HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Ljudfest hos knoppen! (obs stora bilder)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/08/28 :  08:14:44  Show Profile Send Knoppen a Private Message  Reply
Jojje_guitar, skivan är förstås köpt i Paris. Nu är jag på jobbet och skivan ligger naturligtvis hemma och jag kommer inte ihåg vad gruppen heter. Men jag kan försöka kolla ikväll.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/08/28 :  08:16:13  Show Profile Send Knoppen a Private Message  Reply
Henricsson, du menar förstås ljudet från bakhögtalarna förmodar jag(?).
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/08/28 :  12:46:32  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
quote:
Rydberg, känns/hörs som att Knoppens akustiska reglering fyller hans "otweakande" med faktor 10.

Henricsson>Jo jag vet att Knoppens anläggning är något ut över det vanliga och ayy han gjort bra prioriteringar. Men inget är så bra att det inte kan bli bättre. Ett par SPM till frontarna skulle säkert göra susen. Är ju iallafall värt att testa

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2003/08/28 :  12:48:19  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message  Reply
verkar ha varit en trevlig fest/hifiorgie.

är det TC sounds/golden age music basar de där 15 tummarna ni lyfter i på vissa av bilderna, såg mäktiga ut, kan förstå att basen var grym

mvh
micke
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/08/28 :  13:08:21  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message  Reply
Nej som det står i texten är det INO-Audio basar, dom har en slaglängd på 5cm

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2003/08/28 :  13:57:19  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message  Reply
Var ju inte helt fel ute då:=)

går dessa basar att köpa för DIYaren och isåfall var, TC soudns är ju inte gratis direkt, gissar att dessa ligger i samma nivåer.

mvh
micke
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2003/08/28 :  14:09:30  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message  Reply
OOOOAAAAHHHHH, det var det grymmaste 19500/st
jag som tyckte att tc basarna var dyra

fast de är väl inte kattskit de heller, någon som vet om några byggen med tc finns i västerbottenstrakten så man kanske skulle kunna få en provlyssning.

mvh
micke
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/08/28 :  17:09:26  Show Profile Send henricsson a Private Message  Reply
Knoppen, japp.. tror det var vad sudden frågade efter.

Rydberg, jo det är sant.. men vart ska man börja? Är det lönt att ge sig in o försöka klydda när det säkerligen handlar om 100kkr+? Det kan bara Knoppen själv svara på.
För egen del tänker jag inte labba med kablar, etc mer än jag har gjort innan mitt lyssningsrum är dött.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/08/28 :  17:13:40  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
quote:
OOOOAAAAHHHHH, det var det grymmaste 19500/st
jag som tyckte att tc basarna var dyra

Kom ihåg att bara för det är dyrt måste det inte va bra

Henricsson> Min anläggning kostar 183kkr (nypris) men går fortfarande att krydda. Hur mycket det kostar har inte så mycket med saken att göra, det kan alltid bli bättre. Har inte möjlighet att göra så mycket med rummet utan jag får laborera med placering istället. Dagen jag bygger hus ska jag anlita Knoppen att designa ett bra rum (betalar bra)

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2003/08/28 17:14:55
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/08/28 :  17:31:49  Show Profile Send henricsson a Private Message  Reply
Ok, det var en del.
Har man enbart HiFi som intresse hade jag nog kunnat motivera svindyra tweaks, men nu är så inte fallet.
Tycker inte det är värt flera tiotusentals kronor för den där extra lilla vägen. Men smaken är ju som baken....

Nu är detta en Knoppen-party-tråd.. vi får fortsätta via PM om du känner dig manad.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet


Edited by - henricsson on 2003/08/28 17:41:29
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/08/28 :  17:53:04  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Visst!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/08/28 :  18:02:51  Show Profile Send Kemppi a Private Message  Reply
19,5K!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

Bedrup
Starting Member

14 Posts

Posted - 2003/08/28 :  20:41:31  Show Profile  Visit Bedrup's Homepage Send Bedrup a Private Message  Reply
Knoppen: Vad är det för bakhögtalare? Hur är alla dessa bakhögtalare kopplade?

