Author |
Topic  |
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2004/03/03 : 03:36:51
|
Vilken match! |
Bravo  |
 |
|
Pac
200.000-klubben

22006 Posts |
Posted - 2004/03/03 : 07:55:32
|
Mangew:
quote: De går ju int snabbt framåt detta...
Vi lunkar på i en behaglig takt
Det finns numera en prenumerationsknapp "My subscriptions" i denna avdelningen, kanske något att använda?
Vänligen, Per |
 |
|
ment
Member

74 Posts |
Posted - 2004/03/03 : 08:22:03
|
Det hät var rejält spännande! Tar mig friheten att ta med lite fakta om dessa höga talare...  Princip: 3-vägs golvhögtalare med 12" slavbas Frekvensomfång: 27 - 25.000 Hz (-3 dB) Känslighet: 86 dB Mått (H x B x D): 127 x 33 x 47 cm Finish: Går att specialbeställa i flertalet olika utföranden Vikt: 71 kg/st
Jag har haft nöjet att få lyssna på ett par sådana men med vad jag tror inte lika fin elektronik. En klar referens. |
Jag har horn!
|
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts |
Posted - 2004/03/03 : 09:50:27
|
Thiel CS6 är en svår last för slutsteget. Känslighet på 86 dB och låg impedans, som lägst 2,5 ohm vid 8000 Hz. Jag hade en del funderingar på hur kombinationen av dessa högtalare och OTL skulle fungera. En OTL-förstärkare ger mer effekt i högre impedanser, jag har mätt upp T12 till 90W (triodkopplat) per kanal i 8 ohm. Hur skulle det här gå?
Det finns bara ett sätt att få veta: ansluta OTL-en.

Dags för lyssning:

En kompis till CH har kommit på besök, tydligen Kent-fan ut i fingerspetsarna. Kent ligger i spelaren och det är dags att bänka sig. Jaha, kanske vi kan få ett första intryck? Vad säger ni Pac och CH? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2004/03/03 10:03:57 |
 |
|
zie
Member

208 Posts |
Posted - 2004/03/03 : 11:31:39
|
Bernt ser lite orolig ut att OTLen inte ska orka med, CH ser orolig ut för han misstänker att OTLen kommer spöa hans gamla förstärkeri :P |
 |
|
CH
Member

1474 Posts |
Posted - 2004/03/03 : 12:36:52
|
Första intrycket var mycket positivt..! Jag hade nämligen ingen aaning om att Kent kunde vara så bra.. En grupp som gått mig totalt förbi. Det skall rådas bot på. "Sverige" från Vapen & Ammunition svävade fram i rummet, helt klart ett välljudande nummer som dessutom passade OTLen fint. Det lät bra. |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts |
Posted - 2004/03/03 : 12:55:16
|
Hoppets glöd tändes!

Barockmusik och liknande med akustiska instrument lät nästan oförskämt bra!
Dags för lite mat!!! CH´s tacopaj, smaskens!  

Men varför ser jag så dyster ut?!? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
 |
|
CH
Member

1474 Posts |
Posted - 2004/03/03 : 12:57:37
|
Jag tror det är en reaktion på min hetsiga Tacopaj..?!? |
 |
|
CH
Member

1474 Posts |
Posted - 2004/03/03 : 13:03:19
|
Ser ut som du håller inne med nånting..
 Den var förvisso rätt stark.. |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts |
Posted - 2004/03/03 : 15:15:19
|
Ja, jädrar i det, vad hade du lagt i pajen egentligen? Vad det än var så satte det sprätt på magen så det sjöng om det. Men jag tycker egentligen det är fegt att skylla dofterna på hunden. |
MVH Bernt Mitt system
|
 |
|
ment
Member

