HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Antennkabel = signalkabel?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

datar
Member

657 Posts

Posted - 2003/10/19 :  22:19:56  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Hej!!

Det går ett rykte om att någon på Chalmers skrivit en forskningsrapport om att en antennkabel fungerar lika bra som vilken högkvalitativ kabel som helst!

Finns det någon sanning i detta påstående?

mvh Johan!

Vänligen
Johan Linnarsson

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/10/19 :  22:27:14  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Med all respekt datar, men vi har nog 100 trådar som berör detta ämne på ett aller annat sett.
Vissa mäter/påstår att det inte är någon skillnad, andra lyssnar/mäter/påstår och säger precis tvärt om.
Testa själv, och ställ dig frågorna:
Hör jag skillnad?
Blev det bättre?
Är det värt pengarna?
Svarar du JA på alla 3 köp
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/19 :  22:27:59  Show Profile Send Bravo a Private Message
Fungerar lika bra till vad då, det är till och med skillnad på antennkablar.

Bravo
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2003/10/19 :  22:30:10  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
hej!!

naturligtvis finns det hur många trådar som helst som berör samtalsämnet!

Men frågan löd om någon sett denna rapport från Chalmers eller om det är en ren "skröna"?

mvh Johan!

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/10/19 :  22:33:36  Show Profile Send Pjotre a Private Message
"Forskningsrapport"

Nämen alltså, detta är ju nästan lika roligt varje gång... Man behöver väl inte ha en chalmerist till detta... Prova och lyssna själv, hör DU skillnad ÄR det skillnad.... Det är inte svårare än så..
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/10/19 :  22:41:18  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Datar du kan lungt utgå ifrån att det är en hifiskröna så länge motsattsen inte är bevisad...
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/10/19 :  22:44:31  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Jag har då aldrig sett någon "forskningsrapport".
Sen kan man ju fråga sig "fungera lika bra".
På vad då? Leda signalen? 1Khz? 20-20000? musik? lyssningstest? mätdata? Det dyker alltid upp rykten, när man diskuterar sådana kära ämnensom kablar
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2003/10/19 :  22:46:59  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Jo det är ju det jag vill veta om det är en skröna eller ej för många har pratat om det och någon borde i sådanafall veta det här

Personligen tror jag det är en skröna men finns en rapport vore det skoj att läsa den.

Det var så min fråga löd och du verkar vara den enda hittils som förstod hur jag menade

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/10/19 :  22:47:40  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Nej jag har inte sett eller hört om någon forskningsrapport som någon från Chalmers har skrivit.
Det finns kablar och det finns kablar, sen finns det de som hör skillnad på kablar och de som inte gör det. Det behövs inte någon vetenskaplig undersökning för att konstatera det, bara lite sunt förnuft, eller?


Musik låter bäst på vinyl och i stereo


Edited by - Gemeni on 2003/10/19 22:55:03
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/10/19 :  22:47:54  Show Profile Send f95toli a Private Message
Vad menar du med lika bra?
Om du menar att någon skulle skrivit en forskningsrapport där man testat högtalarkabel signalkabel för audio-burk så tvivlar jag starkt på det. För det första så är det nästan omöjligt att skriva något vetenskapligt om detta eftersom vad som låter bra är så subjektivt, det enda sättet vore väl med stora lyssningspaneler eller liknande för att få fram ett "medelvärde" men det är mer psykoakustik och det sysslar man inte med på Chalmers så vitt jag vet (akustikinstitutionen sysslar väl mest med ljuddämpning, ljud i bilar och liknande).

Att någon mätt antennkabel och sedan jämfört med "riktig" signalkabel är mycket möjligt men det låter mer som en kul grej än något man skriver rapporter om.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/10/20 :  00:18:50  Show Profile Send MartinH a Private Message
Varför skulle Chalmers göra en sån rapport överhuvudtaget, har inte dom andra viktigare saker för sig där ?!?!

