HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Marantz Model 30 combo/Klipsch Rf7Mk3.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 11

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2009/01/10 :  08:22:05  Show Profile Send Smackman a Private Message  Reply
En ren chansning, jar läst allt jag kunde komma över dock på internet och hifi blaskor samt samspråkat med en annan ägare av shanling A-3000 .
Och jag gillar vad jag läst och hört ,sen så är det fint att kunna välja med eller utan rör .
Sen så har dom 30dagars öppet köp här http://www.goldenagemusic.se/swe/hifi/index.html

Angående Xtz 99,26 finns det intressanta uppgraderings alternativ om man är en basnarkoman

http://www.xtz.se/produkt.php?allmant=true&produkt=56

http://www.fyndborsen.se/ScriptServer/TradePoint/B2C/UI/Catalog/ItemView.aspx?key=6791

Där kan vi nog prata riktig fullregister

Kikade lite på dessa och tyckte först att de va fula..men inte längre hmm konstigt



Edited by - Smackman on 2009/01/10 08:48:26
Go to Top of Page

RotelPower
Member

525 Posts

Posted - 2009/01/11 :  00:30:25  Show Profile Send RotelPower a Private Message  Reply

quote:
30dagars öppet köp


Aha, då är det ju bara att köra järnet!

Hoppas du blev nöjd, såg grymt bra ut iaf.


Advance Acoustic MCD-403 --> Digisnake2 --> Panasonic SA-XR25 --> Ixos Gamma 6003 --> Quad 11L2
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2009/01/11 :  12:20:38  Show Profile Send Smackman a Private Message  Reply
Jodå ! Dessa Shanling blir bara bättre och bättre , nu börjar de sjunga ordentligt .

Ljudet innehåller ett myller av detaljer , helt otroligt vilken upplösning det är i diskanten .
Sen så har vi röster ..vilken närvarokänsla

Ska detta vara möjligt .. har köpt en lite mer budget betonad stereo för mindre än halva priset av vad jag fick för min gammla .

Och då har jag köpt nytt

Utvecklingen går tydligen framåt



Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2009/01/11 :  13:57:38  Show Profile Send millenniumking a Private Message  Reply
CD spelaren är faktiskt bland det läckraste man någonsin sett! Visst provlyssnade Hifi & Musik den spelaren när den kom? Har för mig att de fällde någon kommentar om att den ser ut som att den skulle kosta 3-4 gånger mer än vad den gör... riktig läckerbit hur som helst...
Go to Top of Page

llerk
Member

1014 Posts

Posted - 2009/01/11 :  17:33:43  Show Profile Send llerk a Private Message  Reply
Har svårt att tro att ett par stativare kan "fylla" ett rum på 50kvm.Kan tänka mig max halva arean innan att det börjar "tunna" ut.

"don´t care as long it´s krell"
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2009/01/11 :  19:27:07  Show Profile Send Smackman a Private Message  Reply
Tack Mille .
IIerk. Rummet är ca 50kvm och är kombinerat matsal/vardagsrum och jag sitter ca 3m från högtalarna och jag saknar inte fyllighet eller så .. det enda är väl basen under ca 35hz då ..Men där har jag en liten sub.
Men det är inte stativarnas fel utan rummets ,Mina stora golvare jag hade innan lirade väldigt svagt i lågbasen i mitt rum .

I lyssnings position lirar denna kombo fylligare än mina golvare , antagligen pga av bättre/mer mellanbas och det låter så fint på rockmusik nu , Pink floyd tex mumms vilket känsla .
Jag har även en Mirage bps 150 med dubbla 8" som börjar jobba vid 50hz ,lägsta jag kan ställa ner den i...så det går på lite försiktigt som komplement .

Jag känner mig väldigt nöjd med det jag inhandlat , kul att det jag läst mig till och uppfattat på olika forum och tidningar faktiskt blev bättre än jag vågat hoppats på .
Elektroniken känns väldigt bra , den stora överraskningen var utan tvekan Högtalarna .
Känns också tryggt att man kan köpa dessa prylar på buy and try .
Mvh





Go to Top of Page

RotelPower
Member

525 Posts

Posted - 2009/01/11 :  19:57:39  Show Profile Send RotelPower a Private Message  Reply

Skulle jag kika på nya högtalare så skulle dom där XTZ absolut vara en kandidat.