/Jutman
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/08/28 :  22:37:03  Show Profile Send mag a Private Message  Reply
Bakhögtalarna är Ino A3 och dom är normalt kopplade efter varandra 2-6st (en slinga till varje bakkanal) Möjligt att Knoppen kopplat på något annat sätt, men jag tror inte det.

JBL och ATCs (eller var det ett annat märke ?) dyraste basar ligger i samma prisklass så egentligen är det inte så konstigt ?, Det kostar att ligga på topp ;)
Fast huu vad det blir pengar......speciellt om man ska ha 4st


//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2003/08/29 :  15:16:33  Show Profile Send luminous a Private Message  Reply
Jag undrar just vad det är som motiverar priset av 19500kr för inobasarna... Kanske är försåeligt om de är alldeles övermäktigt linjära, men Adires Tumult är ju väldigt linjär och den kostar ju "bara" ~5kkr.

MVH | Life's too short for bad sound
Go to Top of Page

Julle Jansson
Member

63 Posts

Posted - 2003/08/29 :  17:36:33  Show Profile Send Julle Jansson a Private Message  Reply
De skall ha ett lite speciellt motorsystem som är svindyrt har jag förståt. Pluss att de lär producera ljudtryck så att du skiter i brallan tre gånger på raken...
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/08/30 :  12:17:09  Show Profile Send Knoppen a Private Message  Reply
I magnetsystemet sitter det mycket stora kortslutningsringer både innanför, utanför, nedanför och ovanför talspolegapet. Den som sitter innanför talspolen är inpassad med, vad kallas det?, "värmepassning". Alltså man värmer ringen som ska på så att den expanderar, väl på plats sedan så svalnar den och den "krymps" på plats. Sedan är det en massa andra grejor också såsom inre upphängningen ("spidern") som är TVÅ stycken(!), i dessa sitter anslutningstrådarna invävda(!), yttre upphängningen mycket stor men ändå styv för att den inte ska kunna flex p g a höga tryck i lådan, m m. Tydligen är tidsåtgången att bygga ett sådant element 8 ggr mer tidskrävande än att göra ett vanligt TC-Soundselement. TC hade svårt att förstå nödvändigheten med alla dessa kortslutningsringar, men så är ju deras egna element inte mycket att ha över 50 Hz heller!

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

LJN
Member

296 Posts

Posted - 2003/08/30 :  15:36:27  Show Profile Send LJN a Private Message  Reply
Knoppen:

-När det gäller NHT1259, vad är den övre "användbara" gränsfrekvensen för 1259:an i en portad (underavstämd)
basreflexlåda med nettovolym om ca. 117 liter?

Varför jag undrar är att LFE-kanalen för AC3/DTS "kan"
ha frekvensinnehåll på upp till runt 150-200 Hz.

Eller är det att föredra och sätta den övre gränsfrekvensen
till 80 eller 100 Hz?

/Lennart


/Lennart
Go to Top of Page

Julle Jansson
Member

63 Posts

Posted - 2003/08/30 :  20:26:46  Show Profile Send Julle Jansson a Private Message  Reply
Knoppen: Varför valde du just NHT elementen till dina basar? Vad kostar de? Jag kanske såg fel, men hade du ganska tunna lådväggar i dina basar? Hur är de konstruerade? (tjo vad det blev många frågor på rad...)
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/01 :  10:21:16  Show Profile Send Knoppen a Private Message  Reply
Lennart> Första frågan: Ingen aning! Jag tutar och kör ändå. Skulle gärna direkt skaffa bättra basar men p g a grannosämjan går det inte just nu. Men jag har inte något direkt att anmärka på om jag kör LFE-signal in i dem. Ofta är ju LFE.signalen mestadels explosionesljud och annat, så det är svårt att veta hur det egentligen ska låta.

Andra frågan: Själv kör jag BÅDE lågpass för vänster och högaer frontkanal SAMT LFE-kanalen ofiltrerad in i alla fyra basmodulerna. Mer optimalt än så har jag svårt att tänka mig att man kan lösa det med en bra installation av ett basmodulsustem.

