Author |
Topic |
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2004/07/10 : 22:22:18
|
Jag är lite förvånad över toppen vid 50Hz, vid tidigare mätningar har den varit ganska liten och jag har haft en vid 75Hz istället. Möjligen har jag flyttat högtalarna sedan jag mätte förra gången (rätt länge sedan). Dessutom är det inte något som jag har märkt vid spelning, 25Hz-resonansen däremot kan göra sig hörd då och då. Jag skall undersöka fenomenet mer när jag får gott om tid och det kan dröja. Det kan ha med mätmetoden att göra, senast (för länge sedan) använde jag ett långsamt sinussvep och den här gången ett snabbt. Högtalarna står i stort sett i mitten av rummet och rummets andraton (50Hz) skall rimligen reduceras i nivå, kanske tar det lite tid innan det händer?
Jag har planer på en Helmholz-resonator för att plocka bort framförallt 25Hz-resonansen men när jag bygger den så kommer jag nog att göra två till för 50Hz och 75Hz. De här resonanserna är egentligen de enda som förekommer i mitt rum eftersom en dipol bara exciterar resonanser i en ledd, rätt enkelt att åtgärda egentligen.
|
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2004/07/11 : 17:16:41
|
Jag har mätt lite mer och 50Hz-resonansen finns där även med långsamt frekvenssvep, jag får väl prova med någon absorbent någon gång och se hur det blir.
Jag skall inte plåga medlemmarna här med mer mätningar nu men en sista (?) kommer här. Det är 2kHz fyrkant mätt i lyssningsposition med rundtagande mikrofon.
Det är faktiskt mycket intressant att se vad som händer med en "musiksignal" i rummet. Notera den närmast perfekta fyrkantvågen de tre första perioderna, detta är vad högtalarna skickar ut! De lyckas t.o.m få med "pre-ringing" som måste komma från D/A-omvandlingen eftersom man omöjligt kan skapa sådana i analogdomänen. Högtalarna återger alltså fyrkantvåg vid 2kHz ungefär lika bra som en D/A-omvandlare!!
Det som sedan händer (efter 3 perioder) är rätt intressant, det är en reflex från något i rummet som kommer fram lite senare och överlagras på fyrkantvågorna som kommer senare, det kan vara avställningsbordet intill lyssningsfåtöljen eller kanske något annat. Hur som helst, mätningen ger lite inblick i svårigheten att bevara en kurvform intakt med reflexer närvarande och mätningen skulle mycket väl kunna användas för att leta upp varifrån de mest störande reflexerna kommer. Det är bara att se hur lång tid det tar för det reflekterade ljudet att störa direktljudet och räkna ut avståndet.
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2004/09/07 : 10:41:04
|
MER OM OMAKEN !!! PLEASE!!! Jag giller när det är stort, tungt och välbyggt. Rör har av naturen ingen svampig bas, "mysigt" mellanregister osv. Det är konstruktörerna som bygger in sånt som en mer eller mindre medveten kompromiss i alla avväganden och kompromisser man tvingas till på verklighetens altare. |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2004/09/08 : 01:19:15
|
Circlomannen: När MatsT kom frustande med den svarta jättelådan (Omak) så var jag väl lite åt det hållet som du beskriver det: "inställd på mysigt mellanregister, rund bas" osv. Nix! Inget sånt... Lite spänd på vad en F/E lyssning skulle visa. Troligen inget annat än att den är ordentligt neutral, snälldistande, lågdistande, ganska lastokänslig (för att vara rör, extrem..?) Har haft en egen OMAK i ett år (Mk II versionen) och kan bara hålla med MatsT till 100%. Den är bra. På allt.
MatsT: Dags för en extra absorbent hemma?
esl |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
Edited by - esl on 2004/09/28 21:45:14 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/09/08 : 01:46:15
|
Intressant mätning den där sista med fyrkantvågen. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Topic |
|