Advance Acoustic MCD-403 --> Digisnake2 --> Panasonic SA-XR25 --> Ixos Gamma 6003 --> Quad 11L2
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2009/02/20 :  11:28:59  Show Profile Send Smackman a Private Message  Reply
Hejsan ! Här har det spisats musik så aldrig förr .
Nu känns det som Prylarna är inspelade ,huuj vilket ljud jag har
Lirade nyss Andrea Bocelli "the best of" på väldigt hög volym och jag säger bara WOW , vilken känsla i röster
Sitter bara och flinar åt välljudet .
Otroligt viken ljudkvalite` det finns att hämnta ur dessa burkar
Det känns som jag fick in en lyckoträff i min combo shanling/xtz = Mumma

En grejj som jag verliken gillar .. det går att dra på som satan och det låter bara bättre
Mvh



Edited by - Smackman on 2009/02/20 11:34:09
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2009/03/10 :  08:45:34  Show Profile Send Smackman a Private Message  Reply
Shanling A-3000 Cd-300 ...Satt i går och spelade i ca 3 timmar och tänkte på Min Fd McIntosh/Opera combo och måste bara säga...
Är man sugen på McItosh soundet så är inte shanling combon sämre på någe vis enligt mig då
Känner igen mig, en hel del från mac soundet vilket jag verkligen gilla och detaljeringesförmåga är inte sämre , kan iofs bero på Xtz

Nackdel En liten, A-3000 brummar/surrar en del om den inte får jordad ström i sig .
Kanske en smula mer attack i ljudet skulle vara att föredra .

Fördel Priset !!! Helt suverän på röster , fylligt ljud ,blir aldrig hårt ..


Lite intryck såhär långt ..


Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7358 Posts

Posted - 2009/03/10 :  09:52:37  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Kanske en smula mer attack i ljudet skulle vara att föredra .
Vad jag läst mig till så är ljudet en liten aning laidback ifrån stärkaren och vad jag förstått av intrycken (också läst)av dina högtalare så är de mycket homogena överlag och inget register sticker ut. Verkar vara ett riktigt prisvärt system!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2009/03/10 :  10:37:05  Show Profile Send Smackman a Private Message  Reply
Tjena Fbk !

Jo, jag är fortfarande förvånad över hur mkt jag får för pengen , allt köpt nytt ca 25000kr för hela systemet "förutom subben då"

Jag kan inte säga att mitt gamla ca 100 000 kr är bättre ..

Sen så går man och dagdrömmer om tex Focal 1027be eller nått annat dyrt, hehe , men när jag slår på stereon och lyssnar så känner jag att jag inte saknar något i musiken ..Så det är lite mentalt, dessa ska inte kunna låta så bra...men det gör dom för 6000kr..hmmm det stämmer inte..Joo :)

Mvh


Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2009/03/10 :  13:42:57  Show Profile Send shifts a Private Message  Reply
Cd-spelaren är verkligen en riktig juvel för ögat. Ska försöka ta och
lyssna till den där och framför allt testa dess funktioner. Finns det
något i dess handhavande du stör dig på, långsam start eller att du
inte kan välja hur du vill att räkneverket ska räkna osv.?
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/03/10 :  14:47:33  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Shanling is da stuff

quote:
Cd-spelaren är verkligen en riktig juvel för ögat. Ska försöka ta och
lyssna till den där och framför allt testa dess funktioner. Finns det
något i dess handhavande du stör dig på, långsam start eller att du
inte kan välja hur du vill att räkneverket ska räkna osv.?
Snabb start, det är ju en Philips-mekanik. Dock så har den inte alla "versioner" av räkneverk, men displayen ska ju ändå släckas

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2009/03/10 :  15:58:49  Show Profile Send Smackman a Private Message  Reply
I början va jag ovan med att när man sätter på en låt så knäpper det till , har nått med toppmatningen att göra kan jag tänka mig .
Räkneverket fungerar bra "jag har inte ens tänkt på det" och Displayen går i 3 lägen stark svag o släkt .
Det är snabb ja , det ska vara Philips bästa drivverk med låg jitter bla bla och tittar man inuti så.. äh här kommer några bilder samt lite mer info ...

