HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 AudioPro Focus SA4.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/01/14 :  21:50:16  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Mer bilder finns här!




Inspelning:


Dessa högtalare som så många andra behöver gott om tid för att släppa, när jag skriver detta har dom gått nonstop 4 dagar. Jag tror dom kommer släppa ännu mer. (helst mellanregistret!) När jag fick hem dom så var bas/mellanr. väldigt styvt upphängt. Direkt så dök det upp att man måste trycka på lite med Copland-steget för att få det att släppa snabbare. Man har ju varit ute för sånt här innan.. Hursomhelst så var dom första timmarna dom viktigaste. Direkt upp ur kartong så lär du spy.


Effekttålighet:

På högtalarna står det att dom trivs bäst med 25-125W inom normala volymer utan hörbar distorsion.
Mitt Copland som ger 2*150W i 8ohm ( ger nästan 2*170W uppmätt) klarade att driva dessa små stativare till nästan fruktansvärda volymer om man tänker på att basen endast är 5" stor. Visst fladdrade dom som besatta men jag fick dom aldrig att gå i botten direkt. Efter ett par timmar så stod det klart att dom tål hög effekt utan problem. Känslighet ligger på 88db/ 1W, 1m men jag tippar på att den siffran är något undergiven. 89 db hade jag gissat på. Mkt bra.


Finish:

"Plastlönn" som sagt men av fin kvalité. Det är bara när du är närmare än 20 cm som man ser att det fuskfanér. Mkt bra och snyggt.


Baksidan:

Som bilderna visar är dom biwiring och biamping kapabla. Kontakterna är snäppet värre (bättre) än sådana du köper från tex Hifikit för 70kr/st.


Delningsfilter:

Blev helt klart imponerad av delningsfiltret i denna högtalare. Polypropylen.are stora som ett hus och luftlinade spolar berättar ganska snabbt att dom verkar seriösa med konstruktionen. Filtret sitter monterat bakpå anslutningspanelen. Här finns ändå utrymme för modifiering av filtret fast det är av hög kvalité. Sen beror det mkt på hur gott ställt man har det också... X.coil spolar ihop med Audyn Cap Plus kanske är lite överdrivet men nånting säger mig att dom hade lyfts till ännu högre höjd. Valet är ditt... Hursomhelst hade det gjort stor skillnad att bara lyfta av filtret från palttan och sk. "hardwira" filtret.


Låda/kabinett:


19mm spånplatta som enligt Audiopro låter bättre än MDF. hursomhelst så ser spånskivan annorlunda ut än sån du köper på närmsta byggvaruhus. Stora inbakade träflisor tex... kan ju vara att AP talar sanning. Mellan baffel och baksida sitter ett stort stag med avsikt att styva upp lådan där det är som svagast men i min mening hade det varit ännu bättre om ett stag till på "bredden" hade satts dit. Där har du nästa tweakmoment... Lite blymatta på kritiska ställen hade nog gjort sitt också. Basreflexröret har rundad port på både fram och insida.

Internkabel:

Billigast möjlig tyvärr. Hade sett också att man lödde dit kablarna och inte med stift. Ska du tweaka så byt ut dessa det först du gör!


Diskant/ bas element:

Basen är från VIFA och är på 5" ca. Stor magnet, coatad papperskon, gummiupphängning och dubbelsspole är nyckelorden här. Basen ser i min öron förtroendegivande ut. Korgen är av en speciell plast.

Diskanten är från Seas och har neodynium magnet. Membran av ren aluminium och upphänging av textil. Bara att köpa denna från tex hifikit gör att du får punga ut med över 400kr...styck!!




Lyssningsintryck:

Basen spelar djupt och luftigt. Blev själv imponerad att den lilla lådan borta på stativet kunde spela så förbluffande! Men för att få midbassen i fas med resten så valde jag att trycka upp dom till ca 30cm från bakre vägg. Dom kan annars upplevas som en aning tunna just i midbasen. Du måste spela högt och pressa dom ordentligt för att höra att basen är ute på äventyr. Det sista i dynamik och renhet saknas. Här hade en bandspole gjort stor skillnad.

