HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 "soft start" schema?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2003/10/23 :  23:32:35  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
hej hopp..
Jag håller på och leker lite med ett litet slutsteg som jag byggt, men..
när jag startar steget genom en vanlig brytare på 220V så knäpper det till, ibland låter det inte roligt alls jag vet att det borde bli så men hu får jag bort det? det borde finnas något bra schema för hur ett typ "soft start" steg. eller?

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2003/10/23 :  23:50:22  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Den här kretsen fördröjer ett relä ca 5sec
man kopplar den på högtalarutgången

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2003/10/24 :  00:22:29  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Anledningen till att man använder sig av en softstart är ju inte för att bli av med ploppningarna, utan för att spara på säkringar.

Den kretsen som Oblivion delar med sig av är aldelens ypperlig, om du stoppar in reläet mellan utgången på slutsteget och högtalarterminalerna. Då slipper du själva knäppningen.

En softstart kommer nämligen bara att fylla upp transformatorn lite långsammare (och kondensatorbanken på sekundärsidan) och i vissa fall åstadkomma ännu mer oljud på utgången.

Oblivion: tackar och bockar.

Hans krets är dessutom ganska så behändigt enkel.

Ponera att reläet slår till vid ca 10 volt (om det är ett 24 voltsrelä). (Detta är nämligen ganska vanligt, då märkspänningen egentligen mest är ett mått på hur hög spänning relät tål. Tillslaget kanske till och med sker vid en lägre spänning). Du har ett spänningsfall på 0.6 volt mellan bas och emitter på trissan. Det betyder att spänningen skall vara kring 11 volt vid plus-polen på C2 för att garantera tillslag på reläet.

Då har vi att leka med det så kallade "tau", vilket vi här benämner med "t", då jag inte har några roliga bokstäver att leka med. Vanligtvis brukar man säga att:

t=R*C

Tiden t (tau) är den tid som det tar att ladda kondensatorn (med laddning (Q)) så att spänningen över kondensatorn är ca 65% av Umax ( i detta fall är Umax 24 volt). Om man tycker om att räkna på andra saker, så brukar man säga att tiden 3*tau ger 95% av Umax, vilket kan vara intressant i många andra kopplingar.

Men här, där vi faktiskt söker efter tiden det tar att ladda kondingen till 11 volt (vilket egentligen är jobbigare att göra än vad jag tänker höfta till med), så att relät driver, spelar det inte lika stor roll.

För... 65% av 24 volt är 15.6 volt. Denna spänning kommer ligga över kondingen efter tiden t=33000*0.0001=3.3 sekunder.

Alltså vet man att på tiden >3.3 sekunder (egentligen under 3 sekunder då 15.6 volt är en bra bit över 10 volt) har vi i alla fall kommit upp till en spänning som "borde" kunna driva relät relativt enkelt.

Men detta dock bara om relät verkligen drar vid 10 volt. Men om märkspänningen är är 24 volt, så borde drivningen i alla fall komma i senaste laget kring 20 volt, vilket man med god marginal passerar under 10 sekunder efter tillslag.

Så, med spänningen över C2 på 95% av 25 volt efter 3*tau (23.74V) så vet vi att tillslaget sker låååångt innan 3*3.3 sekunder, alltså någonstans mellan 2.5 sekunder och 10 sekunder, vilket är ganska så lagomt till nästan vilken stärkare som helst.

Ta och mät tillslagsspänningen på det relät du vill använda dig av. Koppla en vridpot i serie med R4. Sen kan du slå på och av och tweaka tills du får en tillslagstid som passar dig.

Oj vad jag tog i här...

Kram,
//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2003/10/24 :  00:42:04  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Såg att jag glömde komponentvärdet för R1
Det ska vara 33K även där

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2003/10/24 :  00:46:55  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Ah, räknade iskallt med 221 ohm där... Då snackar vi ju något helt annat.

Fram med räknedosan igen... Och dessutom märker jag att jag svamlat lite... Min beräkning gäller ju egentligen bara om man kör med FET-trissa och bortser från Ib in i trissan, vilken egentligen är försumbar.

Får sätta mig och klura ett tag. Men 33k är bra som alroundvärde.

//magnus


perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/24 :  08:11:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Man kan ändra tiden innan tillslaget genom att ändra värdet på C2, det kan ju vara ett bra sätt också.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/10/24 :  08:31:10  Show Profile Send Lash a Private Message
Hur farligt är ploppningarna för högtalarna? Knappt alls eller mer än så? Jag tror jag ska bygga den där kretsen i vilket fall som helst, för jag har suttit o iriterat mig över att det ploppar i högtalarna varje gång jag slår på förstärkaren.

Edited by - Lash on 2003/10/24 08:32:16
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2003/10/24 :  10:05:29  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
Jag bugar ch bockar! både Oblivion, swede och Bernt, TACK!
men det är en sak jag inte fattar (hmm e jag dumm eller):
vad visar figuren ner till höger? och sakll jag sätta kretsen i serie med ena utgången (+)? anntagligen så visar figuren den men jag försår inte vad som menas med det..
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/10/24 :  10:19:36  Show Profile Send UrSv a Private Message
Nere till höger visas de två kontakter som reläet innehåller. En kontakt sätts i serie med varje utgång och när reläet drar så kopplas högtalarna in.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/10/24 :  10:39:05  Show Profile Send AndersP a Private Message
Förstår jag det riktigt att det finns två olika "softstartkretsar" där den ena drar på nätdelen mjukt för att spara säkringar och den andra förhindrar oljud vid till- och frånslag?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/10/24 :  10:45:02  Show Profile Send UrSv a Private Message
Korrekt. Den ena kallas nog mjukstart (sparar kondingar och säkringar) och den andra tillslagsfördröjning (tar bort ploppet) eller liknande.
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2003/10/24 :  10:48:29  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Någon som har en ide på mjukstart?
Resistor med reläförbikoppling som går på laddningen i lytarna?

Hjelm
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/24 :  11:47:07  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hjelm, precis så gjorde jag på ett slutsteg. Seriemotstånd till reläet om spänningen i slutsteget är för hög.
Alltså strömmen går genom ett motstånd förbi reläet tills spänningen blir såpass att reläet slår till, sedan
genom reläet och in. Enkelt och fungerade bra.
I nya slutsteget har jag en liten strömförsörjning till reläerna som alltid är på när sladden är i.
On-off öppnar ett relä för glöd och sedan är det fördröjning och softstart innan anodspänningen går på.
Det finns ju också så kallade NTC-motstånd eller termistorer man kan använda också.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/10/24 11:48:49
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000