HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Aahhh ...härliga absorbenter man fick upp (bilder)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/30 :  20:28:26  Show Profile Send brumel a Private Message
Instämmer, mycket snyggt! Att ha fönstret åt ena sidan skapar problem. Du verkar här främst ha jobbat med diskanten och diset i ljudbilden. Nästa steg är väl basen.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/09/03 :  16:42:39  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Ok, lite svar på frågorna och lite tankar såhär nån vecka senare.....

Först och främst: Kul att folk gillar utseendet!...kan meddela att även gillar den..
Tavlan är byggd kring en träram som jag snickrade ihop (se tidigare inlägg). Tyget är 3 olika, som är ihopasydda och sen sträckta som och fasthäftade på baksidan . Egentligen är absorberingen bara en bonus eftersom vi ville ha nåt stort färgglatt (om man nu kan kalla svart en färg) på väggen eftersom rummet blev lite blekt efter att ha köpt vit klädsel på IKEA...=)
Då jag blivit lite varnad för att absorbera bakom lyssningsplatsen så ville jag inte dämpa för mycket, utan bara passa på att göra rummet lite varmare eftersom betongen klingar dåligt i mina öron nu när ändå en stor tavla skulle upp. Detta har lyckats väl tycker jag. Oavsett vad vissa säger om absorbering bakom lyssningsplatsen så tycker att JAG att musiken är behagligare nu. Nu är det ju iofs betong precis bakom huvudet eftersom tavlan sitter en bit ovanför soffan, men man märker ändå stor skillnad mot att inte ha den. Jag skulle beskriva det som ungefär samma effekt som när jag la in en TJOCK, stor ullmatta istället för en tunn.

Vad ska hända härnäst med rummet då?...Jo, som någon påpekat så har ju inte tavlan hjälp något för djupbasen i mitt relativt lilla vardagsrum...
Det jag är inne på är att tåta ihopa ett par tubetraps av rullat mineralull och hönsnät med tyg utanpå på ca 100x30cm, som kan stå bakom dörren till vardagsrummet när de inte används och sedan kan plockas fram och ställas bakom högtalarna när det är lyssningstajm.... Alternativet är att ha 2 st mineralullsblock (tygklädda såklart) på ca 100x50x8cm som man ställer bakom vid behov.
Så som jag tror så är det att "blocken" främst kommer att hjälpa ljudbilen och fokus, medans tubarna främst kommer att hjälpa mot stående basvågor men även lite för fokus/lugn.
Bäst vore såklart att ha båda delarna, men jag tänkte att ni kanske kunde komma med åsikter om vilket av alternativen som är att föredra?

/Simon
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/09/03 :  16:46:14  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Ett sätt att förbättra är invändiga persienner med lameller av trä som man fäller ned och vinklar 45°.
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/09/03 :  16:50:02  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Bra tips!... Vi funderar på att flytta (Lund är tråkigt när man inte läser längre) så jag orkar nog inte fixa det på det här stället, men på nästa ställe kan det ju defenitivt bli aktuellt!...
Go to Top of Page

soderberg
Starting Member

30 Posts

Posted - 2003/09/04 :  16:03:50  Show Profile Send soderberg a Private Message
Först och främst, grymt snyggt!
Min flickvän tyckte spontant att det såg helt OK ut, och det hade jag aldrig fått henne att hålla med om utan de fina fotona.

Tyvärr är ju minimalistisk inredningsstil inte direkt förenligt med god akustik, jag(vi) har liknande inredning och faktiskt exakt samma uppställning av vår lyssningsplats, jag menar vardagsrum.

Simon skriver
quote:

Vad ska hända härnäst med rummet då?...Jo, som någon påpekat så har ju inte tavlan hjälp något för djupbasen i mitt relativt lilla vardagsrum...
Det jag är inne på är att tåta ihopa ett par tubetraps av rullat mineralull och hönsnät med tyg utanpå på ca 100x30cm, som kan stå bakom dörren till vardagsrummet när de inte används och sedan kan plockas fram och ställas bakom högtalarna när det är lyssningstajm.... Alternativet är att ha 2 st mineralullsblock (tygklädda såklart) på ca 100x50x8cm som man ställer bakom vid behov.
Så som jag tror så är det att "blocken" främst kommer att hjälpa ljudbilen och fokus, medans tubarna främst kommer att hjälpa mot stående basvågor men även lite för fokus/lugn.
Bäst vore såklart att ha båda delarna, men jag tänkte att ni kanske kunde komma med åsikter om vilket av alternativen som är att föredra?


