HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 M.Thorsén
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2003/12/18 :  23:15:24  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message  Reply
Hej!

Efter en nedgraderingsperiod sitter jag återigen med lite trevligare grejor. Bilder får komma allt eftersom jag får lånat en kamera.

Förstärkeri: Prima Luna Prologue Two
Vem sa att rörförstärkare skullle vara gosiga? Mäktiga 2x 40 watt!

Högtalare: Amphion Argon 2
Fastnade för detta märke efter att ha haft amphions minsta högtalare- helium. Detaljer, snabbhet och rapp bas. Då radiolagret reade ut sina argon2 var det bara att klippa. Uppställda på ett par Atacama Nexus, vilket inte känns optimalt- stabilare grejer vill jag ha såsmåningom. Mellan högtalare och förstärkare löper ett par billiga Neotech-kablar.

Skivspelare: Thorens TD166mk2
En gammal goding, dock kanske inte riktigt i paritet med förstärkeri och högtalare. Retligt med de inbyggda lakritssnörena, bättre kablar borde den väl ändå vara värd?
Kopplad via ett Clearauido Basic riaa.

CD/DVD/SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A
Spelar bra för den ringa pengen, även om jag alltmer börjar titta efter en dedikerad cd-spelare. Till förstärkaren går signalen via Harmonic Tech Precision Link.

Ljudet då?
Prima Lunan driver amphion-högtalarna med lätthet, här är det rummet som sätter gränsen för hur högt man vill spela. Rummet känns alltså som en begränsning med sin litenhet- högtalaruppställningen blir lite för tajt och det går inte att göra mycket åt det.
Diskanten är inte på nåt sätt avrullad (vilket jag var rädd för med min första rörförstärkare). Instrument presenteras med härliga nyanser och detaljer man inte hört innan hörs väl. Basgångar, såna basgångar som trillar ur detta lilla system. Svårt att förstå det. Själva ljudbilden sväller ut (åt alla håll) på ett mycket trevligt sätt och detta trots mitt knappa utrymme, med mer utrymme hade det blivit riktigt häftigt.

Musiken som spisas är varierad men smal. Mycket (indie)pop och electronica.

Edited by - M.Thorsén on 2005/10/13 11:27:27

Dr Fre
Member

88 Posts

Posted - 2003/12/19 :  00:51:35  Show Profile Send Dr Fre a Private Message  Reply
Det ser riktigt snyggt ut Micke! Jag borde kanske ha huggit snabbare när du annonserade ut högtalarna, även om jag är nöjd med de SF Concerto jag fick tag på istället...
Intressant musiksmak verkar du ha också. Har inte hört alla grupperna som är med på bilden iofs, men t ex Bonnie Prince Billy är ju en skön snubbe. Får väl ladda ner resten innan man köper det som är bra!

No hay banda
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2003/12/19 :  01:04:29  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Stiligt!
Tycker om designen på vinylspelaren. En personlig favorit

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2003/12/19 :  01:43:55  Show Profile Send Amund a Private Message  Reply
Snyggt!
Hur funkar det med HT kabeln?

/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/12/19 :  02:29:21  Show Profile Send pesa a Private Message  Reply
Stiligt var ordet!!!

Ytterligare en Totem-ägare här på forumet. Ni vinner mark... ... men så låter dom bra också ...

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/12/19 :  09:15:12  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
Oj, vad trevligt det ser ut
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2003/12/19 :  11:22:01  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message  Reply
Hej!

Tackar för den trevliga responsen! Jodå- esteten i mig har nog varit med och fått bestämma lite när vi snackar produktval.

Visst- Totem är härliga högtalare, vilka passar min smak som en handske. Öppenheten/luftigheten som dessa ger tillsammans med nordost gör det omöjligt att tro att ljudet kommer från högtalarna. Glad såhär i efterhand att jag inte gjorde mig av med dem, vilket var nära. Med tanke på vad denna golvare presterar på dessa punkter vågar jag knappt tänka på vad model one (från samma tillverkare) kan prestera...

Vinylspelaren är riktigt läcker tycker jag med. Lite roligare än alla fyrkantiga grejer. Å mycket välljudande i jämförelse mot den enklare rpm4, som sig bör.

