HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Orpheus...the gillestuga....
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 8

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2007/03/09 :  17:06:40  Show Profile Send nahoj a Private Message  Reply
vad jag vet så brukar man väl försöka spela in den i butiken med för att kunna få den att låta så bra som möjligt just vid demo.
Men det skiljer sig nog åt.
Sedan beror det ju på hur länge butiken haft den med.
det är bara till o spela på, en vacker dag är den inspelad.
Huvudsaken är att du är nöjd

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/

Edited by - nahoj on 2007/03/09 17:19:41
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/03/09 :  17:25:38  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
sen så skall den bli varm med så..

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2007/03/09 :  17:44:01  Show Profile Send Orpheus a Private Message  Reply
Det är stor skillnad mot när jag kopplade in den igår o bättre o bättre blir det,nu har den snurrat över ett dygn:),Så varm är den nog

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2007/03/15 :  23:02:03  Show Profile Send Orpheus a Private Message  Reply
Hur har det gått med cd:n

Jag skulle ljuga om jag sa att det blev kärlek vid första öronkastet.
Grundklangen tyckte jag om,men spelaren kändes tam o lite skrikig så vad göra................

.....................på med en cd in med repeat all disc o sänk volymen o låt stå 5 dygn.

Det gjorde susen(inspelning kallas det visst)för ljudetmycket bättre släpp o ja ni vet vad jag menar.

O jag kan säga att nu är det kärlek banne mig!!!!

Ljudet är precis som jag önskat,plats för mer floskler o klychor.

Den här stärkaren o cd:n trivs mycket bra tillsammans o som grädde på pannkakan så accepteras Sonusarna till fullo i gemenskapen:)

jag säger som Henke Larsson "Jag är nöjd"

Patrik

Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2007/03/16 :  09:07:48  Show Profile Send nahoj a Private Message  Reply
Ja du ser

En vacker dag så bara sitter det där (ljudet altså)

Grattis

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2007/03/22 :  20:24:58  Show Profile Send Orpheus a Private Message  Reply
Har spelat många skivor nu och märker att kombon låter bättre o bättre för varje dag(fast nu kan det vara nere på psykoaukustisk nivå)men placebo är helt ok om det är till det bättre

En stor skillnad som jag märkt av är att många skivor låter väldigt olika nu beroende på hur den är mixad,dvs nu hör man hur den egentligen låter.

Någon som provat olika varianter av fötter till denna cd?

har även slängt in lite isolermaterial för att fixa bort förstareflexen o vilken skillnad det blev,bredare o mer precis ljudbild för ca 25 kr!!

Nu ska de bara fixas till så frun godkänner dem oxå

Bilder kommer på detta när övertalningen är klar:)

Patrik

Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/03/23 :  14:28:57  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Grattis till ditt fina köp och roligt att bitarna verkar ha fallit på plats.
quote:
En stor skillnad som jag märkt av är att många skivor låter väldigt olika nu beroende på hur den är mixad,dvs nu hör man hur den egentligen låter.

Nu vill jag inte vara nån messerschmidt, men det klarar t.o.m min Panasonic S97 dvd-spelare tillsammans med min gamla Onkyostärk och Aurora-högtalarna.
Så då skulle det ju vara tusan om inte dina megapryttlar skulle fixa det.
Återigen - fina grejor du har, en vacker dag skall jag åtminstone
va i närheten i alla fall.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.

Edited by - Stickan on 2007/03/23 14:30:27
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2007/03/23 :  15:46:52  Show Profile Send Orpheus a Private Message  Reply
Ingen fara
jag menade nog i ännu större utsträckning,ibland är det svårt att sätta ord på ljudintryck tycker jag

tack för komplimangerna!

Patrik

Go to Top of Page

bruce
Member

395 Posts

Posted - 2007/04/02 :  15:29:53  Show Profile Send bruce a Private Message  Reply
Orpheas fina grejer!!
Alltid gillat Musical Fidelity.
Har du kanske jämfört din MF A5 med MF KW 500?
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2007/04/02 :  17:39:20  Show Profile Send Orpheus a Private Message  Reply
Tackar!
Jag har oxå alltid tyckt att MF har varit otroligt snygga samt att har ett ljud som passar många personer och kringutrustning.

Stora stärkaren har jag inte lyssnat på,men det var en annan person på forumet som hade en + Sonus Fabers Cremonor.
Låter nog rätt skapligt

Patrik

Go to Top of Page

RatInACage
Starting Member

28 Posts

Posted - 2007/04/25 :  00:25:51  Show Profile Send RatInACage a Private Message  Reply
Hur går det?
Är du hyfsat nöjd?
Jag är lite sugen på att testa MF igen. Iaf på förstärkarsidan. Har nu en Krell KAV 300i matad med Meridian 588 och spelad på Dynaudio Contour s3.4.
Har en lite otydlig ljudbild, beror nog troligtvis mest på dålig akustikreglering i det stora rummet.
~50m2 med 3 meters takhöjd och mycket fönster.