Jag tror absolut att du ska dämpa väggen bakom högtalarna i första hand, i min erfarenhet är det lättare att överse med enstaka stående vågor i basen än att stå ut med mellanregister/diskant utsmetat till förbannelse. Tyckte du att det hjälpte med lite gardiner för fönstren så kommer dämpad bakvägg att hjälpa ännu mer. I mitt Delphi-rum hade jag bakväggen helt täckt av ett draperi, med lite filtar bakom och det har jag saknat sedana dess.

Den andra anledningen till att jag inte tror så mycket på åtgärder i basen är att ni har soffan direkt mot väggen och därmed så är huvudet placerat mitt i en trycknod. Vore förmodligen betydligt mer nytta med att flytta ut soffan från väggen om det går.
Floyd O'Toole (Harman International) har skrivit en del om just optimering av basåtergivning, kan vara värt att kolla. www.harman.com, klicka på white papers.

En annan åtgärd, som jag själv grunnar lite på, är att köpa någon rejält tjock heltäckningsmatta att lägga under den riktiga fina mattan. Också en akustikförbättring som inte förstör det estetiska.

mvh

Magnus Söderberg

Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/09/04 :  17:05:38  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Söderberg: Jepp, att flytta ut soffan skulle man vilja göra lite. Golvet är jag ganska nöjd med nu efter att ha lagt in en stor tjock matta.

HUR ska man optimalast dämpa bakom högtalarna? Hur bred behöver absorbenten va, och hur hög? Behöver den vara högre än själva högtalaren?
Jag har funderat lite på att göra 2 st utsträckta halva ellipser som kan stå mot väggen...liksom en kombination av tubetrap och "dämpskiva".

/Simon
Go to Top of Page

soderberg
Starting Member

30 Posts

Posted - 2003/09/04 :  23:25:59  Show Profile Send soderberg a Private Message
Simon skriver:
>HUR ska man optimalast dämpa bakom högtalarna? Hur bred behöver
>absorbenten va, och hur hög? Behöver den vara högre än själva
>högtalaren?

Tekniskt optimalast är att regla upp hela bakväggen och åtminstone 1 m fram på sidoväggarna med 1X4", fylla mellanrummet med gullfiber, samt spika hålad masonit för. Simsalabim så har vi en basabsorbent för ung 100 Hz. Limma därefter dämpplattor (sådan där skumgrunkor med yta som ser ut som pyramider) på masoniten. Klart.
För den estetiskt medvetne sätter man ytterligare ett lager reglar och spänner något lämpligt tyg över reglarna för snyggt resultat.
Jo det finns faktiskt folk som har gjort det här, och med ett väldigt snyggt resultat också.

För att återgå till din fråga, bredd och höjd.
Bredden: Man kan nog få en uppfattning om man gör som följer.
Skarpa kanter diffrakterar och ser därmed ut som en extra ljudkälla. Antag därför att framkanterna på högtalaren sänder ljud. Parkera dig själv på lyssningsplatsen och låt någon medhjälpare hålla en spegel på bakväggen, mellan högtalarna. När du precis ser hörnet på högtalaren från lyssningsplatsen har du en ungefärlig uppfattning om minimi-bredden inåt för att fixa den första reflektionen. I praktiken blir det kanske så att man vill täcka väggen mellan högtalarna med dämpare. Rent teoretiskt skulle man kunna få en störande kamfiltereffekt av det här, så att faktiskt ha 2 absorbenter man kan dra isär är nog bra.
Bredden utåt spelar nog inte så stor roll eftersom sidoväggarna står för första reflexen iallafall.

