HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Samköp HFSL-1
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/03/27 :  17:43:41  Show Profile Send hal a Private Message  Reply
En sista grupp-bild på "basarna" innan de skall splittras och hamna hos sina nya ägare ute i landet.



En grupp-bild också på diskanterna.



Om ni undrar om Era klenoder är i säkert förvar kan jag i förbifarten nämna att fönstren är gallrade, dubbla rörelsedetektorer,
glaskrossdetektorer mm. Här ser ni dessutom en bild på 96 st av de 172 rörelsedetektorerna som finns i rummet.



Vad var det i de andra två lådorna ? Jo detta:



När jag sorterat och räknat komponenterna såg det ut så här:



Här är en komplett uppsättning, den första som skall packas.
Skall gå till php som var snabbast på att betala.


Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

escape
Avdelning: meningslöst vetande

247 Posts

Posted - 2004/03/27 :  17:47:48  Show Profile Send escape a Private Message  Reply
Naturligtvis ska ni som styrt upp detta samköp lägga beslag på överskottet. Ingen förmögenhet att snacka om, mest av princip. Det blir billigt nog som det är för oss andra
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2004/03/27 :  22:57:26  Show Profile Send ayayay a Private Message  Reply
Jag tycker att antingen så behåller ni pengarna, ni som ordnaden denna dealen åt oss. Ta en pizza och en öl eller nåt, som tack

Eller så gör ni som Hal föreslog...

Ger pengarna till några som behöver dem mer. Visst det är inte mycket, men det är alltid något. Typ Röda Korset, eller Barncancerfonden

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

Ipsen
Member

232 Posts

Posted - 2004/03/28 :  15:23:41  Show Profile Send Ipsen a Private Message  Reply
Nu har jag äntligen mina element här hemma, efter mycket snurrande ute i Mölnlycke för att hitta rätt.

Säger än en gång tack till de som styrt upp det här.

---> Mitt system <---
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/03/28 :  16:09:42  Show Profile Send hal a Private Message  Reply
Ja, jag var orolig ett tag att du skulle snurra bort dig fullständigt. Det var tydligen inte dina hemtrakter

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2004/03/29 :  23:37:00  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message  Reply
Visst är det bara luftlindade spolar på bilderna? Är det tänkt så i HFLS filtret?

Någon som testat med folie?

Edit: Kanske inte har med saken att göra, men vad landade priset på för ett kit?


| Hemsidan |

Edited by - stef on 2004/03/29 23:39:00
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/03/29 :  23:48:45  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Vet att nån har provat med folie spolar, men jag kommer inte ihåg vem det var. Titta tillbaka i denna tråd, så finner du nog det...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/03/30 :  02:34:00  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message  Reply
Cross Coil Folie spolar har jag..har inte testat med något annat så jag vet inte skillnaden dock.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/03/30 :  08:09:38  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Så var då mina element hemma. Tack för att jag fick vara med.

Hal: Hoppas lyssningen igår gav något...
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/03/30 :  08:41:18  Show Profile Send hal a Private Message  Reply
"Hal: Hoppas lyssningen igår gav något..."
Ja, vad skall man säga Ulv i fårakläder...Det jag främst frapperades av under smakprovet var att den levererande ett sound som inte stod i proportion till dess storlek. Dvs mycket "kropp" i kombination med en detaljerad, rapp ljudbild.
Grabbar, ni får börja inse vilket litet mästerverk ni bygger på.
Tack för lyssningen Pac, det gav mersmak.
Tur man skall bygga igen i morgon.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/03/30 :  13:38:35  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
hal: Kan det ha varit enna du lyssnade på ?!


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2004/03/30 :  13:41:50  Show Profile Send ayayay a Private Message  Reply
Jag va å tittade på "smågodiset" hemma hos PAC idag

Skall bli så kul att bygga


ÄNTLIGEN!

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/03/30 :  14:21:13  Show Profile Send hal a Private Message  Reply
quote:
hal: Kan det ha varit enna du lyssnade på ?!

Japp, stämmer precis, blev lite intresserad av den fasade porten, man kanske skulle försöka ändå...

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/03/30 :  14:35:54  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Den glömde jag att kolla på,,, SK*T!!
Hade ju tänkt att göra en sån själv.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/03/30 :  18:18:41  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Lugn Zalve, det ligger nog ett bildreportage på den porten någonstans på min dator om jag kommer ihåg rätt.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/03/30 :  19:40:06  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
VI får väl se om jag hinner ner till GBG igen, innan du har fått upp det repotaget

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2004/03/30 :  20:37:54  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Hej Alla Elementköpare !!
Nu har jag också hittat tråden !!!
(Jag trodde att den skulle hoppa upp först i DIY tråden när någon skrev något nytt).
Så jag började undra lite varför det var så tyst
Kul att det gått så bra och jag hoppas att alla lägger upp bilder hur allt fortskrider.
När mina element kommer tänkte jag börja med att mäta upp dessa fysisk och göra klart en ritning med fullständig måttsättning.Detta skulle kunna göra det möjligt att bygga lådor under tiden som man väntar på elementen. Jag har även ett kap-schema som gör tillsågningen på brädgården billigare
Jag vill dock ställa frågan till konstuktörerna om detta är ok ?(Äganderätten (-er) på konstruktionen kommer att anges på ritningen och det finns ingen ekonomisk vinning i detta)
Jag kan även bistå med 3D-Cad filer av högtalarens delar vilket gör det möjligt att köra dessa i en CAM-Fräs el.likn (Step-fil)för de som har kontakter...
När vi pratar överskottet tror jag att jag pratar för alla när jag säger att "Hal bjuder Cristina på middag på fradag för dessa !".
Han har haft mycket jobb och utlägg för emballage och resor.

