HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Söker lägenhet - köper slott!!! - Hatten av
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/03/15 :  17:22:20  Show Profile Send John a Private Message  Reply
Hej där!

Här följer en liten betraktelse (eller lång och tråkig, beroende på hur man ser det) över hur det hi-fiska livet kan te sig för en inte ont anande musiklyssnare som inte är tillräckligt varsam.

Scenario: En välvillig och till det yttre också välmående (läs xl) musikgillare med vissa försynta väl-ljudsförhoppningar, en sambo och en halvåring som tillsammans trängs i en etta med litet kök i huvudstadens centralområden. De akustiska förutsättningarna i lyssnings/vardags/sov/arbets/lek/barnrummet begränsas starkt av att de ljudalstrande teknikaliteterna tvingas samsas med allt möbelemang som hör dessa rum till. Till detta kommer så klart givna estetiska anspråk av heminredningskaraktär samt en budget som inte tillåter några större utsvävningar (jag rör mig alltså i det skymningsland som många betraktar som lo-fi). Ett visst hopp för lyssningsmiljöns möjligheter tänds i det att vi efter tillökningen i familjen anser oss nödgade att söka större lägenhet, vilken kan tänkas innefatta även ett alldeles vanligt vardagsrum (!!) där även stereon kan få bo. Lyx, o drömlika lyx…

Så hur tillfredställa sina hifi-drömmar på kort sikt? Rätt lätt faktiskt. Nöja sig med en enklare anläggning och prioritera närlyssning: Hd-650 och EAR90.

Men… det gnager lite i en… läser lite på forumet… uppgraderings kommer krypande…

Råkar av misstag sälja mina högtalare (oopps!) och ger mig ut på jakt, lite smådesperat faktiskt, inte den bästa av sitsar.

Letandet efter större lägenhet fortskrider, får lånelöfte från banken, gå och kikar på lite småtrista lägenheter i närförorternas betongkomplex när jag helt sonika slår till, helt på måfå (skäms på mig!).


Jag köper ett SLOTT!





…to be continued





Hörlursfrilla!

Edited by - John on 2004/04/06 17:20:06

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/03/15 :  17:38:49  Show Profile Send hal a Private Message  Reply
Hmmmm..... högtalare ?

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/03/15 :  17:40:21  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message  Reply
Koja eller slott? Slott med fin-hifi i såklart!!!


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/03/16 :  08:23:29  Show Profile Send hal a Private Message  Reply
Scenario II:
Frukost; John böjer sig kärleksfullt över sin fru :
-Vill du ha mer kaffe ? Klappar henne på kinden och sätter sig ner med ett konstigt leende.
Lill-John dreglar ur både näsa och mun. John är snabbt där och torkar.
-Jo...du vet ju att vi behöver en större bostad. Det är ju väldigt svårt att hitta något som vi tycker om. Ja och sedan tycker du ju att jag fjärmar mig från familjen när jag ligger och lyssnar i mina hörlurar (John slänger en kärleksfull blick bort mot sina hörlurar... kommer på sig själv och vänder blicken mot sin fru)
-Man skall ju inte förhasta sig, det är ju mycket pengar. Så jag gick och köpte ett par högtalare istället. Ja då kan vi ju lyssna tillsammans och Lill-John ääälskaar ju musik.
Efterson bostadslånet var klart kunde jag köpa ett par riktiga kvalitets-högtalare, och vet du vad ? Dom heter Castle...

John duckar...

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/03/16 :  09:32:00  Show Profile Send John a Private Message  Reply
hal: ...om du bara visste hur nära sanningen du är (har en doter, annars så...)

Förra gången jag var i högtalarköpartagen så befann jag mig i en lite annan situation och även i en annan stad, nämligen Linköping. Går säkert lätt att räkna ut vad det blev... Modellen var Keosa som jag faktiskt gillade rätt skarpt. Så även min sambo. Särkilt estetiskt. "Små, inte så mycket trä och INTE körsbär!" var de förhållningsorder jag fick denna inköpsrunda.

well, well...

