HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 octavia rs (lite nya bilder på sidan 7)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/22 :  10:12:17  Show Profile Send DIYamps a Private Message  Reply
Hmmm borde du inte ha nått skydd på basen, steget och basröret, kan ju bli skadat om det är sådär öppet iaf om det är i skuffen. Är det steg bara för basen ?
Go to Top of Page

octavia rs
Member

338 Posts

Posted - 2004/02/22 :  14:32:28  Show Profile Send octavia rs a Private Message  Reply
I normala fall så har jag skydd över steget och jag lägger ett skydd över basen om jag lastar något i bagaget.

Steget är 6 kanaligt (4*75+2*85W), jag kör 2 kanaler till diskanterna, 2 kanaler till mellanregisterna och de resterande 2 kanalerna är bryggade till basen. Steget lämnar i mitt fall 4*75+1*500W. All delning mellan registerna sker i cd spelaren utom subsonic filtert till basen som sitter i steget.





Main system
TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8 C2, Ansuz Darkz D and T2
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Roon ROCK on NUC -> dCS Network bridge -> AES/EBU -> DAC
HD Plex 200W PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC)

Second system
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Devialet Silver Phantom, Devialet Tree

Edited by - octavia rs on 2004/04/09 11:50:53
Go to Top of Page

Bilbo
Starting Member

20 Posts

Posted - 2004/02/25 :  03:38:17  Show Profile  Visit Bilbo's Homepage Send Bilbo a Private Message  Reply
Mycket trevlig anläggning! Imponerande snyggt och rent som någon sa längre upp i tråden.

Ett par frågor bara, jag funderar lite grann på att bygga ett liknande rack till stereon, så vad har du för mått på hyllplanen? Och varför fyra ben istället för tre som Flexyn (som det ser ut som du utgått från)? Var det inte stabit med tre eller är det av estetiska skäl?

//Johan
Go to Top of Page

octavia rs
Member

338 Posts

Posted - 2004/02/25 :  18:00:11  Show Profile Send octavia rs a Private Message  Reply
quote:
Mycket trevlig anläggning! Imponerande snyggt och rent som någon sa längre upp i tråden.

Ett par frågor bara, jag funderar lite grann på att bygga ett liknande rack till stereon, så vad har du för mått på hyllplanen? Och varför fyra ben istället för tre som Flexyn (som det ser ut som du utgått från)? Var det inte stabit med tre eller är det av estetiska skäl?

//Johan


Tack för de värmande orden, så här en dag med blåst och minusgrader utanför fönstret.

Hyllplanen är 58cm breda och 62cm djupa (62cm är standard mått på bänkskivor).

Jag har fyra ben mest för att jag tyckte det blev lite osäkert på TV-bänken med bara tre ben (jag testade och tyckte även att det såg dumt ut). Det hade säkert varit bättre att ha tre ben på racket till stereon men av estetiska skäl så blev det fyra även på den.

Main system
TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8 C2, Ansuz Darkz D and T2
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Roon ROCK on NUC -> dCS Network bridge -> AES/EBU -> DAC
HD Plex 200W PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC)

Second system
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Devialet Silver Phantom, Devialet Tree
Go to Top of Page

bing
Member

130 Posts

Posted - 2004/02/29 :  18:15:05  Show Profile Send bing a Private Message  Reply
Har fått en ny referens på kabeldragning,kan bara säga mycket smakfult.Som sagt 10 poäng

alla öron är olika
Go to Top of Page

octavia rs
Member

338 Posts

Posted - 2004/02/29 :  19:47:48  Show Profile Send octavia rs a Private Message  Reply
quote:
Har fått en ny referens på kabeldragning,kan bara säga mycket smakfult.Som sagt 10 poäng


Kul att du gillar hur det ser ut hos mig. Jag jobbar som elektriker och hatar att ha en massa kabel som ligger och slänger överallt, man har blivit lite yrkesskadad med åren . Det är dessutom mycket lättare att dammsuga när där inte är en massa kabel på golvet.
Det är kanske inte det bästa att ha all kabel i samma kanal men jag har skärmade strömkablar och inga störningar vad jag märkt.

Main system
TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8 C2, Ansuz Darkz D and T2
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Roon ROCK on NUC -> dCS Network bridge -> AES/EBU -> DAC
HD Plex 200W PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC)

Second system
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Devialet Silver Phantom, Devialet Tree
Go to Top of Page

Mike_Rose
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/03/15 :  00:43:32  Show Profile Send Mike_Rose a Private Message  Reply
quote:
Jag köpte 4st 2 meters gängstänger, 72 muttrar och 72 brickor och allt skulle kosta cirka 4500 kr men jag fixade de på ett ställe som jag är och jobbar på ibland så jag fick 76% rabatt på allt så det blev cirka 1000 kr istället.


Riktigt snyggt rack! Men kan verkligen några gängstänger och muttrar kosta 4500 kr? Det lät förbannat dyrt!
Go to Top of Page

octavia rs
Member

338 Posts

Posted - 2004/03/15 :  17:07:53  Show Profile Send octavia rs a Private Message  Reply
quote:
Riktigt snyggt rack! Men kan verkligen några gängstänger och muttrar kosta 4500 kr? Det lät förbannat dyrt!


