HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 ålänningen
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ålänningen
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/02/13 :  16:48:46  Show Profile Send ålänningen a Private Message  Reply
Jag har länge följt med på Hififorum.nu och anser att det är på tiden att dela lite med mig av min erfarenhet och mitt system.
Min anläggning består av B&W Nautilus 803, Primare PRE30, Primare D30.2, 2x Primare A30.2 (brokopplade) och Primare T30. Jag har ännu inte några ordentliga kablar (har ingen aning om vilka jag skall köpa ), vilket är det sista ledet i anskaffandet av min dröm anläggning.
Jag är nöjd med resultatet så långt, några kompromisser har man dock varit tvungen att göra, främst av ekonomiska orsaker, men också av familiära (WAF).
Här följer några bilder på min anläggning:

Hela systemet


I profil


5x Primare


Tuner, Preamp och cd spelare


2st Primare A30.2, brokopplade



/Mikael

Edited by - ålänningen on 2004/02/13 18:06:15

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2004/02/13 :  17:44:10  Show Profile Send joakim99 a Private Message  Reply
Ser mycket trevligt ut det där! Hur upplever du att Primare och B&W fungerar tillsammans?

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

ålänningen
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/02/13 :  17:54:56  Show Profile Send ålänningen a Private Message  Reply
Jag tycker att Primare och B&W N803 kombinationen ger ett behagligt ljud, stort ljudbild både i bredd och djup. N803 är en väldigt detaljerad högtalare i diskant och mellanton, vilket bl.a. var det som gjorde att jag valde den högtalaren. På lägre volym så saknar jag kanske lite punch, men vrider jag opp volymen så blir det mera drag utan att diskanten blir för påträngande. Också en av orsakerna till att jag skaffade mig två Primare A30.2 var att det gav mera tyngd och kontroll. Testade högtalarna en gång med classé förstärkare men där blev diskanten för vass, var inte behagligt att lyssna på. Har somnat många gånger i soffan när jag har lyssnat på mitt nuvarande system .

/Mikael

Edited by - ålänningen on 2004/02/13 18:05:48
Go to Top of Page

fatpipe
Member

264 Posts

Posted - 2004/02/13 :  18:26:18  Show Profile  Visit fatpipe's Homepage Send fatpipe a Private Message  Reply
Riktigt smaskigt!
Välkommen in i B&W ligan

Är det NordOst pulsarpoints under högtalarna?
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/02/13 :  18:39:06  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message  Reply
Ännu ett kopiöst snyggt system, låter säkert väldans bra också!


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

ålänningen
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/02/13 :  18:43:16  Show Profile Send ålänningen a Private Message  Reply
Jepp, det är riktigt synat , aluminium varianten av Pulsar Point.

/Mikael

Edited by - ålänningen on 2004/02/13 19:11:25
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2004/02/13 :  19:14:09  Show Profile Send Mattias a Private Message  Reply

Stiligt och enhetligt, gött!

/Mattias
Go to Top of Page

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2004/02/13 :  20:18:16  Show Profile Send mucke a Private Message  Reply
Vad kan man säga!!!!!!!!!
Hur läckert som helst och säkert väldigt välljudande.
Jag är själv B&W och Primare frälst.
Ska själv inom kort investera i ett 30.2 steg.

Mvh Mucke
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2004/02/13 :  20:28:09  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message  Reply

Ett system helt i min smak... =)

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/02/13 :  20:41:34  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Alltså det har dykt upp många B&W Nautilus på sistone, jag måste spara! Snyggt!....
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/13 :  21:32:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ser bra ut!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/02/13 :  23:49:44  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Najs! Själv nöjd 804 ägare. Har du provat med lite mer toe in?

