HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Mitt digitalstyrda rörförstegsbygge - fler bilder!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2003/12/15 :  01:39:59  Show Profile Send Uniper a Private Message
Såja nu börjar det bli färdigt, och eftersom jag har fått tillbaka min kamera nu så är det dags för lite bilder. Det rör sig om ett linjesteg, digitalstyrt med fjärrkontroll. Volymkontrollen är inspirerad av Aleph P, men den är inte balanserad, och så har jag bara 64 volymsteg istället för 256. Det har jag till viss del kompenserat för genom att labba med motståndsvärdena för att få ett knä på volymkurvan så att den undre delen av kurvan inte blir för grovstegad.

Ingångsväljaren är enkel, bara ett relä per ingång. Det hela är styrt av en AVR-processor på ett litet kort. Denna är också kopplad till en LED-display, en IR-mottagare och en rotationsgivare. Volymratten extraknäcker som ingångsväljare också. Bara att trycka in den och vrida. Mjukvaran i AVR:en är också hemma-skriven, och den fungerar inte helt problemfritt än, men det börjar komma nära.

Linjesteget är hämtat från Allen Wrights FVP5. Det är en lite udda konstruktion som använder en ECC88 och två MOSfet:ar per kanal i nåtsom liknar en kaskod. Denna spänningsmatas via en SuperReg, alltså en shuntregulator. Grovnätdelen fick bo i en egen låda, men SuperReg:en har jag lagt brevid linjesteget.

Lite bilder:

Så här vacker var den innan jag hade tid att etsa ett ordentligt kretskort till volymkontrollen.



Baksidan..



Och så insidan. Alla kretskort utom det gröna är hemma-etsade.



Det nygjorda display-kortet, innan jag tog fram stora borrmaskinen och skruvade fast det.



Då var den nästan klar. Ratten som sitter på volymkontrollen är lånad från en lagom trist Yamaha-förstärkare, och ska ersättas med nåt snyggare. Sen kan det ju vara trevligt med nåt prydligt mörkt glas framför displayen.

På bilden står den i farsans anläggning som består av dubbla Quad 57:or som drivs av Audion Silver Night. Det hela låter i mina öron helt sagolikt. Den visade sig t.o.m. vara bättre än farsans Conrad Johnson Premier 14. Så nu blir jag tvungen att bygga ett till likadant..

EDIT: stavning..

Edited by - Uniper on 2003/12/16 22:47:54

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/15 :  02:01:18  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Snyggt bygge!! Du borde ta det under armen och komma till vår DIY-träff!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2003/12/15 :  02:22:16  Show Profile Send Uniper a Private Message
Tackar så mycket! Ja det hade varit skoj. Det är lite väl långt att åka men jag ska se om jag ragga upp nån mer diy:are här i söder.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/15 :  10:10:43  Show Profile Send Flint a Private Message
Uniper
Vart har du hittat lådan?

Glömde säga: Snyggt bygge. Jag är dock lite misstänksam mot den nära blandningen av rör och ev. digitalt "brus".

Edited by - Flint on 2003/12/15 12:17:50
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/12/15 :  10:28:19  Show Profile Send mace a Private Message
Jag känner på mig att Uniper har en benägenhet att bjuda på GODA kakor, bygga härliga högtalare samt sitta i en Tjusig designerstol
Och är på väg att slå farsan när det gäller DIY

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/12/15 :  10:36:08  Show Profile Send Per100 a Private Message
Imponerande.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/12/15 :  11:45:21  Show Profile Send Zombie a Private Message
Skitsnyggt! Men varför inte bygga in ett phonosteg också?
mvh

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/12/15 :  12:03:12  Show Profile Send AndersP a Private Message
Jättesnyggt bygge Uniper och att du spelar skjortan av farsans rigg är ju en jättebonus.

När det gäller teckenfönstret kan det ju bli fint med mörk plexi. Å andra sidan är det ju dödsfräckt att se dom där motstånden också. Svårt val.........

Precis som Flint är jag sugen på att få veta var du har fått tag på den mycket eleganta lådan.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2003/12/15 :  13:50:40  Show Profile Send Uniper a Private Message
Massor av beröm, jag blir ju helt rörd..
Jag har tyvärr ingen aning om var lådan kommer ifrån. Jag fick den av en bekant till far min. Den är inhandlad nån gång på 80-talet. Frontpanelen såg inte ut såhär från början, den var lite bredare och med hål för rackmontage. Jag fick hjälp med att kapa bort det och göra fönstret. Jag ska se om jag kan kolla upp varifrån den kommer.

Flint: Det är jag också, så när jag har köpt en bit aluminium så ska jag sätta skärmskivor mellan alla grejorna.

mace: Du gissar bara alltför rätt!

Zombie: Det finns vissa såndana planer, men det blir ett senare projekt . Men det råder ju ingen platsbrist i lådan precis.

Mörk plexi låter som en bra idé. Risken är väl bara att man måste köpa en jättebit.

