HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Elbas-stärkare...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jooooon
Member

215 Posts

Posted - 2004/01/24 :  17:59:14  Show Profile Send Jooooon a Private Message
Förlåt, det kanske inte är rätt forum för en sån här sak. Men här finns en hel del duktiga människor som nog gjärna hjälper till ändå.

Jag har funderingar på att bygga ett slutsteg till elbas, jag vet inte vilket frekvensområde en bas spelar. Men det behöver ju troligen inte vara riktigt lika bra ljudkvalite som i en hifi-förstärkare.

Jag vet inte riktigt vad det är jag vill ha . Det finns säkert nån här som har större erfarenhet av detta än jag . Men jag gissar att det är ett helt vanligt slutsteg det ska vara. Runt 2*150 Wrms eller 1*300 Wrms är rimligt för den högtalarlåda som skall drivas. Det är ju ett plus om förstärkaren kan använda som subbassteg åsså.

Rätta mig gärna om jag har fel nånstans .

Mvh//Jon

Livet är inte helt fel egentligen...

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/01/24 :  18:04:22  Show Profile Send AndersP a Private Message
Vill du bygga för att det är kul eller för att spara pengar? Hur mycket vill du göra själv?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/01/24 :  18:07:00  Show Profile Send AndersP a Private Message
Det är väldigt svårt att spara pengar på att bygga sånt där. Dagens visdomsord är nog beggad PA-stärkare.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Jooooon
Member

215 Posts

Posted - 2004/01/24 :  19:29:54  Show Profile Send Jooooon a Private Message
Jag vill egentligen bygga både för att det är kul och för att jag vill spara pengar.

Men säger du att det är billigare med ett begagnat PA-steg så tror jag dig, den behöver ju inte vara av så våldsamt hög kvalite. Tex ett Phonic slutsteg kan man ju få för 3000kr ny.

Tack ändå...

Livet är inte helt fel egentligen...
Go to Top of Page

vägra floyd
Starting Member

19 Posts

Posted - 2004/01/25 :  00:35:52  Show Profile Send vägra floyd a Private Message
Titta in på rör-planket.

http://www.gmf.se/Forum/forum.asp?FORUM_ID=11

"Inget är så bra som att ha..."
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000