Author |
Topic |
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2003/11/15 : 19:02:38
|
Har ju en NLE11+12 combo som jag så SAAAAKTA bygger in i en låda och skall fixa strömförsörjning till.(http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=19500&SearchTerms=nle)
Har nu hittat lådan jag vill ha så elektroniken kan komma ut ur temp. lådan
Köpte idag 8st YUASA NP7-12 12 VOLT 7.0 Ah batterier (overkill)så att jag kan få ut 24 volt/kanal och tänker stoppa dom i en separat låda pga vikt o storlek.
Min undran är om ni 1. tror det kan bli bra? 2. har ngn provat med att ha batterierna i en separat låda? 3. är det ngt specielt jag bör tänka på (kabel etc )
Bugar som vanligt för Er vänlighet och rodnar inför Er kunskap
M
|
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
Edited by - mace on 2004/01/21 19:52:20 |
|
Revox
Member
55 Posts |
Posted - 2003/11/15 : 20:09:43
|
Jag tycker att du bygger klart och skickar en bild så får vi kolla in vad du har åstadkommit. |
|
|
CarrotMan
Member
198 Posts |
Posted - 2003/11/16 : 10:44:57
|
Tänka på att batterierna kommer att ge ut 4-500 A om du kortslutter dom!! Säkringer er bra, flere sikringer är bättre!!!
/U. |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2003/11/16 : 12:09:23
|
Se där! ännu en sak jag inte hade tänkt på
Tackar så mycket
M |
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2003/11/17 : 04:13:33
|
Vart köpte du batterierna och hur mycket kosta dom? Dom är dyra överallt där jag hittat dom. Kjell&co säljer annars panasonics motsvarighet för 270:- st |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2003/11/17 : 12:59:40
|
Köpte på ebay
£26 för 8 st batterier + £10 för porto (TUNGT,21kg)=470 SEK Har tydligen suttit i nödbelysning i sex månader.
Från K&Co får du ju sprillans nya, om än för 1690 kronor mer
Får se hur dom är & funkar
Återkommer
M |
Mr 500! |
Edited by - mace on 2003/11/17 13:07:53 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2003/11/17 : 13:12:01
|
Det var ju billigt! Men det blir jobbigt för dig att flytta sedan. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2003/11/17 : 13:26:04
|
Pirra får nog inskaffas Men 1600 Lp-skivor väger mer
It is a DISEASE !!!! |
Mr 500! |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2003/11/19 : 14:54:46
|
Igår kom 9! stycken batterier, fick ett xtra gratis, alla mäter över 12 volt så det verkar lovande än så länge
Återkommer när mer pryttlar har införskaffats.
M |
Mr 500! |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2003/11/19 : 22:44:45
|
Behöver lämlig kabel mellan batterilåda och NLE´n, kommer altså behöva en kabel med 6 ledare(++--00) för separat strömförsörjning Undrar om det är ngn speciel kabel som passar eller om det går bra med helt vanlig EKK, verkar inte hitta ngn med 6 ledare dock
M |
Mr 500! |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2003/11/19 : 23:26:51
|
Jag råkade kortsluta 4 st 7 Ah blybatterier för några månader sedan. Lyckligtivs var de inte kopplade till någoting men strömmen var så hög att isoleringen på kablarna smällte och började brinna vilket resulterade i rökutveckling och hosta.
Lådan (som jag själv byggt) hade säkringar men de kortslöt jag med en skruv eftersom jag höll på felsöka och försökte hitta felet, dum dum dum dum dum dum dum
Allvarligt talat är säkringar är ett måste, om något händer och du inte är i närheten kan det mycket väl brinna som jag som sagt redan demonstrerat.
|
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2003/11/20 : 00:46:30
|
Hua
Säkringar hamnar i lådan! GARANTERAT
M |
Mr 500! |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2003/11/23 : 14:21:16
|
Bara en fundering Säkrar vid utgången från batterilådan, behöver då ledningarna mellan säkring och DACT'en vara biffig? står i spec. att DACT'en inte drar mer än 3mA/kanal!?! Så då borde jag kunna använda ngn tjusig typ av dubbelskärmad superduper kabel
Tänker även länka ihop batterilåda & DACT-låda med RS DIN 6 pin kontakt, 476-148 + 476-198, klarar 100v 4A.
Står även i DACT's datablad att man måste bryta + & - samtidigt!! Ok förlåt nu min totala okunnskap men behöver inte +-0'an brytas också ????????? eller räcker det altså med en 4-pols brytare??
Får nog snickra ihop en låda själv, hittar inget bra (läs billigt nog) som passar
Tacka till ALLA Från Magnus i Världsmästarnationen |
Mr 500! |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2003/11/23 : 18:46:45
|
mace har du tänkt på att bilstereo avdelningen har en hel del saker du säkert har nytta av. /Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2003/11/23 : 19:22:18
|
Det hade jag inte
Om 'pajken' slutar kräkas så kanske jag kan ta en tur till närmsta handlare o reka lite
Tackar för tipset
M |
Mr 500! |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2004/01/12 : 16:02:54
|
Bygget går framåt Mycket tack vare all hjälp jag får här på forumet Har tagit paus i borrandet av hål i lådan för att skriva lite.
