HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 HFLS-1, Andra paret Mk II - KLARA! Sid 9
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 11

Viktor
Member

210 Posts

Posted - 2004/01/13 :  12:53:55  Show Profile Send Viktor a Private Message  Reply
Jo, det är mycket jobb om det skall bli riktigt bra. Och det är som med hifi "Det finns inga genvägar till det perfekta..." . Det är bara att slipa på
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/01/13 :  12:58:32  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Nu är komponenterna och elementen beställda. Dags att fronten och bakstycket.

Tänk om det kunde vara LÖN snart oxå..

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/01/13 :  17:17:11  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Medans jag inväntar lite redskap, element insperation och lite $$$ sp tänktejag bjuda på lite mer bilder från projektet.


Lagom kraftig vägg. (från rätt vilken så visar tum/meterstocken 4 cm)





Här kan man se spår från min felborrning. Inga problem nu.





Slutningen en bild på ovansidan, och varför jag funderar på att ha den så... Tänk er detta med bets och lack på.... *ler*



"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2004/01/14 :  06:14:42  Show Profile Send Lepra a Private Message  Reply
*flås*
Så läckert!!

Frozen Brains Tell No Tales
Go to Top of Page

goldfish
Member

214 Posts

Posted - 2004/01/14 :  08:52:57  Show Profile Send goldfish a Private Message  Reply
"Zalve"

Vet att tråden inte handlar om dina stativ, men jag måste bara berömma dem.
Oerhört vackra stativ, förmodar att du även ligger bakom dem som är betsade.

Finns det ritningar och beskrivning på konstruktionen ?
Annars får det bli till att göra egna ritningar och börja bygga.

Det var nog de snyggaste stativen jag sett

---------------------------
goldfish - ei saa peittää
---------------------------

Edited by - goldfish on 2004/01/14 08:54:44
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/01/14 :  12:01:27  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
goldfish: Tråden handlar än så länge om mitt bygge av HFLS-1.

Stativ miniatyren gjord jag medans mina skivor på i limmning.

Den betsade stativet bakom/bredvid är det tyvärr inte jag som har gjort.
(Då skulle jag inte sitt med den anläggningen jag gör )

Det är Sonus Faber WoodenStand (sista verionen)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/01/14 :  12:28:59  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Då är de på väg hit...

---------------
Dear Jens,

The goods you ordered have left our company,
they were sent as an insured priority parcel with
DPD documentnumber XXX XXXXXXXX

Normally it takes appr. 3-5 days for parcels to
arrive at the destinees address.

Thank you for your order!

Best regards,
Rolph
--------------

Bäst att sätta lite fart med lådan.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/01/18 :  14:03:40  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Då posten inte vill behaga sig med att köra ut mina grjer, fick jag helt enkel hitta på nåt annat för att lugna abstinensen.

MOT Biltema.

Svarta maskinstruv är inget de har, men andra trevliga saker till ett DYI byyge av klass (?!)

Dags att välja teminaler. Då jag är förtjust i Bi-vire, få fick det bli ett par sådana terminaler.



Baksidan ser helt ok ut. Lagom stora lödöron för att även jag skall kunna få fast en kabel där.




Jag tyckte att jag hade sett liknande terminaler förr.
Kollade på min JMLab. Inte samma men LIKA.

(Tur att namnet är tryckt på den ena bilden)



På terminalerna från Biltema finns det även en liten mjukplast/skumgummi, så att det kommer att bli tätt vid åtskruvningen.





Edit: Glömde bilden

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2004/01/18 14:11:00
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/01/19 :  19:12:35  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Den som väntar på nåt gott - väntar alltid för länge

Idag kunde jag äntligen se på weben att mitt paket hade letat sig ut till mitt lokala postställe.
Frun tyckte jag var värre än småungar på julafton.

("Export Sweden" - Jupp, det är från Nederländerna)



En snabb koll på orderlistan om att allt är med.




Det man befarar mest när man skickar saker via posten, är ju att behöva ta kontakt med derars reklamationshantering. Vilket skulle kunna förstöra vilken trevlig dag som helst.