Jo propellern driver runt ett litet aggregat, som pumpar vatten genom tratten till ett termostat,
som i sin tur leder vattnet till ett skovelhjul, som sitter fast i en mast i vårat cykelskjul.
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2003/12/15 :  14:48:40  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Det va mycket snyggt

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/12/15 :  14:50:00  Show Profile Send AndersP a Private Message
Ingen risk att du måste köpa jättebit. Gå och be att få snoka lite i spillådan på ett glasmästeri så får du se.

Jag skulle ha nytt glas till en lucka i min båt och fick köpa en spillbit ( 50 x 50 cm ) för en hundring.

Ta lite olika färger och/eller ytstrukturer när du ändå är där. Det kan bli hur fräckt som helst.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/12/15 :  16:12:56  Show Profile Send henricsson a Private Message
Nice!

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

niro116
Member

155 Posts

Posted - 2003/12/15 :  20:01:05  Show Profile  Visit niro116's Homepage Send niro116 a Private Message
Tjusigt bygge. Full av beundran. Annat än salig Lodströms byggen.
Roland!

Tu-be or not tu-be. H.L Eisenson.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/15 :  20:37:17  Show Profile Send Flint a Private Message
niro116
Vad är skillnad mot salig Lodis frågar en som var med på även hans tid.
Go to Top of Page

niro116
Member

155 Posts

Posted - 2003/12/15 :  21:19:17  Show Profile  Visit niro116's Homepage Send niro116 a Private Message
Jag drar mig till minnes en Remus byggd med en kakburk som chassi. Ingenting sagt om de ljudande egenskaperna.
Roland!

Tu-be or not tu-be. H.L Eisenson.
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2003/12/15 :  22:09:12  Show Profile Send DHT a Private Message
Snyggt och proffsigt jobbat!

Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2003/12/15 :  22:30:28  Show Profile Send Uniper a Private Message
Tack för alla fina omdömen.
Jag ska ta ett besök hos en glasmästare ja. Pryl-lådorna här hemma har inte gett några fönster-material alls.

Det är väl inget fel på att använda kakburkar som chassi. Det tycker jag är riktigt häftigt. Jag har själv en liten förstärkare som är byggd i en godislåda.. .

Jo propellern driver runt ett litet aggregat, som pumpar vatten genom tratten till ett termostat,
som i sin tur leder vattnet till ett skovelhjul, som sitter fast i en mast i vårat cykelskjul.
Go to Top of Page

zie
Member

208 Posts

Posted - 2003/12/15 :  23:32:47  Show Profile  Visit zie's Homepage Send zie a Private Message
Ser riktigt proffsigt ut. Något att sträva emot när man bygger, men mina byggen ser mer ut som en skrothög brevid dina ;)
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/12/16 :  01:30:12  Show Profile Send EAR a Private Message
Tjusigt bygge uniper

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2003/12/16 :  22:47:15  Show Profile Send Uniper a Private Message
Lite fler bilder kanske?


Här har vi fjärren. 119:- hos Claes i sjön.



Nätdelen. Notera den vackra färgen.



Och såhär se den ut inuti. Den lilla transformatorn har suttit i en klockradio en gång i tiden, och den stora är gammal men oanvänd tills nu.


I sann DIY-anda delar jag med mig av alla kretskortslayouter (utom SuperReg:en, den har ju inte jag hittat på), och källkoden till datorn, om någon vill ha. Skicka ett PM i så fall.
Go to Top of Page

mac
Member

286 Posts

Posted - 2004/02/06 :  14:29:38  Show Profile Send mac a Private Message
Imponerande måste jag säga. Du nämner en del ändringar du vill göra. Till exempel att byta volymratt och sätta glas framför displayen. Har du hunnit göra detta? Lite nyfiken på hur det blev och om du fortfarande är lika nöjd med ljudet? Tror du det skulle göra stor skillnad för ljudet om man la nätdelen inne i lådan?

Jag är själv sugen på att bygga, men vet inte om jag skulle klara av det. Hur mycket förkunskaper bör man ha för att klara att bygga en "Uniper-special", eller vad den kan kallas
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/02/06 :  15:28:44  Show Profile Send henricsson a Private Message
Så grymy så grymt.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/02/06 :  21:52:55  Show Profile Send Uniper a Private Message
Tackar så mycket
Volymratten är bytt nu, och det blev en bit plastglas med solskyddsfilm framför displayen. Blev riktigt bra!
Vad jag inte har gjort än är att sätta i skärmskivor mellan de olika delarna. Men det kommer. Jag är fortfarande lika nöjd med ljudet. Jag kan lägga in en bild imorrn.
Från början hade jag tänkt ha nätdelen inne i lådan. Jag vet inte riktigt vilken skillnad det hade blivit att ha nätdelen i samma låda, men risken är väl att man får brum-problem.

En "Uniper-special" är inte särskilt svår att bygga. Jag skulle gissa på att om man klarar att etsa kretskorten så är resten en baggis.
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/06 :  22:27:48  Show Profile Send DIYamps a Private Message
Äckligt snyggt det där Jag får den va ?
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/02/06 :  22:39:08  Show Profile Send mace a Private Message
Ånej DIYamps Nu skall Uniper bygga en OTL hörlursstärkare bara för att det är så HIMMLA kul

Så att jag kan provlyssna den

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2004/02/07 :  03:05:37  Show Profile Send filkingian a Private Message
Snygg!

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000