HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 David A
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2004/01/10 :  17:13:30  Show Profile Send David A a Private Message  Reply
Ja då var det väl dags att visa upp lite vad man sitter hemma och lyssnar på för tillfället. Bilder är alltid svåra att få till, men jag gjorde iallfall ett tappert försök idag när ljuset i rummet var ganska ok.

Vi börjar från början i signal kedjan.

Som transport använder jag SONY XA50ES. Tung och stabilt byggd maskin med skivpuck, som har fått stannat kvar i anläggningen under en längre tid. Som CD börjar den stå sig ganska slätt mot dagens spelare, men som transport håller den fortfarande måttet.

Signalen går därifrån till TacT 2.2X.... Denna underbara schweichiska armekniv gör allt och lite till. Den är försteg/delningsfilter/rumskompenserare och Eq i en och samma låda.
Anläggningen har gått från strikt "straight line with a gain", till denna techno-overkill filosofi under de senaste åren. Behöver jag nämna att jag aldrig kommer att återvända till det förra lägret?

Vidare från TacTen går så signalen till en av kraftkarlarna i systemet

Denna tungklump från Krell lyssnar till namnet KSA-200s och står för dom lägre frekvenserna i systemet. Delningen i TacTen ligger för tillfället på 140hz/36db. Denna delning har visat sig fungera tillfredställande både för basmoduler och topphägtalarna. Här bibehåller jag snabbheten och detaljskärpan i övre basen, samtidigt som att topphögtalarna blir tillräckligt avlastade för att klara en "spela kräk-högt" upplevelse utan tendens till att bottna.

Självklart så skulle inte aktiv delning fungera nå vidare bra med bara ett slutsteg, så här kommer nästa dunderklump i systemet.

Denna vackra skapelse heter FPB300 och kommer oxå ifrån Krell. Denna hamnade helt naturligt i toppen då den hade ett helt annat skimmer i diskanten och ett mellanregister lent som sammet. Detta gör inte på något sätt 200s till en dålig förstärkare, det är bara det att FPB300 är bättre på i stort sett allting. 300an gör musikupplevelsen mer naturlig och frikopplad på nåt underbart sätt. Trots detta så har den ändå samma förmåga att bita till i dom kraftiga passagerna i musiken utan att låta hämmad på något sätt. Basen är dock nästan jämbördig mellan de två. Låt vara att 200s har lite mer "slugger" karaktär i basen... Men det upplever jag inte själv som något direkt negativt.

En bild på alla fyra enheterna tillsammans

Men inte mycket ljud blir det med bara elektronik minsann. Det behövs lite högtalare oxå för att få det hela att svänga.

FPB300 har fått ansvaret att koppla greppet om dessa skönheter

Osså en till bild för dom som inte redan gissat vilka högtalarna är

Högtalarna är alltså ett par Revel Ultima GEM...
Vackra smycken som pryder rummet med både utstålning och ljud. En högtalare som är ganska skoningslös på all övrig utrustning, och som inte förlåter misstag tidigare i kedjan. Låter kallt och hårt innan dom är riktigt inspelade, men sedan är det bara att sätta sig ner och njuta av en orgie i detaljer utan tillstymmelse av distorsion.
Var lite skeptisk i början, men efter några 100timmar skåpade dom ut mina förra Dynaudio 1.3se på alla punkter med råge. Men det hade man väl oxå hoppas på med tanke på prisskillnaden...

Här kommer en bild på hela systemet

På bilden har jag valt att skjuta in GEMarna litegrann för att få med dom på bild utan problem. Dom står nu i det s.k partyläget. Det har nämligen visat sig att här står dom säker för alla drullar som eventuellt vill knata omkring och inte sitta snällt still i soffan.

Baslådorna undrar ni säkert var dom håller hus....

Titta en gång till, dom syns lite på bilderna även fast dom är

Edited by - David A on 2005/09/28 10:24:58

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/01/10 :  17:25:19  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Sannslöst snygga prylar du har, David A!
Revelhögtalarna är ju såå vackra.
Nu blev jag avundsjuk, på riktigt. Jag går och gräver ner mig

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/01/10 :  17:39:24  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Ja inte illa! Revel Gem är en juvel helt klart. Mina M20 bleknar vid jämförelse men ok, det skiljer mycket i pris.
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2004/01/10 :  18:16:46  Show Profile Send Amund a Private Message  Reply
Vackert!

/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2004/01/10 :  18:58:05  Show Profile Send ryst a Private Message  Reply
Oj ,nu blev man sugen på att åka över & lyssna igen.

fatpipe
Member

264 Posts

Posted - 2004/01/10 :  19:32:08  Show Profile  Visit fatpipe's Homepage Send fatpipe a Private Message  Reply
Tok fint!
Har aldrig sett Tact i svart. Ser riktigt fint ut!
Go to Top of Page

goodsound
Member

232 Posts

Posted - 2004/01/10 :  20:19:27  Show Profile Send goodsound a Private Message  Reply
Sanslösa grejer!!!

// Svante
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2004/01/10 :  21:19:30  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message  Reply
David A,

Snyggt och smakfullt!

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2004/01/10 :  21:41:57  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message  Reply
Snyggt David.
TacT, Krell och Revel är aldrig fel.
Tog det lång tid för dig att få till ljudet med TacT´en
Go to Top of Page

Resolution
Member

158 Posts

Posted - 2004/01/10 :  22:09:37  Show Profile  Visit Resolution's Homepage Send Resolution a Private Message  Reply
Den anläggningen hade jag gärna provlyssnat! Gemen är ju så jävla snygga!!