När det ser ut så här i paketet blir man lugnare.



Under lite tidningspapper hittar man lite komponenter till delningsfilter




Lite närbilder.




Här är alla filterkomponenter upppackade, (har dock inte kontrollerat dem mot listan ännu)




I ena hörnet låg en frigolitlåda... Vad kan det vara i den ?!



Taa-daaa....
Ser ut som en magnet...
Titta vilken ljuvligt liten sak. Denna skall bli kul att få en närmare bekantskap med.



Och så en obligatorisk närbild.




Kvar i lådan fanns nu bara en wellpapplåda. Varför vänta med en ?!
Näe... Öppnas skall det göras.



EN cluse-up.




Nu är det bara att fortsätta. Började sakteliga med bakstyckena idag.
Får kontrollera storleken på dessa senare, när jag har slipat ner lådorma lite mera. Det blir jobb för en bredbandsslip - Det bliter bra då.

Skall leta fram lödstationen från nån av alla ouppackade flyttlådor och påbörja filtrena.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2004/01/19 20:03:08
Go to Top of Page

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2004/01/19 :  20:25:43  Show Profile Send Fostex a Private Message  Reply
Kommer att bli TOKSNYGGT det där!
Är så fruktansvärt byggsugen nu :P
Väntar på mina tangbandare...

// David
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2004/01/19 :  21:32:33  Show Profile Send Mattias a Private Message  Reply

Nice, ser bra ut

/Mattias
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/01/21 :  16:14:16  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Dax att göra lite mer på bygget...
(Inser efter allt fräsande, att jag måste ta och städa ur garaget, så jag kan sluta vara i datarummet och fräsa )

Idag var det dags för att prova att fräsa ner elementen.
Efter lite mätande och pulande med fräsen fick jag till en platta som gick att använda.

Resultat: Som jag också tänkte använda som inspelningsplats påminner kraftigt om polarens hatthylla i 240'n, när det begav sig



TIPS! Läs "peguls" tråd och ÖVA på att fräsa. Jag mätte och det blev exakt. När jag sen kontrollerade fräsningen senare, så var det 4 mm för stort

Skickar med en bild på filterdelen som skall hantera signalerna till basen.
Planerna var att löda dessa på jobbet, tillsammans med diskants filter, men högtalarkablen som jag hade tänkt mig att använda var inte vad jag hade tänk mig. Så nu får det nog bli Supra 3.4


Edit: Stavning som vanligt

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2004/01/21 16:15:07
Go to Top of Page

sir_lotto
Member

89 Posts

Posted - 2004/01/22 :  07:57:04  Show Profile Send sir_lotto a Private Message  Reply
Jäklar vad läckert Zalve! Du ger inspiration även till en som hatar hifi att bygga högtalare tills händerna blöder

Respect

We live in an age when pizza gets to your home before the police
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/01/25 :  02:04:00  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
NU har inspelningen börjat. 2st platslådor från IKEA är måttligt roade av att vara "lådor".
Hoppas att lådorna kan börja bli klara fram mot nästa helg eller därefter kommande.
(Skulle nog tro att det tar längre tid. Om man är realist kan man se att både fram och baksida är kvar. Sen kommer all kul (final)slipning och bets/lack. Phu... Till midsommar skall ni nog se att de är klara ;)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/02/15 :  22:31:41  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Nu har det gått ett tag sen sist... Kanske inte så konstigt... Fin jobbet börjar nu... Slipa, slipa, slipa,,, Ni fattar va... Dessutom räcker det nog inte med bandslipen jag hade lånat.. Farsan skulle kolla med nån som hade en STOR bandslip... Mina översidor börjar att luta, och det vill man inte,, Även om det är DYI/handgjort.

Dock kommer översidan att bli en "killer"... Lite bets och lack och den kan få vara med på stockholmsmässan nästa år *asg*

En bild för att ni skall få se hur ovansidan blir...


