Author |
Topic |
|
zahnn
Member
170 Posts |
Posted - 2004/02/13 : 01:06:28
|
Skapar en ny tråd, eftersom det blev en lite brutal kapning av en annan... (ursäkta zie)
Håller på och bygger en förförstärkare baserad på OPA2134, och har kommit en bit på väg. Dock har jag problem med brum när man skruvar upp volymen. Har testat med olika signalkällor, och utan något inkopplat. Brummet blir värre om ingången är öppen, och försvinner (nästan, tror det är steget som brusar) helt om jag kortsluter ingången... Brummet/bruset är tydligt vid normal lyssningsvolym. Nätdelen är: Likriktare - 2*1000uF - 7815 - 4*1000uF Likriktare - 2*1000uF - 7915 - 4*1000uF Alla kondingar och op-amparna har 0.1uF kondingar precis vid resp inkoppling. Skall kolla hur ripplet ser ut när jag kommer åt ett oscilloskop.
Någon ide på hur man kan lösa problemet med brum/brus...
Hade problem med att trafon blev varm också, men det skall visst vara normalt för icke toroider... |
[z]
I like boolean logic NOT |
|
Uniper
Member
668 Posts |
Posted - 2004/02/13 : 01:40:42
|
Operationsförstärkare är normalt mycket bra på att undertrycka störningar på matningsspänningen, så det är nog inte i själva nätdelen problemet ligger. Hur är din jordning? Kolla så att du inte har lyckats göra jordslingor som kan plocka upp brummet. Har du en dubbel opamp per kanal? Volymkontrollen mellan opamparna? Eftersom det blir högre när du höjer volymen bör brummet komma från något som sitter innan volympotten. |
|
|
Lash
Member
814 Posts |
Posted - 2004/02/13 : 01:55:53
|
Har du kopplat skyddsjord till chassiet? Prova utan fram o tillbaks. Har du kopplat signaljorden i chassiet? Prova utan fram o tillbaks.
Det tog iaf bort det brumm jag hade.
|
Edited by - Lash on 2004/02/13 01:56:49 |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2004/02/13 : 10:16:03
|
Jag tycker det är lite väl mkt kapacitans efter stabbarna. |
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2004/02/13 : 12:21:02
|
quote: Hade problem med att trafon blev varm också, men det skall visst vara normalt för icke toroider...
IE-trafon blir inte varmare än toroider. Tvärs om. Dom har betydligt bättre värmeavledning eftersom största delen av kärnan har luftkontakt. I en toriod är kärnan helt inkapslad och värmeisolerad. Att trafon blir varm och att det brummar tyder mer på att något på belastningssidan är fel. ICn drar ju mycket lite effekt och borde inte värma upp en trafo mer än vad den värmer sig själv med sin egen tomgångseffekt. Med tanke på bruset så kan du ha en högfrekvent självsvängning och den kan ändra sig om ingången är öppen eller ansluten till jord via ett motstånd. Kolla med ett skåp. |
Edited by - Flint on 2004/02/13 12:22:04 |
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2004/02/13 : 13:49:09
|
Flint jag tror att du blandar ihop begreppen.
Toroid, väldigt små tomgångsförluster. Vid full spätta så är kärnan 105 grader (aj!)
EI, ganska varm även vid tomgång, inte så h-s het vid fullt kräm.
En OPA2134 är tyst om förstärkningen är låg. har du ett schema möjligtvis, samt kanske bilder?
Brummet är säkert ett jordproblem. Onödigt höga impedanser plockar också upp brum lättare.
Läs här hur Freddie löste sitt brumproblem. http://www.instantboard.com/users/peranders/viewtopic.php?t=8 |
/Per-Anders eller P-A |
Edited by - peranders on 2004/02/13 13:52:56 |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2004/02/13 : 14:01:21
|
peranders Jag uttryckte mig kanske lite otydligt. Toroider bir fort varma när dom belastas med max effekt. Blev det rätt nu då? |
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2004/02/13 : 14:06:34
|
Ja. |
/Per-Anders eller P-A |
|
|
|
Topic |
|