Och NEJ, den fungerar inte lika bra på att förmedla en musikalist upplevelse....
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/10/20 :  10:14:03  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Det behövs knappast skrivas en forskningsrapport om en så enkel sak. Det är knappast en nyhet att en koaxialkabel är en alldeles utmärkt ledare för audiofrekvenser, även om s k "audiofiler" anser annorlunda. Kablars ljud styrs nämligen till mycket större grad av anpassningen till sändar och mottagarimpedanser. är dessa olämpligt valda kan det låta skrutt med vilken "fin" kabel som helst. Likaså tvärtom, om in- och utimpedanser, m m (t ex även kabelns skydd mot radioinstrålning) är VÄL utformade, så spelar det mycket mindre roll vilka egenskaper kabeln har (förutsatt att den är välskärmad och har rimligt låg kapacitans, såsom en s k "SSSK-kabel" även benämd som "lakrits". Vissa "finkablar" är ju t o m oskärmade, sådan ska man förstås inte jämföra antennkablar med, eftersom sådana oskärmade kablar i sig själva kan funka som antenner, vilket ju kanske inte var meningen!!

Jag föreslår att du, dater-Johan, SJÄLV tar reda på om rapporten existerar istället för att ytterligare späda på ryktesspridningen. Det vore faktiskt kul (kanske mer komiskt) om en sådan finnes. Antagligen är det på sin höjd ett elevarbete till någon kurs, exjobb har jag svårt att tänka mig att det är.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/10/20 :  10:31:19  Show Profile Send f95toli a Private Message
Att man på Chalmers ibland mäter på olika typer av koaxialkablar är inte så underligt eftersom de används i princip alla mätuppställningar. Dock tror jag inte någon bemödar sig om att mäta på så låga frekvenser som det rör sig om för audio-området, för dessa områden använder man sig normalt av vanlig 50 ohms koax som man köper på Elfa eller RS för några tior.
Mäter man på koax är det snarare högfrekvenskablage man sysslar (SMA och uppåt).
Faktum är att det är lite lurigt att mäta på lägre frekvenser av den enkla anledningen att vanligaste analysatorerna går som lägst ned till 20 kHz, ingen är egentligen intresserad av lägre frekvenser eftersom även standardkablar är rätt "platta" där nere. Man brukar få leta en del innan man hittar något som klarar lägre frekvenser.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/10/20 :  10:36:52  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Väl skrivet f95toli. Jämförelsen in- och utsignal hos en kabel i audioområdet är även den ganska meningslös, just p g a in-, utimpedanser, och miljön den befinner sig i (i radiohänseende), signalen ser oftast likadan ut i båda ändarna, men kan vara påverkad ändå. Hoppas att rapportsnubben/kvinnan ej har försökt göra på det viset.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2003/10/20 :  11:58:56  Show Profile Send poppen a Private Message
Forsknings rapporter är oficiella handlingar som lyder under Offentlighetsprincipen.
Ring och prata med chalmers arkivarie så får du all hjälp du behöver.
Det är han avlönad för att göra.
Ifall han inte gör det begår han tjänste fel och kan JO-Anmälas.

Jag har själv utbildat mig till arkivarie.

Lycka till.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/10/20 :  12:55:05  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det är inga problem att söka efter rapporter om man vill det. Om jag inte minns fel så kan man komma åt rapportsökningsdelen av bibliotekets hemsida utifrån.
www.lib.chalmers.se

Jag gjorde en snabb sökning utan att hitta något. Saken är också den att det inte är så många avdelningar på Chalmers som skriver rapporter (några på Väg&Vatten och kanske någon på Maskin), från övriga avdelningar finns bara examensarbeten och avhandlingar tillgängliga.
Elevarbeten (projekt och liknanade) finns inte tillgängliga någonstans och räknas inte som "offentliga", gissningsvis eftersom de oftast är den del av examinationen i en kurs, de finns inte heller på biblioteket.


Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/10/20 :  15:02:33  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har faktiskt testat detta.
Ger ett ljust och spretigt ljud.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/10/20 :  15:11:42  Show Profile Send Larsho a Private Message
Antenn-sladd, spretigt tacka sjutton för det
Det är väl alla antenner

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/10/20 :  16:18:48  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Men det absolut bästa är att när man stänger av cd-spelaren så får man in P3 i förstärkaren.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/10/20 :  16:29:56  Show Profile Send Larsho a Private Message
en sådan måste jag bara ha

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000