Nä, nu är det dags:

Ladies and Gentlemen, say hello to Sir Howard




Sir Howard the Second (S2) är en mycket trevlig bekantskap, om än jag är lite ovan att umgås med sociteten till vardags. En inte alltför ordinär konstruktion ger en lite säregen framtoning, både estetiskt och ljudmässigt. Har inte som helst data eller någon info kring dessa pjäser (hjälp emottages tacksamt!) men i kort kan sägas att bestyckningen är en bas/mid samt diskant (metalldome?) framåt samt en bas/mid uppåt (!) under det svarta topplocket. Lådan ska visst vara nån slags kvartsvågskonstruktion, som mynnar ut i den lite besynnerliga foten (bild kommer både utan fron och på fot så fort jag hinner). Träslaget är INTE cherry utan idegran (ju!), rätt skapligt hantverk. Väldigt mycket "möbel" om vi säger så. Och i relativt bra färmatchning med de små fötterna under vår gråa soffa! Ju.

Mera bilder och lyssningsintryck kommer.

mvh

/er nyblivne slottsherre

Hörlursfrilla!

Edited by - John on 2004/03/16 09:33:44
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/03/17 :  01:31:55  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Grattis godsägaren, skall du bilda fidiekomiss också?

Bravo
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/03/17 :  13:38:56  Show Profile Send John a Private Message  Reply
Tackar Bravo! ...öh, bilda en...va? Är som sagt inte indubbad i adligheten ännu, så jag har ingen riktig koll...


Och nu undrar säkert en del av er: Vad är väl en bal på slottet…?

Jo, det ska jag berätta! Eller snarare kanske ge några lyssningsintryck från, med alla förbehåll som tänkas kan angående taskig placering och smått medioker akustisk miljö. Sedan ska väl erkännas att balettmusik inte riktigt är min pryl… Ytterligare ett förbehåll som är på plats är väl att jag har rätt begränsad erfarenhet av olika högtalare (har hört en hel del, men i olika rum, med olika elektronik osv.). Jämförelsen blir därför främst med Keosorna eftersom de har fått spela med samma förutsättningar.



Howard avskyddad


Var faktiskt rätt nöjd med Linnarna och hade mycket väl kunnat tänka mig att fortsätta på den linjen, med kanske ett par Keilidh eller kanske Ninka eller Tukan. Men varför gå från att äta äpplen till att äta mer fullmogna och saftiga äpplen, när man kan glufsa i sig en hel Yorkshire-pudding?!!!

Det första som slog mig när jag kopplat upp Howarderna var ”ljuuuudbildn!” som en viss kändis brukar säga. Keosorna (och många andra högtalare jag hört) presenterade ljudet som en snygg bild mellan högtalarna på ett ganska ”rakt fram” sätt. Howard däremot målar upp en gigantisk ljudbild både på bredd och höjd (ja, ett element spelar ju uppåt, så…)! Upplevde det inte som att musikerna ”tog ett steg framåt” som man kan höra ibland, utan tvärt om klev upp på en scen bakom högtalarna (ha i åtanke att vi fortfarande befinner oss i budgetland och att jämförelsen sker mellan produkter inom detta segment och att skillnaderna säkert blir större med bättre prylar!) och placerade ut väldigt fint. Röster och instrument känns också betydligt mer fullstora, så om Keosorna upplevdes som att ljudbilden motsvarade en bra ”film” som spelades upp mellan högtalarna, så bjuder Howard på mer fullskalighet och närvaro. Jag upplever också mikrodynamiken som bra och jag hör nu hur styrkan hos röster och instrument ändras kontinuerligt, små tvekanden och varierande avstånd till mikrofonen.



Fot med glipa där det händer prylar...


Kanske, kanske brister precisionen något, då högtalaren ”vill lite för mycket”. Men jag har som sagt heller inte världens bästa akustiska miljö, vilket kan vara boven i flera av de nackdelar jag upplever. Bas finns hur mycket som helst och behöver inte alls tvingas fram. Är inte riktigt van vid så mycket bas och jag tror bestämt att jag måste reglera detta akustiskt på nåt sätt när vi byter lägenhet. Nu ligger basen som ett fundament ”under”/”bakom” musiken och är kanske inte så väldefinierad och ”pang på” som man kanske skulle önska. Fast det stör inte just mig så mycket. Det kan också vara så att kvartsvågspipekonstruktionen är lite extra känslig för placering? Den totala dynamiken blir dock lite lidande när basen inte klubbar på en i mellangärdet utan mer vibrerar luften (och varenda möbel som inte är fastspikad!) i rummet.

