HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Mårten Design's Besökcenter växer fram...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/03/07 :  22:08:39  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Hej!

Vi har som enda forum/publikation i Sverige fått möjligheten att publicera när Mårten Design's nya besökscenter växer fram...

En HiFiForum.nu exklusivitet med andra ord, iaf fram till öppningsdagen...

Denna tråden kommer att växa fram så sakterliga allt eftersom de blir klara och jag får komma ner och ta bilder.

Så "stay tuned" med vår prenumerationsmöjlighet. Denna tråden kommer att vara igång ända till Invigningen den 3-4/4.



Gallergrind och låsta portuppgångar, här blir det nog något alldeles speciellt...

Många dörrar och säkerhet här...


Väl inne var det rejäl flyttning på gång. Här håller bröderna Olofsson på att ställa i ordning i entrén som också skall vara kontor.

Full fart på flytten


Arbetsbordet på plats


Att skapa en "High End"-butik och ett representativt besökscenter är mer än att bara flytta in möbler. Här görs det så ordentligt att tom. kablarna i väggarna blir av rätt dimensioner och kvalitet

Bort med de gamla kablarna!


Välbehövligt verktyg för att skapa ett besökscenter


Det kommer mera

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2004/03/07 :  23:43:15  Show Profile Send pesa a Private Message  Reply
Mycket roligt! Mera....Mera...

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/03/07 :  23:49:47  Show Profile Send Sanoj a Private Message  Reply
Är det internkablaget till Coltrane på bild 4:a...

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

gudmundsson
Member

166 Posts

Posted - 2004/03/07 :  23:59:56  Show Profile Send gudmundsson a Private Message  Reply
Smaskigt värre...

Ser väldigt lovande ut. Då får man snart en anledning att åka till Göteborg

Pac: Skoj initiativ!
Go to Top of Page

ment
Member

74 Posts

Posted - 2004/03/08 :  08:20:31  Show Profile Send ment a Private Message  Reply
Det ser ut att bli fint! Vart ligger detta besökscenter?

Jag har horn!
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/03/08 :  10:45:13  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message  Reply
tycker mig känna igen skrivborde det ser ut som ett alvar aalto ritat.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2004/03/08 :  10:55:26  Show Profile Send ayayay a Private Message  Reply
Detta skall bli kul!

Ett välkommet tillskott i Göteborg

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

ment
Member

74 Posts

Posted - 2004/03/08 :  11:32:22  Show Profile Send ment a Private Message  Reply
Aha! Göteborg... Det ska bli kul om man får möjligheten att besöka detta så småningom.

Jag har horn!
Go to Top of Page

Henrik A
Member

155 Posts

Posted - 2004/03/08 :  12:27:55  Show Profile Send Henrik A a Private Message  Reply
Undrar om den feta stukaturen i taket har någon "defusserande" effekt på ljudet?
Illa att premiären sammanfaller med en liten skidresa.

"Im a bassplayer. I like doing the same thing over and over again."

Edited by - Henrik A on 2004/03/08 12:29:24
Go to Top of Page

zie
Member

208 Posts

Posted - 2004/03/08 :  18:32:10  Show Profile  Visit zie's Homepage Send zie a Private Message  Reply
Såg ju ut som kungaslottet där inne, fast är det highend så är det. Det ska bli roligt att höra Coltrane och se om det blir en ny referens.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/03/12 :  07:17:43  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Besökscentret ligger på Götebergsgatan i Göteborg, dvs mitt inne i centrum. Det är inte mer än ett stenkast från Göteborgs paradgata Avenyn.

Det kommer att bestå av både visningsrum och verkstad.

Skall vi börja med en liten titt in i verkstaden?



Verkstaden ligger i anslutning till foajen och här finns riktigt mycket "godis"

Några hyllor med blandat godis


Det är här Leif och gänget skall mecka ihop nya prototyper så titta ordentligt på bilderna, det kanske står någon världspremiär och väntar i något hörn...

Rummet i sin helhet

Rummet kommer att bli utrustat med arbetsbänkar och allt som kan behövs för att kunna utveckla Mårten Design's högtalare.

Det var något i görningen nu senast jag var nere. Hur kunde jag veta det? Elementärt min käre Wattson, Sherlock såg att lödkolven var inkopplad och igång...

Bevis föremål "A"


Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2004/03/12 :  13:10:52  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Ser ju precis ut som hemma i Pac's källare..element o apparater o prylar överallt..
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/03/13 :  09:30:59  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ojdå! Var det fel bilder jag lade ut?

