HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Bilder från Arkenmässan 2002.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 10

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/09/11 :  21:45:26  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply


Mer PL Audio och JMLab. Här har vi en Center Utopia.



Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/09/11 :  21:54:35  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply


Och så naturligtvis självaste Utopia i eget majestät.
En makalöst välljudande högtalare som kan förvandlas från avgrundsåtergivare till minimonitor på nolltid.
En kameleont...



Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/09/12 :  00:31:01  Show Profile Send nin a Private Message  Reply
Måste säga att det var lite pinsamt när dCS Verdi SACD-transport flippa ur totalt och hängde sig
så vi fick gå ut från rummet för dom kunde inte fortsätta demo:n
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/12 :  09:43:37  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message  Reply
öööh, timbre, du har ju tagit bilder på PRECIS ALLT som jag har på=)

ingen idé å jaga scanner då...

"Veni vidi vici"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit
Go to Top of Page

Honn
Starting Member

9 Posts

Posted - 2002/09/12 :  10:28:15  Show Profile Send Honn a Private Message  Reply
Måste tyvärr säga att Orpheus inte lät bra i mina öron. Det enda som imponerade lite var att de verkade gå hyfsat långt ner i basen. Det kan ha iofs berott på att källan var en DVD. Killen som skötte demon var inte riktigt nöjd med det.
Är mycket sugen på att höra Gignos högtalare med lite billigare elektronik.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/09/12 :  10:43:20  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message  Reply

Är det så att vi har hundrtalas meg bilder?
Alla mina 60 bilder låg på över 3gb när jag
scannat dem.. rätt maffig väl.

-------------------------------------------------------------------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tige
Go to Top of Page

Girl
Member

137 Posts

Posted - 2002/09/12 :  16:35:57  Show Profile Send Girl a Private Message  Reply
quote:
Originally posted by Robin Fischer

öööh, timbre, du har ju tagit bilder på PRECIS ALLT som jag har på=)

ingen idé å jaga scanner då...

"Veni vidi vici"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit*



Hej...
ehh du får inte strunta i gruppfoto bilden! Den måste man ju få se...
önskar få se mer bilder under denna tråd...(som man inte sett tidigare)
Så jag tycker inte du skall strunta i det...
hoppa över det som ev kan bli dubletter bara då.

//girl..

/...Det är alltid lika kul när det går bra för folk...
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/09/12 :  18:26:09  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply
Att det finns tekniska innovatörer bland forumets medlemmar är åter bevisat och här ser vi ett flerårigt projekt av robban på klubben.net...
Vad tycks?



Det spelades på en brokig samling elektronik....



...över nätta högtalare från NEAT ACOUSTICS.



Här ur ett halvt fågelperspektiv.



Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/09/12 :  18:49:02  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply


Interconnect hade laddat upp...



...med kablage i alla dess former från Monster Cable.





Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/09/13 :  15:32:18  Show Profile Send n/a a Private Message  Reply
*måste säga att Solid Tech nya rack ser rätt coolt ut*


<<Quad-klubben - Vi har rätt, Ni har fel!>>
...Mohaa [U.P] Herr Engel.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/09/13 :  18:17:30  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply


Så här en vecka efter Arkenöppnandet har vi kommit till Ewald Steensen A/S och deras demorum.
Mark Levinson, Revel plus annat smått och gott...



En Revel Ultima Studio inklämd i ett hörn.



Men vad är nu det här?



MIT´s svar på Transparent Audio Opus?



Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/09/13 :  19:02:48  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply
Avslutningsvis en serie alternativbilder på två av de stora dragplåstren:
Kronos och Coltrane.



Nu med elektronik från Audio Physic.



När det är mörkt i rummet framträder en förföriskt blålysande cirkel på fronten av Audio Physics-elektroniken.
Det syns inte här...



Coltrane i alternativ belysning.



Min sista bild från Arkenmässan 2002. Från en midnattslyssning.

Fyll gärna på med mer från minneskort och filmrullar...





Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/09/13 :  20:17:31  Show Profile Send celef a Private Message  Reply
:-( Var faktiskt i Göteborg i helgen, men på ett bröllop å missade därmed Arken! Fan va trist, eller kul, berorende hur man ser det! :-)
PP: Lät Mirage bra, eller skojjar du bara? Faktum är att jag som Carlsson intresserad och koaxial-idealist faktiskt har försökt bygga ett par snarlika (därför saknar alla mina element dammhattar då jag försökte bygga egna koaxialelement med bilstereodiskanter monterade på en polstyckeförlängare) men lyckades aldrig nå mina drömmars mål!

______________________________________________________________

Åhh va ja gillar espresso!
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/09/13 :  20:19:09  Show Profile Send celef a Private Message  Reply
Kan nån förklara den ngt märkliga elementplaceringen på Kronos?

______________________________________________________________

Åhh va ja gillar espresso!
Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2002/09/13 :  21:35:08  Show Profile Send Kajsa a Private Message  Reply
Diskant o mellanregister sitter "i varandra" (koaxialt) riktade framåt.
Basarna sitter på sidorna.
Dessutom sitter smalbandiga "högbas/lågmellan-element" monterat på sidorna i höjd med mellanregisterhögtalaren. Syftet med dessa är att, genom lämpligt fasläge i förhållande till mellanregisterelementet, virtuellt bredda baffeln för denna del av registret.
Av demon att döma kan idén funka, kanske.
/ K

Kajsa -- Låter gullig ... men tyvärr.
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/09/13 :  21:42:39  Show Profile Send celef a Private Message  Reply
Ooh, så det är en koax på fronten, så grymt! Det där med faslägen och virtuellt bredda baffeln får du gärna förklara, tack!