Mellanregistret
återges med klarhet och precision. bortskämd med Focals Audiom

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream

Edited by - MaxMartin on 2004/01/21 11:34:54

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2004/01/14 :  22:03:04  Show Profile Send kasra a Private Message
MaxMartin, kan inte du slänga upp nån bild på ditt audiombygge?

/kasra

"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/01/14 :  22:30:39  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Vet inte om jag har någon faktiskt. Blev aldrig riktigt färdig med dom innan jag sålde dom *pinsamt* men dom lät ljuvligt iallfall! Har du några frågor om just Audiom så kan du ju maila eller Pm:a

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/15 :  01:43:46  Show Profile Send Bravo a Private Message
Bra recension!

Bravo
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/01/15 :  17:42:45  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Instämmer med Bravo.
Väldigt välskriven recension!
Kul att någon testar lite AP produkter. Billigt och välljudande borde stå som synonymt med AP i synomynordboken!

Mvh,
Go to Top of Page

gorkamorka
Member

136 Posts

Posted - 2004/01/21 :  17:39:31  Show Profile Send gorkamorka a Private Message
instammer med recensionen ovan.
spelar ljuvligt for dessa pengar, mellanregistret ar lite tillbaka hallet bara marks framforallt pa mansroster.
men de forbattras hela tiden, har bara gatt nan timme om dan i fyra dagar.
kor dem tillsammans med en sub, detta gor att jag gott och val kan sitta nojd med denna hogtalare.
detta maste val vara lite fyndvarning i allafall..
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/01/23 :  22:22:56  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Kul att du är nöjd!

Jag märkte med mina att dom bara släppte hela tiden i ljudet desto mer jag spelade. En yello-skiva på rejält hög volym under 2dagar i sträck mjukade upp konerna betydligt och fick (precis som du tyckte) att röster att släppa bättre.

Har du tänkt att kanske uppgradera filtret? Lite blymatta när du ändå är igång?

Fyndvarning? Kan man lungt säga (Och nej vi är inte anställda av Hifi&Musik)

Mvh

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/01/24 :  13:17:49  Show Profile Send Aton a Private Message
Fin recension men jag kan inte hitta priset i texten.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/01/24 :  13:53:57  Show Profile Send Larsho a Private Message
Runt 2.000 kr paret

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/01/24 :  15:34:05  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Såg att Onoff krängde dom nu för 1896,-/paret

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/01/24 :  16:48:08  Show Profile Send Larsho a Private Message
Japp snacka om fyndpris

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Sanny_X
Member

181 Posts

Posted - 2004/01/26 :  17:38:15  Show Profile Send Sanny_X a Private Message
Tips: imorgon, tisdag kostar de 1.497:- per par!

På On Off

mvh
Sanny_X
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/01/26 :  18:56:04  Show Profile Send Larsho a Private Message
Ooopps, det var verkligen billigt

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Sanny_X
Member

181 Posts

Posted - 2004/01/27 :  17:14:32  Show Profile Send Sanny_X a Private Message
Jag köpte ett par!

Jag skulle ALDRIG köpa nåt p.g.a. en bra reccention i den "kommersiella" hifi-pressen. MEN efter att ha läst det som skrivits här köpte jag ett par olyssnat. De står och "spelar in" sig i vardagsrummet just nu.

För det priset 1.497:- / par är de redan ett klipp! Vi får väl se när de börjar mjukna vad de kan prestera.

Sanny_X
Go to Top of Page

Kari
Member

90 Posts

Posted - 2004/01/27 :  21:02:43  Show Profile  Visit Kari's Homepage Send Kari a Private Message
Jag var också och köpte ett par :D

Men, diskanten är trasig på ena högtalaren. Damn. Ska gå och byta imorgon.
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/01/28 :  13:20:26  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Tänk på att dom behöver ordentligt med inspelningstid innan ni lyssnar seriöst. Dessa om några behöver det...

Jag har hört att denna Seas-diskant kan behöva uppemot 400timmar innan den har släppt helt. Hursomhelst så basen kraftigt styv i början så den behöver också mjukas upp ordentligt. 100-150timmar är nog inte omöjligt för denna.

Grattis till ett mycket bra köp!!!

