Author |
Topic |
Saim
Member
464 Posts |
Posted - 2003/08/21 : 10:29:21
|
Har byggt en 244x90x7 cm väggabsorbent, som jag fick upp igår. Innan den sattes upp på väggen testade jag att ställa den framför de fönster som finns på ena väggen bredvid min "scen". Och JÄVLAR vad bra det lät då rent ut sagt!!! Allt tedde sig mycket lugnare och klarare. Oj tänkte jag, synd att man inte kan sätta en rejäl absorbent framför fönstret (WAF och MAF (My/Male/Man Acceptance Factor). Jeje, jag och min flickvän satte upp den gigantiska tygtavlan (bilder kommer ikväll!) bakom soffan och ställde i ordning allt. Mmmmm...härligt ljud strömmade ifrån min ProAc-kloner. Men jag kunde inte släppa tanken på hur mycket de där fönstrena skadade lugnet, så jag testade att hänga för dubbelt med veckade tjocka gardiner framför mitten på fönstret (reflexpunkten där jag ställt absorbenten tidigare). Om jag säger att jag satt uppe till 2 inatt för att lyssna och sen gick upp tidigt för att kunna lyssna någon timme innan jag stack till jobbet idag så förklarar det en del! Härligt, klart och njutbart ljud. Väldigt lugnt ljud men med timing och stampa takten jag aldrig hört i mitt vardagsrum tidigare. Andrastämmor kom fram väldigt klart och musikaliskt. Det som tidigare varit en ljudmatta blev nu till 3-4 gitarrer som spelade ifrån olika positioner osv....ska inte tråka er mer med mina euforiska känslor, jag tror ni fattar.. .
Så ni som inte har tjocka gardiner som ni kan hänga för när det ska lyssnas, skaffa det!
/ Simon |
Edited by - Saim on 2003/08/21 13:23:55 |
|
Saim
Member
464 Posts |
Posted - 2003/08/21 : 10:42:55
|
Det var alltså den stora absorbenten tillsammans med tjocka gardiner som gjorde upplevelsen....så det inte blir några missförstånd.. |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2003/08/21 : 10:57:18
|
Då är vi inne på samma spår, jag är inte färdig med absorbenten än bara.
Edit: Nu är den klar.
|
”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”
- Olof Palme |
Edited by - n/a on 2003/08/30 21:27:17 |
|
|
Calle G
Member
521 Posts |
Posted - 2003/08/21 : 11:03:38
|
Ser fram emot bilden. Jag skulle också behöva en rejäl absorbent att hänga upp men att hitta nåt tillräckligt tjockt och mjukt... som också är snyggt och inte kostar skjortan... ahem.
Effekten av en absorbent bör väl vara störst på bakre väggen misstänker jag? Jag har en äcklig stående våg som maxar snyggt och prydligt i höjd med soffan, usch. Inte för att jag ogillar bas men... |
|
|
Neville
Member
421 Posts |
Posted - 2003/08/21 : 11:07:50
|
Låter väldigt effektivt, vad använde du för material i absorbenten? |
Käkar djupbas till frukost. |
|
|
Saim
Member
464 Posts |
Posted - 2003/08/21 : 11:35:00
|
Dahlberg: Väldigt lik den uppställning/disponering jag har! Fast jag kör med gardinerna ihopadragna till mitten när jag finlyssnar (f.o.m. igår ivf ) för att de ska absorbera ännu mer ljud just där det behövs som mest, dvs första reflektionspunkten.
Calle G, Neville: Den absorbent jag byggt har nog inte kostat mer än sådär 400 kr inklusive betongupphängning för 80 kr... Den består av en 7cm tjock träram med en del tvärgåeende stag längst bak, vilka dämpningen sitter fastspänd på. Stagen är ca 2,5 ca tjocka vilket gör att dämpningen kommer så långt ut ifrån väggen, vilket sägs va bra. Som dämpning har jag hör o häpna (eller gråt om du känner för det) spänt upp och klamrat fast dubbelt med täcken med polyesterstoppning (stoppningen liknar det jag har i mina högtalare så jag tänkte att det nog fungerar). Detta dämpar ju inte lika effektivt som om jag skulle haft 4,5cm glasfiberull istället, men jag tänkte att det nog var bra då jag inte vill ha hela bakväggen helt död, utan bara lite varmare och låta fokus bli bättre. Dessutom är ju tavlan rejält stor, så det gör ganska stor skillnad i rummet ändå. Tavlan är klädd med 3 olika tyger ifrån ikea (grönt, vitt och svart) i 3 sektioner....fin-fint blev det. Bilder kommer snart som sagt!
/Simon |
|
|
Saim
Member
464 Posts |
Posted - 2003/08/21 : 13:23:07
|
Här kommer lite bilder ifrån rummet...tog dem nyss på lunchen..det grön/vit/svarta är absorbenten om det är oklart
Så här ser det ut när jag hängt för gardinen i reflektionspunkten:
/Simon |
Edited by - Saim on 2003/08/21 13:27:41 |
|
|
Saim
Member
464 Posts |
Posted - 2003/08/21 : 13:28:21
|
Byggbilder kommer eventuellt senare... |
|
|
Anton
Klubbmästare eoJeud
1219 Posts |
Posted - 2003/08/21 : 13:39:39
|
Snyggt!