Enligt Ahlsells prislista så skulle 4st 2 meters M24 gängstänger, 72 M24 muttrar och 72 brickor hamna runt 4500kr inkl. moms. Jag har ingen aning om det är dyrt men det kan jag tänka mig att det är, jag betalade som sagt bara en tusenlapp så jag är rätt nöjd.

Main system
TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8 C2, Ansuz Darkz D and T2
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Roon ROCK on NUC -> dCS Network bridge -> AES/EBU -> DAC
HD Plex 200W PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC)

Second system
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Devialet Silver Phantom, Devialet Tree
Go to Top of Page

Tifosi
Member

425 Posts

Posted - 2004/04/09 :  12:02:14  Show Profile Send Tifosi a Private Message  Reply
Gängstänger, muttara och dyl. finns hos biltema också. Där köpte jag mitt.
3st 1m M24 + en massa muttrar och brickor = 240kr.
Go to Top of Page

octavia rs
Member

338 Posts

Posted - 2004/04/11 :  10:08:46  Show Profile Send octavia rs a Private Message  Reply
Det finns säkert många ställen som är billigare än Ahlsell. Jag har inte kollat så mycket på andra ställen då jag tyckte att jag fick ett bra pris genom jobbet.

Main system
TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8 C2, Ansuz Darkz D and T2
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Roon ROCK on NUC -> dCS Network bridge -> AES/EBU -> DAC
HD Plex 200W PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC)

Second system
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Devialet Silver Phantom, Devialet Tree
Go to Top of Page

Grillen
Member

154 Posts

Posted - 2004/04/11 :  17:15:17  Show Profile Send Grillen a Private Message  Reply
var har du köpt de kabelkanalerna du har efter golv?
Go to Top of Page

octavia rs
Member

338 Posts

Posted - 2004/04/11 :  18:20:22  Show Profile Send octavia rs a Private Message  Reply
Jag har köpt dem genom jobbet. De flesta elgrossisterna har Thorsmans sortiment så det är bara att fråga hos din lokala elfirma. Den stora nere vid golvet är 60*40mm (Thorsmans TIR+ 6040), den som jag har till projen är 17*35mm (Thorsmans TMK 1735), den som jag använt till bakhögtalarna är 17*20mm (Thorsman TMK 1720).

Main system
TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8 C2, Ansuz Darkz D and T2
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Roon ROCK on NUC -> dCS Network bridge -> AES/EBU -> DAC
HD Plex 200W PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC)

Second system
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Devialet Silver Phantom, Devialet Tree
Go to Top of Page

octavia rs
Member

338 Posts

Posted - 2004/05/10 :  23:00:50  Show Profile Send octavia rs a Private Message  Reply
I Fredags så var jag runt och kollade på lite LCD skärmar, det finns ju en hel del att välja på men efter att jag varit på Hifiklubben i Lund och tittat på Hugosons 20" så var jag rätt säker på att det kommer att bli en sådan. Nu väntar jag bara på att bli av med min Philips 32" så att jag kan möblera om och slippa att ha en stor klumpig TV mitt mellan frontarna.

En liten bild på min kommande TV.


Main system
TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8 C2, Ansuz Darkz D and T2
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Roon ROCK on NUC -> dCS Network bridge -> AES/EBU -> DAC
HD Plex 200W PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC)

Second system
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Devialet Silver Phantom, Devialet Tree
Go to Top of Page

Ekbäck
Starting Member

44 Posts

Posted - 2004/05/20 :  17:48:53  Show Profile Send Ekbäck a Private Message  Reply
Tjing!

Ser riktigt charmigt ut det där! grymt snyggt!

Å andra sidan inte så billigt kan jag tänka mig.. Förstår inte hur folk kan ha så mkt pengar över!

Snyggt bygge i bilen också för den delen!

VH // en hem och bilstereo intresserad Eken
Go to Top of Page

octavia rs
Member

338 Posts

Posted - 2004/05/20 :  18:27:42  Show Profile Send octavia rs a Private Message  Reply
Tack så mycket för de fina orden.

Jag jobbar en hel del och har inte så många andra intressen men det är ju en prioritering vad man vill använda sina pengar till.

Jag har nu oxå gjort slag i sak och kastat ut tv:n. Jag har gjort ett stativ till centern och flyttat ner duken. Nu väntar jag bara på att min proj ska komma tillbaks ifrån uppgraderingen av programmvaran.

Main system
TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8 C2, Ansuz Darkz D and T2
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Roon ROCK on NUC -> dCS Network bridge -> AES/EBU -> DAC
HD Plex 200W PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC)

Second system
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Devialet Silver Phantom, Devialet Tree

Edited by - octavia rs on 2004/05/20 20:08:53
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2004/05/20 :  21:26:32  Show Profile Send ryst a Private Message  Reply
octavia rs: berätta gärna lite mer om bilden på LCD:n.
Funderar nämligen på en likadan till sommaren.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

octavia rs
Member

338 Posts

Posted - 2004/05/20 :  21:34:50  Show Profile Send octavia rs a Private Message  Reply
Jag har inte köpt LCD tv:n ännu då jag inte fått sålt min 32" tv. Men det lilla jag sett av den på Hifiklubben så verkade den lovande, jag återkommer med mer intryck när jag köpt den.

