HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Audionord hos Ljudcenter! (Massor av Bilder!)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/11/24 :  20:42:41  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Björn var idag på Ljudcenter i Halmstad med ett gäng trevliga produkter och ett MYCKET välljudande system. Han kommer att finnas där imorgon också.. så ni som missade detta!! Gå dit imorgon..

Systemet bestod av: Krell SACD Standard, Krell KAV-400xi, Sonus Faber Auditor, Nordost Valkyria kablage (Signal, Högt.).

Jag lägger upp ett gäng bilder till er att börja med.











Här ser vi Nordosts nya nätkablar! Kan direkt säga att de gjorde stor skillnad.. till det bättre! Vi gjorde lite roliga tester där vi började med en vanlig nätkabel och gick till Nordosts billigaste modell (Björn får nog hjälpa mig med namnen).. och sedan vidare till mellan modellen och sist Valhallan. Tror nog att vi alla var eniga om att det var stor skillnad. Kul när det hörs så väl.





Mer Bilder kommer upp imorgon samt lyssningsintryck etc.

Mvh,

Patrick


Edited by - Neodynium on 2003/11/29 18:49:52

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2003/11/24 :  22:36:15  Show Profile Send bjorn a Private Message  Reply
Hej och tack för de positiva kommentarerna!

Nätkablarna heter, (från vänster räknat), Shiva (3 300:-), Vishnu (6 600:-) och Valhalla (24 900:-), alla priser gäller 2 meters längder.

Mvh

Björn

Verksam i HiFi-branchen sedan 1987.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/11/24 :  23:47:46  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
De där prylarna är ju bara för snygga för att finnas!
SF Cremona aud., Nordost nätkablar och Krell!
Det är nästan så man köpa utan att lyssna!!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/25 :  01:02:52  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Jag är klart intresserad av nätkabelintrycken, framförallt om diskanten känns vässad eller inte?

Ni hade kul va?

Bravo
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/11/25 :  01:29:15  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Vässad kan jag inte säga... vad som jag först och främst märkte var att Anslagen blev bättre på Basgitarren. Man fick mer luft runtomkring själva instrumentet och allt kändes mer tight och taktfast. Bytte man ner sig från säg Valhalla till "vanlig nätsladd" så kändes det som allt gick slöare... plötsligt så kunde inte basisten hålla takten längre.

Tyckte att varje steg vi ändrade gjorde mycket... Mest skillnad för pengarna (med denna anläggning) om man vågar säga så var steget från minsta modellen, Shiva till mellan modellen, Vishnu. Jag fastnade dock för Valhallan.. som gav dessa små stativarna ett rum och närvaro jag inte trodde var möjlig med små högtalare.. trodde att såpass bra närvarokänsla bara var möjlig från dyra stora fullregister högtalare.

Knappt att jag vågar tänka på vad som hade hänt i mitt egna system med såna nätkablar!!

Jag har testat många nätkablar... dessa var i en klass för sig. Måste höras och testas! Kan ni komma till Ljudcenter så gör det..

/Patrick
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/11/25 :  08:37:56  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Det fanns som sagt rätt många olika nätkablar att testa imellan!




Killarna på Ljudcenter säljer för fullt!

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/11/25 :  17:39:40  Show Profile Send ekman a Private Message  Reply
jag säger ju att dom nätkablarna rockar :P
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/11/25 :  22:35:44  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Lite mer lyssningsintryck av systemet med olika strömkablar inkopplade:

De gjorde mycket i systemet. Allt spelade mer rätt, tight och taktfast. Dynamiken ökade dramatiskt.. från de minsta knäppen till de kraftigaste bastonerna. Luften runt alla instrument ökade från varje kabel de bytte till.... när Björn kopplade tillbaka tillslut till vanliga svarta strömkablar.. VSS? (måste ju ha något namn ) så kändes det som musikerna inte kunde hålla takten längre.. allt blev släpigt och tråkigt... kändes nästan som steget inte orkade driva högtalarna längre om man drar det till det extrema!! Luften som var runt musikerna, instrumenten var som bortblåst dessutom.... snacka om chock!! Med Valhalla strömkablarna inkopplade så fick dessutom detta "lilla" system en rumkänsla/närvaro/luft som jag bara har hört från fullrange system innan.