HT-kablarna funkar fint, får se om jag snart får tid att lyssna igenom och därefter knåpa ihop en liten recension av alla de signalkablar jag nu har hemma.

Jodå musiken. Som jag skriver, den viktigaste delen i anläggningen för mig. Men jag får samtidigt erkänna att mitt musikintresse har ökat med en bra anläggning att spela den i. Gillar du bonnie prince billy vore damien rice, king creosote och gorky´s zygotic mynci de första jag skulle rekommendera, även om deras musik är jämförelsevis munter och utåtriktad gentemot will oldhams alias. Jose Gonzalez kan vara ett alternativ om du inte redan hört honom.

Mvh Micke
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/19 :  11:45:52  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Du står dig gott, dessutom ovanligt stilrent.
Mycket trevligt.

Bravo
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2003/12/19 :  12:05:37  Show Profile Send Revisorn a Private Message  Reply
Jag var länge en hårdnackad motståndare till beaks, men så testade jag med kryddpeppar och nu låter det mer välsmakande och med en bas som bara kan beskrivas som mustig..




Sorry, jättefint system, mycket läcker vinylsvarv. Jag antar att vinyl är det centrala mediet i din hobby?

Go to Top of Page

keefan
Member

146 Posts

Posted - 2003/12/19 :  13:01:34  Show Profile Send keefan a Private Message  Reply
Tjena Micke,

Kul att se ditt sytem igen (fast på bild denna gången).
Det lät mycket bra när jag hälsade på och nu har du ju en riktigt jävulsk vinylspelare också.

Rent estetiskt passar nog NAD:en bättre in än Vincenten i ditt system, så det får du godkänt för .

Förresten testa Sigur Ros skivor, det kan kanske vara något för dig!

Ha de,
K.

Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2003/12/20 :  18:22:16  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message  Reply
Hej igen!

> Revisorn, kul att du hittat rätt krydda för anläggningen Fick beaksen på köpet av högtalarna så varför inte? Skapar ju ett samtalsämne iaf (och en mycket nördig image för mig)

Jodå, det sexigare formatet är helt klart vad jag helst införskaffar. Dock är ju cd-spelaren en nödvändighet för att inte gå miste om mycket bra musik.

> Keefan, kan dock sakna Vincenten (cd s3) med dess mjuka diskant och fina mellanregister. Men som du säger, estetisk är NAD ett bättre val. Rackarns bra anslag/dynamik i den med. Rock blir ROCK med den, med singer/songwriter-material och annat finns det dock säkerligen bättre spelare. Men med priset i beaktande är den bra på riktigt. Sigur Ros har jag faktiskt skivan () på vinyl. Mycket filmiskt, drömskt å ljuvt- honung för själen. Jag börjar alltid tänka i termer av platser när jag hör deras musik, typ vart befinner jag mig nu? Flummigt, ja ni får lyssna å avgöra själva.

Tänkte börja se mig om efter ett bättre RIAA-steg nån gång i januari, projects rörsteg, men även antique sound labs motsvarande ligger rätt i pris så dessa vore kanske något att titta närmare på.

/Micke
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/12/21 :  15:00:14  Show Profile Send poman a Private Message  Reply
Hej M.Thorsén!

Himla fin anläggning du har, låter nog också mycket bra kan jag tänka mej.


Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/12/21 :  17:54:59  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message  Reply
Fin anläggning!
Väldigt stilrent som många andra redan påpekat.
Har du gjort några akustiska ingrepp?

Såg att du hade Radio dept bland skivorna på skivfotot.
Jag har inte lyssnat särskilt mycket på dem men jag har två polare som har deras senaste platta. De rekommenderar dem varmt, blir till att låna hem skivan. Verkar lovande.

Mvh,



Edited by - hifirocker on 2003/12/21 17:56:23
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2003/12/21 :  18:16:57  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message  Reply
Tjena!

