HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 WBT nextgen RCA kontakter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/12/20 :  19:19:41  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Nu är inbränning av dom nya kablarna med WBT,s nextgen RCA kontakter
igång.
Att montera och löda dom nya kontakterna verkade lite besvärligt först: Enligt WBT skulle det vara enklast att löda in kabeln med nextgenkontakten isärplockad, men det visade sig att det var betydligt enklare att löda med kontakten ihopsatt förutom skalet som man skruvar på efteråt. Med denna metod är det betydligt enklare att fixera kabeln innan lödningen och det hela gick både lätt och snabbt. Lättare än med Bulletplugs då man inte behöver vara lika försiktig med värmningen. Plasten i nextgen tål lödvärmen mycket bra. Plasten i Bulletpluggarna smälter direkt om man värmer det minsta för mycket, men det är inte så svårt med dom heller.

Här är WBT nextgen i silverutförande i mer eller mindre grad demonterad.


Här är kontakten med kabel strax innan lödningen.
Ledaren ligger exakt fixerad på lödörat.


Här är det 1 par kablar med Nextgen silverkontakter och 1 par med kopparkontakter i Nordost CBID 1 kabelbrännare.
Där ska dom få gå i 4 dygn nu innan jag kopplar in dom i anläggningen. Kablarna med silverBullets har använts ett tag redan och är väl inbrända/spelade.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2003/12/20 19:21:55

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/12/20 :  20:10:53  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Vad kostar en Nordost CBID1? Ser fram emot en shootout mellan silverbullets (som jag själv gillar) och dessa nya nextgen kontakterna.


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/12/21 :  00:25:48  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Nordost CBDI 1 kostade för ett år sedan när jag köpte den 16000 kr.
För mig är den värd varenda krona.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/21 :  03:11:17  Show Profile Send Bravo a Private Message
Fyra dygn, suck......
Nåja den som väntar på något gott........

Bravo
Go to Top of Page

IcedEarth
Member

498 Posts

Posted - 2003/12/21 :  12:29:47  Show Profile Send IcedEarth a Private Message
Jorma: skulle inte du komma med en billigare serie än den du gör nu? Stod väl om nått sånt på hemsidan din?





Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/12/21 :  13:27:40  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
No.2 serien finns och den ligger lägre i pris.
Den är samma kabel som No1. men röret med Bybee,sarna finns inte på den. Den är uppgraderingsbar till No.1

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2003/12/22 :  11:45:41  Show Profile Send bernu a Private Message
Har det kommit ut ett pris på nextgen kontakterna än? Finns dom att köpa även för oss vanliga dödliga?

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/12/26 :  12:23:06  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Nu har jag testat kablarna i den första anläggningen.
Kablarna är körda 4 dygn i Nordostbrännaren och igår när vi körde första testet hade dom gått 1 dygn i anläggningen.
Det är kanske lite kort. Bullet Plug Silverkablarna har använts en månad och har lite försprång i inspelningen.
Anläggningen som vi spelade i består av Apogee Grand Studiohögtalare. Advantage S1 cdspelare och EAR 509 effektförstärkare.
Imorgon skall det testas hos Mårten Design med dom nya Coltrane Alto, Advantage S1 och Ear 509.

Jag ska försöka hinna med att spela på ytterligare en anläggning.

Och på min egen också naturligtvis. Hemma har jag 2 olika effektförstärkare som det ska testas med. Advantage S250X och EAR 509.

Det första testet var en överaskning att skillnaderna till speciellt en av kablarna var så stor som den var. Det var som om man spelade med helt andra kablar. Kablarna är ju exakt lika förutom kontakterna!!
Men det är för tidigt att skriva något om detta ännu. Jag behöver fler anläggningar och öron innan jag är helt säker.

Priser får ni fråga om hos Sontec som är Svensk distributör.
http://www.sontec.se/

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Cheiron
Starting Member

43 Posts

Posted - 2003/12/26 :  21:01:20  Show Profile Send Cheiron a Private Message
Ser fram emot den slutliga testen Jorma!

