HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Övergång från MM till MC?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/10/18 :  18:52:06  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Har som sakt en snik Pro-Ject med Goldring 1012GX MM, som lever livet i importörens verkstad för närvarande. Ungefär i vilket skede är det motiverat att gå över från MM till MC, vilket iofs inte är aktuellt med en så här billig spelare. Förstärkarens RIIA kan hantera MC också och uppgradering kan väl bli aktuellt.

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/10/18 :  20:00:30  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Svår fråga. Med vissa undantag, skulle jag personligen säga pickup > 4000:- = MC. Till ett RIAA som matchar (och förmodligen också kostar minst 4k).

Men som sagt, detta är en GROV generalisering.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/10/18 :  20:06:21  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Aha, jag skulle ha gissat vid 300 e (ca 2700 SEK) för att sätta en schablon. I vilket fall som helst blir det nog att pensionera den nuvarande RIIA:n vid ev. övergång. "När jag blir stor" så skulle Ortofon Kontrapunkt vara trevligt. Vet inte riktigt vad det är men tycker bra om danska fabrikat (ren psykologi).

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/21 :  21:35:03  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag tror att det här med MC pickup eller MM handlar om tycke och smak. Det är ju så att det bara inte är att köpa en MC pickup man måste oxå ha en förstärkare som klarar av att förstärka den låga nivån som åtminstone vissa Ortofon modeller lämnar. Om man väljer en Ortofon pickup som är på 3 ohm och lämnar en nivå på 200 microvolt vid 5 cm/sek...då kan det bli problem när man ska hitta en lämplig RIAA förstärkare som har 10 ohms ingångsimpedans och en förstärkning på upp emot 80dB. Men har man lyckats med det ja då låter det förbannat bra.

gcs
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000