74 Posts |
Posted - 2004/03/03 : 15:41:20
|
Låter som att ni droppat i lite "Buttplug Relief Hot Sauce"??
 Finns att köpa här: http://www.firegirl.com/hs1502.html Har en flaska själv hemma, rekomenderas.
Till topic, hur tungt var det att driva Thielarna med OTLen? Var de omöjligt att spela hyffsat högt eller? |
Jag har horn!
|
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts |
Posted - 2004/03/03 : 16:13:01
|
   Precis. OTL-en klarade inte Thiel CS6 på ett vettigt sätt. Till normal Pac-nivå gick det någorlunda men på min eller CH´s lyssningsvolymer var det inte tillräckligt. Det lät ansträngt och ljudbilden krympte ihop. Det OTL-en kunde göra bra var att på moderata volymer spela väldigt välupplöst och fint särskilt i toppen. Men det var inte rätt kombination för några tunga basmattor a la Blue Man Group. Det är tydligt att Emblas 500W behövs för att driva dessa hungriga Thiel ordentligt. |
MVH Bernt Mitt system
|
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts |
Posted - 2004/03/03 : 19:28:03
|
Vi testade ju några försteg också... |
MVH Bernt Mitt system
|
 |
|
CH
Member

1474 Posts |
Posted - 2004/03/03 : 20:56:56
|
Ja, hade Thiel haft möjlighet för bi-amping så hade nog en Ice/OTL-kombo varit en höjdare..
Försteg ja..här fanns alternativ att välja på.
Här var det fullt med försteg.. Audio Research LS-22 Mark Levinson No28 Bernt Jansson Special
Denna något röriga uppställning var nödvändig för att kunna koppla om o jämföra någorlunda smidigt..
När pojkarna kom upp hade jag spelat ett par veckor på Mark Levinson och faktiskt föredragit detta framför Audio Research..mer spelglädje, mer dynamik. Men vi ville förstås ge ARC en ny chans o kopplade in det till OTL'en..men nej, vi behövde inte spela många minuter innan vi stängde av det igen. Inget driv, trist.. (Kan dock avslöja att ARC har fått gruvlig revansch sedan dess..nu spelar det permanent i systemet..tror jag.. ..)
Dags för ett Bernt Special istället..
Bernt, vad ingår i ett sådant.. ..?
|
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts |
Posted - 2004/03/03 : 21:16:01
|
Det är ett försteg med en hel del intressanta saker i. Nätdelarna är drosselfiltrerade till att börja med, stora drosslar på 25 Henry från US Navy. Linjesteget är Transcendent Sound´s Grounded Grid, en lite annorlunda koppling som Bruce Rozenblit har byggbeskrivning på i boken "Audio Reality". Utgångskondingarna är mycket trevliga papper i olja. I linjesteget finns tre stycken Telefunken Smooth plate ECC82. RIAA-steget är en variant på Allen Wright´s RIAA, en hybrid med J-Fet på ingången, kaskodkopplad med Raytheon 417A-rör, efter RIAA-korrigeringen följt av Telefunken E88CC. 417A är lite grann av ett kultrör bland vissa DIY-entusiaster. Strömförsörjningen till RIAA-steget är shuntreglerad, Allen Wright´s superreg. (Vacuum State Electronics) |
MVH Bernt Mitt system
|
 |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts |
Posted - 2004/03/03 : 21:19:19
|
...och vad blir det på ren svenska Bernt ? |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
 |
|
Pac
200.000-klubben

22006 Posts |
Posted - 2004/03/03 : 21:21:44
|
Zalve,
för oss teknikidioter kan jag översätta Bernt's inlägg till: Välljud i mängder... |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts |
Posted - 2004/03/03 : 21:25:18
|
Ja, det är inte riktigt de gamla vanliga kopplingarna utan saker jag tycker är intressanta om vi säger så. Hur tyckte ni det lät nu då? |
MVH Bernt Mitt system
|
 |
|
Pac
200.000-klubben

22006 Posts |
Posted - 2004/03/03 : 21:52:36
|
Det spelade bra. Hade mycket trevligt och detaljerat mellanregister och uppåt.
Men det blev riktigt roligt när vi började lyssna på vinyl . Jistanes vilket liv det blev i musiken när ditt RIIA kopplades in |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts |
Posted - 2004/03/03 : 21:58:43
|
Ja, vi körde faktiskt en test på hur vinyl lät kontra CD. Och så jämförde vi med CH´s Vincent-RIAA. Vinyl är roligt!!! |
MVH Bernt Mitt system
|
 |
|
CH
Member