Sen skulle jag vilja sporra till fler upptåg som detta !!
Få områden har sånt påslag som HIFI (Speciellt i Serige) så detta är ett sätt för fler att börja med DIY.
Att syssla med "Icke DIY" dvs "KÖP -HIFI" anser jag vara väldigt torftigt (var det bara musiken jag ville åt skulle jag köpa konsertbiljetter för pengarna).
Det är ju att man bygger och förstår tekniken som gör det hela intressant.
Mvh
/Pix


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/03/30 :  21:39:24  Show Profile Send hal a Private Message  Reply
Kul att t.o.m initiativ-tagaren pix, lyckats med att hitta hit till slut.
Sedan behöver vi inte prata om ngt överskott då posten var ngt dyrare än tänkt. Så man kan säga att projektet gick på plus minus noll. Visst har jag och pix lagt lite arbete på det här, men det är helt frivilligt och det har varit riktigt roligt att få en inblick hur ett sådant här inköp fungerar.
Får jag nu bara veta att grejerna är hela när dom kommer fram till er så lovar jag att jag inte skall trakassera er med fler PM.


Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Ipsen
Member

232 Posts

Posted - 2004/03/30 :  23:32:32  Show Profile Send Ipsen a Private Message  Reply
Tyvärr har jag inga bilder men två delningsfilter är lödda och en undersida är fanerad. Tyvärr var jag lite slarvig med faneringen så den skall slipas ner och göras om hade jag tänkt.

Nästa steg för mig blir att koppla in och prova filtrena. Hade varit trevligt om jag kunde göra någon liten mätning på dem innan så att det inte blir några otäcka överraskningar för mig. Förslag mottages gärna.

---> Mitt system <---
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2004/03/31 :  10:05:15  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Ett litet tipps.
Kolla med tillverkare av köksluckor.
De har oftast färdigfanerade MDF skivor i Bok, björk och ek.
Det enda som krävs är att man limmar remsor av fanér på ändträt på skivorna samt att man ej kan skruva lådan (kräver passform och bra lim).
har man tillgång till CAM-fräs kan man fräsa ut bitarna med 45 gradig lutning på alla kanter och sedan limma lådan mha sk. "Kex" (kräver en specialmaskin (lamellfräs)).
På detta sätt gör många av "de stora tillverkarna" för att bygga med färdigfanérade skivor.
Nackdelen är att de utvändiga hörnen blir vassa och det ä svårt att göra runda hörn.

Mvh
Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/03/31 :  11:13:43  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Pix, du har PM
Go to Top of Page

Ipsen
Member

232 Posts

Posted - 2004/03/31 :  23:34:05  Show Profile Send Ipsen a Private Message  Reply
Statusreport: Filtrena testade och elementen har spelat i ungefär 5 av de 100 timmar jag hade tänkt spela. Ena baffeln fanerad efter många om och men, ser halvful ut nu men jag klaarar förhoppningsvis att fixa till det utan att fanera om hela baffeln.

Nästa steg blir att fortsätta med faneringen.

---> Mitt system <---
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/04/01 :  07:56:52  Show Profile Send hal a Private Message  Reply
Ha inte för bråttom med faneringen. Vad var det för fanering du använde och vad var det som inte blev bra ?
Härligt att du är så nära du kan ju lyssna på dom till helgen.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Ipsen
Member

232 Posts

Posted - 2004/04/01 :  15:20:23  Show Profile Send Ipsen a Private Message  Reply
Jag använder björkfaner och det var när jag skulle fanera ena baffeln det inte blev bra. Skarven kom precis innan den avrundade kanten och faneren som jag satte vid avrundningen ville då inte riktigt sätta sig. Nu har jag tagit bort den fanerbiten och en bit av den som va innan och fanerat om skarven så nu ser det bra ut.

Jag har också en del jobb med att skära ut hålen i faneret. Jag följde alltså inte rådet med att fräsa hålen efter faneringen. Har fått låna grannens Dremel så det går men det är både tids- och tålamodskrävande.

Tyvärr har jag extremt dåligt tålamod när det gäller sånt här.

Jag funderar på hur jag ska behandla faneren när jag är klar.
Vad finns det egentligen för olika sätt?

---> Mitt system <---
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/04/01 :  15:33:46  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message  Reply
Ipsen: Då man ska fanera krävs det br aplanering, speciellt med denna HFLS-1 som har avrundade kanter. Lite trixigare än vanlig plana ytor.

Behandling som efterföljer kan vara lackning, olja, vax.

Lack är svårast att få till och får det bra. Nästan nödvändigt med sprutlack för att få perfekt resultat, annar är det roller med mjuk rulle som gäller. Pensel blir inge bra. Lackning är kanske det bästa för att få hållbara och lättskötta högtalare. Bra lack är snyggt.

Olja är kanske det snyggaste? blir mer "levande" än lack men samtidigt finns det ingen egentlig skyddande yta och de blir svårare att dammtorka. En bra olja att använda är Rustik olja (min är från flugger) den är lättarbetad och blir kanonbra resultat.

Vax, har ej provat. Tror det är ganska likvärdigt olja.

Jag gjorde hål före fanering på ett par, tycker det gick ganska bra att skära ut för hålen. Använde en liten rakbladskniv och det funderade utmärkt. Vågade ej använda fräs och köra med som jag såg någon gjort.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000