HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Avmagnetisering av CD skivor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/16 :  20:23:28  Show Profile Send gcs a Private Message
I dag brände jag en CD skiva i datorn (Fourplay 7599 26656 inköpt 1992)Sedan avmagnetiserade jag originalskivan i en avmagnetiserare
för videoband. Vi var sedan fyra personer som sedan lyssnade i ett blindtest...tre hörde ingen skillnad men en tyckte att det möjligen var lite ljusare i diskanten och det var då på CDR kopian.

gcs

allbinn
Member

119 Posts

Posted - 2003/10/16 :  21:02:48  Show Profile Send allbinn a Private Message
Jag är inte förvånad :)), har den uppfattningen att inget av alla obskyra tweaks går igenom ett blindtest.

Hört hos supporten! Sitter du bakom en brandvägg? Nej bredvid ett fönster.)
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/17 :  02:58:39  Show Profile Send Bravo a Private Message
Och därom tviste de lärde......

Bravo
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/10/17 :  08:59:02  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
OM man hör en skillnad, uppstår frågan om det beror på:
a: avmagnetiseringen
b: bränningen

Jag är av den åsikten att en digital kopia (teoretiskt), BORDE låta EXAKT lika som det digitala orginalet OM kopieringen har lyckats.
MEN jag har hört skillnad på orginal/kopia på vissa skivor/bränningar, men vid andra tillfällen har jag inte kunnat detektera någon skillnad!
Avmagnetisering har jag inte provat, men jag har målat kanter men grön/svart färg, och jämfört två i övrigt identiska (?) orginal, och hört skillnad. Åter igen, upprepat testet med andra orginal då det inte funnits någon (upptäckt) skillnad!

Det verkar som om ALLT KAN göra skillnad, men INTE ALLTID!!!!

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/10/17 :  17:46:15  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Avmagnetisering!
Gick du verkligen på den lätta?


Skämt åsido, så upplevde jag att ljudet blev mer "analogt" när jag höll på med sådant. Det var intressant då jag hade en skrikig anläggning med tröttande ljud.
Numera bryr jag mig inte.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/10/17 :  17:55:44  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
En del tweaks tror jag på men absolut inte avmagnetisering av CD-skivor.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/10/17 :  18:01:52  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Tror gör man i kyrkan.
Tweaks testar man.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/10/17 :  18:33:04  Show Profile Send lasselite a Private Message
heja B-O
Go to Top of Page

Rishna
Member

185 Posts

Posted - 2003/10/17 :  19:24:21  Show Profile Send Rishna a Private Message
Möjligtvis kan en CD-skiva bära statisk elektricitet, men att påstå att den kan bli magnetiskt laddad vete fasen.

/Fredrik
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/17 :  23:59:58  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det som skulle bli laddat var väl vissa föroreningar i materialet och i vissa färger innehållande någon järnförening i så fall.

Bravo
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2003/10/20 :  12:18:19  Show Profile Send poppen a Private Message
Ska testa att avmagnitisera CD-skivor med min defluxer.
Åter kommer med information.


To be couninued...........
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/10/20 :  12:51:01  Show Profile Send MartinH a Private Message
Avmagnitiseringen beror mycket på om det är nått tryck på skivan som kan innehålla metaller som kan magnitiseras, vissa cd-r skivor har inget tryck alls och då finns det inget som kkan bli magnetiserat....

/Martin
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/20 :  19:43:13  Show Profile Send gcs a Private Message
MartinH: Å fan ere så det e´ ...jag gick in i testet för att bekräfta min förutfattade uppfattning. För säkerhets skull kollade jag med tre koleger utan att känna till något om deras uppfattning.
Det är ju så att det inte finns något i en Vinyl eller CD skiva som kan bli magnetiskt. När jag gjorde detta testet så ville jag bränna
CDR´en med hjälp av det enklast tänkbara alltså datorn.(Jaf har oxå en HHB 800 brännare)Snacket har ju gått här få forumet att dator-kopior inte låter lika(bra)som originalet alltså testade vi det oxå.

gcs
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2003/10/20 :  20:16:41  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Sen hur ett så litet magnetiskt fält (om det nu finns något) skule kunna påverka lasern som läser av optiskt är ju en bra fråga. Ljus färdas med en hastighet på ca 300000 km/h. skulle den vika av för lite magnetiska störningar,, knappast troligt.. Någon annan som har en förklaring på hur det går till?