Höjden behöver av samma skäl nog inte vara högre än högtalarna, eftersom första reflexen tar i taket i vilket fall som helst och därmed är allvarligare.
Däremot skulle jag personligen passa på att göra dem så stora som möjligt eftersom de kommer att minska efterklangen också, vilket du nog skulle behöva. Ska man ändå inte ha dem på plats alltid så kan man ju passa på att ta i ordentligt. Alternativ strategi är att man gör dem så snygga att ens flickvän till slut inte bryr sig om att de står framme. Själv tillämpade jag det på några tyginklädda gullfiberplattor som gömdes bakom gardinerna. Det tog 2 veckor innan dom upptäcktes och då kan det ju inte vara så störande eller hur? 8-)

/Magnus
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/09/05 :  09:33:36  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Mmm... att gömma dem bakom gardinerna var ett bra förslag, dock är gardinerna ganska smala (ca 40 cm) när de hänger på sidorna, så där ryms inte mycket...Nä, det blir nog att gömma dem bakom dörren in till vardagsrummet när de inte används. Jag antar att det blir att göra dem så stora som möjligt, men att de ändå får plats bakom dörren om man ställer dem ovanpå varandra. Detta är det enda stället i lägenheten som inte är fullt av prylar...hmm...eller jo, där är prylar nu, men de tänkte jag avyttra...Någon som behöver en aukustisk gitarr eller en keyboard??

/Simon
Go to Top of Page

CK
Starting Member

44 Posts

Posted - 2003/09/08 :  21:39:00  Show Profile Send CK a Private Message
Varför inte sätta upp dubbla vajrar(typ ikeas) istället för gardinstänger och hänga upp 2 par tjocka gardiner i hörnen och utåt och sedan placera absorbenter bakom i hörnen (kommer då ej att synas).
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2004/09/02 :  00:53:33  Show Profile Send orthanc a Private Message
En liten fråga angående dessa härliga absorbenter.
Gör det någon skillnad om de står längre från väggen? Funderade på om man gjorde ett ramverk och fyllde detta med Isover Installationsskiva 3677( http://www.isover.se/produkter/visa_produkt.asp?id=2086&typ=bygg )
och sedan ställde den på golvet ca 20-30cm framför en väggen, skulle man uppleva samma effekt som Saim ?

Typ så här skulle den kunna se ut i korta drag.

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2004/09/02 :  07:56:42  Show Profile Send mag a Private Message
Det blir bätttre , ljudet måste passera absorbenten 2 ggr och den tar mer bas.


//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

Allison One
Member

153 Posts

Posted - 2004/09/02 :  11:13:21  Show Profile Send Allison One a Private Message
Har studerat dina bilder en stund och funderat på hur
man kan dämpa ljudet runt fönstret utan att göra allt för stora ingrepp i hemmiljön.

Ett större gardinarangemang med fodrade gardiner dämpar mer och skulle vara snyggare!
Tänker mig då en gardin/draperilist i taket längs hela fönstersidan av rummet där gardinerna går hela vägen in i hörnen av rummet.
2 st bredare gardiner ända in i hörnen och 2 st smalare gardiner på var sin sida av det bredare mittfönstret.
Nu kan du (om du behöver) gömma tubetraps bakom gardinerna i hörnen.
Räcker inte det så bygg snygga elementskydd med dämpande egenskaper!

"Tavlan ovanför soffan" blev ju riktigt lyckad så en till bakom högtalarna vore snyggt och äter nog en del reflektioner.


En lugn stund själv för att lyssna på prylarna är den bästa uppgraderingen!
Go to Top of Page

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2004/09/02 :  12:21:12  Show Profile Send Ionizer a Private Message
Ju längre ut från väggen absorbenten är placerad desto lägre frekvenser kommer den att dämpa, tror avståndet är "lambda"/4. (lambda = våglängd)

dvs för att dämpa 100Hz krävs "ljudets hastighet"/100/4 ~ 1m.

placerar man då en ram med 10cm tjock absorbent 1m ut från väggen kommer den att dämpa diskant och mellanregister ner till där "lambda"/4 = 10cm plus en dämpningstopp runt 100Hz.

Placerar man en 1m tjock absorbent direkt mot väggen får man jämn dämpning ända ner till 100Hz.

Om jag inte minns fel :)

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2004/09/02 :  16:23:11  Show Profile Send orthanc a Private Message
Istället för att bygga tubetraps med rörskålar,
skulle man inte göra dem på följande sätt med?
med säg 100mm tjock isolering.


Har sett att det varit på tal att bygga med
andra former än runda, men dock ej hittat
någon som gjort det.

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000