Du kan ju alltid höra med Engelholm om en hemmademo, han brukar vara ute på vift ibland...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

nl
Member

324 Posts

Posted - 2005/07/16 :  18:51:09  Show Profile Send nl a Private Message  Reply
Ah, har inte tänkt på det. Får höra med Pär om det finns någon sån möjlighet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000