Sportlovet startar här nu, så då kanske det kan bli lite mer gjort... som tex förbereda fronten.. Limning av alla stavar som skall ingå.

Kom på hur man gör infästningen mellan stativ och bottensidan på högtalaren
Lite på väg iaf.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

ment
Member

74 Posts

Posted - 2004/02/16 :  08:29:07  Show Profile Send ment a Private Message  Reply
Jag har följ ditt bygge ett tag nu och jag blev tvungen att registrera mig som medlem här bara för att få säga: Tack! Mycket trevligt bygge! Inte nog med att du är en entusiast och mäktar med att ta dig för ett sådant projekt, du tar dig dessutom mödan att posta hela följetongen här för att vi skall kunna följa den. Det är verkligen beundransvärt. Spännande att se hur det kommer att bli.
Mvh,
Jonas

Jag har horn!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/02/16 :  08:53:12  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Tackar.

Det ger väldigt mycket att få feedback oxå.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2004/02/16 :  21:53:35  Show Profile Send Neville a Private Message  Reply
Snyggt bygge, och bra bilder, kan aldrig bli för mycket bilder.
Ser fram emot en försättning.

Lycka till /Mattias

Käkar djupbas till frukost.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/02/16 :  21:59:28  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message  Reply
Härligt Zalve!

Vilken bold på DX25'an! Så nära en diskant har jag aldrig varit!
Vad gäller inspelning så håller jag själv på för fullt - fast med andra element! Jag brukar aldrig spela in elementen när dom sitter i lådan - blir för mkt ljud då! Jag lägger dom på bordet och spelar! Bas/mellanregister kostsluter sig själva akustiskt och det låter nästan inget alls om dom! Perfa!

Att träna på fräsning är helt rätt. Det blir sällan perfekt första gången, om man inte har väääldigt bra verktyg.


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/02/16 :  23:34:06  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag undrar vad du ska ta betalt om du säljer dom
Hur många timmar har du lagt ner

En Rejält impad Johan !

Ha det du vet vad
J

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/02/17 :  02:54:21  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Får se hur de låter först innan jag sätter ett pris på dem.
Antal timmar kanske man borde ha räknat, men det är inte så många timmar som man kanske tror (om man inte räknar sen jag började). Effektiv tid 30-40 timmar kanske ?! Det blir ju inte så effektivt när limmingen skall torka i 24 timmar.
Skall räkna hur många gånger vi har varit i slöjdsalen. (det har blivit mellan 3-5 timmar per gång)
Så får jag nog fram ett hym om antal timmar.


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/02/17 :  17:50:43  Show Profile Send krippe a Private Message  Reply
Varför sågade du inte ut "ramen" i varje skiva innan du limmade ihop dem? Borde väl vara lättare än att gröpa ur en massiv kub???
Go to Top of Page

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2004/02/17 :  21:29:20  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message  Reply
En dum fråga! Varför var du så noga med insidan? Hade det inte rent akustiskt varit bättre att enbart borra ut insidan med MÅNGA hål, typ 20 mm:s borr för att få en skråvlig och väldämpande insida!? Det var bara en tanke.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/02/17 :  22:36:43  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Krippe.
Har för mig att det fanns en anledningen varför jag inte gjorde så. Antingen var det beroende på vridstyvheten. Troligen var det trä-läraren som hade en bra anledning. Värt att fundera på tills nästa gång.

Ljudjesus.
Jag har inte varit nog med insidan. Mest bara för att den skall "lätt" att räkna ut volymen.
Om jag skulle ha borrat som du föreslår... Ingen dum tanke, men jag tor inte att jag skulle ha varit klar med det ännu då. 106 hål/kub, totalt över 400 borrhål... Det tar sin lilla tid.


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/02/17 :  23:00:56  Show Profile Send krippe a Private Message  Reply
Oki doki. Jag har nämligen själv funderat på att limma lager på lager med utsågade plattor av massivt trä för att få krökta ytterytor. Men det är ingen bra idé då eller?
Go to Top of Page
Page: of 11 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000