Jag blev otroligt intresserad vad dessa Valhalla kablarna gör på ett par fullrange.... Om inget tokigt händer så blir det högst sannolikt en test på dessa senare!
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/11/25 :  23:09:12  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Inne på andra dagen! Här står Björn och pratar om systemet med två hifikillar,





Sonus Faber kan verkligen göra vackra högtalare!!








Vi försökte ta bort dammet... men kameran hittade ändå.. MASSOR! Här syns Kav-400xi samt deras underbara SACD Standard.










Här står en sprayflaska som användes flitigt!! Farligt att börja använda denna.. man blir snabbt fast! =)




Skivor behöver man för en test! Björn har som alltid med en massa goa skivor.



Här syns alla nätkablarna! Från vänster till höger.... Shiva, Vishnu och Valhalla.




Allt har sitt slut.. även en bra demo! Wiman i full färd att plocka ner allt igen.



Halmstads egna Björn och våran Andreas hjälpte självklart till!



Halmstad Björn ser klart vild ut efter demon!




Tack till Björn Wiman och Audionord och tack till Ljudcenter! Vi väntar med spänning på nästa demo.

Mvh,

Patrick

Edited by - Neodynium on 2003/11/25 23:13:07
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/12/02 :  23:40:55  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message  Reply
Hej! Fina bilder på snygga högtalare och läckra kablar!
I varje fall, nätkablar för 25000kr!!
Vad ska man säga? Priset verkar helt sjukt, som vanligt när det gäller valhalla...
I varje fall, de verkar ju bra men jag fattar inte hur de gör det?
Det är så himla dyrt, varför måste de vara så dyra? Undrar hur pass väl jormas 2.5:or hade stått sig i en jämförelse, där är åtminstone priset lite mer humant. Någon som känner till tekniken bakom de där nätkablarna, vad är det gör dem så extremt bra?

Mvh,

Edited by - hifirocker on 2003/12/02 23:41:43
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/12/03 :  00:07:17  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
25k är mycket pengar ja... kanske inga nätkablar man hade satt i ett system som totalt låg på samma summa pengar! Men då finns ju de mindre modellerna!

Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/12/03 :  00:19:07  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message  Reply
Neodynium: Hur tror du jormas nätkablar, eller till och med supra lorad, hade stått sig mot den billigaste av dessa tre nordost-nätkblar? Ett högt pris behöver ju inte alltid betyda att de billigare konkurrenterna är sämre. Vad använder du själv föresten?

Mvh,
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/12/03 :  07:52:01  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Omöjligt att säga utan att testa själv. Jag kör Sonoran Plateau... klart bra kablar..

Kommer senare att göra en test på Valhalla och deras minsta modell Shiva.. kan bli spännande!

Mvh,

Patrick
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/12/03 :  13:18:20  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message  Reply
Det testet får du allt ta och lägga upp här på forumet!

Mvh,
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/12/03 :  13:40:51  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Självklart!

Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2003/12/04 :  11:49:43  Show Profile Send bliss a Private Message  Reply
någon som vet vad sonus faber stativen är tillverkade i för material? hur mycket väger enbart stativen?

bliss

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/12/04 :  13:37:41  Show Profile Send ekman a Private Message  Reply
hifirocker: jag har både JPC och supra lorad i min anläggning och jag har testat den billigaste nordosten i min anläggning och det är klasskillnad till nordostens fördel den är RIKTIGT mycket bättre än både jpc och supra

valhallan testade jag också och den ska vi inte ens tala om :P
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/12/04 :  23:52:30  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message  Reply
Ekman: Hur stor är skillnaden? Svårt att besvara jag vet, men försök ändå är du snäll! Här följer mina högst personliga förslag på hur man skulle kunna beskriva skillnaden, de är nog ganska dåliga exempel men är de till någon nytta är det ju bra.
A. Är det som att ställa cdn på en basetech platta
(ganska markant förbättring enligt mig!)
B.Är det som att byta din 4000kr cd till en bra cd i 15kkr klassen?
C. Inget av ovanstående..större/mindre skillnad.

Vad är den egentligen bättre på än JPCn och supra lorad tyckte du?
Mer luft kring instrument? Bättre, fastare basåtergivning? Mer detaljer? Naturligare röståtergivning? Hade varit kul att få din recension så man vet vad man kan förvänta sig vet ett eventuellt framtida test!

Mvh,


Edited by - hifirocker on 2003/12/04 23:53:23
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000