______________________________________________________________

Åhh va ja gillar espresso!
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/09/13 :  22:01:04  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message  Reply
Hmm koax? I mina ögon såg det helt klart ut som en ring-radiator från Scan-Speak.

/Erik
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/09/13 :  22:27:51  Show Profile Send drgreen a Private Message  Reply
mit v2.1 är ju inte ens deras värsting..den heter 1.1..kostar nog mindre än opusen iaf..runt 100papp drygt kanske?
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/13 :  23:35:41  Show Profile Send ekman a Private Message  Reply
tanken sa han killen ifrån audio physic är ju att minimera baffeln och samtidigt om man mäter runt högtalaren så ska den mäta likadant runt hela framsidan eller något sånt funkade gjorde det ju onekligen =) snuskigt fin ljudbild
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/13 :  23:38:37  Show Profile Send P.P a Private Message  Reply
quote:

PP: Lät Mirage bra, eller skojjar du bara? Faktum är att jag som Carlsson intresserad och koaxial-idealist faktiskt har försökt bygga ett par snarlika (därför saknar alla mina element dammhattar då jag försökte bygga egna koaxialelement med bilstereodiskanter monterade på en polstyckeförlängare) men lyckades aldrig nå mina drömmars mål!



P.P hoppas att det inte var C som giftes såvida det inte var med C drömmars dam (P.P skulle inte tveka två sekunder om det var med P.P's drömmars dam (A H))!

Spontanlyssningen på Miragarna lät faktiskt relativt bra. Troligtvis fanns där en sub gömd någonstans som P.P inte lyckades idetifiera i sitt stressade tillstånd men det lät inte överljust och inte dovt. Har för mig att vitrockarnas överman har skisser på något liknande med ett bredbandselement för surroundbruk... :-))))
P.P är f ö ingen vitrockare eller svartrockare... P.P sitter just och lyssnar på Pink!!!! Ohaahhhaaahhhha!
P.P skäms inte det minsta för Hon är fin och bra!!!!!
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/09/14 :  07:33:58  Show Profile Send John Stalberg a Private Message  Reply
Tack för alla bilderna och kommentarerna. Jag själv kom ju ner lite krasslig och har fortfarande inte återhämtat mig riktigt.

Det var kul att träffas live och det måste fastslås att hifi-folk är förbannat trevliga!

När jag ser bilderna på oss LTS:are har jag svårt att hålla mig för skratt. Vi tog mätnisse-myten på allvar och bjöd till! Själv hade jag ett stetoskop på mig som jag lånat av min mor som arbetar som sjuksköterska till vardags. Polarna hade lödkolvar, tänger och ljudtrycksmätare med mera med sig.

Jag såg Timbre med sin kamera lite varstans och tydligen har det givit resultat. Bra jobbat Timbre.

Det fanns så mycket att se och klockan är nu halv åtta på morgonkvisten så jag avvaktar med någon vidare reflektion över mässan tills jag har vaknat och blivit människa igen.

Joh
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2002/09/14 :  12:36:29  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message  Reply
Varför, varför kunde inte Pipes haft möjlighet att åka till Arken?

Pipes är en blandning av ,och
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/09/14 :  12:54:06  Show Profile Send celef a Private Message  Reply
ekman: fördelen med koax är just det du säger att frontloben blir bättre (iaf jämnare). Men varför vill man minimera baffelstorleken samtidigt som Kajsa säger bredda bafflen (om än virtuellt)?

EJ: är du säker att det inte var en koax?

PP: Nej det var ej jag som gifte mig (jag tror ej på sånt!), men vänner till min flickvän gör. :-) Å jag tror mig höra att PP inte skulle ha nåt emot att få gifta sig med Pink! ;-)

______________________________________________________________

Åhh va ja gillar espresso!
Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2002/09/14 :  14:28:16  Show Profile Send Kajsa a Private Message  Reply
Grejen är väl att man vill ha en smal baffel för det övre registret och en bredare för det nedre, därav alla mer eller mindre triangulära bafflar som finns.

Om nu diskant och mellan sitter på samma ställe, som i detta fall, så blir det ju samma baffelbredd för dessa. Tysken fixade det på sitt sätt, vilket verkar funka.

Han berättade kort om principen men inte så ingående att jag vill påstå att jag här kan reda ut allt. Dock: De där "stödelementen" på sidorna arbetar i ett väldigt smalt register, fasläget är sådant att vågen från dessa möter vågen från det främre elementet på lämpligt ställe (i hörnet?).
Eller hur det nu var.
/ K

PS
Yes, han sa också att det framåtriktade hålet rymmer ett mellanregisterelement med ett diskantelement monterat koaxialt. Jag kikade inte in i hålet så noga för att se om det var sant, men varför skulle han ljuga om detta?

Kajsa -- Låter gullig ... men tyvärr.
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/09/14 :  16:33:20  Show Profile Send celef a Private Message  Reply
Jo, grejjen med "triangulära" bafflar är nog som du säger att minimera baffelytan, å då blir baffeln triangulär till utseendet pga elementens olika storlekar. Om det handlar om "stödelement" så skulle jag nog hellre se en diskant där istället för ett mellanreg. Man skulle ju kunna anta att det handlar om ett "fyll i" element som är där för att få en minimumfas återgivning, men å andra sidan är ju elementen inte löptidskorrigerade...

______________________________________________________________

Åhh va ja gillar espresso!
Go to Top of Page
Page: of 10 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000