Mvh
P.
ps. Braviken forever, eller ;)
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2007/04/25 :  07:34:21  Show Profile Send Orpheus a Private Message  Reply
quote:
ps. Braviken forever, eller ;)

Visst är det så!(fast forever vet jag inte)

Men hur......?????

Jag skriver lite mer om mina intryck ikväll

Patrik

Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2007/04/26 :  11:17:22  Show Profile Send Orpheus a Private Message  Reply
Känner att jag har nått ett utav mina delmål med stereon inget som pockar på uppgraderingslistan så innan jag skriver om hur ljudet blivit ska jag få in en bild på det senaste inköpet

Det ska iallafall visa mitt nya nätfilter och tillhörande strömsnokar.

Patrik

Edited by - Orpheus on 2007/04/26 11:25:40
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2007/04/26 :  12:34:24  Show Profile Send Orpheus a Private Message  Reply
En liten snabbrepetion:

På den exslusiva hifi-bänken står alltså följande prylar nu(och där lär de få stå länge)

Sweetspet is loking like this

Snurrar du huvudet 180 grader får du förutom ont i nacken se denna

Samt en lagom oregelbunden diffusor,kan även med fördel användas som cd-ställ samt bokhylla.

Högtalarna är placerade ca 85 cm från sidoväggarna samt 105 cm från framvägg till diskant och jag befinner mig ca 240cm från bakvägg i rummet som är ca 6 meter i längd.

Bakom risväggen finns mina egenbyggda absorbenter 4st

Thats it!

Frågor på detta??

Patrik

Edited by - Orpheus on 2007/05/08 19:59:14
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2007/04/26 :  23:17:49  Show Profile Send pak a Private Message  Reply
fasen va fint!
älskar japansk stil-var fick du tag på samuraidräkten?
måste ha nåt med namnet att göra;)
patrik.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/04/27 :  08:38:13  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
har en likadan nätlist själv, det är ett mycket bra köp.
Är avundsjuk på ina MF saker fast det visste du redan ;)

Snyggt rum det har du gjort riktigt bra.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/04/27 :  08:59:49  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Verkligen trivsamt! God smak...

Hur ser dina sidoväggar ut?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2007/04/27 :  11:41:24  Show Profile Send Orpheus a Private Message  Reply
quote:
Hur ser dina sidoväggar ut?

De är helt kala

Ska försöka förhandla till mig lite Golden Horn på sidoväggar samt i mitten av framväggen.

Hur kan man beskriva skillnaden med diffusorer kontra utan??

Samurajen köpte frun på Åhléns tror jag

Tack för de trevliga kommentarerna!

Har insett hur lite jag skrivit om ljudet och jag håller på att ta tag i det.
Har egentligen lyssnat på väldigt få anläggningar så jag har lite referenser när det gäller ljud men litar helt på mina öron och magkänslan

Säledes kan beskrivningen bli lite annorlunda

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/04/27 :  11:57:13  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Utan att hantera första reflexen vid sidoväggen är ljudet oftast lite jobbigt att lyssna på. I mina öron och efter mina erfarenheter blir ljudet kort och gott jobbigt, nästan lite stixigt. Ljudbilden blir orolig.

Med hantering av första reflexen är min erfarenhet att högtalarplaceringen i sidled (avstånd till vägg) inte ger lika stora (katastrofala) skillnader. Nackdelarna beskrivda ovan blir bättre (ja..alltså mindre problematiska).

My 2 cents...

Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2007/04/27 :  14:43:58  Show Profile Send Orpheus a Private Message  Reply
Ok,tror jag fattar:)
Föresten så har du ett mycket stilligt rum oxå EA

Ska ta lite bilder på resten oxå.

Vinner man mycket på att sätta ett par Golden horn där "fönstret" sitter idag?

Vad kostar golden horn??

Patrik

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/04/27 :  15:00:13  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Tack! Till hösten skall jag ta mitt musikrum några steg till...

Ang GoldenHorn är det svårt att sia något om. Eventuellt har du ju större problem på andra ställen i ditt rum och då kommer den eventuella förbättringen maskeras. Hanterar du idag inte förstareflexen kan det vara ett värre "fel"...

Vet inte vad GH kostar, men misstänker att Audio Concept säljer dom i sin nya fräcka lokal i Tjockhult.

Go to Top of Page

kent_n
Member

234 Posts

Posted - 2007/04/27 :  17:48:31  Show Profile Send kent_n a Private Message  Reply
"RatInACage"

Hej

jag hade tidigare MF A5 förstärkare o CD tillsammans med Dynaudio Countour 3,4. Kanonkombination.