> hifirocker å poman

Det låter fint men jag frågar mig om inte ett par totem mite med en lågt inställd dreamcatchersub hade funkat bättre. Det känns som att basen och diskanten inte mår bra av mitt rum, vilket är betong med parkettgolv. Vissa frekvenser i basen blir inte rappa utan det känns som att de studsar fram och tillbaks mellan mina betongväggar och diskanten upplevs på vissa inspelningar lite väl essig och påträngande, men som sagt betongväggar. Tilläggas bör att basen funkar bättre om jag flyttar ut min lyssningsposition en halvmeter från väggen. Nu låter det som jag bara har problem men så är det definitivt inte

Men då det är en hyreslägenhet har jag inte kunnat göra några andra akustiska ingrepp än att flytta in möbler. Och troligtvis flyttar jag ut om ett halvår så det känns inte riktigt motiverat att börja fixa med rummet. Men jo då, något har jag väl ändå gjort med möblemanget. Först hade jag skrivbordet placerat mellan högtalarna . Som ni förstår var det ett jättelyft att få bort detta från ljudbilden. Mer öppenhet, rymd å 3d samt bättre placering av instrumenten.

Karaktäristiskt för ljudet jag upplever torde vara öppenhet, spelglädje via den fina dynamiken, ett mycket naturligt och nyanserat mellanregister och bra separation mellan instrument utan förlust på helheten.
Ingen burkkänsla från högtalarna kan jag definitivt skriva under på, frittflytande ljud som även låter fint utanför sweetspot.

Mvh Micke
Go to Top of Page

Texianen
Member

286 Posts

Posted - 2004/05/18 :  14:45:58  Show Profile Send Texianen a Private Message  Reply
Plus i kanten för musiksmaken!!

Bonnie prins billy är en favo sedan många år tillbaka
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2004/05/18 :  15:02:30  Show Profile Send Revisorn a Private Message  Reply
OT- Ladybug transistor! Riktigt bra. Kan tipsa om "Finishing school" som är ännu en spinoff på LT (dvs som Essex Green och Sixth great lake). Ännu mer Sasha Bell och kanske ännu lite poppigare.
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/05/18 :  17:06:28  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message  Reply
mycket trevligt må jag säga

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2004/05/18 :  18:27:06  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message  Reply
Hej!

Om systemet:
Har glömt att uppdatera denna sida på länge, nu ser det helt annorlunda ut.

Det som finns kvar är vinylsvarven och kablaget.

Totem fick se sig utbytta mot ett par små KEF Q1 på atacamastativ. Fördelen med stativarna i mitt rum är väl något många håller som deras nackdel, basen går inte så djupt vilket minskar bumligheten väsentligt. Till karaktären inte så ljusa som totem, men med överraskande bra detaljeringsgrad. Tyvärr når de inte upp till samma magiska mellanregister som totem presterar. Inte riktigt samma närvarokänsla och kropp i röster.

Nu står en liten svart cyrus III för förstärkeriet. Inbyggt riaa-steg av mycket trevlig kvallitet så jag kunde sälja project-steget.
Spelglad stärkare som sällan inte gör mig besviken. Dock är valet av högtalare lite begränsat pga de små kraftresurserna, men med lättdrivna burkar som Kef Q1 funkar det fint.

Anläggningen har fått byta vägg också, nu står den mot min kortvägg och spelar med mindre bred ljudbild, men med bättre djup och en mycket behagligare bas.

Om musiken:

Bonnie Prince Billy fick jag faktiskt nys om här på forumet, vilket självklart tackas för, att snurra master and everyone på vinylen är inte dumt.

Sasha´s soloprojekt finishing school som f.ö. är inspelat i stockholm om jag inte missminner mig har jag också, och gillar man ladybug så tror jag inte man blir besviken här. The Sixth Great Lake är ett annat bandnamn att lägga på minnet, detta band består av Jeff Baron (från essex green), Chris Ziter (ladybug) och Sasha (båda) + 2 andra. Låtarna tenderar att bli ännu mer åt folkmusikshållet och är ack så sköna.

För tillfället har jag gått å kärat ner mig i Magnetic Fields (suverän pop), Bearsuit (tokig pop), my favourite (vacker pop).

/Micke
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2004/05/19 :  08:34:54  Show Profile Send Revisorn a Private Message  Reply
magnetic fields är oxå en av mina ständiga gäster på cd´n.