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/21 :  02:18:56  Show Profile Send Uniper a Private Message
Jag har också mycket svårt att se hur det lilla lilla permanenta magnetiska fältet som skulle kunna bildas i en skiva kan påverka någonting alls. Sen har vi ju det faktum att cd-spelaren använder elmotorer, och dom borde bidra med ett magnetfält som är många tiopotenser starkare än nånting skivan kan hitta på.

300000km/h är väldigt långsamt ljus, testa 1000000000 km/h istället.. :)

Jo propellern driver runt ett litet aggregat, som pumpar vatten genom tratten till ett termostat,
som i sin tur leder vattnet till ett skovelhjul, som sitter fast i en mast i vårat cykelskjul.
Go to Top of Page

Daffyd
Member

319 Posts

Posted - 2003/10/21 :  03:55:17  Show Profile Send Daffyd a Private Message
Tror att ni glömmer minidisc, funkar just för att magnetism påverkar en laserstråle. Använts ganska länge inom datavärlden och kallas MO, vilket jag har för mig står för magnetical/optical. Om det sen har nån inverkan på en CD - skiva låter jag vara osagt, har aldrig provat själv.

Mvh. David

Den enda dumma frågan är den som inte ställs.
Go to Top of Page

Wintermute
Member

281 Posts

Posted - 2003/10/21 :  08:08:52  Show Profile Send Wintermute a Private Message
UnholyRishna:
Du skrev:
quote:
Sen hur ett så litet magnetiskt fält (om det nu finns något) skule kunna påverka lasern som läser av optiskt är ju en bra fråga. Ljus färdas med en hastighet på ca 300000 km/h. skulle den vika av för lite magnetiska störningar,, knappast troligt..


Det kan finnas annat än lasern som påverkas av magnetfält.
Hela CD-spelaren är nedlusad med elektronik av olika slag;
den påverkas troligen av magnetfält. 300 000 km/s
färdas ljus i vakuum (lite knappt).

Daffyd:

Du skrev:

quote:
Tror att ni glömmer minidisc, funkar just för att magnetism påverkar en laserstråle.


Magnetismen påverkar primärt skivan (inspelningen sker så).
Ljuset styrs med optik (som ju är ganska bra på sånt).

Allmänt:

Det faktum att en apparat innehåller både laser och magneter;
behöver inte innebärar att magneterna används för att länka
av ljuset.

What can be said at all can be said clearly;
and whereof one cannot speak,
thereof one must be silent.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/10/21 :  08:15:46  Show Profile Send f95toli a Private Message
Utan att ge mig in i grunddiskussionen måste jag ändå få påpeka två saker. För det första färdas ljus i 300 000 km/s (inte km/h).

För det andra håller inte jämförelsen med minidisc eftersom det är ett s.k. magnetooptiskt medium, det är en speciell del av "optiken" -inte själva laserstrålen- som påverkas av magnetfältet. Jag vet inte exakt hur det fungerar i en minidisc men grundprincipen är att man låter laserstrålen passera genom (eller reflekteras mot) ett speciellt ämne vars optiska egenskaper påverkas av magnetfältet.
Det mest kända exemplet på en sådan effekt är Kerr-effekten som vissa (ganska ovanliga) ämnen uppvisar, här kan genom ett externt magnetfält ändra egenskaperna så att endast ljus med en viss polarisationsvinkel släpps igenom, genom att ändra fältets kan man justera denna vinkel. Eftersom en laserstråle är 100% polariserad kan man således använda Kerr-effektern som "strömbrytare" (släppa igenom eller inte, 0 eller 1) vilket är användbart om man vill skicka digitala signaler.