MF tycker jag är lite varm i ljudet som passar väldigt bra ihop med Dynaudio som är neutral, spelar som det låter utan lägga till eller dra ifrån.

var väldigt nöjd.

Du kan läsa mina erfarenheter på "medlemspresentationer" under Kent Nylander där jag presenterar kombon närmare..

Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2007/05/01 :  19:03:46  Show Profile Send Orpheus a Private Message  Reply
Ja just det ljudet ja.....

Jag har som jag skrev innan inte så många referenser i huvudet utan har målat upp min egen bild av hur det ska låta.

Min filosofi är i min annlägning att hålla allt så enkelt som möjligt för att helt kunna fokusera på ljudet.

Hörde Grand piano första gången tillsammans med MF-elektronik på Lefflers i Norrköping och det jag fastnade för var dels högtalarnas förmåga att helt bara lösas upp ur ljudbilden och försvinna,dels så presenterade anläggningen musiken på ett sådant sätt att tankar på elektronk och hur registren förhöllsig i förhållande tillvarandra bara tokförvann på ett sätt jag aldrig upplevt tidigare.
Hörde sedan GPH hemma hos Adagio i hans fantastiska lyssningsrum och samma känsla infann sig där.

I gillestugan hade jag först högtalarna placerade på den andra kortsidan i rummet vilket resulterade i att den ena högtalaren blev placerad i ett hörn o den andra spelade ut genom en dörr,detta lät ok men oroligheter fanns i ljudbilden,högtalarna hamnade även för nära bakväggen.

Efter förslag från Adiago så vände jag rummmet 180 grader o fick på så sätt möjlighet att flytta ut högtalarna från väggen som de mår bra av,blev mycket bättre fokus i ljudbilden och troligtvis en mkt bättre frekvensgång.

Centrumlinjen genom rummet drogs från kanten på stenbänken o till högra sidoväggen.
Fråga mig inte varför men det kändes nog som mest estetiskt tilltalande,tanken fanns då inte alls att det faktiskt blev olika avstånd till sidoväggarna så när jag en dag flyttade centrumlinjen till mitt emellan sidoväggarna så föll allt på plats.
Ljudbilden blev stor men ändå exakt och högtalarna försvann så där magiskt som jag en gång upplevt.

Jag har flyttat mycket högtalare under denna tid o det har det varit värt för den tonala balansen i detta system är mycket bra enligt mig.(tack för alla råd Adagio!!!!)

MF-elektroniken tycker jag passar dessa burkar då de presterar med ett stort lugn och dynamik men ändå har förmågan att smocka till när så önskas.kontrollen anser jag vara mycket god i alla register
Men framför allt röster och akustiska instrumentpresenteras på ett mycket trovärdigt o verkligt sätt.

Dessa högtalares akkileshäl är nog djupbasen men å andra sidan så har jag absolut inga stora problem med äckliga resonanser ,men från ca 39-40 hz så presenteras en mycket kontrollerad och fast bas.

Det bästa med den här kombon är att man innesluts i musiken på nästan ett surroundmaner och glömmer allt vad fötter,kablar o andra prylar som kanske skulle funka utan fokuserar helt på upllevelsen musiken ger o det är väl det vi vill eller#8230;#8230;#8230;..

Som ni kan läsa så handlar det inte så mycket om specar för mig utan det är magkänslan som gäller för mig och nu har jag en mycket skön känsla i min mage.

Hoppas ni fick ut nått utav detta,annars är ni välkommna att lyssna själva:) bara PM:a så fixar vi till detta.

Patrik

Edited by - Orpheus on 2007/05/01 21:12:37
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2008/06/02 :  01:01:04  Show Profile Send Orpheus a Private Message  Reply
Uppgradering på kabelsidan
Ett par Nordost Red dawn 2 är inkopplade mellan A5:an och Grand piano.
Låter mycket bra samtidigt så tycker jag cv4:an är en groteskt bra kabel till den pengen.

Rummet kommer att göras lite annorlunda under sommaren.
Hembyggda diffusorer sitter nu på väggen bakom högtalarna samt vid första reflexen på sidoväggarna.http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=66524
Dämppanelerna ska till tippen för att ersättas med nya som ska kläs med ett trevligt tyg.

Får se om det inte kommer upp nått heltäckande tak i gips,blir nog snyggare och kanske mer välljudande än dagens betongtak.

Patrik

Edited by - Orpheus on 2008/06/02 01:02:56
Go to Top of Page

kent_n
Member

234 Posts

Posted - 2008/06/22 :  00:12:48  Show Profile Send kent_n a Private Message  Reply
Riktigt snygg anläggning..Grattis
Go to Top of Page
Page: of 8 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000