Hmmm..vilka namn skall jag droppa nu..."Kicker" pop åt det mer powerpopiga hållet. Josh Rouse är inget nytt under solen men jag såg det inte bland dina upplagda ovan. 1972 (senaste) svänger riktigt bra och är så mycket 70-tal att man nästan måste skratta.
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2004/05/21 :  18:16:22  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Upplevde du nån skillnad med Beakarna? Eller var det helt enkelt lite extra hifinördpoäng du var ute efter?

Edit: Ps. otroligt läcker skivspelare

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?

Edited by - Nitram on 2004/05/21 18:18:32
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2004/05/21 :  19:30:22  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message  Reply
Josh Rouse senaste har jag skaffat och är ju en suverän "lite mer uppåt"-skiva för de dagarna man vill komma upp ur sängen

Kicker verkar vara relativt okända, har inte hört namnet innan och hittade inte dessa på anti.gotdns-hubben ens. Får leta vidare...

Det känns som att det finns föreställningar om hur indie-grejer ska vara inspelade (säkert i kombination med små plånböcker) som gör att det kan bli trist, ja nästintill äckligt, att lyssna på med allt för klinisk hifi-utrustning. Hade dynaudio 42or till roksanstärkaren å dessa tog fullkomligt död på allt som inte var sophie zelmani och ben harper. KEF och cyrus men även min tidigare kombination med totem och roksan kan jag dock rekommendera för alla som likt mig inte vill anpassa musiksmak efter inspelningskvalitet (vem vill det?). Sen finns det ju alltid undantag i som är väldigt väl inspelade.

Får tipsa om några små små band jag upptäckt via nystartade hybris- Like honey (taget från låttiteln just like honey med Jesus & Mary Chain) och El perro del mar.
På skivbolagets hemsida kan man provlyssna en låt och beställa epn vilket jag starkt rekommenderar er att göra.
http://www.hybrism.com

Múm har nyligen gjort en skiva som heter "summer make good" vilken är helt rätt för er som gillar Sigur rós och liknande. Stämningsfull är förnamnet.

Om Beak gör någon hörbar skillnad? En sak är säker, de tar upp vibrationer, det är bara att gå fram och känna. Sen är ju Totems lådor lätta och ihåliga, varför det kan vara motiverat för just detta märke. Själv tyckte jag mig uppleva lite bättre utplacering av instrument med beaksen på, men jag anar placebo-effektens inverkan

/Ha d

Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/05/21 :  20:27:46  Show Profile Send Poe a Private Message  Reply
Väldigt snyggt system du har. Det är något visst med Totems högtalare. De liksom bara ser ut att låta bra!

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2004/05/23 :  06:30:48  Show Profile Send Skurt a Private Message  Reply
Väldigt läcker anläggning. Och gillar man Damien Rice så har man bra musiksmak, så är det bara

Det känns som man får ladda ner och provlyssna en del av det du skrev ned...

Edited by - Skurt on 2004/05/23 06:31:40
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2004/05/23 :  18:55:22  Show Profile Send Revisorn a Private Message  Reply
OT - Kicker nedan, kolla in track and fields hemsida.

http://www.trackandfield.org.uk/mp3s/Tomorrow%20Always%20Comes.mp3

http://www.trackandfield.org.uk/mp3s/Kicker03.mp3

http://www.trackandfield.org.uk/mp3s/chancifer.mp3

(helt lagliga länkar!)
Go to Top of Page

arghe
Starting Member

6 Posts

Posted - 2004/05/24 :  11:42:51  Show Profile Send arghe a Private Message  Reply
Någon nämnde Múm och deras senaste album. Jag MÅSTE bara rekommendera deras tidigare också, t.ex "Finally we are no one" ("Loksins erum við engin"), och nu när jag ändå kommit igång och isländsk musik växt ifrån endast
"sigur_ros-björk-sugarcubes-etc" så bör Bang Gang, Hera och Margret Eir nämnas... Kolla upp, det är flott!
http://www.noisedfisk.com/mumweb
http://www.herasings.com
http://www.banggang.net

Onkyo Seas
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000