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

masund
Member

92 Posts

Posted - 2004/01/28 :  15:01:40  Show Profile Send masund a Private Message
Jo. jag har oxo problem med diskanten i ena högtalaren. (höger)
Skall gå och byta den i dag.
Kan tro att det är filtret som är kasst på nått vis, för högtalaren har inte alls samma register som den vänstra.

Edited by - masund on 2004/01/28 15:04:10
Go to Top of Page

Kari
Member

90 Posts

Posted - 2004/01/28 :  15:52:01  Show Profile  Visit Kari's Homepage Send Kari a Private Message
Precis samma problem har jag också. Höger diskant fungerar inte. Ska åka och byta om 1 timme, orkar knappt vänta......
Go to Top of Page

masund
Member

92 Posts

Posted - 2004/01/28 :  21:05:26  Show Profile Send masund a Private Message
Hmm. Har bytt höger högtalare men har samma problem, fast kanske inte lika mycket skillnad som innan. Skall prova att spela dem ett tag och se om det ger nått resultat.
Annars hoppas jag på att få byta igen. Får väl ta med dem till butik och dema problemet isåfall.
Go to Top of Page

Kari
Member

90 Posts

Posted - 2004/01/29 :  09:31:01  Show Profile  Visit Kari's Homepage Send Kari a Private Message
Dom bytte ut min "högra" högtalare och den lirar fint. Bara att spela in nu. Ta med båda till butiken, bem dom koppla in och lyssna. Fungerade för mig iaf.
Go to Top of Page

gorkamorka
Member

136 Posts

Posted - 2004/01/29 :  17:47:42  Show Profile Send gorkamorka a Private Message
inga problem med mina iallafall..
men star man ut med att anvanda bara denna hogtalare?
jag menar ljudmassigt ar det val inga problem men vetskapen om att den ar sa billig, hade den kostat 5000 sa hade de ju varit en annan femma.
nu kan ju folk som fragar om priset tro att man lagt av med hifi...
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/01/29 :  21:14:25  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Jag tänkte precis likadant! Men nu har jag försöt koppla bort det. Man kan iallafall säga listpriset till den som önskar veta (2800kr)

Konstigt det här med att höger-ht skulle vara sönder. Kanske nån nybörjare på fabriken i kina? Jag har inte haft nått problem vad jag vet...



Tänkte på det; Någon som tyckt dom har bra basbotten? (som jag tyckte?)

Vill ni ha mer bas (och djupare ) så rek. jag SUB+ MKII (i lönn) som jag inpulsköpte häromdagen. Lät lite entonigt i början men efter lite våldsamma ljudtryck så låter den ruskigt bra. Djup och snabb med imponerande kraft för det lilla format. Basen är bara en 6.5" men det räcker långt och den passar som hand i handsken ihop med SA4. Jag delar den vid 50Hz (24db) Bara ett tips alltså. Vill ni att jag ska lägga ut en recension så säg till..

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

gorkamorka
Member

136 Posts

Posted - 2004/01/29 :  21:33:12  Show Profile Send gorkamorka a Private Message
byggde ihop en sub med perless 10tum, 260swr eller vad det hette satte det i en 40liters sluten lada.
spelar mycket detaljerad o torr bas.
mycket nojd med integreringen till sa4orna!
Go to Top of Page

Sillion
Starting Member

27 Posts

Posted - 2004/02/17 :  19:10:44  Show Profile  Visit Sillion's Homepage Send Sillion a Private Message
Hur är den jämfört med MA Bronze 2?

Reality is only matter, time and energy! All other things are make believe!
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/02/18 :  07:05:44  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Jag vet inte. Men om jag skulle gissa så är den i samm klass om inte bättre.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Sillion
Starting Member

27 Posts

Posted - 2004/02/29 :  17:46:33  Show Profile  Visit Sillion's Homepage Send Sillion a Private Message
Jag köpte mina via webshoppen och har packat upp dom idag.

Båda 2 var skadade likadant. Plast-ringen runt basen var sprucken runt båda de nedre skruvarna så att elementen sitter löst från lådan. Måste varit en kraftig smäll under transporten kanske?

Ingen annan som sett sprickor runt skruvarna?

Reality is only matter, time and energy! All other things are make believe!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000