"Built like tank, top loading to avoid out vibration;
Philips CD-7II servo, accurate clock system to reduce JITTER;
SRC4192 24Bit/192KHz upsampling;
Respective BB PCM1794 for each channel;
4 x OPA627 for high class balanced output curcuit
2 x EH6922 tube for analogue output
Respective transformer for analogue and digital power supply "





Väldans fint bygge , prydligt och med fin fina komponenter

Det gäller även denna Bjässen

A-3000


Det verkar vara så att jag är lite rör torsk , ljudet via rca/rör är så härligt rörande .

Är man ute efter det absoluta neutrala och strikta kanske man ska titta efter nått annat dock .

Jag gjorde en lite kul grej i dag ..Jag kopplade in en Primare I20 samt en Marantz dv9500 som tillsammans betingar ett nypris över Shanling combon och jag tyckte...Om jag ska hårddra det hela Via Shanling va det färgtv och via Primare/Marantz Svartvit-Tv
Då är Faktiskt Marantzen en riktigt bra cd/multispelare ..

Ljudet från Shanling är så befriande lättlyssnat med väldigt bra feeling i samt bra pondus .
Detaljer och rymd samt 3-d känsla då tänker ni kanske ? Svar: YES ! Utan dem skulle inte musiken och röster ha en sån feeling och live känsla .
Det medför ett stort bonus , Väldigt många fler skivor är njutbara än någonsin förr .



Edited by - Smackman on 2009/03/10 16:01:32
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/03/10 :  16:16:36  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
quote:
I början va jag ovan med att när man sätter på en låt så knäpper det till , har nått med toppmatningen att göra kan jag tänka mig .
Tror inte det är toppmatningen, utan ett relä som klickar till för att sätta igång nåt (utgångssteg?) (det klickar även när skivan tar slut) Ja min CD300/A300 har definitivt kommit för att stanna. Att uppgradera blir DYYYYYYRT.


EDIT:
Enda nackdelen jag upptäckt är att motorsurret från volympotens motor läcker lite till högtalarna, men det är inget som stör.

2-3 gånger har vänster kanal varit tyst, men när jag skruvat upp ljudet så har den vaknat till liv igen, har felsökt (inte I apparaten) och det ligger i slutstegsdelen. Kanske en dålig säkring som jag bör byta?

Edited by - huzze on 2009/03/10 16:23:53
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2009/03/10 :  16:58:01  Show Profile Send Smackman a Private Message  Reply
Aha huzze, trevligt med fler shanling ägare !

Jo det stämmer nog att det är ett relä som slår till och från , vanesak iom jag knappt tänker på det längre.
Och jag håller med..ska man ha bättre blir det väldigt dyrt , frågan är om min fd McIntosh ens skulle duga nu ..

Ja du ,ingen aning faktiskt , lite mysko det med volymen låter som en garatiåtgärd .

Kikade lite på din sida och såg att min stärkare är lite annorlunda..jag har en ventilations fack där du har din shanling logo "locket"
Fina högtalare jag kan förställa mig att shanlingen är som hand i handsken

Visst ja , fick höra att man kan tweaka lite genom att byta ut snuttarna mellan för och slusteg och vill man Tweaka ännu mer så finns det andra rör för annorlunda karaktär
Kan vara ide` att byta ut snuttarna om inte för att utesluta att de har med ditt problem att göra .
MVh



Edited by - Smackman on 2009/03/10 17:23:42
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/03/10 :  17:53:09  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Snuttarna är givetvis utbytta. Min stärkare är ju "Kina-modellen" vet inte vad mer som skiljer förutom chassit, PR-folket säger att 3000-serien är Europaanpassad med andra komponenter, men jag ställer mig tvivlande. Provade med DAC-en som försteg direkt till slutsteget och det var samma där, dra upp volymen lite så vaknar den till.