1474 Posts |
Posted - 2004/03/03 : 22:44:55
|
Visst spelade Bents för- o slutsteg fint ihop. Det var liksom väntat.. Synd bara att vi inte gav Audio Researchen mer tid att värma upp..det hade gett resultat. Vi hade för bråttom, för mycket att lyssna på och kombinera ihop under en kväll..
Känner någon igen gubben som speglar sig i glansen..?
En del kul jämförelser vinyl mot cd gjordes..låt se..vilka spelade vi..? - Dire Straits-Brothers In Arms
Här jämfördes en knastrig välspelad kopia gentemot den remastrade cd'n. Mina korta intryck: Cd'n vinner i kraft och upplösning i basen. Mellanregister o uppåt, ljudbild..djup..äkthet..ja, här är vinylkopian klart trevligare..! Trots knastret..!
- Madonna-Dick Tracy O.S.T
Madonna hör väl inte till mina favoriter, men inspelningarna håller i regel mycket hög klass.. Här var skillnaden enorm..cd'n lät skrikig o tunn i jämförelse med den mycket fylliga, ytterst välljudande vinylen..hittar ni denna platta för några tior så kööp..det tänker jag göra..!
Vi gjorde fler cd-vinyl jämförelser vill jag minnas..hjälp mig Pac o Bernt..vilka var det..? Sen hade Bernt en hög med Zappavinyl också som han gärna utsatte oss för..mums..eller hur Pac..
Jo, vi kopplade in mitt lilla Vincent RIIA också, som jämförelse..ouch..möjligen jämbördig i basen..men uppåt lät det stenkaka..
|
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts |
Posted - 2004/03/03 : 23:57:01
|
Vi jämförde något spår från John Lee Hooker-Mr Lucky också, där var CD-versionen lite bättre. Hörde jag Zappa?   Jag roade pojkarna med några spår från "Shut up and play your guitar" och "Zappa in New York". Härlig musik!!! |
MVH Bernt Mitt system
|
 |
|
CH
Member

1474 Posts |
Posted - 2004/03/04 : 00:04:13
|
Ja, mycket musik av varierad sort avnjöts.. Såsom sambo med en norska så blir det en hel del musik från vårt grannland..namn som Jonas Fjeld, Sondre Bratland, Knut Reiersrud, Kjetil Björnstad, Iver Kleive m.fl. De är väl inte såå kända i Sverige..det är synd. Kari Bremnes är väl mer känd här hemma, henne spelade vi inte..
En del blues..Buddy Guy, Stevie Ray Vaughn..swamprock, Tony Joe White..Massor med Yello, Bernts nya favvogrupp.. Blue Man Group, min nya favvogrupp.. Carl Orffs Carmina Burana i ett par olika versioner..imponerande mäktigt.. Några gamla 50-talsinspelningar från Sovjet..?!?..Bernt, hjälp..vad var det..? Bra var det.. Cardigans senaste..inte hört tidigare..vilken toppenplatta..! Kent, att de var så bra..
|
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts |
Posted - 2004/03/04 : 00:14:18
|
50-Talsinspelningen var Sibelius violinkonsert med Yasha Heifetz. Fantastisk inspelning!!! Kommer från en dubbel-CD som heter Yasha Heifetz-The supreme. Det är väldigt sällan man får tag i någon så musikaliskt fulländat. Lekfullt, tekniskt. Vi hörde också på Vladimir Horowitz från hans Moskvakonsert 1986, fantastisk på ungefär samma sätt. |
MVH Bernt Mitt system
|
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts |
Posted - 2004/03/04 : 00:36:57
|
Av någon märklig anledning så ville pojkarna gå ut efter Zappa... Och CH satte i en sån där CD som man rensar anläggningen med. |
MVH Bernt Mitt system
|
 |
|
Topic  |
|