Tack ska du ha för att du ställer upp och gör detta för oss.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/12/29 :  11:37:50  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Ytterligare 2 anläggningar plus min egen med 2 olika förstärkare har
averkats med dom 3 paren lika kablar med olika kontakter.
I förrgår var det först hemma hos PAC med HFLS-högtalarna, BAT VK75 effektförstärkare, ett Mark Levinsonförsteg och en Sony CD/SACDspelare. Resultatet blev liknande det som jag hade hört några dagar tidigare i den första anläggningen som det testades i.
PAC kanske kan fylla i själv vad han hörde, så fortsätter jag till Mårten Design och hemma hos Leif Olofsson.
Där spelade vi på dom nya Coltrane Alto, Advantage S1, och EAR 509 slutsteg.
Förutom jag så var PAC, Leif Olofsson och Jörgen Olofsson med.
Jag blev ännu mer övertygad om vilken kontakt jag kommer att använda till mina No.1 och No2. RCAkablar i fortsättningen.
Senare på kvällen natten började jag att lyssna hemma och det var först med EAR509 effektförstärkare och senare med Advantage S250X.
Igår var vi några som lyssnade på samma uppställning och beställningen är nu lagd på ett antal WBT-0110Ag nextgen, Signature.

Kablarna med dom kontakterna spelar med en högre upplösning, större bakgrundssvärta och mer musikaliskt än dom bägge andra kabelparen.
Ljudbilden är en bra bit mer definierad och djupet i ljudbilden ökar jämfört med dom bägge andra typerna. WBT,s nextgen silver är kort sagt bättre än dom övriga på samtliga punkter enligt min bedömning.
Det blir en bit ytterligare trivsamt att sitta och lyssna på välinspelad musik.
Med dom obalanserat byggda EAR 509 spelar det bättre än någonsin förr. Definitionen och upplösningen blir högre i samtliga register.
Med Advantageanläggningen som är helbalanserat byggd är fortfarande balanserade kablar att föredra, men skillnaden mellan balanserade och obalanserade kablar har minskat med nextgen silver RCA.

Skillnaderna gick att uppfatta på lite olika sätt i dom olika anläggningarna. Men skillnaderna fanns där på liknande sätt hos samtliga. Hemma har jag ju själv lyssnat mest och kommit fram till att högtalarna får justeras om lite då det blir tydligare att höra vad som händer vid alla förändringar som görs i anläggningen.

WBT-0110CU nextgen Topline som kopparvarianten av nextgen heter är också en bra kontakt. Den spelar en aning bättre än Bulletplugs silver, men skillnaderna är inte lika tydliga. I ett par av dom övriga anläggningarna var det nog mer en smaksak vilken man föredrar. I min egen anläggning föredrar jag den, men skillnaderna är små. Den har lite bättre definition förutom möjligen i basen där Bulletplugs silver har ett litet övertag.
I samtliga övriga register och i ljudbild, definition mm. föredrar jag WBT koppar framför Bulletplugs silver.

Men steget till WBT nextgen silver känns rätt stor gentemot dom andra 2 kabelparen. Det är som om man hade spelat med helt andra kablar. Och då är kablarna med dom övriga kontakterna inte dåliga på något vis.





Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/30 :  23:57:14  Show Profile Send Bravo a Private Message
Intressant, risk för byte då, när de når handeln.

Bravo
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/12/31 :  02:49:06  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag snackade med WBT,s exportchef i måndags om när dom kunde levera kontakterna som jag ville ha. Tidigast i slutet av Januari men troligtvis inte förrän i början på februari, svarade han.
Mina distributörer som har beställt kablar är villiga att vänta efter att jag har beskrivit skillnaderna för dom.
Holland beställde 5 par RCA signalkablar igår tillsmammns med ett natal högtalrakablar och XLRkablar. Han hade sålt dom till en butik i Amsterdam. Men som han sa, dom får vänta på RCAkablarna.
"Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge".
Och så la han till att "vissa Ferrarimodeller får man stå i väntekö för i 3 år, dina kablar har inte nått dit ännu, men det kommer".

Det lät ju fint för min stressmage. Kunder som ska vänta i 3 år

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/31 :  04:22:24  Show Profile Send Bravo a Private Message
Dags att starta serietillverkning!

Bravo
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/12/31 :  09:57:05  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Seriehandtillverkning isåfall. Mina No.1 och No.2 låter sig inte serietillverkas på något löpande band.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2004/01/02 :  14:50:23  Show Profile Send luminous a Private Message
Jorma,
Kul pryl den där kabelbrännaren. Vad använder den för slags signal för att bränna in kablarna? Det måste ju vara något speciellt med det priset... Framträder inga ytterligare förbättringar när du sedan lyssnat på musik ett tag via kablarna efter att ha använt Nordost CBID 1:en?

MVH | Life's too short for bad sound

Edited by - luminous on 2004/01/02 14:51:37
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/03 :  23:55:17  Show Profile Send Bravo a Private Message
Arbetslösa öststatare eller så.....

Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000