Garantifråga (ang. volymen)? Nej, jag har ju haft den i snart två år och det påverkar inte ljudet, hörs egentligen bara när ingen källa spelar.

Ja, mina Scorpio verkar gilla kombinationen, iaf i mina öron

EDIT: Kul att få se lite nakenbilder, slutsteget är ju vackert även inuti. Jo förresten, en brist är det, MUTE på fjärren fungerar inte till MUTE på stärkarn, så för att snabbt MUTEa så blir det PAUS eller byta ingång...

Edited by - huzze on 2009/03/10 19:40:26
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2009/03/10 :  19:20:28  Show Profile Send Smackman a Private Message  Reply
Jaha då stämmer det jag läst..Dom nyktra kineserna jobbar med export modellerna :)
Dom som går på Sakee kör inhemska varianten ..

Mvh


Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/03/10 :  19:41:10  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply


Fast sake är väl från Japan...
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2009/03/13 :  11:52:54  Show Profile Send Smackman a Private Message  Reply
Det finns säkert Sake`Kineser me

Nu ska jag titta till en kompis pågående ljudrum Krell klass A, Thiel mumms...

Höres


Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2009/03/16 :  12:33:57  Show Profile Send Smackman a Private Message  Reply
Jahapp då har jag vart och lyssnat i ett par timmar på Krell klass A 300watt med thiel 3.6 golvare och Shanilng cd..
Lite ovant först såklart men när krellen väl blev varm i kläderna hamna det mesta på plats :)
Mkt detaljerat och stramt ljud , mkt bra rumskänsla i inspelningarna och musiken blev uppdelad väldigt fint .
Bra djupbas .

Lite kul att lyssna på sk High-end anläggning .

Nackdel ? Mja beror på ..rummet spelar såklart in.. men den viktiga mellanbasen va för låg i nivå och så är det där med inspelningarnas kvalite ` ..

Tyckte ialf att min anläggning lät bättre med Pink floyd , alltid något :)
Mvh




Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2009/03/17 :  16:24:07  Show Profile Send Smackman a Private Message  Reply
Holy Cow ! Fixxade fasen rätt , nu försvann surret från stärkarn

Vet inte riktigt om det är inbillning men nu tycker jag det låter ännu bättre

Kan iofs ha berott på att jag va en sväng hos Audio Concept och satt i ett par timmar och lyssnade i deras Akustik behandlade rum på en anläggning i halvmilijonklassen "Nya Focal"
Gillade Focal 1027 , fina allätare !
Mvh


Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2009/03/29 :  20:14:21  Show Profile Send Smackman a Private Message  Reply
Hej , Testade en hel del med Proppat i basreflexen och delade subwoofern lite högre 60hz och jag som trodde jag klämt ut det mesta ur 99.26 men ikke .

Körde ett bassvep från 100hz-20hz och märkte att jag har en Peak vid 70 hz och lite svag återgivining vid 60/40 hz så jag ställde upp subben till 60hz så blev det hyffsat i basnivå .

Ljudet blev ännu bättre med finlirs skivor, renare mer detaljer , dock med hårdrocks skivor är proppar ur att föredra pga av fin fyllighet i mellanbasen .
skönt att det går att välja .
Är fortfarande imponerad av dessa stativare :)
Mvh


Lägger in en bild från höger ..





Edited by - Smackman on 2009/03/30 19:48:02
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/03/30 :  20:13:29  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Ser najs ut. Gör filten på TV'n skillnad på ljudet?
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2009/03/30 :  20:21:50  Show Profile Send Smackman a Private Message  Reply
Tack Husse .
Mjaa , Jag inbillar mig det ialf ..Hur som haver är det skönare med den över tv`n så jag slipper se mig själv i den .."Spegelbild"
Mvh


Go to Top of Page
Page: of 11 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000