Har nu hittat lämplig kabel för strömöverföringen mellan batterilåda och komponentlåda. Säkringar och strömbrytare är köpta Fått tag på signalkabel från en god vän i Sverige, Mogami 2944A. vet bara inte vart jag bör fästa skärmen, eftersom kabeln har två separata ledare? skall prova med att jorda skärmen i lådan
Har en lämplig (=billig) batterilåda på G. Val av telejack har jag oxå fått hjälp med här kontaktdon med gängkoppling (Jo!, Jag har kollat vad det heter på Svenska) är införskaffat, 8 poler, för separat strömförsörjning av dioden Vill ha strömkabeln löstagbar i båda ändarna. Diod är köpt, Annika valde isblå
+ en massa andra pryttlar Om inte digitalkameran var i Sverige (igen) så kunde jag tråka ut Er med en massa bilder under pågående bygge
Hej Hopp. M
|
Mr 500! |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2004/01/13 : 00:23:43
|
Ahhhhh Färdigborrat o filat Provmontering mm. mm.
M |
Mr 500! |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2004/01/14 : 02:07:04
|
Lådan full med alla mokajänger Gjorde ett par misstag, men nog färre än jag brukar Trött i huv'et nu, skall sova på saken och kontrollmäta allt fyra gånger i morgon. Sedan blir det strömförsörjningen som jag har tjuvstartat lite på redan.
Vi ses igen M |
Mr 500! |
|
|
Uniper
Member
668 Posts |
Posted - 2004/01/14 : 02:57:46
|
Kan du inte låna en digitalkamera nånstans? Vi är väldans nyfikna på vad det blir av det hela. |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2004/01/14 : 09:41:05
|
Skall försöka
M |
Mr 500! |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2004/01/17 : 12:20:38
|
Hej i Lingonskogen Lyssnade igår natt då jag kopplade in den med 9V batterier, Kör in Tjoeb cdspelaren direkt, pluggar in hörlurar........ABSOLUT DÖDSTYST Inget brus, inget hum. Bara underbart välljudande musik låter lika bra på låg som hög volym.. Märkte även att man kan spela farligt högt utan distortion
Nu skall jag bara få färdigt 24V försörjningen (Overkill) Tursamt nog så kom lådan med pryttlar till det med posten precis.
Tar idag även en massa bilder med 'vanlig' filmkamera (Minolta 9000, för Er som är nyfikna) framkallar på Måndag till foto-cd, så bilderna kan läggas upp här
OJOJOJOJ, vad nöjd jag är, och inte lite stolt över att det inte 'brunnit' ännu (MYCKET ++++ credit till alla här som hjälpt mig)
Återkommer.
M |
Mr 500! |
|
|
Jan I
Member
448 Posts |
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2004/01/18 : 14:10:49
|
NLE heter dact utanför Skandinavien som jag förstår det Skall framkalla bilderna på Måndag (i morgon)
M |
Mr 500! |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2004/01/21 : 19:08:50
|
Lägger in lite bilder nu, skriver mer i kväll, måste laga mat, barnen gnager på skivorna Se även ''medlemmarnas system'', http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12132 Längst ner !
Lite bilder på mitt FÖRSTA elektronikbygge Det började med en helskärmande alu-låda från Maplins + massa kontakter och dioder o grejer Borra massa hål....
Borra 'där bak' oxå
Lyfter på locket, Jo, Ni ser rätt, Jag lödde först och såg sedan fästmuttern ligga på bordet Smältlimm är bra
Sida, Edit, 4 styck Elna RJH 35V 2200uf kond. 100% BIODEGRADEABLE (säger ELNA)
Ovanifrån, Edit, Signalkabeln jag använder är Mogami 2944A som har 2 ledare+skärm och ''6pf/fot''
Edit, Separat strömförsörjning (såklart till den blåa 24V dioden, Kan ju inte låta dioden 'smutsa ner' den separata strömförsörjningen
|
Mr 500! |
Edited by - mace on 2004/01/21 21:57:14 |
|
|
CarrotMan
Member
198 Posts |
Posted - 2004/01/21 : 20:18:23
|
Förste gangen jäg har set en Hammond-box vendt såhär ;-)
/U. |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2004/01/21 : 21:11:51
|
Japp, det satt en lapp med 'Hammond - Made in Canada' på den, har en likadan fast ett par snäpp mindre som skall användas till 9V batterierna
quote: Förste gangen jäg har set en Hammond-box vendt såhär
Brukar hammond boxar användas till ngt specielt ?? Jag köpte den hos Maplins för att det var den enda skärmade låda de hade som inte var ful som stryk
M |
Mr 500! |
|
|
Topic |
|