Howard är också betydligt mer placeringskänslig än Keosorna, vilket ställer till en hel del trubbel. Har som sagt trångt så jag flyttar fram högtalarna vid lyssning och tillbaka efteråt, vilket om inte annat ger möjlighet till lite experimenterande. Linnarna trivdes rätt bra på var sin sida soffan, med relativt liten toe-in. Ställde Howarderna likadant och fy vad det lät! Det är väl helt enkelt så att ett slott placerar man inte var som helst, hur som helst! Med tinnarna och tornen lite bredare isär så blev det nåt helt annat. Mjukare, större, men också bättre fokus och precision.

Satt och hade lite gåshud i helgen faktiskt och det berodde inte på att balkongdörren var öppen…

Ja, så kan det gå när man inte passar sig. Och nu har jag blivit mäkta su

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/03/17 :  13:44:30  Show Profile Send henricsson a Private Message  Reply
Läckert!

Här hittar du info: http://www.castle.uk.com/

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/03/17 :  13:52:49  Show Profile Send John a Private Message  Reply
Tackar!
Deninfo som finns hos Castle gäller dock den nya S3, som tydligen ska vara "nåt helt annat". Jag har dock fått veta att dom reparerar och servar allt dom tillverkat sedan 1973... Och "det känns tryggt!"
/en john som mailat

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

l99_man
Member

108 Posts

Posted - 2004/03/17 :  16:57:37  Show Profile Send l99_man a Private Message  Reply
Kul det där med idegran, inte så vanligt.

Vad är det för element som sitter i? Vifa D25AG? Och mid/bas?

/Martin

/Martin
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/03/18 :  23:11:38  Show Profile Send hal a Private Message  Reply
.Ja, idegran är häftigt. Trodde att man gjorde pilbågar av ide-gran, men tydligen även högtalare.
Vill du veta allt och lite till om materialet i högtalarna kan jag rekommendera "idegransöarna" av Gunnar D Hansson. En märklig men fantastisk bok, liknar inget annat.
Misstänker att dina hörlurar får en välbehövlig vila nu

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

l99_man
Member

108 Posts

Posted - 2004/03/19 :  01:27:44  Show Profile Send l99_man a Private Message  Reply
Ska försöka ha boken i åtanke efter att jag läst all studielittratur

/Martin
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/03/19 :  08:49:12  Show Profile Send John a Private Message  Reply
Jorå, hal, lurarna slits väl inte fullt så hårt längre. Dock är lyssningsmöjligheterna på "helrumshifi" rätt starkt begränsade av sovande bäbis och dito tystnadsplikt. Annars är din tes om hifins förtjänster vid spädbarnsvård helt korrekt! Finns inget lika effektivt för att bota en grinig bäbis som är less på att ligga/sitta/leka som att stuffa runt till en trevlig skiva! Därför bör barnbidraget oavkortat gå till uppgraderingar av anläggningen . Att Howard lyckas skapa en helt acceptabel ljudbild även i bak/isärflyttad position vid stående lyssning är inte heller helt fel!

l99_man: Har som sagt ingen aning vad det är för element . Har hört någonstans att Castle själva tillverkar element, men jag vet inte om det stämmer eller om det är aktuellt för just denna modell. Nån annan som vet?

Ska i helgen höra om Howard även vill lyfta på hatten och möjligen också bli avfotograferad på baksidan...

Idegran... hm, trodde att det var sånna där träd som kröp ner under jord och sussade hela vintrarna? Man kanske får besöka bibblan, tackar för tipset!

/en john som inte upplever att valet av träslag innebär att ljudet slungas mot en som en projektil-pil

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/04/06 :  17:01:27  Show Profile Send John a Private Message  Reply
Känner att denna tråd skulle vara lite oavslutad utan ett par ytterligare bilder för att ha täckt in varenda kammare och skrymsle av slotten (Intresseklubben kan här göra en liten anmärkning i marginalen, övriga raskt klicka vidare!).