Julle> Då jag köpte dem (ca 7(?) år sedan) fanns inte mycket annat som var "värre" per krona och luftpumpningsvolym, distorsion m m. Nu finns det en del värre basalement, men de växer inte precis på trän. 1259:an har sedan blivit lite av kultelement nu om du söker efter det på nätet. Mina basmoduler är byggda av endast ett lager 13 mm spånskiva på de smala sidoväggarna. På de stora väggytorna sitter det dubbla 13 mm spånskivor samt en stagvägg på mitten i lådan. Resonansfrekvenserna hamnar för samtliga lådväggar över basmodulens arbetsområde, då behävs inte styvare lådväggar. Eftersopm väggarna är smalare så hamnar lådväggsresonansen automatiskt högre upp, varför jag istället valde att ha bara ett lager spånskiva där för att förenkla lådkonstruktionen. Varför slösa på något som ändå inte behövs?

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/01 :  10:24:32  Show Profile Send Knoppen a Private Message  Reply
Julle> Jag glömde svara på hur de är konstruerade. De är mest ett förfinat baselement med god tillverkningsprecision. Slaglängden är ca 2 cm topp-topp. Resonansfrekvensen är låg (runt 20 Hz?) och det totala godhetstalet gör att den passar bra i sluten låda. Det finns en urgröpning i magnetsystemet soom gör att talspolen aldrig kan slå i polstycket, det är nog det jag ser som den allra bästa "finessen" med 1259-basarna.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/09/01 :  20:09:59  Show Profile Send henricsson a Private Message  Reply
http://www.madisound.com/nht1259.pdf



Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2007/08/24 :  23:32:19  Show Profile Send magnus1967 a Private Message  Reply
Hittade en mycket rolig och intressant tråd när jag letade i arkivet.

Jag gillar Knoppens tweek som han inte har genomfört för att förbättra ljudet det lät tydligen bra ändå.
Men detta var ju några år sedan.

Citat:

Nu har du missuppfattat Niklas! Det KAN helt enkelt inte låta bra. Anläggningen har för det första en mix av SSSK och lakrits, med en touch av RG62A/U, Clas Ohlson, och Kjell&co.
Vidare har vi gamla Supra högtalarkablar.
Det finns inga SD-fötter eller koner av specialmaterial.
Det finns heller inga RF-absorbenter lagda på apparaterna,
inga exotiska pluppar i signalkablarna,
inga vibrationsdämpande hyllor,
inga kabellyftare på golvet,
inga CD-skivor med grön färg/svarvade kanter/vibrationsdämpande skikt uppepå skivan,
inga antistatvätskor,
inget IKEA lackbord under grammofonen,
inga exotiska nätkablar någonstans,
inga nätfilter,
inga "strömregenererare",
ingen ny elledning dragen,
inget specialnätnuttag,
inget DC-filter för nätspänningen (skiljetrafo?),
inga RCA-kontakter med pytteliten kontaktyta för jordanslutningen,
ingen oxidrengöringsvätska,
inget silverhaltigt lödtenn,
ingen SRC (dvs "uppsampling"),
ingen ordning bland kablarna,
inga gröna pluppar på elementen (de kommer ni väl ihåg?),
inga järnklumpar ovanpå transformatorn,
inga tegelstenar på apparaterna,
inga ickemagnetiska skruvar till högtalarelementen,
inga koner uppepå högtalarna,
inga ferriter (förutom i DVD-spelaren och på Playstation, och PC-skärmkabel),
inga hockeypuckar,
ingen häftmassa,
och till råga på allt inte ens en multifjärr. Det dräller av fjärrar överallt!

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/08/25 :  01:02:24  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Men vad ser jag.... Är inte knoppens semester avslutad för länge länge sedan
???

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/08/25 :  01:13:44  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
Undrar om han har städat sitt nya musikrum ännu

http://photos1.blogger.com/x/blogger2/6871/84834443377231/1600/z/40032/image-upload-64-726567.jpg

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000