HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Dan's system i Spanien
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/10/30 :  11:26:03  Show Profile Send jonsson a Private Message  Reply
Måste stämma in i lovsången... Helt otroligt snygga komponeringar, det ser så självklart ut men ändå ligger det surreelt(ursäkta ordvalet: fantasi-aktigt typ) över dem, brutalt läckert!!!!

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2003/10/31 :  18:37:27  Show Profile Send kungpingvin a Private Message  Reply
Dan, jag har helt missat att du har lagt ut bilder, och vilka bilder sen, nice

Du får berätta mer om högtalarprojektet när det börjar närma sig...

/Jonas

Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2003/10/31 :  21:14:06  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Tackar igen för berömmet

Niklas med flera: Detta blir ju helt utanför hifi men det kanske kan leda till några tipps ifall man ska köpa digitalkamera.

Först, utrustning som jag använder är Linhof storformat 9x12 med bladfilm, sedan Fujifilms GX 680 III, alltså mellanformat men med storformatarens fördelar med objektiv förställningar för avancerade perspektiv samt skärpedjups kontroll. Vidare använder jag Contax G1 mätsökarkamera och slutligen i den digitala världen använder jag Fujifilms S2 Pro, som ger filer på 72mb i 16bitar TIFF. Dock står väldigt högt upp på önskelistan ett digitalt bakstycke som släpps vid årsskiftet från Fujifilm framtaget speciellt till min GX och kan leverera så mycket som 40 miljoner pixlar - det är lika mumma i min fotografivärld som med nån maxad Wilson högtalare i hifi världen. Dock måste man gräva djupt i kassan, för troligvis hamnar ett sådant bakstycke på runt 30 000 euro.....(med de fjuttiga måtten c:a10x10x10cm)

Hursom, för er som letar digitalkamera:
(kör bara lite enkla tipps i punktform)
Optisk kvalitet mellan märken = ungefär lika, mindre skillnad idag än för 20 årsedan.
Likadant med finesser = ungefär lika
Vad som är viktigt = att kameran har RAW format. Innebär att när utvecklingen går frammåt på software sidan så är din 3 år gamla "kanon" bild i RAW format heltplötsligt ännu bättre tack vara förfinad programvara när du öppnar/konverterar original filen.
Finns inte RAW så MÅSTE det åtminstone finnas TIFF vilket är okomprimerat och icke förstörande format.
Finns endast Jpeg skulle jag aldrig köpa!
Sedan är det viktigt att man kan ställa exponeringen manuellt. Idag finns det på nästan alla kameror mängder med exponeringsprogram men långt ifrån alla har helt manuell exp. Detta är helt avgörande ifall man kunna kontrollera exponeringen själv.
Finns inte detta så klarar man sig en stund om där finns AEL (automatic exposure lock) då kan man åtminstone rikta kameran mot den del i bilden man vill ha korrekt exponerad och låsa exponering där, sedan komponera om bilden. Viktigt att veta är då HUR kameran mäter ljuset, genomsnitt, utsnitt eller spot!
En annan mycket användbar detalj är om det finns uttag för extern blixt samt att man kan stänga av den (alltid) löjliga inbyggda blixten.
När det gäller antal pixlar, köp så många du har råd med! Kan inte bli för många.
Kännsligheten pratar inte så många om, 100iso är ett minimumkrav, gärna 50iso, men det är ovanligt.

Själva fotograferingen,
Sluta plåta 14 bilder på sju minuter, tänk efter istället och tänk kvalitet framför kvantitet. Blir roliga för alla.
Om du inte har bråttom, jagar personer eller liknande, kompromissa aldrig bort stativet. Stativet höjer nivån markant i alla lägen, du får garanterat skarpare bilder plus att man måste helt enkelt titta i sökaren noggrannare eftersom du spänner fast kameran.
När kameran är på plats, titta runt kanterna i sökaren, en ovan fotograf ser bara det som är intressant (stereon) men ser inte instickande palmblad, stolen med smutstvätt, dammråttorna osv
Gå närmre!
Var noggrann med vertikala och horisontella riktlinjer. Tiltade bilder är vanligt och fruktansvärt irriterande, hur många solnedgångsbilder har man inte sett med havet som rinner ut till vänster...
Använd alltid högsta möjliga upplösning på kameran med bästa formatet och lägsta iso'n. På så sätt vet du att du alltid maxar kvaliteten för din kamera. OK, med medföljande minneskort så får du kanske 225 bilder med jpeg (web kvalitet) och med Tiff högsta upplösning får du ut 12 bilder. Vad gör man? Plåtar 12 bra bilder såklart!! Alla dagar i veckan.
Sedan kan man givetvis spara original filen som lågupplöst jpeg, det gör ju ingenting så länge du har en högupplöst fil kvar på en CD skiva eller hårddisk!

Ja, jag skulle kunna fortsätta ett bra tag, men eftersom detta är ett hifi forum kanskejag ska hålla här - blev ju duktigt off topic, hoppas ingen misstycker

Dan

Ps.EOS 10D, har inte provat den, men läst att den fått bra kritik, så det är säkert ett bra köp!



