Author |
Topic |
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2004/01/08 : 14:25:49
|
Hejsan på er alla.
Sitter och väntar på ett paket från Italien och likt alla som väntar på en uppgradering blir tiden ganska lång. Det enda 'ljud' jag får ut tillsvidare är det som skapas av min DVD- spelare kopplad till TV:n via Scart, och det är inte mycket till fröjd det.
Har hållit på och uppgraderat i ca 5 år.
Började med en hembyggd förstärkare för 6 kanaler med Welleman moduler. Till denna hade jag hembyggda högtalare som nu är på tippen. Ganska snart byttes högtalarna till JM Lab Cobalt 810 som var ganska vassa, samt Tantal 505 som rear och Cobalt som center. Spelaren som jag har än i dag blev en Pioneer DVD-646 med DVD-A. Snart åkte den hembyggda förstärkaren ut och in kom ett Electrocompaniet AW-100 som användes med ett NAD 114 försteg som jag hade från förut. Var inte nöjd och skaffade försteget Musical fidelity X-P100 som var trevligt. CD ljudet som Pioneer gav kunde förbättras och spelaren som kom var Arcam CD92 med Ring DAC. Då kände jag mig nöjd. Tiden gick och högtalarna byttes till Australiensarna Duntech Statesman. Förstärkeriet byttes också snart till kombinationen Mark Levinson No. 28 pre och Mark Levinson No. 27 Power. Nu behövde jag alltså en balanserad CD och till hands fanns en Sphinx Project 32.
Mitt system ser alltså ut så här i dag :
Högtalare : Duntech Statesman CD spelare : Sphinx Project 32 DVD : Pioneer DVD 646A Högtalarkablage : Transparent Music Wave Signalkablar : Siltech 4/120 och diverse Chord Company Skivspelare : Technics 5310 Phono Box : Creek OBH-15/2
Och vad är det jag väntar på ?
Jo nämligen det här :
Pathos Logos !
Skall snart återkomma men tillsvidare kan ni också roa er med följande länk :
http://www.noir-et-blanc.be/pages_eng/produits/qtvr/pathos_logos.html
(Kräver QuickTime)
Hej så länge,
Martin |
Edited by - MartinN on 2004/07/14 09:45:44 |
|
tober
Component.se
1318 Posts |
Posted - 2004/01/08 : 14:37:37
|
Underbart vacker!
|
Driver sajten component.se. |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2004/01/08 : 14:58:19
|
Jissus... Snacka om skönhet.
Vågar man fråga vad en sån kostar ?! |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2004/01/08 : 15:05:50
|
Mycket läckert! Sphinx cd:n är ju bar för läcker!
Sen får du ju naturligtvis slänga dit ett par fina ECC82 när du får den, t.ex. sådana här: http://i99olasv.island.liu.se/telefunken_ecc82_2.JPG
|
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
|
|
tober
Component.se
1318 Posts |
Posted - 2004/01/08 : 15:39:16
|
Får man fråga vad en sån skönhet går på?
Det är ju så man blir sugen ibland att gå över till ren två-kanal.
|
Driver sajten component.se. |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2004/01/08 : 15:45:39
|
Vad priset gäller denna Pathos Logos så är det ett fynd tycte jag när jag prövade och jämförde. Prutat och klart 3600 Eurodollar här i Finland.
Martin |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2004/01/08 : 15:49:47
|
>> Rydberg : För övrigt tror jag att rören är bytta i de nyaste modellerna till 6922 som borde ge bättre ljud än ECC82.
Martin |
|
|
tober
Component.se
1318 Posts |
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2004/01/08 : 16:01:29
|
Oki, 6922 är ganska dyra rör om man ska Tfk E88CC eller CCa (mina är slut). Roland hade tydligen Siemens CCa för 800/st, Tfk CCa är än dyrare. |
|
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2004/01/08 : 16:30:40
|
>> Rydberg : Tror du att ett par bra ECC82 är bättre än 6922 ? Kanske borde jag experimentera litet. Tror iaf att jag inte vågar skruva på den i första hand. He He.
Martin |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2004/01/08 : 16:50:40
|
Det är två helt olika sorters rör, har de bytt till 6922/ECC88 kan man inte peta i ECC82 . Kolla upp vad det är för rör när du får den |
|
|
|
Jonas Nilsson
Semester på egen begäran
1032 Posts |
Posted - 2004/01/08 : 17:35:37
|
Grymt läcker stärkare Vi vill se fler bilder på resten av grejerna..... |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2004/01/08 : 17:53:42
|
Det kommer att dröja ett litet tag förrän jag får systemet fotograferat eftersom jag använder mig av kamera med film. Jag sätter nämligen hellre pengar på Hifi:n än på en digital- kamera. Dessvärre har också plastfönstret i min skanner blivit dimmigt med åldern. Men nog skall jag så småningom försöka få ihop litet bilder. I alla fall blir det bättre när någon proffsfotograf tar bilderna.
Martin |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2004/01/08 : 18:10:55
|
Hmm, lusläste först nu de inledande raderna till anvisningarna för medlemmarnas system. Tyvärr måste nog bilden jag satt in försvinna. Så kan det gå när man är litet för snabb i vändningarna.
Hoppas att inte moderatorerna tog illa upp.
Skall försöka få det fixat
Martin
|
|
|
Tifosi
Member
425 Posts |
Posted - 2004/01/08 : 18:52:07
|
Pathos Logos är riktigt snygg. Ganska bra pris där på andra sidan vattnet. Listpriset här i sverige är ju 38000:-. Själv får jag förhoppningsvis min Pathos Classic One i morgon. Den är inte så dum den heller. |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2004/01/10 : 03:07:32
|
En riktig italiensk skönhet..... |
Bravo |
|
|
Per100
Member
1543 Posts |
Posted - 2004/01/11 : 11:51:14
|
Jag väntar också på dina bilder Martin. Väldigt snygg den där Logos! |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2004/01/21 : 09:37:23
|
Här kommer litet bilder, få se hur de fungerar.
