Har som sakt en snik Pro-Ject med Goldring 1012GX MM, som lever livet i importörens verkstad för närvarande. Ungefär i vilket skede är det motiverat att gå över från MM till MC, vilket iofs inte är aktuellt med en så här billig spelare. Förstärkarens RIIA kan hantera MC också och uppgradering kan väl bli aktuellt.
"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."
Aha, jag skulle ha gissat vid 300 e (ca 2700 SEK) för att sätta en schablon. I vilket fall som helst blir det nog att pensionera den nuvarande RIIA:n vid ev. övergång. "När jag blir stor" så skulle Ortofon Kontrapunkt vara trevligt. Vet inte riktigt vad det är men tycker bra om danska fabrikat (ren psykologi).
"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."
Jag tror att det här med MC pickup eller MM handlar om tycke och smak. Det är ju så att det bara inte är att köpa en MC pickup man måste oxå ha en förstärkare som klarar av att förstärka den låga nivån som åtminstone vissa Ortofon modeller lämnar. Om man väljer en Ortofon pickup som är på 3 ohm och lämnar en nivå på 200 microvolt vid 5 cm/sek...då kan det bli problem när man ska hitta en lämplig RIAA förstärkare som har 10 ohms ingångsimpedans och en förstärkning på upp emot 80dB. Men har man lyckats med det ja då låter det förbannat bra.