HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Frågor kring DACar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/10/16 :  11:15:46  Show Profile Send Adagio a Private Message
Har en fråga om det är någon som har erfarenheter kring dessa två dacar?
Lite äldre, men på sin tid långt före digitaltekniskt; Wadia dac12.
Ultamodern (dyr) hightec; Chord dac64.
Ni som kan något rent tekniskt om digitalteknik, ge era åsikter kring dessa mycket olika maskiner.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/10/16 :  11:30:15  Show Profile Send markku a Private Message
Adagio,

Tänk att jag precis kom från Chords sajt. Du vill hitta online version av Hi-Fi News's test (Juni 2002) här:

http://195.40.133.90/website/reviews/united-kingdom/news&record_dac64july02.htm

Chord har i alla fall switchbar RAM buffer, 0/2-3/4-5 sekunder.

Läs mera: http://195.40.133.90/website/products/dac64-text.htm

Personlig undrar jag varför det pratas så lite om Chord Electronics. Ni har ju svensk distributör i Trollhättan, Accurate Audio.

http://www.accurateaudio.se/Valkommen.htm


mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

BigD
Member

96 Posts

Posted - 2003/10/16 :  16:24:48  Show Profile Send BigD a Private Message
Vad kostar dac64:an?
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/10/16 :  16:31:00  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Wadia: Tummen ned

Chord: Vet ej egentligen. Jag har dock lyssnat på deras dåvarande värsting på deras utvecklingslabb/fabrik (som förresten är något slags pumphus, mycket vackert och modernt ombyggt). Det lät bra och deras filosofi är utan krusiduller. De har gjort ett egenutvecklat digitalfilter. Varför de gjorde det vet jhag egentligen inte, det låter ju som att det blir väsentligt dyrare eftersom de hade anställt en kille som ägnade stor tid för detta. Det lät bra och man kunde internt välja mellan Burr Brown multibits-DAC och AKMs delta sigma-dito medelst ett tryck på fjärren. Tyvärr var det olika utnivåer mellan dac:arna vilket gjorde det svårare att jämföra, kanske lät BB något bättre.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2003/10/16 :  16:42:23  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
På tal om DAC:ar, någon som har åsikter om en gammal DAC från Meridian som heter Digital Converter 03 eller något sågant?

Finns det åsikter om Harmony Design DA9 också?

Jag letar efter något kul att piffa upp cd-ljudet med, jag gillar saker åt det analoga hållet. Vad är bäst förresten när man kör extern DAC, koaxial eller optisk kabel?

Tackar.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/10/16 :  16:45:42  Show Profile Send Sanoj a Private Message
INTE optisk...

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/10/16 :  16:58:37  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Optisk...

Nu blev du klokare va, filikoster?

Meridian: Du menar kanske deras 203 som hade Philips enbits-DAC? Kanske inte den ultimata D/A-omvandlaren...
Go to Top of Page

nokia
Member

145 Posts

Posted - 2003/10/16 :  17:56:38  Show Profile Send nokia a Private Message
Hej..
Har själv en Wadia 12 och är mycket nöjd.. Nyare dac:ar har jag testat som tex MF A3 24 och den är inte i närheten rent musikaliskt som wadian.. Wadia 12:an går att uppgradera om man så vill..


Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2003/10/16 :  18:08:20  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Där ser man. Jo jag tror den gamle Meridian DAC:en var nåt riktigt enkelt. Men ibland låter sånt bra med, därför frågar jag. Wadia 12 är väl någonting svindyrt va?

Andra tips på DAC:ar som kan passa med min Sony CDP-XB920 som transport? Den är ju en ganska billig spelare så det får väl vara någonting som inte är skyhögt över klassmässigt...

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/10/16 :  18:14:43  Show Profile Send markku a Private Message
BigD,

Enligt Hi-Fi News kostar DAC64 1.960 GBP, men kolla svenska priset hos Accurate Audio.

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

nokia
Member

145 Posts

Posted - 2003/10/16 :  18:18:16  Show Profile Send nokia a Private Message
En begangnad Wadia 12 kan du få för 6000-8000 kr.. Jag har en Sony XA20ES som drivverk och den fungera bra men ska byta till Teac..


Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2003/10/16 :  18:28:33  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
nokia, Hifi Stället i Gbg har en tung TEAC begagnat för 13000 kulor. Funkar din kombination som du har nu bra även för väldigt stökiga plattor? Min Sony är lite vass tillsammans med mina nya högtalare (Usher).

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

nokia
Member

145 Posts

Posted - 2003/10/16 :  18:41:10  Show Profile Send nokia a Private Message
Jo då Sony:n fungera bra som drivverk har inge problem med att läsa skivor.. Tack för tipset om Teac:en.. Sony spelar ju lite åt de ljusa hållet om jag inte minns fel, men du kanske inte har spelat in högtalarna än.. De brukar ju låta lite vasst då..


Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2003/10/16 :  19:05:31  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Jo det kanske är så, jag genomgår den som vanligt extremt plågsamma processen att spela in ett par nya högtalare. Jag hatar det, har alltid försökt köpa högtalare begagnat innan, men nu slog jag till efter lyssning i butiken... nokia, du är inte bekant med Harmony DAC:en eller?

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/10/16 :  19:20:07  Show Profile Send Ayn a Private Message
filikoster, jag testade en Harmony Design DA9 mot min Linn Numerik för ett tag sen.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15614

Om du gillar mer 'analogt' ljud (det är ju en rätt konstig definition på det egentligen, men jag förstår vad du menar, tror jag ) tycker jag du ska kolla upp Numerik. Är mycket nöjd med min.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/10/16 :  19:37:07  Show Profile Send MartinH a Private Message
Den bästa överförningen mellan transport och dac är AT/T glasfiberoptiska lösning...
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2003/10/16 :  19:51:05  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
AT/T, telefonbolaget eller...? Förklara gärna närmare!

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2003/10/16 :  22:23:12  Show Profile Send Soulman a Private Message
filikoster -> Kolla in den här DAC:en på Hifimagasinet. http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=17578 Den har fått riktigt bra kritik i bla Stereophile (kolla recension på deras hemsida) och Hifi & Musik.

Jag har en likadan och är grymt nöjd. Jag använder frexten en Sony CDP-XB 930 som transport. Och det funkar hur fint som helst... Mycket bättre 3:d i ljudet, mer detaljer, fastare bättre bas och mindre vass diskant, bättre dynamik etc än min Sony. Den slår helt enkelt Sonyn på alla parametrar. Kan du pruta ner den till runt 5 kkr bör du definitivt inte bli missnöjd. Nypris ligger på 12 kkr. Kolla mer om Perpetual på Golden Age Music http://www.goldenagemusic.se/swe/proaudio/perpetualtech/perpetualtech.html

Mvh
/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2003/10/20 :  14:23:34  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Tack!!!!! 930 är mycket lik 920 har jag hört.

C

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2003/10/20 :  14:33:38  Show Profile Send Poe a Private Message
Ska man tro alla Hifi-tidningar så är ju den elektriska anslutningen att föredra framför den optiska. Kanske är det en tekniskt bättre lösning, vad vet jag.. Den optiska behöver ju flera "steg" i omvandlingen än den elektriska, (från elektrisk till ljus - från ljus till elektrisk, medans den elektriska är just elektrisk hela vägen).

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2003/10/20 :  15:36:59  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Tack Poe för synpunkten. Om man nu skall köra på min Sony CDP-XB920 som transport, är det någon som vet några förbättringar på själva spelaren man kan göra, tweaks eller modifieringar som passar?

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2003/10/20 :  15:42:20  Show Profile Send Poe a Private Message
Kolla in: http://www.trichordresearch.com/dob.html , finns säkert liknande på Lc-audio också.
http://www.lcaudio.com/

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/10/20 :  15:44:31  Show Profile Send Neon Park a Private Message
AT&T-anslutningen kallas även ST-anslutning är en utgång för riktig glasfiber den har en annan fattning än Toslink sk bajonettfattning.Den har även en större bandbredd och därför anses den låta bättre än både RCA och Toslink(optisk)digitalutgång.
Mvh
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2003/10/20 :  15:51:23  Show Profile Send Poe a Private Message
Har också hört om AT&T anslutningen men hur många maskiner har den??

eof
Min anläggning
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000