Börjar med högtalarna : Duntech Statesman
Här kommer hela systemet :
CD spelaren Sphinx project 32 med 96kHz 24 Bit Upsampling och 352 kHz Oversampling
Pioneer DVD 646 med DVD-A. Digitalt kör jag SPDIF utgången in till digitalïngången på Sphinx Project 32.
Phono box Creek OBH-15
Driver för STAX lurar
Kablar :
Siltech 4/120
Transparent Music Wave
Detta var allt för den här gången, har nu fått reda på att min Pathos Logos skall anlända om ca. en vecka.
Martin
|
|
|
fatpipe
Member
264 Posts |
Posted - 2004/01/21 : 10:03:47
|
Smaskigt! Ser fram emot att se bilder på Pathosen. |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2004/02/02 : 08:40:34
|
Jaha, nu vet jag att italienare inte är så snabba i vändningarna. Jag beställde nämligen min Logos några dagar före jul men den skickades först den 20.1.04. Nå, min lokala hifihandlare har förståelse för sina kunder och att väntan blir litet för lång. Logosen borde ha kommit till fredag förra veckan, men icke, och då fick jag låna hem följande :
Alltså lillebror, nämligen Pathos Classic one.
Passade samtidigt på att under veckoslutet införskaffa en beggad Primare T-20 - en ganska trevlig bekantskap.
För mig är det extra viktigt att få jämföra Logos och Classic One så att jag kan konstatera skillnader som enligt min hifi-handlare är tydliga.
Martin
|
|
|
Tifosi
Member
425 Posts |
Posted - 2004/02/02 : 09:07:28
|
Jag har själv en Classic One. Låter mycket bra tycker jag. Dock är högtalarterminalerna helknäppt placerade. Använder du den balancerade ingången? Har du problem att det distar? Det hade jag med min Thule CD kopplat balanserat till Pathosen. Men efter en extra vända till Malmö så funkar den bra. Väldigt puckat av Italienarna att konstruera en förstärkare som inte ens klarar 4v på den balanserade ingången. |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2004/02/02 : 09:44:45
|
Hej Tifosi
Har hittills testat Cl One med Sphinxen som borde ha exakt 4V på bal. utgångarna och den distar inte. Är ganska nöjd med ljudet men inte helt. Ibland verkar det som om den blir lite för 'varm i kläderna', ljudet litet för gosigt. Detta inträffade efter att jag hade spelat nästan hela söndagen med den påslagen. Nåja, litet rörkaraktär har den tycker jag och det måste man väl acceptera. Någon dist. kunde jag inte märka, men kan du beskriva hur du upplever ljudet då den distar ?
Martin |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2004/02/02 : 10:01:36
|
Visst är det trångt om utrymme för högtalarkontakterna, men tur är att man kan spänna fast spadar med skruvnyckel, man vill nämligen inte riskera kortslutning.
Jag måste skryta på Classic One - verkligen bra ljud för för att vara den minsta integrerade. Resolutionen och djupet är verkligen fina men det som får mig att sucka lyckligt är dynamiken på låga ljudnivåer och TIMIGEN som verkligen är makalösa. Basen tycker jag att är bra för att ha en så liten trafo och bara två utgångs-MOSFET.
Skulle nog kunna rekommendera den för andra.
Martin |
|
|
Tifosi
Member
425 Posts |
Posted - 2004/02/02 : 11:35:21
|
Jag har fått Classic One att dist tillsammans med Primare D30.2, Copland CDA-822 och min Thule CD150B. Det är bara balanserat det distar. Det distar ju inte på alla skivor heller utan bara på de som där ljudet går i "taket". Det bästa exemplet är Norah Jones. Normalt sett låter hennes röst rent hela tiden men när hon tar i lite så skorrar det ganska markant. Kopplar man obal. så höär man inga sådanna dumheter. När både CDn och ingångssteget i förstärkaren är helt balanserade så vill man ju gärna koppla så också. På förstärkaren jag skulle få så skulle de ha bytt ut några mostånd så att den skulle klara högre insignaler. Den fick åka en extra tur till malmö innan det blev bra. Förrut så var det ju 6db högre nivå på den balanserade ingången jämfört med de obal. Nu är nivån lika på min förstärkare.
Vad gäller ljudet så tycker jag nog ungefär som Martin. Det som är bäst så är det timingen, det svänger bra om musiken. Basen är fullt tillräcklig med härliga anslag. Nu väntar jag bara att ljudet skall bli lite mjukare. Den spelar lite vasst med mina JMLab Electra 926.
/Ola |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2004/02/02 : 12:00:41
|
>>Tifosi
Om du tycker att ljudet är för vasst kanske du kunde prova Transparent Music Wave - den har bra bas, ljudbild och jag märker att den slätar över det vassa. Själv är jag ute efter en analytisk och snabb kabel som gärna kunde få ha en luftigare och mer markant diskant. Har tänkt mig att jag skulle byta mina Transparent Music Wave till Siltech eller Goertz i silver.
Få se om jag gör rätt ???
Martin |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2004/02/02 : 17:31:47
|
Sphinx Project 32:an är ju bara för läcker, designen är precis så jag vill ha den, man kan ju hoppas den låter lika bra som den är snygg!
Btw, riktigt trevligt system du har
|
|
|
|
Topic |
|