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/02/13 :  23:54:46  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Det där B&W viruset verkar sprida sig snabbt bland forumets medlemar. Kanske inte så konstig när det ser ut som hos dig. En full tsapel med Primare ser trevligt ut,.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

ålänningen
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/02/14 :  11:20:02  Show Profile Send ålänningen a Private Message  Reply
Tack för komplimangerna folkens.
Vad använder du för kablar i ditt system mucke? Återstår att skaffa ordentliga kablar i mitt system.
Rydberg: Jag har inte experimenterat så mycket med att finna optimal position för mina högtalare. För det första är rummet hopplöst att möblera, sen så har jag två barn som springer runt benen hela tiden och en fru som inte delar mitt intresse, så det blir inte så mycket tid som jag skulle önska för fin lyssning. Men nästa helg är jag ensam hemma och då skall tvn vara avslagen hela helgen och stereon på hela tiden. Skall ta och experimentera lite med att flytta högtalarna lite (fram-bak, vrida inn o.s.v.).

/Mikael
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/02/14 :  12:33:31  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Gör det, det kan ge oanade vinster. Själv har jag mina 804:or ca 1,3 meter från bakväggen vilket ger en mycket fin ljudbild med bra djup jämfört med att ha dem närmare väggen.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2004/02/14 :  13:29:41  Show Profile Send mucke a Private Message  Reply
ålänningen

Jag kör med kimber silver streak som signalkabel. Saknar du renhet och detaljer tycker jag du ska prova dom.
Som högtalar kabel kör jag nån flätad silverkabel som jag dessvärre
inte vet namnet på, men det funkar kanon.
Det är lite klurigt det där med kablar. Det ända du kan göra är att
prova dig fram tyvärr.
Det är ju trots allt dina öron som ska avgöra

Mvh Mucke
Go to Top of Page

ålänningen
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/02/14 :  13:57:10  Show Profile Send ålänningen a Private Message  Reply
Det är sant mucke att det är mina öron som sist och slutligen skall avgöra vad som låter bra och vad som låter dåligt. Men i detta väldiga upphav av olika kablar så är det trevligt att få lite hjälp på traven med att välja ut några kablar som man sedan kan prova ut, speciellt om det är någon som har motsvarande komponenter i sitt system och har fått goda resultat med sin kabel.

/Mikael
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/02/14 :  14:01:55  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Audioquest brukar funka riktigt fint i de flesta anläggningar så där finns det alternativ du borde titta närmare på. Hade hemma AQ Mont Blanc ht-kabel, den var helt ok. AQ Panther eller AQ Cheetah borde funka fint som signalkablage, har själv haft Python och Anaconda innan, bra kablar!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/15 :  03:56:39  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Ser mycket bra ut, ack ja, kompromisser får vi leva med.

Bravo
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2004/02/15 :  12:40:26  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message  Reply
snyggt! så du gillar primare och b&w du oxå :)
hur funkar mono(?) blocken tillsammans med högtalarna? hur låter det?

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

ålänningen
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/02/15 :  14:12:43  Show Profile Send ålänningen a Private Message  Reply
I mitt sökande på förstärkeri till N803 så fikk jag låna hem en Primare PRE30 tillsammans med en A30.2. Jag fastnade direkt för ljudet, men saknade lite kraft. Hade provat classé (CP-35+CA-201) före som hade ett otroligt drag men diskanten blev alltför vass och slitsam att lyssna på. Snubben som betjänade mig i butiken sa att det gick att brokoppla en A30.2 och på så sätt få lite mera kraft. Sagt och gjort, jag lånade hem en till A30.2. Provade först sätta upp dem i bi-amping (PRE30 har dubbla RCA utgångar), men märkte ingen större skillnad. Tog sen och brokopplade dem och kopplade dem till varsin högtalare. Nu blev det andra saker. Fick mera kontroll och kraft i musiken. Basen blev stramare och hela ljudbilden belv klarare. Fick inte samma drag som med classén, men det är nog bara stilen dem emellan. Läste en ganska fin jämförelse mellan classé och primare, där skribenten jämförde classén med en V8 som har drag och kraft med en gång, medan Primaren var som en turbo laddad 5:a, man måste vrida på lite före det kommer, och enligt min erfarenhet stämmer det. Är nu förnöjd med kombinationen PRE30 + dubbla A30.2:or. Behagliga att lyssna på hur mycket man än vrider på plus att kontrollen på högtalarna bibehålls.

/Mikael

Edited by - ålänningen on 2004/02/15 14:13:33
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000