Och varför är Kerr-effekten känd Jo därför att sådana uppställningar ibland finns i fysiklabb på skolor så en del av er har kanske stött på den.

Det var allt från f95toli's fysikhörna denna morgon
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/10/21 :  08:42:44  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har också uppfattat att det är så det fungerar. Man använder bara magetismen när man bränner minidisken.
Man hettar upp kristallstrukturen men laserstrålen och riktar strukturen med ett magnetfält.
Beroende på hur kristallstrukturen är riktad så bryts laserstrålen på olika sätt vid avspelningen.

När jag avmagnetiserat mina cd-skivor, så har jag upplevt en förändring av ljudet. Fenomenet har förövrigt beskrivits på olika håll, bl.a. i High Fidelity.
Det man också undrar över är hur dom magnetiska puckarna påverkar, men det kanske är ett jämt magnetfält som inte påverkar alls? Någon som vet?
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/21 :  12:30:21  Show Profile Send gcs a Private Message
Daffyd: Jag kan berätta det att i dagensläge spelar man ofta in på MO diskar...om någon nu är orolig för det så späder jag alltså på den oron nu. http://www.genexaudio.com/hardware/gx9048.html

gcs
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/10/21 :  12:55:26  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Daffyd:
quote:
Tror att ni glömmer minidisc, funkar just för att magnetism påverkar en laserstråle.



MOdiskar /minidisc fungeras så att en laserstråle används för att värma upp skivans yta så att området kan påverkas av magnetism där data skall lagras.

Medan laser används för att läsa från skivan.



Musik låter bäst på vinyl och i stereo


Edited by - Gemeni on 2003/11/22 16:14:55
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2003/10/21 :  14:25:16  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
300 000 km/s ja

Atts skriva /h istället för /s!! Piiinsamt!!!!!
Ber om ursäkt för denna hädelse!!

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)

Edited by - UnholyRishna on 2003/10/21 14:29:24
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/21 :  14:42:00  Show Profile Send Uniper a Private Message
Ursäkten godtas, men låt det inte hända igen..
Go to Top of Page

Daffyd
Member

319 Posts

Posted - 2003/10/21 :  15:01:06  Show Profile Send Daffyd a Private Message
Där ser man, man lär sig nåt nytt varje dag.

Får nog ta och läsa på lite om det hela

Mvh. David

Den enda dumma frågan är den som inte ställs.

Edited by - Daffyd on 2003/10/21 15:02:48
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/10/21 :  19:28:09  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Här kommer lite mera utförlig beskrivning hur MO diskar / MD fungerar.

MO-Diskar är en plastskiva belagd med ett lager aluminium och ett lager legering bestående av terbium järn och cobolt.
Avläsningen sker med en laser som reflekteras mot aluminiumskiktet genom legeringens yta, legeringen reflekterar ljuset olika beroende på kristallernas (partiklarnas) riktnings egenskaper. Detta kallas Kerr effekten, denna beskriver hur linjärt polariserat ljus reflekteras när det påverkas av magnetiska fällt.

När data skall skrivas till skivan, fokuseras en laser på en extremt liten yta, som hettar upp legeringen till en specifik temperatur ( ca 400 C) som gör att kristallernas riktning i legeringen kan ändras (Curie point).
På andra sidan av disken sitter en elektromagnet, som ändrar (rätar upp) polaritet(en) på partiklarna i det lilla området som lasern värmer upp. Som sedan defineras som 0 eller1 beroende på polaritet.

Sedan kan disken läsas hur många gånger som helst, och även skrivas om hur många gånger som helst.

Så det är inte själva laserljusstrålen som påverkas av magnetismen utan hur ljuset reflekteras genom ytan beroende på vilken magnetisk riktning (polaritet) partiklarna har på ytan.



Musik låter bäst på vinyl och i stereo


Edited by - Gemeni on 2003/10/21 21:35:41
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/10/21 :  19:37:55  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Så MD är magnetiska?
Och jag som sitter och avmagnetiserar MD-skivor.


"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000