Main system
TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8 C2, Ansuz Darkz D and T2
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Roon ROCK on NUC -> dCS Network bridge -> AES/EBU -> DAC
HD Plex 200W PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC)

Second system
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Devialet Silver Phantom, Devialet Tree
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2004/05/21 :  18:10:00  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Riktigt snygg uppställning nu när du slipper tv´n Tänk om du kunde fälla in stapeln i väggen

Det gör så mycket med kabellisterna också...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

octavia rs
Member

338 Posts

Posted - 2004/05/21 :  18:35:48  Show Profile Send octavia rs a Private Message  Reply
Jag har sovrummet på baksidan av väggen där racket står så det är inte omöjligt, men jag tror inte min hyresvärd blir så glad om jag gör ett stort hål i väggen, men det hade nog blivit riktigt snyggt.

Main system
TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8 C2, Ansuz Darkz D and T2
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Roon ROCK on NUC -> dCS Network bridge -> AES/EBU -> DAC
HD Plex 200W PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC)

Second system
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Devialet Silver Phantom, Devialet Tree
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/05/21 :  19:04:23  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Fegis!
Go to Top of Page

octavia rs
Member

338 Posts

Posted - 2004/05/21 :  20:27:27  Show Profile Send octavia rs a Private Message  Reply

Main system
TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8 C2, Ansuz Darkz D and T2
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Roon ROCK on NUC -> dCS Network bridge -> AES/EBU -> DAC
HD Plex 200W PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC)

Second system
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Devialet Silver Phantom, Devialet Tree
Go to Top of Page

octavia rs
Member

338 Posts

Posted - 2004/07/15 :  01:31:16  Show Profile Send octavia rs a Private Message  Reply
Så här ett par veckor efter att jag tagit bort min 32" tv som stod mellan mina front högtalare så kan jag bara konstatera att det är var ingen hitt att ha en tv där. Ljudbilden blir bra mycket bättre utan tv:n och nu slipper man bryta nacken av sig då man ska titta på film oxå , så för alla er som har en tv mellan era högtalare testa att ta bort den och se om det gör någon skillnad, hos mig blev det stor skillnad både ljud och utsende mässigt.

Förövrigt så är jag väldigt nöjd med min Hugoson LCD, det första som slår en är hur befriande det är att kunna titta på tv på dagen utan att få en massa reflexer i skärmen. Bilden var kanske ingen hitt direkt ur kartongen men efter att ha kört en kalibrering så blev bilden helt okej.

Main system
TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8 C2, Ansuz Darkz D and T2
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Roon ROCK on NUC -> dCS Network bridge -> AES/EBU -> DAC
HD Plex 200W PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC)

Second system
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Devialet Silver Phantom, Devialet Tree
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2004/07/15 :  08:29:17  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Mmm... hjälper lite att lägga en pläd över tv´n... men jag jobbar på det finansiella, till hösten ska burken bort till förmån för en plasma

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

octavia rs
Member

338 Posts

Posted - 2004/09/08 :  19:27:15  Show Profile Send octavia rs a Private Message  Reply
Inte för att det har så mycket med hemstereon att göra men jag måste ändå berätta en sak. Jag har nyligen köpt en ny cd spelare till bilen, en Pioneer DEX-P9R med tillhörande eq och filter box (DEQ-P9). Ivrig som man var så kopplade jag först in den till min hem stereo för att prova den, jag kopplade den direkt till slutstegen i min Ax10:a via main in ingången.

En sak är säker att en bil cd spelare i den här prisklassen låter fruktansvärt bra, jag fick ett basfundament och en stereo bild som min 868:a dvd inte klarar av att återge tillsammans med min Ax10:a.

Men nu är cd installerad i min bil och väntar på att bli inställd ordentligt, det är inte helt lätt när man har tillgång till dubbla 31 bands eq, 4 vägs delningsfilter och en väldigt exakt justering av lyssnings positionen så det krävs ett bra mätinstrument för att inte köra vilse ibland alla inställningarna.

Main system
TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8 C2, Ansuz Darkz D and T2
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Roon ROCK on NUC -> dCS Network bridge -> AES/EBU -> DAC
HD Plex 200W PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC)

Second system
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Devialet Silver Phantom, Devialet Tree
Go to Top of Page

octavia rs
Member

338 Posts

Posted - 2004/10/23 :  01:01:51  Show Profile Send octavia rs a Private Message  Reply
Min proj (Sanyo Z2) är till salu, skicka PM om ni är intresserade.

Main system
TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8 C2, Ansuz Darkz D and T2
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Roon ROCK on NUC -> dCS Network bridge -> AES/EBU -> DAC
HD Plex 200W PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC)

Second system
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Devialet Silver Phantom, Devialet Tree
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000