Artphotography
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/11/01 :  01:52:59  Show Profile Send Kemppi a Private Message  Reply
"Dock måste man gräva djupt i kassan, för troligvis hamnar ett sådant bakstycke på runt 30 000 euro.....(med de fjuttiga måtten c:a10x10x10cm)"

O herre jävlar :) det var inte lite saftigt :)

Tjaa.. Vad gör man inte för att fota snygga hifiprylar :)

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/11/01 :  01:58:11  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Bra Tips Dan. Sen är det bara lilla tillägget på en Kurs i Photoshop oxå =)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2003/11/01 :  09:20:45  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Precis, photoshop tar låång tid att bemästra. Jag har jobbat med det i flera år och känner att jag är inte ens i närheten av att kunna det till hälften.
Ett enkelt men viktigt generellt tips när det gäller photoshop är att när man ändrar något, typ: saturation, kontrast, skärpa och ungefär 300 andra justeringsmöjligheter är att man gör varje moment med mindre inställning (amount) än vad alla använder när man är ny. Ett vanligt fel är att man skärper en bild för mycket och det blir oåterkalleligt. Bilden förstörs!
Kemppi: Visst är det grymt att allt bra kostar sjukligt mycket....

Artphotography
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2003/11/01 :  15:55:55  Show Profile Send Mattias a Private Message  Reply


Otroligt snygg bild! Impad

/Mattias
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2003/11/03 :  19:50:04  Show Profile Send Amund a Private Message  Reply
Dan: Vi är inte dom enda som uppskattar dina foton!
Kolla vad som skrivs på "syster" forumet...
http://www.brukthifi.no/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=hifi1;action=display;num=1067703112

/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2003/11/03 :  20:37:16  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Heja Norge

Nästa bild blir på en helsvart tivoli radio.
Har ni någon tuff idé så skriv enda kravet är att det ska vara annorlunda!

Artphotography
Go to Top of Page

Skiier
Ej medlem längre

271 Posts

Posted - 2003/11/03 :  20:43:30  Show Profile Send Skiier a Private Message  Reply
Du får väl börja Copyright-skydda de där bilderna =)

Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2003/11/03 :  21:11:17  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Tänkte faktiskt samma tanke, men de kan trots allt endast användas på nätet med löjligt små lågupplösta filer. Men ändå....

Artphotography
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/11/03 :  22:09:33  Show Profile Send Kemppi a Private Message  Reply
Dan: Angående Tivoli :)
Kanske plantera en svart änka på den? En liten pluttivoli i öknen med en skorpion på :P ..Jag vet inte om det blir läckert men du ville ha förslag :)

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.

Edited by - Kemppi on 2003/11/03 22:11:12
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2003/11/03 :  22:22:35  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
ryyyssning med svart änka....hade isåfall stått 22meter ifrån med värsta tele gluggen. Pluttivolit är enklare om man inte är polare med spindlar :)

Artphotography
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2003/11/03 :  23:54:28  Show Profile Send Amund a Private Message  Reply
Gå ner till närmsta tivoli och plåta den i sin naturliga omgivning!

/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/11/04 :  00:08:23  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message  Reply
Verkligt fina bilder! Kul! Hoppas man får ser mer!
Inga dåliga grejer du har!

mvh,

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/11/04 :  03:01:05  Show Profile Send henricsson a Private Message  Reply
Whooaaa

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/11/05 :  11:27:26  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply
Verkligen roligt att se! Önskar också att jag hade tid att sätta mig in i Photoshop och lära mig hantering av "lager" etc.
Ser fram emot mer bilder.
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/11/05 :  13:35:12  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Oj.. otroligt fina bilder!!

MER!
Go to Top of Page

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2003/11/09 :  21:18:05  Show Profile Send no_85 a Private Message  Reply
Dan, måste bara säga:
Grymt fina bilder, speciellt den sista med iris, pupillen och den fina texten :).
Imponerande, mkt.
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2003/11/09 :  21:54:05  Show Profile Send Orpheus a Private Message  Reply
Man blir stum av beundran.
Håller fortfarande på o letar efter min tappade haka
Hela systemet måste väl ta en vecka att fixa till så du blir nöjd
JÄTTEVACKERT1
mvh Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2003/11/10 :  09:14:29  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
VILKA kommentarer

Denna tråden skulle jag spara som referens och visa nya kunder

Artphotography
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/11/10 :  13:33:55  Show Profile Send Tonkis a Private Message  Reply
Hombre!!

Que bonito, Danielo. Fotos mas fantastico del mundo. No?

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/11/10 :  14:25:17  Show Profile Send henricsson a Private Message  Reply
Var i Spanien under juni månad. Lärde mig inte mycket mer än: Uno grande cerveza por favour (stavning ).

EDIT
Dan, var det du som bodde inåt landet?

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet


Edited by - henricsson on 2003/11/10 14:26:02
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/11/10 :  14:29:09  Show Profile Send Tonkis a Private Message  Reply
Henricsson, det vara nästan helt rätt! Perfekt kommentar om man är missnöjd med sina HiFi-burkar..

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/11/10 :  15:12:37  Show Profile Send henricsson a Private Message  Reply


Vart blev det galet? Kan ju vara kul att kunna stava till den ända kompletta spanska mening man kan utala.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000