Nja CH, de har lite mer ordning än vad jag har och mycket roligare saker...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/13 :  09:48:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Åja, var inte så blygsam Pac. Jag tycker nog att din källare är rätt intressant - frånsett smutstvätten på vägen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/03/14 :  10:38:54  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Smutstvätt och smutstvätt, det var ju bara en skjorta..?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/03/14 :  22:36:58  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Om man tar ett steg bakåt från "labbet" kommer man tillbaks ut i entrén. Vi hade några flyttbilder därifrån tidigare, nu är den nästan klar...

När man kommer in ser man en vacker kristallkrona och en fin sittgrupp. Ett bra ställe att sitta och hårdstudera broschyrer?
Det är en gammal paradvåning så man kan nästan se hur butlern står där och undrar hur man vill ha sitt kaffe

"A cup of coffee Sir?"


Går man in i rummet och vänder sig om så tittar man rakt in i Jörgen's kontor. Det är här Jörgen och Leif skall sitta och skicka sina Mårten Design högtalare till återförsäljare runt jorden...

Skrivbordet varifrån Mårten Design styrs


Till vä i den bilden syns en rolig sak med detta rummet, i ena ändan är det runt...

Den runda delen av rummet




Det behövs el-installationer för att kunna dema High end produkter.

Mårten Design satsar på att göra om elen ordentligt så att man får bra kraft fram till sina demo-rackar.

Säkringsbox med speciella snabbsäkringar


Från säkringsboxen går två JPC2.5 till demorummen. Den ena går direkt till grenuttag bakom rackarna och på den skall slutstegen hängas.

Den andra går via en...

Stor skiljetransformator...


... Terminator skiljetransformator och via den skall försteg och CD-spelare matas.

Bakom varje rack finns det följdaktligen två uttagslister, en för CD samt försteg och en för slutsteg.

En uttagslist för CD och försteg och en för slutsteg
Go to Top of Page

ment
Member

74 Posts

Posted - 2004/03/15 :  08:52:47  Show Profile Send ment a Private Message  Reply
Ett fint rack ser man skymta ner till vänster på sista bilder... Kan du inte vrida kameran lite ditåt så man får se vad som gömmer sig i racket?

Jag har horn!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/03/15 :  10:07:19  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
ment:
jo då, det kommer
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/03/15 :  10:17:07  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message  Reply
Stereobänken känner jag igen!

Läckert!


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/03/15 :  12:18:04  Show Profile Send DIYamps a Private Message  Reply
Är det inte samma bänk som du har, epkpeng ?
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2004/03/15 :  12:19:17  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message  Reply
Det var inga vidare fina kabeldragningar... perfektionisten i mig skriker av förtvivlan

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/03/15 :  12:31:44  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Ser ut (för mitt nybörjaröga) en som en Solid tech...


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/03/15 :  12:53:29  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Javisst är det en solidtech!
Det är deras nya rack med både fjäderupphängning på hyllorna och möjlighet att använda deras olika apparatfötter tex "feet of silence" och "disc of silence"
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2004/03/15 :  13:00:25  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Skall bli skoj att möta gänget där och se deras lokaler med egna ögon..


Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/03/17 :  18:18:06  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Så var det då dags för en första titt i lyssningsrummen

Vi börjar med det stora lyssningsrummet.

Det stora rummet kommer att husera de "största" och "värsta" som beökscentret har att erbjuda. Vi talar Coltrane, Ear, Lamm, Bladelius. Kort sagt sådant som man behöver en rejäl plånbok och ett genuint intresse för att investera i.

Vy från dörren


Rummet är utrustat med tjocka gardiner, stor tjock matta på golvet och rikligt med tubetraps. Det står tuber i snart sagt alla hör och även i första väggreflektionen.

Vänstra sidan med tuber i första sidoreflektionspunkten


En plats där man enkelt kan spendera många timmar är precis där Jörgen sitter. Sweetspot i soffan är en plats det kommer att bli slagsmål om när det är många besökare

Jörgen i högsätet



När jag besökte dem var HiFi-racken fylld med roliga prylar...
Go to Top of Page

fatpipe
Member

264 Posts

Posted - 2004/03/17 :  20:26:32  Show Profile  Visit fatpipe's Homepage Send fatpipe a Private Message  Reply
Ser riktigt trevligt ut!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000