Hej Sampix, missade tyvärr ditt inlägg. Akustiken behöver sannerligen förbättras. Jag har dock konstruerat enkla absorbenter som inte syns i bild för sidoreflexerna. Vid finlyssning ligger det mycket kuddar och filtar bakom stereon.
Framsidan består av grovt målarpapper med en grov och vågig struktur. Passar bra mot den vitmålade glasfiberväven på väggen.
Baksidan består av ljudabsorberande material köpt på Mekonomen . Inte optimalt, men det dämpar faktiskt en hel del sidoreflexer. Dessutom är det diskret.
Poe: Det där blev ju riktigt fint. Verkligen stilrent och enkelt - rena linjer rakt över. Jag blir sugen att lyssna på musik bara jag ser bilderna! Jag håller också med om att racket gjorde en hel del. Hur var det nu då - vad gick racket på allt som allt från Kina (jag har läst det flera ggr men glömt)?
edit: Förresten Poe, vet du om Poe är på gång med nåt nytt? (Eller är det författarens nick du tagit?) F.ö. är "Haunted" den bästa skivan i min samling
Tack. Jo, jag vet att det behövs lite akustikåtgärder. Problemet är att jag vill finna en lösning som också ser smakfull ut. Jag funderar på flera lösningar, men nått är definitivt på gång. Subben integrerar fint tycker jag. Den är ställd på lägsta delningsfrekvens (26Hz). Nu blir det snart en ny förstärkare och blir det en balancerad sådan så kan jag tyvärr inte köra denna sub längre.
Kan du inte ta ut högnivåsignalen till SUBen, vanlig parallellkoppling med högtalarna? Jag har för mig att REL har den möjligheten och att du har samma möjlighet att justera frekvens och volym. SUBen drar ju i princip ingen effekt ur högnivån så frontarna eller förstärkaren påverkas inte.
Jo på en obalanserad förstärkare (som min tidigare I20) kör man lämpligast på det sättet. Problemet är att på en balanserad förstärkare är både + & - utgångarna för högtalarna "aktiva" (istf. aktiv och jord). Detta grejjar inte Quakens högnivåingång. Alternativet är ju att köra med lågnivåutgången på förstärkaren, men då blir det ju bara ena kanalen. En lösning kan ju vara att skaffa en till Quake Men det återstår att se vilken förstärkare det blir..
50% rätt Babar , försteget är dock en NAD C160, kanske en tillfällig lösning tills jag vet hur jag ska gå vidare (två eller multikanal). ..och jag kan bara säga att det låter underbart