/A |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2003/08/21 : 13:48:46
|
satan snygg tavla bakom lyssningspossition. va det DEN som byggdes eller? |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
d_kay
Member
266 Posts |
Posted - 2003/08/21 : 13:50:13
|
MYCKET snyggt. Tjejen måste ha varit med i valet av tyg misstänker jag . Överväger själv att kontruera lite bass traps i liknande form, fast de måste dessvärre täcka större delen av väggen.
|
Tangbandare rulez! |
|
|
tober
Component.se
1318 Posts |
Posted - 2003/08/21 : 13:54:06
|
Mycket snyggt verkligen och helt i den linjen som jag själv håller på med.
|
Driver sajten component.se. |
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2003/08/21 : 13:59:10
|
Saim, härligt rent lyssningsrum, ljust och med lite tjafs (prydnadssaker och så). |
/Per-Anders eller P-A |
|
|
Saim
Member
464 Posts |
Posted - 2003/08/21 : 15:21:53
|
Tack för lovorden!.. Roligt när folk tycker att det e shysst det man gjort. Fint låter det som sagt också... Högtalarena är dock inte riktigt färdiga än, konstigt nog blev de stående och spelar musik istället för att bli fanerade när jag kopplade upp dem för att testa för MÅNGA veckor sedan..
NN: Jepp tavlan är en absorbent, som är en tavla, som är en absorbent...Kul när man kan kombinera funktion och lite design..=)
d_kay: Mnja, tjejjen godkände det ivf efter att jag valt.....Men hon har varit med och byggt! Det som inte syns på bilderna är att tyget är i manchester, vilket ge det en snygg matt yta...
peranders: så rent vet jag inte riktigt om det är...
/Simon |
|
|
mag
dom kallar oss mods
1587 Posts |
Posted - 2003/08/21 : 18:00:05
|
Kanon snyggt !!
Härligt när man kan få en absorbent till prydnad
Nu kanske du kan övertala tjejen att skaffa ett par till att sätta bakom högtalarna också.....
Bor du i sth finns billig skumplats ("äggstudio varianten") på specialplast på odengatan om du vill ha det.
edit: skulle kunna göras som en bröstning bakom högtalarn och ge en fin hylla att stlla cd-skivor eller prydnader mm på. Hästbonaden går ju att nyttja också
|
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
Edited by - mag on 2003/08/21 18:02:14 |
|
|
jonsson
Member
574 Posts |
Posted - 2003/08/21 : 18:02:31
|
Mycket snyggt Både rum och "tabblan"!! Ikea looken är påtaglig och tomelilla är verkligen skitsnygg i vitt..
*avis*
Mvh Magnus Jonsson |
När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra. |
|
|
LaZyWorM
Member
668 Posts |
Posted - 2003/08/21 : 22:24:42
|
Jäkligt snygg tavla
Mag: Var på Odengatan kan man köpa det och hur mycket kostar den? |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/08/21 : 22:39:46
|
Elegant lösning på ett svårt problem! |
Bravo |
|
|
mag
dom kallar oss mods
1587 Posts |
Posted - 2003/08/22 : 03:08:16
|
Ungefär vid sontec 600:- skivan för 6cm tjockleken (tror skivorna är ca 2m2)
|
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
|
|
aolite
Member
233 Posts |
Posted - 2003/08/22 : 08:17:58
|
Snyggt! |
|
|
LaZyWorM
Member
668 Posts |
Posted - 2003/08/22 : 10:47:10
|
ok! Tack!
|
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2003/08/22 : 19:44:12
|
Snyggt! Man får hoppas att andra inspireras och gör som du.
Är det en synvilla eller står högtalarna på olika avstånd från väggen?
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
kentkreitler
Member
654 Posts |
Posted - 2003/08/22 : 20:14:36
|
Hur göra? |
Almost cut my hair |
|
|
Sony
Member
393 Posts |
Posted - 2003/08/30 : 17:03:20
|
Jäklar vad snygg "tavla" du hade gjort, WAF-faktorn på den måste vara ansenlig! :)
Så du har dämpmaterialet ett par cm ut från väggen, skulle dämpningen förändras om man satte den ex. 10 cm från väggen? Hur tycker du att den dämpar, är ute efter något liknande och du visade ju hur snyggt man kan göra det, klart imponerad...du tycker inte den dämpar för ojämt, alltså att det blir någon form av loudness-effekt (förstärkt bas alltså) av att bara dämpa de högre frekvenserna?
// Daniel
Byggbilder uppskattas varmt, om du ids slänga upp dem!!! |
www.linnforum.se |
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2003/08/30 : 17:26:34
|
Härligt att se snyggt inredda rum med trevliga hifianläggningar!
|
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
|
|
Dazzin
Member
989 Posts |
|
Topic |
|