En av egenheterna hos Castle Howard, liksom med flera av Castles högtalare i Classic-serien är det uppåtriktade elementet. Jag låter därför Howard lyfta på hatten en stund (eller är det månne sportkepsen?) för ett snabbt foto.



Howard lyfter på hatten


Utan att ha några egentliga teorier eller belägg så antar jag att denna elementplacering bidrar till den mycket stora ljudbild som Howard presenterar. Har läst att andra Howard-ägare som verka ha ungefär samma lyssningsintryck som jag själv har (även om det nog krävs ett betydligt större och akustiskt bättre rum för att Howard ska komma till sin rätt) så jag är kanske inte helt ute på hedarna och cyklar. Ett par iakttagelser av mer lustifikant slag är att ljudbilden är förvånansvärt intakt även om man står upp och rör sig i rummet, samt även i soffan (mitt emellan högtalarna!!!) vilket ger en besynnerlig känsla av att sitta på läktare/balkong på koncert (ungefär)! Hm… bra när man matar bäbis i alla fall.

Även slott har bakgårdar. Tycks mig vara relativt rejäla doningar som blänker anspråksfullt, som pretentionen kräver (även om jag kanske borde låta Jeeves polera dem lite bättre!). Howard ligger här förtöjd med QED Silver Profile med AQ:s silvriga bananer. Silver och guldglans, precis som det anstår adligheter.



Kungliga bakverk



Efter fler lyssningstimmar så kvarstår ovanstående intryck. Uppskattar Howards charm och välvilliga inställning och börjar så smått tycka att de är riktigt ståtliga i sina hörn. Och om det är jag ensam i familjen…


/en john som fortfarande söker lägenhet... och kanske högtalare

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2005/11/17 :  18:21:30  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Vad har hänt med slottet? Varför sålde du den? Jag är inne på S3an.


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2005/11/21 :  16:07:16  Show Profile Send John a Private Message  Reply
Men! Min gamla tråd!

Ja, som sagt, idegran ansågs av vissa belsutsfattare som inkompatibelt med de björkinslag som finns i heminredningen. Därför såldes slotten och in kom "något litet och svart, tror du det är mjukt" (för att citera lilla Anna), nämligen ett par piP. Sambon helnöjd.

Ljudmässigt tyckte jag först att jag gjort ett ordentligt nerköp! Verkligen. Det lät litet, tunnt, hårt, oengagerande och basfattigt. Efter inspelning av högtalarna, omplacering och ny förstärkare så är det nu annat ljud i skällan.

En amatörmässigt bedömning av Howard S2 kontra piP utifrån (det opålitliga) ljudminnet är som följer:
- Howard är inte en neutral återgivare. Det uppåtriktade elementet sprider på ett sätt som (jag inte tror) överensstämmer med inspelningarna utan skapar en 'artificiellt' rumsillusion. And I liked it! Alltså, 'fel', men trevligt och engagerande!
- piP spelar bas på ett helt annat sätt, mer korrekt, mindre 'puckel' (reservation för min oförmåga att bedöma). Howard upplevdes dock som fylligare och kraftfullare i basen, om än de inte spelade lika bråddjupt. Vissa basgångar som hördes tydligt med Howard är bara antydda av piP (såsom jag har dem uppställda).
- Howard är inte lika kräsen på placering (spelar lika "fel" var de står). Mina piP har jag inte fått till än, även om det nu låter mycket bättre.

Hm, kommer säkert på mera när jag får fundera en stund. Men, helt klart är att Howard är en speciell högtalare som man nog ska lyssna på innan köp. Själv gillade jag verkligen Howard, även om det kan vara så att historien sprider ett romantiskt ljus över mina upplevelser. Många av de högtalare jag lyssnade på samtidigt som jag ägde Howard tyckte jag lät riktigt tråkiga, instängda, oengagerande och lite, ja, vad ska jag säga, 'petimetriska' (hur det nu stavas). Howard var mjuka och fina, bra botten och fantastiskt mellanregister.

Äsch, jag kanske bara drömmer. Tack för det i så fall, du som "uppade" tråden!

vänligen
/en john utan stativ

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2005/11/21 :  16:32:53  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Tackar för svaret.

/ninja


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000