HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Frasse igång igen!!!!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Frasse
Member

324 Posts

Posted - 2004/04/23 :  22:03:06  Show Profile Send Frasse a Private Message  Reply
Ja då har jag kommit igång så sakteliga efter min arbets olycka då jag stod högst uppe på en byggställning som rasade ihop det var ju inte så bra för ryggen att bli liggande på en hög med skrot. Men nu är det rättså bra igen. Det har hänt en del här på forumet och hos mig också.

Jag har bland annat tagit över min farfars snickeri verkstad. Där kommer det bli en hel del gjort framöver både högtalare och möbler jag tänkte att vi skulle ta en tur runt i lokalen med lite bilder. Både på maskiner och prylar som är bra att ha vid lådbyggande. Så här ser det ut när man kommer in från fikarumet till själva snickerit.



Ja hit smiter jag så fort jag får tillfälle, många projekt har man ju i huvudet. Och så fika rummet som också fungerar som föråd.



Nu blir det mest grejer där eftersom vi flyttar ut och fikar nu när vädret tillåter. Fortsättning följer.



MVH - Tony Franzén

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/04/23 :  22:06:04  Show Profile Send Pjotre a Private Message  Reply
Spännande!! Skönt att du är tillbaka!! Mer bilder och text!!!
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2004/04/23 :  22:33:57  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Välkommen tillbaka!

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/04/23 :  22:59:31  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
ARG!!!!!!!!!!!!!!! *AVIS*

Här kan vi snacka om Avundsjuka...Vilke verktyg!!

Välkommen tillbaka, och låt oss gärna se nåt resultat av verktygens framfart.. i Trä't.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/24 :  00:17:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Så skulle jag också vilja ha det. Bra verktyg är guld!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/04/24 :  01:46:57  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message  Reply
det är faktiskt så att bra verktyg är guld, fick låna de som finns hos flickvännen... det går mycket lättare än hemma att få det bra!

avundas dig!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Frasse
Member

324 Posts

Posted - 2004/04/24 :  12:52:07  Show Profile Send Frasse a Private Message  Reply
Då försätter vi med ett höger varv.
Trä måste man ha jag samlar på allt jag kommer över.



Arbetsbänk är också ett måste massa lådor under för förvaring av mindre maskiner och verktyg. stökigt som alltid.




Sedan kommer vi till limmnings stationen här ett par exprimentlådor med ett fräst spår i vinkeln som man limmar i en remsa masonit det gick väldigt bra och hornena blev helt ok. På bilden limmas det i förstärkningar.



Nästa gång blir det lite maskin porr.


MVH - Tony Franzén

Edited by - Frasse on 2004/04/24 12:54:26
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/04/24 :  15:30:43  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Jag bävar för nästa gång

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Frasse
Member

324 Posts

Posted - 2004/04/30 :  18:25:00  Show Profile Send Frasse a Private Message  Reply
Ja då kör vi igen då här kommer en bild på den maskin jag använder mest det är en kombimaskin från Luna som heter Emco rex 2000 rikt och planhyvel samt cirkelsåg. Hyvlar 270 mm bret och sågar det mesta.




Också svarven som är skojig att köra ibland, i måndags tex gjorde jag underlägg till muggar som skonar mitt nya soffbord.





Spånsug är bra att ha!




Kapsågen sparar många drag med fogsvansen. Speciellt bra med en sådan hära med teleskop som kapar över 300 mm laser är det på den feal the force frasse.





Så nu hinner jag ej mer idag men mera kommer det snart.

MVH - Tony Franzén

Edited by - Frasse on 2004/04/30 18:25:58
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/04/30 :  19:10:30  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
OK, när nu skrev snickeri-verkstad så menade du alltså en "riktig" verkstad?
Det där ser inte ut som något vanligt hobby-rum.

Go to Top of Page

Frasse
Member

324 Posts

Posted - 2004/04/30 :  20:05:28  Show Profile Send Frasse a Private Message  Reply
Nä inte hobby rum mer som en hobby verkstad ;-)

MVH - Tony Franzén
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/04/30 :  23:53:05  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Den där Emcon skulle nog må bra av att bo hemma hos oss.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Frasse
Member

324 Posts

Posted - 2004/05/13 :  21:57:17  Show Profile Send Frasse a Private Message  Reply
Tjenis alla. Nu har jag varit lite ledig så jag har varit lite i snickerit och grejat lite bla så har jag flyttat om lite för att få mer plats. Också fick jag så mycket fint virke som jag har stuvat in.





Till höger kommer man in och här finns det ännu mera trä.





Jag har flytat om lite bla banputsen som nu står nere vid kortväggen och så har jag tom städat lite.





Lite bätre plats blev det tom bordet fick plats här sitter jag med en kopp kaffe och filosoferar allt som oftast.





Ny inkommet virke ek, ask, asp, och björk bla.





Här på baksidan sitter vi och fikar och ljuger om vädret tillåter. Varje måndag och onsdag med grann snickeriet.





Också det ena alstret från dagens övningar. Ett litet "grogg bord" med en 44mm skiva av amerikansk ek och ben i ask. Skall slipa och olja imorgon.





Jag limmar också limfogskivor för glatta livet här i al som är till en bokhylla.


sågat som skall limmas.





Färdigt resultat.





Andra alster.





Tavel lister i Amerikansk ek obs min yngsta son är väldigt nyfiken av sig och kunde inte låta bli att försöka ta listerna innan jag ens hunnit fota dem.





Såna här gör jag också farfar var duktig på att göra askar och äskor som det heter jag tänkte att jag skulle försöka föra traditonen vidare. Ja det var de bilder jag tagit idag håll till godo.

Hälsn Frasse fräss

MVH - Tony Franzén
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/14 :  09:49:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Hmmm... Vad är det för en Tandbergapparat som skymtar fram?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/05/14 :  17:47:42  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Den där sista burkan var klart häftig.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/05/14 :  19:49:55  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Jag gillade FIKAbilden och den övan för (allt träslag i behandlat)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2004/05/14 :  21:20:43  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Tänk om man hade haft en mek.verkstad + ett snickeri, då hade man
bara haft tid med fritid.........

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000