"In my mind, I'm already gone"
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2004/01/10 :  22:59:14  Show Profile Send David A a Private Message  Reply
Tackar för den positiva responsen!

Jonas:

Jo det tog en hel jäkla massa tid faktiskt. Jag växlar fortfarande mellan bypass och korrektion i stort sett dagligen. När jag först fick TacTen körde jag med Dynaudio 1.3se och Velodyne HGS12. Efter att ha lärt mig enheten och gett det någon vecka så lyckades jag skapa en targetkurva som passade den kombinationen perfekt. Då blev allting förbättrat, inget snack om saken. Nu när jag kör med GEMarna och INO subbarna så har det blivit lite knepigare. Jag har hitills inte lyckats pricka in en kombination av mätning/target kurva som utklassar systemet i bypass på samtliga punkter. Om det beror på att GEMarna är mer avslöjande eller att anläggningen numer håller såpass hög klass att enkla förbättringar är svårare att uppnå ska jag låta vara osagt. Men svårare har det iallafall blivit. Det svåraste är faktiskt att få till en bra mätning. Några centimeter hit eller dit med micken kan göra kompensationen helt annorlunda. Här känns nästan skillnader mellan exempelvis kablar skrattretande i jämförelse. Men även om man inte har nerver att sitta och experimentera med kompensationen så är ändå enheten mycket användbar för justeringar. Den inbyggda parametriska Eqn tillåter att man ändrar/förbättar problemområden i exempelvis basen utan att kompenseringen aktiveras eller förändras. Detta kan vara till stor hjälp då man kan ändra i denna och pröva sig fram under tiden man spelar musik. Detta kan man sedan implementera i targetcurven som är mer komplext uppbyggd och saknar dom begränsningar som en vanligt Eq har. På så sätt kan man hitta förbättringar hos vilken anläggning som helst. Men tid kan det ta!

Edited by - David A on 2004/01/10 23:04:47
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2004/01/11 :  00:18:22  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message  Reply
Är bra sugen på en TacT själv.
En vän till mig kör den ihop med sina 802´or och Classe´.
Han har också pulat med sin länge.....
Vi pratade om att jag skulle låna hem hans, men det är inget som gör "över helgen".
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/01/11 :  01:45:43  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message  Reply
Väldigt fina grejer! Högtalarna är inte precis ihopkopplade med inkompetent förstärkeri.
Gärna fler bilder!

Mvh,
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2004/01/11 :  10:52:51  Show Profile Send David A a Private Message  Reply
Det kommer förhoppningsvis att anlända en ganska kompetent slutstegsutmanare idag.... så det kommer en liten update på bilderna inom kort
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/01/11 :  11:09:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Det var fina grejor det.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/01/11 :  14:19:27  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Stiligt och KRAFT ´är det första jag kommer att tänka på.
Ser ut som ett "litet" system, även fast det är STORA saker i det... SNYGGT!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2004/01/11 :  18:50:02  Show Profile Send David A a Private Message  Reply
Jo det blir onekligen en hel del kraft även om systemet inte ser alltför skrymmande ut. Detta tack vare den aktiva delningen kombinerat med kraftiga slutsteg.
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2004/01/11 :  20:11:22  Show Profile Send Saro a Private Message  Reply
Vad kostar INO basen?
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2004/01/12 :  14:01:06  Show Profile Send David A a Private Message  Reply
INO-basarna kostade ca 2500/st om jag inte missminner mig. Vad dom kostar som färdigbyggda submoduler har jag ingen aning om.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/12 :  16:42:27  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Tungt, bottenlöst urtungt!!!!!

Bravo
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2004/01/12 :  17:24:06  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Hmm..är det mitt gamla 300 tro..kommer det från Luleå..

Har själv varit inne på nån form av Tact, men är rädd att det blir mer pillande o justerande än njutning..misstänker att det är för många parametrar som kan ställa till det..?!?
Har faktiskt haft en 2.0 hemma som dock var trasig..väntar fortfarande på att Hifiklubben skall ringa så jag kan få låna en ny..det var väl tre år sedan..

Fina bilder David..!
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2004/01/12 :  17:54:48  Show Profile Send David A a Private Message  Reply
Joo, dom flesta delarna kommer faktiskt från Luleå....
Finns mycket trevliga hifirävar där uppe tydligen

Klart du ska testa en Tact! Bara Eq funktionen kan vara värd pengarna. Tacten fungerar ypperligt även som rent försteg, faktum är att den skåpade ut mitt förra Krellförsteg rejält.
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/01/13 :  20:00:43  Show Profile Send MaxMartin a Private Message  Reply
WOW!!! Helt klart ett mkt fett system!

Vet du vad ett KSA200s resp. FPB300 betingar i pris i dagens läge?

Varit sugen på ett KSA200s länge nu...

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2004/01/14 :  14:21:51  Show Profile Send David A a Private Message  Reply

.... En ny utmanare har klivit in på arenan
Vem är det som gömmer sig i mörkret måntro?

Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2004/01/14 :  14:23:08  Show Profile Send ayayay a Private Message  Reply
hmm, ser bekant ut.... Eller inte

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/01/14 :  14:36:49  Show Profile Send Calle G a Private Message  Reply
Vilka läckerbitar! Skulle vara kul att lyssna som sagt.... :)
Hur skiljer sig Tacten från en Behringer DEQ2496 som jag fått rekommenderad annorstädes?
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000